H Καθημερινή φιλοξένησε άρθρο του Προέδρου του ΣΕΣ Θανάση Τσιάνου στο πλαίσιο έρευνας για τις μετακινήσεις στην Αττική, της εξαιρετικής δημοσιογράφου Despina Konti .
Στο πλαίσιο της έρευνας φιλοξενούνται και απόψεις συναδέλφων George Yannis , Ζωής Χριστόφορου.
Από το θέλω στο μπορώ
Του Θανάση Τσιάνου
Για το έτος 2030 αναμένεται αύξηση στις μετακινήσεις στην Αττική περίπου 16%-20%. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι οι διελεύσεις στην Αττική Οδό αυξήθηκαν ήδη περίπου 9,5% από το 2023 έως σήμερα. Συνεπώς, εάν η πολιτεία δεν δράσει καθοριστικά και αποτελεσματικά, τα επόμενα πέντε χρόνια θα έχουμε ακόμα μεγαλύτερη κυκλοφοριακή συμφόρηση.
Δεδομένου ότι απαιτούνται σημαντικοί οικονομικοί πόροι, είναι απαραίτητο να υπάρχει ένα σαφές και με επιστημονικά κριτήρια τεκμηριωμένο σχέδιο που να θέτει προτεραιότητες. Στόχος πρέπει να είναι:
• Τα μέσα μαζικής μεταφοράς να αναλάβουν μεγαλύτερο ποσοστό των μετακινήσεων. Οποιοδήποτε μέτρο επηρεάζει ή ανταγωνίζεται τα ΜΜΜ θα πρέπει να εξετάζεται πολύ προσεκτικά. Η ουσιαστική αναβάθμιση των ΜΜΜ προϋποθέτει παράλληλες παρεμβάσεις στην οδική κυκλοφορία, στη στάθμευση, στον δακτύλιο, στη χρήση του ιδιωτικού αυτοκινήτου και γενικότερα στον τρόπο που μετακινούμαστε μέσα στην πόλη. Είναι ένα πολύ πολύπλοκο ζήτημα. Τα τελευταία χρόνια όντως έχουν αυξηθεί οι μετακινήσεις με ΜΜΜ, παράλληλα όμως αυξάνεται και η χρήση του ιδιωτικού οχήματος.
• Συντήρηση και διαχείριση του υφιστάμενου οδικού δικτύου. Να συντηρήσουμε αυτά τα οποία ήδη έχουμε και να τα λειτουργήσουμε σωστά. Συστηματικά η ελληνική πολιτεία ξεχνά να προβλέψει κονδύλια για τη συντήρηση των υποδομών. Από τα πιο απλά (π.χ. διαγραμμίσεις) έως τα πιο αναγκαία (π.χ. πεζοδρόμια, φωτεινή σηματοδότηση, γέφυρες κτλ.). Σε κάθε περίπτωση, σήμερα είναι απαραίτητη η διαχείριση της κυκλοφοριακής συμφόρησης με μέτρα άμεσης εφαρμογής και τοπικών παρεμβάσεων όπως τα έχουμε εξειδικεύσει ως Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων. Τα μέτρα αφορούν τόσο σε αύξηση της κυκλοφοριακής ικανότητας του υφιστάμενου οδικού δικτύου όσο και σε αντικίνητρα χρήσης ιδιωτικού οχήματος. Η Αττική σήμερα λειτουργεί με παρεμβάσεις προ του 2004. Συνεπώς μπορούν να γίνουν σημαντικές βελτιώσεις.
• Αναβάθμιση ή δημιουργία νέων κρίσιμων περιφερειακών οδικών αξόνων οι οποίοι θα λειτουργούν συμπληρωματικά και δεν θα ανταγωνίζονται τα ΜΜΜ. Πολλές φορές η χρηματοδότηση έργων οδικών υποδομών είτε άμεσα είτε έμμεσα μειώνει τη χρηματοδότηση και το επιβατικό έργο των ΜΜΜ.
Δεδομένου ότι οι μετακινήσεις ούτε παρακολουθούνται ούτε αξιολογούνται στο σύνολό τους από έναν επιστημονικό φορέα, το ερώτημα είναι ποιος φορέας είναι ικανός σήμερα να θέσει τις σωστές προτεραιότητες. Ποιος είναι ο κεντρικός συντονιστής και υπεύθυνος για το σύνολο των μετακινήσεων στην Αττική; Ποιος είναι αυτός που έχει προβλέψει τις μελλοντικές ανάγκες και δρομολογεί τεκμηριωμένα λύσεις;
Αναγνωρίζω την κάθε προσπάθεια που γίνεται από όλους τους φορείς στο πλαίσιο των δυνατοτήτων τους και των αρμοδιοτήτων τους.
Αναγνωρίζω τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
Αναγνωρίζω τα σημαντικά κονδύλια που δίνονται πλέον στην ενίσχυση των ΜΜΜ, σε αναπλάσεις οδών κτλ.
Δεν θα αποδώσει, όμως, αυτή η προσπάθεια εάν δεν λυθούν δομικά προβλήματα διακυβέρνησης και μεγαλύτερης εμπλοκής του καλύτερου επιστημονικού προσωπικού που διαθέτει η χώρα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου