Καθώς απολαμβάνουμε τους καλοκαιρινούς μήνες, είναι σημαντικό να επισημάνουμε την τελευταία Έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την οδική ασφάλεια η οποία επικεντρώνεται στην ασφάλεια των ποδηλατών. Το καλοκαίρι, παρατηρείται μια εποχική κορύφωση στα θανατηφόρα τροχαία με ποδήλατο και η τελευταία θεματική έκθεση του Παρατηρητηρίου Οδικής Ασφάλειας υπογραμμίζει σημαντικά ευρήματα και συστάσεις σχετικά με το γιατί συμβαίνει αυτό και πού θα μπορούσαν να γίνουν βελτιώσεις.

Οι ποδηλάτες είναι ιδιαίτερα ευάλωτοι στην κυκλοφορία και αποτελούν τη μόνη κατηγορία χρηστών οδικού δικτύου στην ΕΕ της οποίας ο αριθμός νεκρών δεν έχει μειωθεί από το 2010. Είναι σοκαριστικό ότι 1 στους 10 καταγεγραμμένους θανάτους από τροχαία συμβάντα αφορά ποδηλάτη ενώ μάλιστα, στους αστικούς δρόμους, η αναλογία είναι 1 στους 7. Η στασιμότητα στα επίπεδα των θανάτων ποδηλατών πιθανόν να οφείλεται και στην αυξημένη δημοτικότητα της ποδηλασίας ή άλλους παράγοντες, όπως η έλλειψη ασφαλών υποδομών για ποδηλάτες.

Τα θανατηφόρα τροχαία με ποδηλάτες σχετίζονται κυρίως με μηχανοκίνητα οχήματα. Το 2019, στην ΕΕ, αυτό ίσχυε για το 70% περίπου των θανατηφόρων τροχαίων. Αξιόπιστα στοιχεία για τους σοβαρούς τραυματισμούς σε ολόκληρη την ΕΕ δεν υπάρχουν και πρέπει να σημειωθεί ότι τα τροχαία με ποδήλατο σε μεγάλο βαθμό δεν καταγράφονται, ιδίως όταν δεν υπάρχει εμπλοκή μηχανοκίνητων οχημάτων.

Όπως άλλα τροχαία συμβάντα, έτσι και αυτά με ποδήλατο προκαλούνται κυρίως από συνδυασμό διαφόρων παραγόντων σύγκρουσης. Οι παράγοντες που αφορούν τις υποδομές είναι κρίσιμοι και περιλαμβάνουν την κατασκευή διακριτών ποδηλατοδρόμων, τη διασφάλιση οδοστρωμάτων ανθεκτικών στην ολίσθηση, χωρίς λακκούβες, και την εισαγωγή υπερυψωμένων λωρίδων για τη μείωση της ταχύτητας των μηχανοκίνητων οχημάτων στις διασταυρώσεις. Οι παράγοντες που αφορούν την ανθρώπινη συμπεριφορά διαδραματίζουν επίσης σημαντικό ρόλο: η ριψοκίνδυνη συμπεριφορά τόσο των ποδηλατών όσο και των άλλων χρηστών του δρόμου (π.χ. υπερβολική ταχύτητα, απόσπαση προσοχής, παραβίαση κόκκινου σηματοδότη και οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ) αυξάνει τον κίνδυνο σύγκρουσης.

Υπάρχουν πολλές πρωτοβουλίες ανά την Ευρώπη που στοχεύουν στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας των ποδηλατών αλλά μπορούμε να κάνουμε περισσότερα.