Τι είναι η Ε.Υ.ΘΥ.Τ.Α.


Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ- ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ

Εταιρεία Υποστήριξης Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων είναι ένας Μη Κερδοσκοπικός, Μη Κυβερνητικός Οργανισμός, στο χώρο της Οδικής Ασφάλειας.
Στη Ρόδο λειτουργεί από τον Ιούνιο 2004 , πρωτοβουλία της Προέδρου Καρύδη Ελένης, θύμα τροχαίου ατυχήματος, μετά από τον χαμό του γιου της Δημήτρη 19 χρόνων στις 12 Φεβρουαρίου 2002, πλαισιωμένη από επιστήμονες, θύματα, συγγενείς τροχαίων δυστυχημάτων και ευαισθητοποιημένα άτομα στο θέμα της Οδικής Ασφάλειας.
Είναι μέλος:

-Της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων-FEVR (Σύμβουλος του Ο.Η.Ε και του Π.Ο.Υ)
-Υποστηρικτής της Παγκόσμιας Οργάνωσης « MAKE ROADS SAFE »
-Το 2008 υπέγραψε την Ευρωπαϊκή Χάρτα Οδικής Ασφάλειας, για λιγότερα θύματα με την υποστήριξη της Ε.Ε.
-Αρωγό μέλος του Ε.Δ.Ι.ΠΑ.Β (Εθνικό Δίκτυο Πρόληψης Ατυχημάτων , συμπεριλαμβανομένων των τροχαίων)
-Μέλος της Διακομματικής Επιτροπής Δήμου Ρόδου
-Ιδρυτικό μέλος του Πανελλαδικού Συλλόγου
"SOS ΤΡΟΧΑΙΑ ΕΓΚΛΗΜΑΤΑ"
-Υποστηρίζει την Δεκαετία Δράσης 2011-2020 για την Οδική Ασφάλεια
-Συνεργάζεται με φορείς του Δημόσιου του Ιδιωτικού τομέα, με Παγκόσμιους & Ευρωπαϊκούς Φορείς και Οργανισμούς.

Ποιοι είναι οι σκοποί :

+Η υποστήριξη των θυμάτων των Τροχαίων Ατυχημάτων από ομάδα συμβούλων ( νομικών, ιατρών, ειδικών εμπειρογνωμόνων, συγκοινωνιολόγων, μηχανολόγων, εκπαιδευτικών, ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών ).

+Η ανάπτυξη αλληλεγγύης μεταξύ των θυμάτων των Τροχαίων Ατυχημάτων( ηθική υποστήριξη ).

+Η οργανωμένη παρέμβαση και η κοινωνική πίεση προς τους φορείς της πολιτείας, για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και την μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.

+Η υποστήριξη η ανάληψη και προώθηση δραστηριοτήτων σε θέματα τα οποία προάγουν την οδική ασφάλεια, την κυκλοφοριακή αγωγή, την έρευνα, την ενημέρωση , την ευαισθητοποίηση των πολιτών των ιδιαίτερα ευάλωτων ηλικιών (μαθητών, ηλικιωμένων).

Ποιο είναι το Δυναμικό της:

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, διαθέτει ένα τεχνοκρατικό πυρήνα από επιστήμονες- μέλη διαφόρων κλάδων ( Υγειονομικούς, Νομικούς, Εκπαιδευτικούς, Μηχανολόγους- Μηχανικούς, Πραγματογνώμονες, Συγκοινωνιολόγους, Οικονομολόγους, Αναλυτές Η/Υ, Ψυχολόγους, Κοινωνικούς Λειτουργούς).

Το δυναμικό της ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, ανταποκρίνεται απόλυτα στις υψηλές απαιτήσεις σοβαρών ερευνητικών προγραμμάτων, με θέμα την Οδική Ασφάλεια, την πρόσληψη και την μείωση των Τροχαίων Ατυχημάτων.

Διαθέτει επίσης ένα αξιόλογο επιτελείο έμπειρων επιστημόνων, που της επέτρεψε ως τώρα να πραγματοποιήσει πολλαπλές εκπαιδευτικές- ενημερωτικές δράσεις με στόχο τη βελτίωση της Οδικής Συμπεριφοράς.

Ποιες είναι οι Δραστηριότητές της:

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, συμβάλλει δραστικά στην ενημέρωση των πολιτών για την Οδική Ασφάλεια, την πρόληψη και την μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και παρέχει σε μόνιμη βάση Νομική, Ιατρική, Ψυχολογική και Κοινωνική Υποστήριξη σε θύματα και συγγενείς θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων όταν αυτή ζητηθεί.

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, έχει διοργανώσει εκδηλώσεις ( Ημερίδες, Έκθεση φωτογραφίας , Δράσεις σε ανοικτούς χώρους, Διδασκαλία σε Σχολεία Α/ας και Β/ας Εκπαίδευσης, Σεμινάρια σε κέντρα εκπαίδευσης νεοσυλλέκτων, Ενημερωτικές ομιλίες σε Δήμους της Ρόδου) στο πλαίσιο της ενημέρωσης των πολιτών σε θέματα που προάγουν την Οδική Ασφάλεια και έχει κάνει ουσιαστικές παρεμβάσεις στους φορείς σε θέματα Οδικής Ασφάλειας.

Έχει εκδώσει ενημερωτικά έντυπα με έγκυρη επιστημονική πληροφόρηση σε θέματα Οδικής Ασφάλειας.

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, πιστεύει ότι για την επίτευξη αποτελεσμάτων χρειάζεται δραστηριοποίηση από τους πολίτες, υποστήριξη από τον κρατικό μηχανισμό και αλλαγή της αρνητικής νοοτροπίας στοιχεία που θα μας βοηθήσουν να απαλλαγούμε από την ιδιότητα της Ευρωπαϊκής χώρας με μεγάλο αριθμό Θυμάτων Τροχαίων δυστυχημάτων και με επικίνδυνους δρόμους για ασφαλή οδήγηση.

http://www.efhtita.gr















9 Αυγ 2025

ΝΕΑ από Global Alliance of NGOs for Road Safety

 

 

Editorial: From Mobility Snapshots to safe streets


Over the past year, Mobility Snapshots have been a mainstay of our advocacy at the Alliance. They expose unsafe streets that endanger road users daily and pinpoint the evidence‑based interventions needed to make them safe. They equip NGOs with the data they need for targeted advocacy with decision‑makers. These efforts are already driving real change around the world. This edition of our newsletter highlights some recent successes.

In Chișinău, Moldova, Mobility Snapshots have helped transform an unsafe intersection to one where 90% of users now report feeling safe. In several cities in Tanzania, pedestrian facilities and other interventions are being installed, improving safety for people who walk and cycle. Meanwhile in Kampala, Uganda, a 30 km/h zone, pedestrian crossings, and footpaths have been implemented at a busy, yet unsafe, intersection.

These successes prove that data‑driven advocacy works. By continuing to gather data and advocating for Priority Interventions, NGOs are supporting the transformation of unsafe intersections into safe streets for all.

Mobility Snapshots member features

Upgraded ACM intersection at Hîncești Highway and Academiei Street in Chișinău, Moldova.
© Automobile Club of Moldova 

Residents report feeling safer in Moldova


“The ACM intersection on Academiei Street posed constant danger to people who use it daily. The busy intersection had a speed limit of 50 km/h and no crossings for pedestrians. All that has changed with the Mobility Snapshot data helping us to highlight the issues and demonstrate that simple, locally implemented solutions based on evidence and citizens’ demand can save lives and transform the urban environment for everyone.” — Tatiana Mihailova, Automobile Club of Moldova.
 
Following advocacy by ACM using its Mobility Snapshot, local authorities in Chișinău, Moldova, have implemented evidence-based interventions at the intersection of Hîncești Highway and Academiei Street in Chișinău. Previously, this busy intersection had a speed limit of 50 km/h, lacked safe crossings and traffic signals, and cars parked on both sides of the road, making it difficult for pedestrians to cross. Now, the speed limit has been reduced from 50 km/h to 30 km/h, lanes have been narrowed and curbs adjusted to slow vehicle traffic, and pedestrian crossings have been installed.
 
According to a community survey conducted by ACM after the interventions were implemented, 90% of local residents said the changes had a positive impact and significantly improved their safety as pedestrians.

 Read more.

Newly installed traffic signals in Dodoma, Tanzania.
© Road Safety Ambassadors Tanzania

Implementation in multiple cities in Tanzania


“By using Mobility Snapshot data, we highlighted the real dangers people face at Wajenzi [intersection] and showed decision-makers exactly where to act. Evidence‑driven advocacy like this transforms unsafe intersections into protected spaces for all of us.” — Ramadhani Msangi, Road Safety Ambassadors Tanzania (RSA Tanzania).

Alliance member RSA Tanzania’s advocacy with the Tanzania National Roads Agency and Tanzania Rural and Urban Roads Agency has led to upgrades at several intersections across the country. In Dar es Salaam, pedestrian crossings have been installed at the Bunju intersection on Dar es Salaam and Bagamoyo Road; in Dodoma, traffic lights have been installed at Wajenzi intersection on Arusha Road and Waziri Mkuu Road; and in Bagamoyo, the intersection near Ali Hassan Mwinyi School is expected to be marked as a 30 km/h zone.

Prior to RSA Tanzania’s advocacy, these intersections were unsafe for the schoolchildren and other pedestrians and cyclists using them daily. For example, Wajenzi intersection is used by 1,080 pedestrians and 130 cyclists during peak hour, yet the posted speed limit is 50 km/h and vehicles routinely travel above it. The new traffic lights will help to manage the speed of traffic and make it easier for pedestrians to cross.
 
As well as engaging decision-makers, RSA Tanzania mobilized media and community groups to amplify their advocacy. Read more.

Upgraded Kampala Road–Burton–Johnston Street intersection in Kampala, Uganda.
© Uganda Road Accident Reduction Network Organization

Busy intersection upgraded in Kampala


“Thanks to the new footpaths, crossings, and a safer speed limit, parents can walk their children to school without fear, and market vendors can cross the road with confidence. By using Mobility Snapshot data, we pinpointed the exact dangers at the intersection and presented clear evidence to decision‑makers.” — Fred Tumwine, Uganda Road Accident Reduction Network Organization (URRENO).

In Kampala City, Uganda, Mobility Snapshot advocacy by Alliance member URRENO has led authorities to designate the busy Kampala Road intersection with Burton and Johnston Streets as a 30 km/h safety zone, and installed footpaths and signalized pedestrian crossings. These interventions now offer better protection to the 5,520 pedestrians who pass through this intersection daily.

URRЕNO, alongside other members of the Road Safety Advocacy Coalition Uganda, continue their coordinated advocacy for similar, evidence‑based upgrades at other high‑risk intersections in Kampala. Read more.


Alliance members at the 4th Global Ministerial Conference on Road Safety.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια: