Μετά από 25 χρόνια στις 11 Ιουνίου ψηφίστηκε, με μεγάλη πλειοψηφία, ένας νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας με μεγάλες αλλαγές σε σχέση όχι μόνο με αυτόν του 1999 αλλά και με το προσχέδιο που ίδια η κυβέρνηση είχε θέσει σε διαβούλευση τον Ιανουάριο του 2025. (Διαβάστε τον εδώ: ΚΟΚ 2025)
Ο SOS Τροχαία Εγκλήματα* τοποθετήθηκε αναλυτικά στη διαβούλευση πάνω στα κεντρικά σημεία και στις 2 Ιουνίου κλήθηκε από τον Αναπληρωτή ΥΜΕ κο Κυρανάκη μαζί με την ΕΥΘΥΤΑ Ρόδου και το ΙΟΑΣ- Πάνος Μυλωνάς σε μια συζήτηση όπου μας γνωστοποιήθηκαν οι αλλαγές που είχαν γίνει και υποβάλαμε ξανά τις πάγιες προτάσεις του συλλόγου μας για τα κεντρικά ζητήματα που αφορούν την οδική ασφάλεια. (ΕΔΩ)
Στις 6 Ιουνίου κληθήκαμε και παρουσιάσαμε τις θέσεις μας στη συνεδρίαση της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου και της Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας της Βουλής στα πλαίσια της συζήτησης για την ψήφιση του Νομοσχεδίου.
Οι παρεμβάσεις μας όπως καταγράφηκαν από το κανάλι της Βουλής:
Μετά την ολοκλήρωση της ψηφοφορίας και την δημοσίευση στο ΦΕΚ (13/6/2025) του νέου ΚΟΚ, σημαντικά μέρη του οποίου τέθηκαν άμεσα σε ισχύ, προχωράμε σε μια πρώτη ανάγνωση επισημαίνοντας θετικά και αρνητικά δίνοντας έμφαση σε κάποια σημεία που πέρασαν απαρατήρητα από τα περισσότερα ΜΜΕ.
- Τροχαίο & Εγκατάλειψη: Κορυφαία αλλαγή για την οποία ο σύλλογος μας αγωνίστηκε από την πρώτη στιγμή της συγκρότησης του, εδώ και 15 χρόνια είναι η μετατροπή της εγκατάλειψης θύματος τροχαίου από ελαφρύ πλημμέλημα σε Κακούργημα. Σε αντικατάσταση του άρθρου 43 του προηγούμενου ΚΟΚ που όριζε πως «Aν από τη συμπεριφορά τoυ o παθών περιήλθε σε κίνδυνο ζωής ή επήλθε θάνατος ή βαριά σωματική βλάβη αυτoύ, o υπαίτιoς τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον έξι (6) μηνών εφόσον η πράξη δεν τιμωρείται βαρύτερα» ψηφίστηκε το άρθρο 47 που ορίζει για τον δράστη που εγκαταλείπει το θύμα του: «αν από τη συμπεριφορά του υπαιτίου ο παθών περιήλθε σε κίνδυνο ζωής επιβάλλεται κάθειρξη έως έξι (6) ετών, αν επήλθε βαριά σωματική βλάβη κάθειρξη έως δέκα (10) ετών, και αν επήλθε θάνατος κάθειρξη έως είκοσι (20) ετών, εφόσον η πράξη δεν τιμωρείται βαρύτερα από άλλη διάταξη»
- Κινητό & Οδήγηση: Σημαντική αλλαγή με το άρθρο 17 αποτελεί η σε περίπτωση πρόκλησης θανατηφόρου τροχαίου ή σοβαρού τραυματισμού παραπομπή του δράστη με το άρθρο 290 Α του Ποινικού Κώδικα για την επικίνδυνη οδήγηση καθώς και η δυνατότητα άρσης του απορρήτου του περιεχομένου των επικοινωνιών και των δεδομένων θέσης και κίνησης των εμπλεκόμενων σε σύγκρουση οδηγών. Μέχρι σήμερα η δίωξη ήταν για πλημμέλημα (αμέλεια) ενώ η άρση απορρήτου αποτελούσε εξαιρετικά χρονοβόρα και δύσκολη διαδικασία που πρακτικά δεν εφαρμόζονταν με αποτέλεσμα ουσιαστικά να μην υπάρχουν, ελλείψει τεκμηρίωσης, καταδίκες για τροχαίες συγκρούσεις με θύματα λόγω χρήσης κινητού. Και οι αλλαγές αυτές προήλθαν από την παρέμβαση του συλλόγου μας.
- Παραβίαση STOP & Αναστροφή: Και οι δύο πολύ σοβαρές παραβάσεις με ολέθρια αποτελέσματα όπως ζητήσαμε στη διαβούλευση και στη Βουλή όταν οδηγούν σε σοβαρό τραυματισμό ή θάνατο θα εμπίπτουν επίσης στο άρθρο 290 Α του Ποινικού Κώδικα για την επικίνδυνη οδήγηση (Άρθρο 33). Ενώ μέχρι σήμερα η παραβίαση Κόκκινου είχε περιληφθεί στις διατάξεις του 290 Α η παραβίαση STOP, παράβαση ίδιας ακριβώς βαρύτητας, είχε εξαιρεθεί και αντιμετωπίζονταν ως πλημμέλημα (αμέλεια).
- Οδήγηση Χωρίς Άδεια οδήγησης: Σύμφωνα με το Άρθρο 98: Όποιος οδηγεί και στερείται ή δεν κατέχει την κατάλληλη άδεια οδήγησης ή η άδεια οδήγησής του έχει ανακληθεί ή αφαιρεθεί άν γίνει υπαίτιος τροχαίου, από το οποίο επήλθε βαριά σωματική βλάβη ή σημαντική βλάβη σε κοινωφελείς εγκαταστάσεις ή θάνατος ή θάνατοι ανθρώπων τιμωρείται με τις ποινές του άρθρου 290Α του Ποινικού Κώδικα περί επικίνδυνης οδήγησης. Μετά από πρόταση μας τελείωσε η εποχή που το να σκοτώνεις ή να καθιστάς κάποιον ανάπηρο οδηγώντας χωρίς άδεια οδήγησης βαφτίζονταν αμέλεια και εκδικάζονταν ως πλημμέλημα.
Σύμφωνα με το Άρθρο 101: από τους υπεύθυνους θανατηφόρων τροχαίων αφαιρείται υποχρεωτικά με δικαστική απόφαση η άδεια οδήγησης για 2 μέχρι 5 χρόνια και η άδεια μπορεί στη συνέχεια να επανακτηθεί μετά από εκπαίδευση και εξετάσεις. Αν και δεν έγινε δεκτή η πρόταση μας για οριστική αφαίρεση της άδειας είναι σημαντικό πώς τελειώνει η ιστορική περίοδος που οι φονιάδες της ασφάλτου έφευγαν από το δικαστήριο καταδικασμένοι, αλλά οδηγώντας και με την άδεια οδήγησης στην τσέπη.
–Όποιος οδηγεί χωρίς τη νόμιμη άδεια οδήγησης στερείται του δικαιώματος απόκτησης άδειας οδήγησης οποιασδήποτε κατηγορίας, με απόφαση του δικαστηρίου, για τρία (3) τουλάχιστον έτη και για δέκα (10) τουλάχιστον έτη, αν έγινε υπαίτιος τροχαίου ατυχήματος με σοβαρό τραυματισμό ή θάνατο.
–Όποιος οδηγεί ενώ του έχει αφαιρεθεί η άδεια οδήγησης στερείται, με απόφαση του δικαστηρίου, του δικαιώματος επαναχορήγησης της άδειας οδήγησης για τρία (3) επιπλέον έτη. Αν γίνει υπαίτιος τροχαίου με τραυματισμό ή θάνατο, το δικαστήριο μπορεί να επιβάλλει την ποινή της δια βίου αφαίρεσης της άδειας οδήγησης.
Όλες οι παραπάνω αλλαγές εισάγονται για πρώτη φορά και σε μεγάλο βαθμό ταυτίζονται με τις προτάσεις μας.
- Όρια Ταχύτητας: Με το Άρθρο 24 επαναβεβαιώθηκαν τα ανώτατα όρια ταχύτητας που ισχύουν στους Αυτοκινητοδρόμους -130km/h, στις οδούς ταχείας κυκλοφορίας – 110km/h και στο λοιπό οδικό δίκτυο- 90km/h. Τα όρια αυτά είναι ψηλά, από τα υψηλότερα στην Ευρώπη (ενδεικτικά: (Σουηδία 110, Ηνωμένο Βασίλειο 112, Ελβετία 120, Βέλγιο 120) και ο περιορισμός τους θα συνέβαλε ουσιαστικά στη μείωση των τροχαίων συγκρούσεων.
Στις κατοικημένες περιοχές, από 1/1/2026 το όριο μειώνεται στα 30 km/h αλλά αυτό αφορά μόνο μικρό μέρος του οδικού δικτύου δηλαδή σε μονόδρομους με μία λωρίδα κυκλοφορίας και σε δρόμους διπλής κατεύθυνσης χωρίς διαχωριστική νησίδα με μόνο μια λωρίδα ανά κατεύθυνση.
Η ρύθμιση αυτή, παρότι βελτιωμένη σε σχέση με τον προηγούμενο ΚΟΚ και με το σχέδιο που είχε τεθεί σε διαβούλευση είναι ανεπαρκής και δεν θα έχει τα προσδοκόμενα αποτελέσματα. Δεδομένου ότι πλέον όλο και περισσότερο οι τροχαίες συγκρούσεις πραγματοποιούνται σε κατοικημένες περιοχές και το ότι η ταχύτητα αποτελεί τον βασικό παράγοντα που καθορίζει την βαρύτητα των αποτελεσμάτων μιας σύγκρουσης ο περιορισμός των ορίων πρέπει να είναι γενικευμένος στις κατοικημένες περιοχές αν θέλουμε να έχουμε αποτελέσματα. Στο Παρίσι το όριο 30 εφαρμόζεται ήδη στο 88.9% του οδικού δικτύου, στις Βρυξέλλες στο 86% στη Λυών, στο Άμστερνταμ, στο Μπρίστολ, στη Μαδρίτη σε πάνω από 80%.
Να υπενθυμίσουμε εδώ πως σύμφωνα με τον ΠΟΥ μια μείωση της μέσης ταχύτητας στο οδικό δίκτυο κατά 5% μπορεί να οδηγήσει σε μείωση κατά 30% των θανατηφόρων συγκρούσεων.
Επίσης πως ούτε από την αντιπολίτευση υπήρξε ισχυρό ρεύμα υποστήριξης του ορίου 30, υπήρξαν μάλιστα και κόμματα που τάχτηκαν κατά…
Δεν υιοθετήθηκε η πρόταση μας για γενικευμένη εφαρμογή του ορίου 30, ούτε η εκχώρηση στους Δήμους του δικαιώματος απόφασης για ευρύτερη εφαρμογή του ορίου, ούτε η υποχρεωτική ύπαρξη ορίου 30 όπου συνυπάρχουν μηχανοκίνητα και μη μηχανοκίνητα μέσα κυκλοφορίας.
Τέλος να σημειώσουμε δυο σημαντικά σημεία: Για οδήγηση με ταχύτητα ανώτερη των 200 km/h επιβάλλονται πρόστιμο δύο χιλιάδων (2.000) ευρώ και επί τόπου αφαίρεσης της άδειας οδήγησης για ένα (1) έτος (άρθρο 24 δ) ενώ το ίδιο ισχύει και για οδήγηση για επίδειξη ικανότητας, εντυπωσιασμό, ανταγωνισμό ή τέλεση αυτοσχέδιων αγώνων (άρθρο 16).
(συνεχίζεται)
* Όλες οι προτάσεις μας είναι κοινές με την ΕΥΘΥΤΑ Ρόδου (που αποτελεί και ιδρυτικό μέλος του συλλόγου μας) και για την υλοποίηση τους αγωνιστήκαμε μαζί όλα τα προηγούμενα χρόνια.


Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου