Τι είναι η Ε.Υ.ΘΥ.Τ.Α.


Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ- ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ

Εταιρεία Υποστήριξης Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων είναι ένας Μη Κερδοσκοπικός, Μη Κυβερνητικός Οργανισμός, στο χώρο της Οδικής Ασφάλειας.
Στη Ρόδο λειτουργεί από τον Ιούνιο 2004 , πρωτοβουλία της Προέδρου Καρύδη Ελένης, θύμα τροχαίου ατυχήματος, μετά από τον χαμό του γιου της Δημήτρη 19 χρόνων στις 12 Φεβρουαρίου 2002, πλαισιωμένη από επιστήμονες, θύματα, συγγενείς τροχαίων δυστυχημάτων και ευαισθητοποιημένα άτομα στο θέμα της Οδικής Ασφάλειας.
Είναι μέλος:

-Της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων-FEVR (Σύμβουλος του Ο.Η.Ε και του Π.Ο.Υ)
-Υποστηρικτής της Παγκόσμιας Οργάνωσης « MAKE ROADS SAFE »
-Το 2008 υπέγραψε την Ευρωπαϊκή Χάρτα Οδικής Ασφάλειας, για λιγότερα θύματα με την υποστήριξη της Ε.Ε.
-Αρωγό μέλος του Ε.Δ.Ι.ΠΑ.Β (Εθνικό Δίκτυο Πρόληψης Ατυχημάτων , συμπεριλαμβανομένων των τροχαίων)
-Μέλος της Διακομματικής Επιτροπής Δήμου Ρόδου
-Ιδρυτικό μέλος του Πανελλαδικού Συλλόγου
"SOS ΤΡΟΧΑΙΑ ΕΓΚΛΗΜΑΤΑ"
-Υποστηρίζει την Δεκαετία Δράσης 2011-2020 για την Οδική Ασφάλεια
-Συνεργάζεται με φορείς του Δημόσιου του Ιδιωτικού τομέα, με Παγκόσμιους & Ευρωπαϊκούς Φορείς και Οργανισμούς.

Ποιοι είναι οι σκοποί :

+Η υποστήριξη των θυμάτων των Τροχαίων Ατυχημάτων από ομάδα συμβούλων ( νομικών, ιατρών, ειδικών εμπειρογνωμόνων, συγκοινωνιολόγων, μηχανολόγων, εκπαιδευτικών, ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών ).

+Η ανάπτυξη αλληλεγγύης μεταξύ των θυμάτων των Τροχαίων Ατυχημάτων( ηθική υποστήριξη ).

+Η οργανωμένη παρέμβαση και η κοινωνική πίεση προς τους φορείς της πολιτείας, για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και την μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.

+Η υποστήριξη η ανάληψη και προώθηση δραστηριοτήτων σε θέματα τα οποία προάγουν την οδική ασφάλεια, την κυκλοφοριακή αγωγή, την έρευνα, την ενημέρωση , την ευαισθητοποίηση των πολιτών των ιδιαίτερα ευάλωτων ηλικιών (μαθητών, ηλικιωμένων).

Ποιο είναι το Δυναμικό της:

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, διαθέτει ένα τεχνοκρατικό πυρήνα από επιστήμονες- μέλη διαφόρων κλάδων ( Υγειονομικούς, Νομικούς, Εκπαιδευτικούς, Μηχανολόγους- Μηχανικούς, Πραγματογνώμονες, Συγκοινωνιολόγους, Οικονομολόγους, Αναλυτές Η/Υ, Ψυχολόγους, Κοινωνικούς Λειτουργούς).

Το δυναμικό της ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, ανταποκρίνεται απόλυτα στις υψηλές απαιτήσεις σοβαρών ερευνητικών προγραμμάτων, με θέμα την Οδική Ασφάλεια, την πρόσληψη και την μείωση των Τροχαίων Ατυχημάτων.

Διαθέτει επίσης ένα αξιόλογο επιτελείο έμπειρων επιστημόνων, που της επέτρεψε ως τώρα να πραγματοποιήσει πολλαπλές εκπαιδευτικές- ενημερωτικές δράσεις με στόχο τη βελτίωση της Οδικής Συμπεριφοράς.

Ποιες είναι οι Δραστηριότητές της:

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, συμβάλλει δραστικά στην ενημέρωση των πολιτών για την Οδική Ασφάλεια, την πρόληψη και την μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και παρέχει σε μόνιμη βάση Νομική, Ιατρική, Ψυχολογική και Κοινωνική Υποστήριξη σε θύματα και συγγενείς θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων όταν αυτή ζητηθεί.

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, έχει διοργανώσει εκδηλώσεις ( Ημερίδες, Έκθεση φωτογραφίας , Δράσεις σε ανοικτούς χώρους, Διδασκαλία σε Σχολεία Α/ας και Β/ας Εκπαίδευσης, Σεμινάρια σε κέντρα εκπαίδευσης νεοσυλλέκτων, Ενημερωτικές ομιλίες σε Δήμους της Ρόδου) στο πλαίσιο της ενημέρωσης των πολιτών σε θέματα που προάγουν την Οδική Ασφάλεια και έχει κάνει ουσιαστικές παρεμβάσεις στους φορείς σε θέματα Οδικής Ασφάλειας.

Έχει εκδώσει ενημερωτικά έντυπα με έγκυρη επιστημονική πληροφόρηση σε θέματα Οδικής Ασφάλειας.

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, πιστεύει ότι για την επίτευξη αποτελεσμάτων χρειάζεται δραστηριοποίηση από τους πολίτες, υποστήριξη από τον κρατικό μηχανισμό και αλλαγή της αρνητικής νοοτροπίας στοιχεία που θα μας βοηθήσουν να απαλλαγούμε από την ιδιότητα της Ευρωπαϊκής χώρας με μεγάλο αριθμό Θυμάτων Τροχαίων δυστυχημάτων και με επικίνδυνους δρόμους για ασφαλή οδήγηση.

http://www.efhtita.gr















2 Σεπ 2025

Παράσυρση πεζού από αυτοκίνητο: Τι αλλάζει με τον νέο ΚΟΚ και ποιες είναι οι ποινές

 

 

 

 

Ο νέος ΚΟΚ αφιερώνει ειδικά άρθρα στη συμπεριφορά των πεζών και στις υποχρεώσεις των οδηγών απέναντί τους…

Με τον Ν. 5209/2025 (ΦΕΚ Α’ 100/13.6.2025) κωδικοποιήθηκε εκ νέου ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας. Ο κεντρικός κανόνας φυσικά δεν αλλάζει: ο οδηγός οφείλει πάντοτε να κινείται με τέτοια προσοχή ώστε να προλαμβάνει κίνδυνο για πεζούς, ανεξάρτητα από το αν αυτοί βρίσκονται σε διάβαση ή όχι. Η γενική αυτή υποχρέωση αποτυπώνεται ρητά στο άρθρο «Συμπεριφορά των οδηγών προς τους πεζούς» του νέου ΚΟΚ.

Όταν το ατύχημα συμβαίνει σε διάβαση πεζών, η ευθύνη του οδηγού είναι ιδιαίτερα αυξημένη. Ο οδηγός πρέπει να επιβραδύνει έγκαιρα και, εφόσον χρειάζεται, να ακινητοποιήσει το όχημά του πριν από τη διάβαση, ώστε να περάσουν οι πεζοί χωρίς να παρεμποδιστούν. Ειδική προστασία αναγνωρίζεται για άτομα με αναπηρία και τυφλούς. Η μη παραχώρηση προτεραιότητας στη διάβαση θεωρείται παράβαση υψηλής επικινδυνότητας με διοικητικό πρόστιμο που φθάνει τα 700 €, συνοδευόμενο από αφαίρεση άδειας οδήγησης για χρονικό διάστημα που προβλέπεται από το νέο κυρωτικό πλαίσιο· σε περίπτωση υποτροπής, τα μέτρα κλιμακώνονται.

Όταν η παράσυρση συμβαίνει εκτός διάβασης, ο πεζός έχει δικές του υποχρεώσεις. Ο νέος ΚΟΚ απαιτεί, όπου υπάρχουν, να χρησιμοποιούνται οι διαβάσεις και να ακολουθούνται οι φωτεινοί σηματοδότες πεζών. Η παράβαση αυτών των κανόνων από τον πεζό επιφέρει χαμηλού ύψους διοικητικό πρόστιμο, αλλά δεν απαλλάσσει αυτομάτως τον οδηγό από την υποχρέωση πρόβλεψης και πρόληψης κινδύνου. Δηλαδή, ακόμη κι εκτός διάβασης, ο οδηγός μπορεί να κριθεί υπαίτιος αν π.χ. κινήθηκε με υπερβολική ταχύτητα, δεν τήρησε απόσταση/ορατότητα ή αποσπάστηκε.

Στην πράξη, η ευθύνη σε ατύχημα εκτός διάβασης κρίνεται κατά περίπτωση. Στο αστικό δίκαιο λειτουργεί η αρχή της «συνυπαιτιότητας» του άρθρου 300 Αστικού Κώδικα: αν ο πεζός συνέβαλε με δικό του πταίσμα (π.χ. διέσχισε απρόσεκτα, με κόκκινο, ή αιφνιδίως), το δικαστήριο μπορεί να μειώσει ή και να αποκλείσει την αποζημίωση. Η νομολογία έχει επανειλημμένα εφαρμόσει τη διάταξη αυτή σε τροχαία με πεζούς. Αυτό, όμως, δεν αίρει την ποινική ή διοικητική ευθύνη του οδηγού όταν παραβίασε δικές του υποχρεώσεις ασφάλειας.

Ποινικές συνέπειες σε περίπτωση τραυματισμού ή θανάτου υφίστανται ανεξάρτητα από τα διοικητικά πρόστιμα. Αν προκληθεί σωματική βλάβη από αμέλεια, εφαρμόζεται ο Ποινικός Κώδικας (άρθρο 314), με ποινές έως φυλάκιση δύο έως τριών ετών ανάλογα με τη βαρύτητα, ή χρηματική ποινή/κοινωφελής εργασία. Αν επέλθει θάνατος, πρόκειται για ανθρωποκτονία από αμέλεια (άρθρο 302 ΠΚ), με φυλάκιση τουλάχιστον τριών μηνών, που μπορεί να ανέλθει ανάλογα με τις περιστάσεις. Η δικαστική κρίση λαμβάνει υπόψη παράγοντες όπως ταχύτητα, παραβίαση σήμανσης, μέθη, απόσπαση προσοχής, αλλά και τυχόν συντρέχον πταίσμα του πεζού.

Διοικητικά πρόστιμα και κυρώσεις
Ο νέος ΚΟΚ εισάγει κλιμακώσεις και κατηγοριοποιήσεις. Για παραβάσεις που θέτουν σε κίνδυνο τους πεζούς, προβλέπεται χρηματικό πρόστιμο που φθάνει τα 700 €, με αφαίρεση άδειας οδήγησης για συγκεκριμένο διάστημα· σε υποτροπή οι κυρώσεις αυξάνονται δραστικά. Για τους πεζούς που δεν τηρούν τους κανόνες (μη χρήση διάβασης, παραβίαση σηματοδότη πεζών) ορίζονται χαμηλά πρόστιμα, της τάξης των 30 € στις παραβάσεις χαμηλής επικινδυνότητας. Τα ακριβή χρονικά διαστήματα αφαίρεσης και οι κλιμακώσεις σε υποτροπή εξειδικεύονται στις υπουργικές/ερμηνευτικές πίνακες του νέου πλαισίου.

Συνοπτικά, στη διάβαση ο οδηγός φέρει αυξημένη ευθύνη και οφείλει να σταματά ώστε να περάσουν οι πεζοί· η μη παραχώρηση προτεραιότητας συνιστά βαριά διοικητική παράβαση και, αν υπάρξει τραυματισμός/θάνατος, ενεργοποιείται και ο Ποινικός Κώδικας.

 Εκτός διάβασης, ο πεζός μπορεί να φέρει συνυπαιτιότητα και να τιμωρηθεί διοικητικά· όμως ο οδηγός εξακολουθεί να οφείλει πρόβλεψη και αποφυγή του κινδύνου και μπορεί να κριθεί υπαίτιος αν παραβίασε κανόνες οδικής ασφάλειας. 

Το τελικό ποσοστό ευθύνης και οι αποζημιώσεις κρίνονται εξατομικευμένα από τα δικαστήρια με βάση τα πραγματικά περιστατικά.

 



Πηγή: https://www.newsauto.gr 

 


 

Δεν υπάρχουν σχόλια: