Η ελληνική κυβέρνηση ισχυρίζεται πως έχει θέσει στόχο την μείωση των θανάτων και των σοβαρών τραυματισμών από τροχαίες συγκρούσεις κατά 30% στη δεκαετία 2021 – 2030.
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ το 2021 στη χώρα μας είχαμε 624 νεκρούς στο οδικό δίκτυο. Αυτό σημαίνει πως το 2030, σύμφωνα με τις υποσχέσεις, αναμένονται 312 θάνατοι. Η επίτευξη αυτού του στόχου προφανώς θα έρθει ως συνέπεια μιας κλιμακωτής, κάθε χρόνο μείωσης των συγκρούσεων και των θυμάτων τους.
Όμως τα επίσημα στοιχεία δεν δείχνουν καθόλου μια τέτοια τάση: Το 2022 είχαμε 654 νεκρούς, το 2023 637 και το 2024 μέχρι και τον Οκτώβριο 569 (μέχρι τότε έχει δώσει στοιχεία η ΕΛΣΤΑΤ). Επί τρία χρόνια συνεχή χρόνια όχι μόνο δεν είχαμε μείωση αλλά ο αριθμός των θανάτων θα είναι μεγαλύτερος από το 2021. Είναι εντυπωσιακό πως στα στοιχεία που έδωσε η ΕΛΣΤΑΤ στις 31/12 για τις συγκρούσεις και τα θύματα του Οκτώβρη του 2024 ο αριθμός των νεκρών είναι 64 και έχει αυξηθεί κατά 45% σε σχέση με τον Οκτώβρη της προηγούμενης χρονιάς! (ΕΔΩ)
Το ζήτημα δεν φαίνεται να απασχολεί την κυβέρνηση. Ένας αριθμός 600 με 700 νεκρών και ο αντίστοιχος σε ανάπηρους σαν αποτέλεσμα των τροχαίων συγκρούσεων πέρα από ισχυρισμούς και «στόχους» φαίνεται πως είναι αποδεκτός σαν παράπλευρη συνέπεια αυτού που χαρακτηρίζουν ανάπτυξη. Εξάλλου και η κοινωνία δεν πρόκειται να δυσφορήσει, να αντιδράσει και να διαμαρτυρηθεί γι αυτό. Βαθιά εθισμένη επί δεκαετίες στον μύθο και την πρακτική της αυτοκίνησης μπορεί να διαμαρτύρεται (και πολύ σωστά) για του 57 νεκρούς στα Τέμπη, αλλά όχι και για τους 57 κάθε μήνα, επί χρόνια, νεκρούς στην άσφαλτο.
Δυστυχώς θα πρέπει να αποδεχτούμε πως αυτή θα είναι η πραγματικότητα και τη νέα χρονιά.
Λίγες μέρες πριν, στις 21 Δεκεμβρίου ο υφυπουργός Μεταφορών Β. Οικονόμου σε μια ακόμα συνέντευξη για τον νέο ΚΟΚ που «έρχεται» διευκρίνισε (ΕΔΩ) αυτή τη φορά πως δεν θα νομοθετηθεί η θέσπιση του ορίου ταχύτητας των 30 km/h στις κατοικημένες περιοχές τώρα αλλά θα υπάρξει μια μεταβατική περίοδος γι αυτό. Οι συνεχείς διαβουλεύσεις του με τον κόσμο της αυτοκίνησης έβαλαν σε αναστολή τα σχέδια για περιορισμό της ταχύτητας σε κατοικημένες περιοχές. Διότι όταν αγοράζεις ένα αυτοκίνητο με 300 τελική και δεν μπορείς να πας Αράχωβα γιατί θα πέσει η μπαταρία, δεν μπορείς να τρέξεις στην Ποσειδώνος γιατί θα στο λερώσουν τα βοθρολύματα που βγήκαν από τους υπονόμους τι άλλο σου μένει από τις κατοικημένες περιοχές για να ξεσκάσεις. «Γιατί έτσι έχουμε» μάθει μας είπε ο υφυπουργός. Να σκοτώνουμε εκατό πεζούς κάθε χρόνο, σύμφωνα με τα λεγόμενα του, και να δυσκολευόμαστε να οδηγήσουμε με 30.
Τέλος λοιπόν σ αυτό το παραμύθι που τόσο ωραία διηγούνταν στα μικρά παιδιά όλοι οι κατά καιρούς υφυπουργοί Μεταφορών. Μας το είπε τόσο ωραία ο Ι. Κεφαλογιάννης το Φλεβάρη του 2021, το επανέλαβε κάμποσες φορές η Χρ .Αλεξοπούλου, κοίμισε κόσμο και κόσμο (ιδίως δημοσιογράφους) ο Β. Οικονόμου. Κι αν το 2021 που το εξήγγειλε ο κος Κεφαλογιάννης, παρουσία και του πρωθυπουργού, δεν καταλάβαμε πως το μέτρο έλαβε τριετή αναστολή, τώρα που αυτή εκπνέει, ο κος Οικονόμου έσπευσε να την ανανεώσει ώστε να μην τρέφουμε φρούδες ελπίδες.
Έτσι κι αλλιώς ο περίφημος «νέος ΚΟΚ» που «έρχεται» δεν είχε και τίποτα άλλο ουσιαστικό, σύμφωνα πάντα με τις διαρροές, που να αφορά στην οδική ασφάλεια. Ούτε λέξη για μηδενική ανοχή στο αλκοόλ. Ούτε λέξη για ναρκοτέστ στο δρόμο. Ούτε λέξη για κατάργηση του άρθρου 43 που ορίζει πλημμέλημα την εγκατάλειψη.
Τα 30 km ήταν το μόνο ουσιαστικό που ακούγονταν, το μόνο που θα μπορούσε να έχει επίπτωση στον αριθμό των συγκρούσεων, τραυματισμών και θανάτων. Πάει κι αυτό.
Αναδημοσίευση: https://www.soste. gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου