Τι είναι η Ε.Υ.ΘΥ.Τ.Α.


Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ- ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ

Εταιρεία Υποστήριξης Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων είναι ένας Μη Κερδοσκοπικός, Μη Κυβερνητικός Οργανισμός, στο χώρο της Οδικής Ασφάλειας.
Στη Ρόδο λειτουργεί από τον Ιούνιο 2004 , πρωτοβουλία της Προέδρου Καρύδη Ελένης, θύμα τροχαίου ατυχήματος, μετά από τον χαμό του γιου της Δημήτρη 19 χρόνων στις 12 Φεβρουαρίου 2002, πλαισιωμένη από επιστήμονες, θύματα, συγγενείς τροχαίων δυστυχημάτων και ευαισθητοποιημένα άτομα στο θέμα της Οδικής Ασφάλειας.
Είναι μέλος:

-Της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων-FEVR (Σύμβουλος του Ο.Η.Ε και του Π.Ο.Υ)
-Υποστηρικτής της Παγκόσμιας Οργάνωσης « MAKE ROADS SAFE »
-Το 2008 υπέγραψε την Ευρωπαϊκή Χάρτα Οδικής Ασφάλειας, για λιγότερα θύματα με την υποστήριξη της Ε.Ε.
-Αρωγό μέλος του Ε.Δ.Ι.ΠΑ.Β (Εθνικό Δίκτυο Πρόληψης Ατυχημάτων , συμπεριλαμβανομένων των τροχαίων)
-Μέλος της Διακομματικής Επιτροπής Δήμου Ρόδου
-Ιδρυτικό μέλος του Πανελλαδικού Συλλόγου
"SOS ΤΡΟΧΑΙΑ ΕΓΚΛΗΜΑΤΑ"
-Υποστηρίζει την Δεκαετία Δράσης 2011-2020 για την Οδική Ασφάλεια
-Συνεργάζεται με φορείς του Δημόσιου του Ιδιωτικού τομέα, με Παγκόσμιους & Ευρωπαϊκούς Φορείς και Οργανισμούς.

Ποιοι είναι οι σκοποί :

+Η υποστήριξη των θυμάτων των Τροχαίων Ατυχημάτων από ομάδα συμβούλων ( νομικών, ιατρών, ειδικών εμπειρογνωμόνων, συγκοινωνιολόγων, μηχανολόγων, εκπαιδευτικών, ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών ).

+Η ανάπτυξη αλληλεγγύης μεταξύ των θυμάτων των Τροχαίων Ατυχημάτων( ηθική υποστήριξη ).

+Η οργανωμένη παρέμβαση και η κοινωνική πίεση προς τους φορείς της πολιτείας, για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και την μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.

+Η υποστήριξη η ανάληψη και προώθηση δραστηριοτήτων σε θέματα τα οποία προάγουν την οδική ασφάλεια, την κυκλοφοριακή αγωγή, την έρευνα, την ενημέρωση , την ευαισθητοποίηση των πολιτών των ιδιαίτερα ευάλωτων ηλικιών (μαθητών, ηλικιωμένων).

Ποιο είναι το Δυναμικό της:

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, διαθέτει ένα τεχνοκρατικό πυρήνα από επιστήμονες- μέλη διαφόρων κλάδων ( Υγειονομικούς, Νομικούς, Εκπαιδευτικούς, Μηχανολόγους- Μηχανικούς, Πραγματογνώμονες, Συγκοινωνιολόγους, Οικονομολόγους, Αναλυτές Η/Υ, Ψυχολόγους, Κοινωνικούς Λειτουργούς).

Το δυναμικό της ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, ανταποκρίνεται απόλυτα στις υψηλές απαιτήσεις σοβαρών ερευνητικών προγραμμάτων, με θέμα την Οδική Ασφάλεια, την πρόσληψη και την μείωση των Τροχαίων Ατυχημάτων.

Διαθέτει επίσης ένα αξιόλογο επιτελείο έμπειρων επιστημόνων, που της επέτρεψε ως τώρα να πραγματοποιήσει πολλαπλές εκπαιδευτικές- ενημερωτικές δράσεις με στόχο τη βελτίωση της Οδικής Συμπεριφοράς.

Ποιες είναι οι Δραστηριότητές της:

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, συμβάλλει δραστικά στην ενημέρωση των πολιτών για την Οδική Ασφάλεια, την πρόληψη και την μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και παρέχει σε μόνιμη βάση Νομική, Ιατρική, Ψυχολογική και Κοινωνική Υποστήριξη σε θύματα και συγγενείς θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων όταν αυτή ζητηθεί.

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, έχει διοργανώσει εκδηλώσεις ( Ημερίδες, Έκθεση φωτογραφίας , Δράσεις σε ανοικτούς χώρους, Διδασκαλία σε Σχολεία Α/ας και Β/ας Εκπαίδευσης, Σεμινάρια σε κέντρα εκπαίδευσης νεοσυλλέκτων, Ενημερωτικές ομιλίες σε Δήμους της Ρόδου) στο πλαίσιο της ενημέρωσης των πολιτών σε θέματα που προάγουν την Οδική Ασφάλεια και έχει κάνει ουσιαστικές παρεμβάσεις στους φορείς σε θέματα Οδικής Ασφάλειας.

Έχει εκδώσει ενημερωτικά έντυπα με έγκυρη επιστημονική πληροφόρηση σε θέματα Οδικής Ασφάλειας.

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, πιστεύει ότι για την επίτευξη αποτελεσμάτων χρειάζεται δραστηριοποίηση από τους πολίτες, υποστήριξη από τον κρατικό μηχανισμό και αλλαγή της αρνητικής νοοτροπίας στοιχεία που θα μας βοηθήσουν να απαλλαγούμε από την ιδιότητα της Ευρωπαϊκής χώρας με μεγάλο αριθμό Θυμάτων Τροχαίων δυστυχημάτων και με επικίνδυνους δρόμους για ασφαλή οδήγηση.

http://www.efhtita.gr















30 Μαρ 2021

Άρθρο του Γ.Γ. του ΣΕΣ Θανάση Τσιάνου σχετικά με το πρόσφατο ατύχημα του έξω από την Βουλή

Το τροχαίο ατύχημα που έγινε πρόσφατα  στην είσοδο της Βουλής, και ήταν η αιτία να χαθεί η ζωή ενός νέου ανθρώπου μόνο θλίψη μας γεμίζει. Όπως επίσης θλίψη μας γεμίζουν εξίσου όλα τα ατυχήματα τα οποία γίνονται ανά την επικράτεια και χάνεται η ζωή εκατοντάδων συμπολιτών μας και χιλιάδες άλλοι μένουν ανάπηροι, παραπληγικοί κτλ. 

Το ατύχημα όμως έξω από την Βουλή έχει ιδιαίτερη σημασία γιατί έχει συμβεί έξω από τον ναό της Δημοκρατίας, εκεί όπου λαμβάνονται οι αποφάσεις και δρομολογείται το μέλλον μας, εκεί  όπου προσέρχονται και αποχωρούν οι έχοντες την εντολή να εκπροσωπούν τον λαό.  

Δεκαετίες τώρα,  η είσοδος – έξοδος λειτουργεί με παράνομες αριστερές στροφές. Δεν αποτελεί απορία γιατί συνέβη το πρόσφατο ατύχημα. Ήταν αναμενόμενο. Όπως επίσης είναι αναμενόμενο ότι θα συμβούν και άλλα θανατηφόρα ατυχήματα στον συγκεκριμένο κόμβο αν δεν ληφθούν τα απαραίτητα μέτρα.

Και δεν αποτελεί η είσοδος – έξοδος της βουλής το μοναδικό προβληματικό σημείο του κόμβου. Εξίσου προβληματικό και επικίνδυνο είναι η κυκλοφορία των δικύκλων στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας επί της Λεωφ. Βασιλίσσης Σοφίας κατεύθυνση προς Αθήνα,  η μόνιμη στάθμευση των λεωφορείων των ΜΑΤ έξω από την Βουλή, οι ταχύτητες οι οποίες αναπτύσσονται κυρίως στις ώρες μη αιχμής κ.α.

Επισημαίνεται ότι η διασταύρωση αυτή, όπως και άλλες 70 (+ 20 οδικά τμήματα) μελετήθηκαν στα πλαίσια της μελέτης αντιμετώπισης μελανών σημείων στην Αττική (2007-2008) και εγκρίθηκαν όλες προς υλοποιήση, με έτοιμα ΤΔ και προϋπολογισμό εκτέλεσης έργου γύρω στα 5εκατ.€. Δυστυχώς όμως δεν έγινε τίποτα τελικά…!!!

Συνεπώς θα μπορούσε να πει κάποιος ότι το συγκεκριμένο συμβάν αναδεικνύει την γνωστή παθογένεια των ελληνικών πόλεων. 

• Είναι το μόνο προβληματικό σημείο στην Ελλάδα?

• Η Βασιλίσσης Σοφίας είναι ο μόνος δρόμος για τον οποίο δεν έχει εκπονηθεί κυκλοφοριακή μελέτη εδώ και δεκαετίες και δεν έχει ελεγχθεί το επίπεδο της οδικής ασφάλειας της? 

• Η νομοθεσία ευνοεί την λήψη μέτρων για την οδική ασφάλεια? π.χ. στον προηγούμενο νόμο που άλλαξε πρόσφατα για τα σχέδια βιώσιμής κινητικότητας , δεν περιλαμβανόταν η οδική ασφάλεια ως αντικείμενο των ΣΒΑΚ.  

• Άραγε δεν υπάρχουν παντού στους υπεραστικό ή και στο αστικό οδικό δίκτυο μη εγκεκριμένοι η επικίνδυνοι είσοδοι – έξοδοι? 

• Δεν συναντούμε παρόμοιες  συμπεριφορές  οδηγών στο υπόλοιπο οδικό δίκτυο? 

• Δεν συναντούμε απαράδεκτη συναδελφική αλληλεγγύη σε άλλες περιπτώσεις? 

Ναι, προφανώς και ισχύουν όλα τα παραπάνω αλλά η διαφορά εδώ είναι ότι το συγκεκριμένο  χάλι βρίσκεται έξω από το χαλί της Βουλής και παραμένει εκεί διαχρονικά  παρά την αλλαγή δεκάδων προέδρων της βουλής, εκατοντάδων υπουργών και χιλιάδων βουλευτών.  Είναι θέμα νοοτροπίας οδικής συμπεριφοράς, σεβασμού και πολιτισμού τα οποία δεν τα έχουμε ακόμα κατακτήσει ως κοινωνία στον επιθυμητό βαθμό. 

Η μόνη περίπτωση που θα μπορούσε να κάνει κάποιος νόμιμα αριστερή στροφή στον συγκεκριμένο κόμβο, είναι μόνο με παρουσία τροχαίας. Είναι όμως σύνηθες φαινόμενο αυτή να ενεργείται παράνομα  χωρίς την παρουσία τροχαίας.  

Οι πολιτικοί όλων των κομμάτων, θα  μπορούσαν όλοι τους εν δυνάμει να έχουν προκαλέσει ατύχημα, (οι ίδιοι ή οι συνεργάτες τους). Παρόλα αυτά αντί να  αναλάβουν πρωτοβουλίες για την παύση της συγκεκριμένης επικίνδυνης αριστερής στροφής αλλά και άλλων επικίνδυνων σημείων, προσπαθούν να εκμεταλλευτούν το τραγικό αυτό συμβάν και να το καρπωθούν πολιτικά. 

Η οδική ασφάλεια θα πρέπει να γίνει ο επόμενος εθνικός μας στόχος και να αποτελεί σημείο συνεννόησης και σύγκλισης θέσεων των κομμάτων. 

Χρειάζεται πολιτική βούληση, πρόγραμμα και συντονισμός.

Τον προηγούμενο μήνα παρουσιάστηκε το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την οδική ασφάλεια 2021-2030. Το Στρατηγικό Σχέδιο θα περιλαμβάνει μέτρα / δράσεις δεσμευτικού χαρακτήρα που πρέπει να αναληφθούν σε εθνικό επίπεδο από όλους τους αρμόδιους φορείς για την επίτευξη του στόχου της μείωσης των νεκρών, αλλά και των σοβαρά τραυματιών κατά 50% το 2030. Ένα πολύ φιλόδοξο σχέδιο, το οποίο ευελπιστούμε να πετύχει. Για την επιτυχία όμως του στρατηγικού σχεδίου δεν αρκεί ο έλεγχος και η παρακολούθηση του από επιτροπή / ες. Είναι αναγκαίο ένα άτομο σε ρόλο συντονιστή και ηγέτη της όλης προσπάθειας που θα έχει την πλήρη και αμέριστη υποστήριξη του πρωθυπουργού (ώστε να μην υπάρχουν δικαιολογίες και μπαλάκι αρμοδιοτήτων και ευθυνών). Γιατί πολλές φορές το πρόβλημα αφορά στον συντονισμό και στις αρμοδιότητες. Πολλές φορές προβλήματα, αρμοδιότητες  και ευθύνες γίνονται μπαλάκι από υπηρεσία σε υπηρεσία. 

Όσο αφορά την άρση της επικινδυνότητας για την είσοδο με αριστερή στροφή στην Βουλή η  επόμενη κίνηση ας είναι προσεκτική και μελετημένη, ώστε να μην επαναληφθούν τα ίδια λάθη. 

Σωστά ο Πρόεδρος της Βουλής συστήνει να αποτραπούν οι αριστερόστροφες κινήσεις  έως ότου βρεθεί λύση.  Η λύση όμως θα πρέπει να εξυπηρετεί το σύνολο των μετακινήσεων και να βελτιώνει την οδική ασφάλεια όλου του κόμβου. Δεν είναι απλό (και πιθανόν να μην είναι και εφικτό στην συγκεκριμένη περίπτωση) να δημιουργηθεί λωρίδα αποκλειστικής χρήσης για  αριστερή στροφή στην Βουλή χωρίς σημαντικές επιπτώσεις στην υπόλοιπη κυκλοφορία. Αν πάλι ο σηματοδότης της αριστερής στροφής λειτουργεί απλά με αναλαμπών χωρίς δική του λωρίδα, δεν επιτυγχάνουμε αύξηση του  επιπέδου της οδικής ασφάλειας.  

Πιθανόν να χρειάζεται μια πιο ριζοσπαστική λύση  ή μια πολύ πιο απλή λύση την οποία ο Συγκοινωνιολόγος Μηχανικός που θα αναλάβει να κάνει την μελέτη  θα πρέπει να την βρει, να την τεκμηριώσει και να την προτείνει. Γιατί και αλλού μπήκαν αριστερές στροφές μέσα με ένα βράδυ ….οι οποίες δημιουργούν προβλήματα στην οδική ασφάλεια αντί να τα λύνουν.

Θανάσης Τσιάνος

Γενικός Γραμματέας ΣΕΣ

 

Δεν υπάρχουν σχόλια: