Τι είναι η Ε.Υ.ΘΥ.Τ.Α.


Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ- ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ

Εταιρεία Υποστήριξης Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων είναι ένας Μη Κερδοσκοπικός, Μη Κυβερνητικός Οργανισμός, στο χώρο της Οδικής Ασφάλειας.
Στη Ρόδο λειτουργεί από τον Ιούνιο 2004 , πρωτοβουλία της Προέδρου Καρύδη Ελένης, θύμα τροχαίου ατυχήματος, μετά από τον χαμό του γιου της Δημήτρη 19 χρόνων στις 12 Φεβρουαρίου 2002, πλαισιωμένη από επιστήμονες, θύματα, συγγενείς τροχαίων δυστυχημάτων και ευαισθητοποιημένα άτομα στο θέμα της Οδικής Ασφάλειας.
Είναι μέλος:

-Της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων-FEVR (Σύμβουλος του Ο.Η.Ε και του Π.Ο.Υ)
-Υποστηρικτής της Παγκόσμιας Οργάνωσης « MAKE ROADS SAFE »
-Το 2008 υπέγραψε την Ευρωπαϊκή Χάρτα Οδικής Ασφάλειας, για λιγότερα θύματα με την υποστήριξη της Ε.Ε.
-Αρωγό μέλος του Ε.Δ.Ι.ΠΑ.Β (Εθνικό Δίκτυο Πρόληψης Ατυχημάτων , συμπεριλαμβανομένων των τροχαίων)
-Μέλος της Διακομματικής Επιτροπής Δήμου Ρόδου
-Ιδρυτικό μέλος του Πανελλαδικού Συλλόγου
"SOS ΤΡΟΧΑΙΑ ΕΓΚΛΗΜΑΤΑ"
-Υποστηρίζει την Δεκαετία Δράσης 2011-2020 για την Οδική Ασφάλεια
-Συνεργάζεται με φορείς του Δημόσιου του Ιδιωτικού τομέα, με Παγκόσμιους & Ευρωπαϊκούς Φορείς και Οργανισμούς.

Ποιοι είναι οι σκοποί :

+Η υποστήριξη των θυμάτων των Τροχαίων Ατυχημάτων από ομάδα συμβούλων ( νομικών, ιατρών, ειδικών εμπειρογνωμόνων, συγκοινωνιολόγων, μηχανολόγων, εκπαιδευτικών, ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών ).

+Η ανάπτυξη αλληλεγγύης μεταξύ των θυμάτων των Τροχαίων Ατυχημάτων( ηθική υποστήριξη ).

+Η οργανωμένη παρέμβαση και η κοινωνική πίεση προς τους φορείς της πολιτείας, για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και την μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.

+Η υποστήριξη η ανάληψη και προώθηση δραστηριοτήτων σε θέματα τα οποία προάγουν την οδική ασφάλεια, την κυκλοφοριακή αγωγή, την έρευνα, την ενημέρωση , την ευαισθητοποίηση των πολιτών των ιδιαίτερα ευάλωτων ηλικιών (μαθητών, ηλικιωμένων).

Ποιο είναι το Δυναμικό της:

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, διαθέτει ένα τεχνοκρατικό πυρήνα από επιστήμονες- μέλη διαφόρων κλάδων ( Υγειονομικούς, Νομικούς, Εκπαιδευτικούς, Μηχανολόγους- Μηχανικούς, Πραγματογνώμονες, Συγκοινωνιολόγους, Οικονομολόγους, Αναλυτές Η/Υ, Ψυχολόγους, Κοινωνικούς Λειτουργούς).

Το δυναμικό της ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, ανταποκρίνεται απόλυτα στις υψηλές απαιτήσεις σοβαρών ερευνητικών προγραμμάτων, με θέμα την Οδική Ασφάλεια, την πρόσληψη και την μείωση των Τροχαίων Ατυχημάτων.

Διαθέτει επίσης ένα αξιόλογο επιτελείο έμπειρων επιστημόνων, που της επέτρεψε ως τώρα να πραγματοποιήσει πολλαπλές εκπαιδευτικές- ενημερωτικές δράσεις με στόχο τη βελτίωση της Οδικής Συμπεριφοράς.

Ποιες είναι οι Δραστηριότητές της:

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, συμβάλλει δραστικά στην ενημέρωση των πολιτών για την Οδική Ασφάλεια, την πρόληψη και την μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και παρέχει σε μόνιμη βάση Νομική, Ιατρική, Ψυχολογική και Κοινωνική Υποστήριξη σε θύματα και συγγενείς θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων όταν αυτή ζητηθεί.

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, έχει διοργανώσει εκδηλώσεις ( Ημερίδες, Έκθεση φωτογραφίας , Δράσεις σε ανοικτούς χώρους, Διδασκαλία σε Σχολεία Α/ας και Β/ας Εκπαίδευσης, Σεμινάρια σε κέντρα εκπαίδευσης νεοσυλλέκτων, Ενημερωτικές ομιλίες σε Δήμους της Ρόδου) στο πλαίσιο της ενημέρωσης των πολιτών σε θέματα που προάγουν την Οδική Ασφάλεια και έχει κάνει ουσιαστικές παρεμβάσεις στους φορείς σε θέματα Οδικής Ασφάλειας.

Έχει εκδώσει ενημερωτικά έντυπα με έγκυρη επιστημονική πληροφόρηση σε θέματα Οδικής Ασφάλειας.

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, πιστεύει ότι για την επίτευξη αποτελεσμάτων χρειάζεται δραστηριοποίηση από τους πολίτες, υποστήριξη από τον κρατικό μηχανισμό και αλλαγή της αρνητικής νοοτροπίας στοιχεία που θα μας βοηθήσουν να απαλλαγούμε από την ιδιότητα της Ευρωπαϊκής χώρας με μεγάλο αριθμό Θυμάτων Τροχαίων δυστυχημάτων και με επικίνδυνους δρόμους για ασφαλή οδήγηση.

http://www.efhtita.gr















6 Αυγ 2025

Τροχαία: Η Ελλάδα παραμένει το «μαύρο πρόβατο» της Ευρώπης – Οι αιτίες, οι παραλείψεις και τα σοκαριστικά στοιχεία

 

 

 

 Ανησυχητική παραμένει η κατάσταση με τα τροχαία στην Ελλάδα, καθώς παρά τη μείωση του αριθμού των νεκρών τα τελευταία χρόνια, η χώρα μας εξακολουθεί να καταγράφει υψηλότερο αριθμό θανάτων ανά εκατομμύριο κατοίκων σε σύγκριση με τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. 

Είναι ενδεικτικό ότι το 2024 η Ελλάδα με 64 νεκρούς ανά εκατομμύριο κατοίκων «κατόρθωσε» να ανέβει στην 29η θέση ανάμεσα σε 32 χώρες (τρίτη χειρότερη από το τέλος), συνεχίζοντας την «αιματηρή» παράδοση που διατηρεί τα τελευταία χρόνια. Εξάλλου, τα προσωρινά στοιχεία που παρατίθενται είναι αμείλικτα. 665 νεκροί το 2024 και αύξηση 2,9% σε σχέση με το 2023.

Ο αριθμός των 64 νεκρών ανά εκατομμύριο κατοίκων στη χώρα μας υπερβαίνει κατά πολύ τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (45), ενώ υπολείπεται σημαντικά ακόμα και από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο του 2014 με 55 νεκρούς.

Κάτι που αποδεικνύει ότι η Ελληνική Πολιτεία δεν έχει ασχοληθεί ποτέ σοβαρά με το θέμα των τροχαίων, την οδική ασφάλεια και δεν συμμετείχε στην παγκόσμια δεκαετία (2011 – 2020) δράσης του ΟΗΕ για την οδική ασφάλεια.

Παράλληλα, η «αναβάθμιση» του ΚΟΚ άργησε… μόνο 25 χρόνια, ενώ υπάρχουν πολλά ερωτήματα για το αν επιτέλους θα εφαρμοστούν οι προβλεπόμενες ποινές ή οι παραβάτες θα προσπαθούν να τη γλιτώσουν με τον… γνωστό ελληνικό τρόπο.

Όπως ανέφερε και στο topontiki.gr, ο ιδρυτής του Συλλόγου SOS Τροχαία Εγκλήματα, Γιώργος Κουβίδης, «είναι λάθος να χρησιμοποιούμε τον όρο ατύχημα, καθώς το ατύχημα σχετίζεται με την τύχη. Στα τροχαία υπάρχει σχέση αποτελέσματος».

Το αυτοκίνητο είναι το κυρίαρχο μέσο κυκλοφορίας

Μιλώντας για τις αιτίες που προκαλούν τα τροχαία ο κ. Κουβίδης εστίασε στο γεγονός ότι στη χώρα μας το αυτοκίνητο είναι το κυρίαρχο μέσο κυκλοφορίας. Όπως πρόσθεσε «στην Ελλάδα δεν υπάρχει σταθερό σιδηροδρομικό  δίκτυο, δεν υπάρχουν μέσα σταθερής τροχιάς, δεν υπάρχουν ποδηλατοδρόμοι. Το αυτοκίνητο είναι το νούμερο ένα μέσο μεταφοράς. Έτσι αυξάνεται και η πιθανότητα ενός τροχαίου. Για παράδειγμα, στη Γερμάνια το 40% των εμπορικών μεταφορών γίνεται με τα τρένα. Στην Ελλάδα το αντίστοιχο ποσοστό είναι κοντά στο 2%. Για αυτό και είμαστε πρώτοι στην Ευρώπη σε αριθμό νταλικών».

Επιπλέον, αναδεικνύοντας και τις υπόλοιπες αιτίες των τροχαίων, στάθηκε στην ταχύτητα, το αλκοόλ, τις ουσίες, αλλά και την απόσπαση προσοχής. Όπως αποκάλυψε, στους ελληνικούς δρόμους δεν γίνονται ναρκοτέστ, κάτι που είναι εύκολο μέσω του σάλιου και πραγματοποιείται ήδη σε άλλες χώρες της Ευρώπης από το 2018.

Μιλώντας με νούμερα και αριθμούς που σοκάρουν, τόνισε ότι το 30-40% των τροχαίων οφείλεται στις ουσίες και το αλκοόλ, ενώ η ταχύτητα ευθύνεται για το 30% των συγκρούσεων. «Αλκοόλ και ουσίες είναι στις ανερχόμενες αιτίες στην Ελλάδα, τη στιγμή που στην Κρήτη πάνω από το 50% των τροχαίων οφείλεται στο αλκοόλ», συμπλήρωσε.

 Όσον αφορά την νοοτροπία του Έλληνα οδηγού, υπογράμμισε πως «προφανώς και υπάρχει θέμα, κάτι που φαίνεται και από την εγκατάλειψη ανθρώπων στον δρόμο μετά από σύγκρουση με κάποιο ΙΧ. Ευτυχώς πλέον το συγκεκριμένο αδίκημα, έγινε από πλημμέλημα, κακούργημα με τον νέο ΚΟΚ».

«Η νοοτροπία δεν θα αλλάξει μόνο με τις ποινές. Γιατί οι Έλληνες προσαρμόζονται όταν οδηγούν στο εξωτερικό;», αναρωτήθηκε και δίνοντας την απάντηση στο ρητορικό ερώτημα που έθεσε είπε τα εξής: «στο εξωτερικό είναι καλύτερες οι σημάνσεις, οι δρόμοι. Υπάρχει άλλη νοοτροπία για τους πεζούς, αλλά είναι και θέμα παιδείας».

Πρέπει να εφαρμόζεται η προβλεπόμενη ποινή

Στη συνέχεια ο πρόεδρος του Συλλόγου SOS Τροχαία Εγκλήματα, σχολιάζοντας τον νέο κώδικα οδικής κυκλοφορίας, παραδέχτηκε πως από τη μία είναι μια αναβάθμιση, αλλά από την άλλη πρέπει επιτέλους ότι λέει να εφαρμόζεται. 

«Σε ελάχιστες περιπτώσεις έχει εφαρμοστεί η προβλεπόμενη ποινή. Πρέπει να αλλάξει αυτό και ο παραβάτης να λαμβάνει την ποινή που ορίζει ο νόμος, τίποτα λιγότερο. Στην Ελλάδα με το θέμα της οδικής ασφάλειας υπάρχει μια επιφανειακή ενασχόληση, μιας και είχε 25 χρόνια να αναθεωρηθεί ο ΚΟΚ. Αυτό νομίζω τα λέει όλα», υπογράμμισε ο κ. Κουβίδης.


 

 Παράλληλα, ανέδειξε και το θέμα των διπλωμάτων, καθώς στη χώρα μας πολλοί οδηγοί ή δεν έχουν δίπλωμα ή κατέχουν αγορασμένα διπλώματα ή οι ανανεώσεις διπλωμάτων ιδιαίτερα στους ηλικιωμένους είναι μια αμφιλεγόμενη διαδικασία. Όπως παραδέχτηκε «στον δρόμο χρειάζεται αλληλοσεβασμός, αφού πρόκειται για ένα κοινωνικό πεδίο».

Κακοτεχνία στους ελληνικούς δρόμους

Ο κ. Κουβίδης σε δεύτερο χρόνο στάθηκε και στην κακή κατάσταση του οδικού δικτύου στη χώρα μας, λέγοντας πως «μπορεί να έχουν γίνει βήματα με τους μεγάλους αυτοκινητόδρομους, αλλά στις πόλεις υπάρχουν προβλήματα υποσυντήρησης. Σε πολλές περιπτώσεις καταγράφεται κακοτεχνία, ενώ δεν υπάρχει και έλεγχος για το ποιος σχεδίασε τον δρόμο, ποιος τον έφτιαξε, ποιος τον παρέλαβε, με συνέπεια να δημιουργείται ένας φαύλος κύκλος ευθυνών. Με λίγα λόγια υπάρχει και εδώ η νοοτροπία του ‘’πάμε και όπου βγει’’».

Αναφερόμενος στις ευθύνες των δήμων, μίλησε για παραδείγματα όπου η δημοτική αρχή δεν είχε καν κόψει τα δέντρα, με αποτέλεσμα να μην φαίνονται καλά οι σημάνσεις. Όπως παραδέχτηκε, σημαντικό ρόλο στο να μην καταγράφονται τροχαία μέσα στον αστικό ιστό παίζει και η εφαρμογή χαμηλών ορίων ταχύτητας.

Κλείνοντας τη συζήτησή μας, ο κ. Κουβίδης ήθελε να αναφερθεί και στις βαρύτατες ευθύνες της πολιτείας. «Ένας από τους βασικούς λόγους που δεν λύνεται το πρόβλημα είναι ότι δεν υπάρχει σταθερή πολιτική για την οδική ασφάλεια. Η πολιτική αλλάζει με την εκάστοτε κυβέρνηση, μην σας πω με τον εκάστοτε υπουργό. Εμπλέκονται πολλά υπουργεία και αυτό δημιουργεί προβλήματα. Δεν έχει φτιαχτεί ένα μοντέλο που να ανταποκρίνεται στα σημερινά δεδομένα. Αντίθετα, χώρες όπως η Σουηδία προχωρούν σε διαρκή αναθεώρηση. Υπάρχει μια συνεργασία τροχαίας και κοινωνικών φορέων, κάτι που στην Ελλάδα μοιάζει άπιαστο όνειρο», κατέληξε.

 

Πηγή: https://www.topontiki.gr 

 



 

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια: