Το τροχαίο ατύχημα που έγινε πρόσφατα στην είσοδο της Βουλής, και ήταν η αιτία να χαθεί η ζωή ενός νέου ανθρώπου μόνο θλίψη μας γεμίζει. Όπως επίσης θλίψη μας γεμίζουν εξίσου όλα τα ατυχήματα τα οποία γίνονται ανά την επικράτεια και χάνεται η ζωή εκατοντάδων συμπολιτών μας και χιλιάδες άλλοι μένουν ανάπηροι, παραπληγικοί κτλ.
Το ατύχημα όμως έξω από την Βουλή έχει ιδιαίτερη σημασία γιατί έχει συμβεί έξω από τον ναό της Δημοκρατίας, εκεί όπου λαμβάνονται οι αποφάσεις και δρομολογείται το μέλλον μας, εκεί όπου προσέρχονται και αποχωρούν οι έχοντες την εντολή να εκπροσωπούν τον λαό.
Δεκαετίες τώρα, η είσοδος – έξοδος λειτουργεί με παράνομες αριστερές στροφές. Δεν αποτελεί απορία γιατί συνέβη το πρόσφατο ατύχημα. Ήταν αναμενόμενο. Όπως επίσης είναι αναμενόμενο ότι θα συμβούν και άλλα θανατηφόρα ατυχήματα στον συγκεκριμένο κόμβο αν δεν ληφθούν τα απαραίτητα μέτρα.
Και δεν αποτελεί η είσοδος – έξοδος της βουλής το μοναδικό προβληματικό σημείο του κόμβου. Εξίσου προβληματικό και επικίνδυνο είναι η κυκλοφορία των δικύκλων στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας επί της Λεωφ. Βασιλίσσης Σοφίας κατεύθυνση προς Αθήνα, η μόνιμη στάθμευση των λεωφορείων των ΜΑΤ έξω από την Βουλή, οι ταχύτητες οι οποίες αναπτύσσονται κυρίως στις ώρες μη αιχμής κ.α.
Επισημαίνεται ότι η διασταύρωση αυτή, όπως και άλλες 70 (+ 20 οδικά τμήματα) μελετήθηκαν στα πλαίσια της μελέτης αντιμετώπισης μελανών σημείων στην Αττική (2007-2008) και εγκρίθηκαν όλες προς υλοποιήση, με έτοιμα ΤΔ και προϋπολογισμό εκτέλεσης έργου γύρω στα 5εκατ.€. Δυστυχώς όμως δεν έγινε τίποτα τελικά…!!!
Συνεπώς θα μπορούσε να πει κάποιος ότι το συγκεκριμένο συμβάν αναδεικνύει την γνωστή παθογένεια των ελληνικών πόλεων.
• Είναι το μόνο προβληματικό σημείο στην Ελλάδα?
• Η Βασιλίσσης Σοφίας είναι ο μόνος δρόμος για τον οποίο δεν έχει εκπονηθεί κυκλοφοριακή μελέτη εδώ και δεκαετίες και δεν έχει ελεγχθεί το επίπεδο της οδικής ασφάλειας της?
• Η νομοθεσία ευνοεί την λήψη μέτρων για την οδική ασφάλεια? π.χ. στον προηγούμενο νόμο που άλλαξε πρόσφατα για τα σχέδια βιώσιμής κινητικότητας , δεν περιλαμβανόταν η οδική ασφάλεια ως αντικείμενο των ΣΒΑΚ.
• Άραγε δεν υπάρχουν παντού στους υπεραστικό ή και στο αστικό οδικό δίκτυο μη εγκεκριμένοι η επικίνδυνοι είσοδοι – έξοδοι?
• Δεν συναντούμε παρόμοιες συμπεριφορές οδηγών στο υπόλοιπο οδικό δίκτυο?
• Δεν συναντούμε απαράδεκτη συναδελφική αλληλεγγύη σε άλλες περιπτώσεις?
Ναι, προφανώς και ισχύουν όλα τα παραπάνω αλλά η διαφορά εδώ είναι ότι το συγκεκριμένο χάλι βρίσκεται έξω από το χαλί της Βουλής και παραμένει εκεί διαχρονικά παρά την αλλαγή δεκάδων προέδρων της βουλής, εκατοντάδων υπουργών και χιλιάδων βουλευτών. Είναι θέμα νοοτροπίας οδικής συμπεριφοράς, σεβασμού και πολιτισμού τα οποία δεν τα έχουμε ακόμα κατακτήσει ως κοινωνία στον επιθυμητό βαθμό.
Η μόνη περίπτωση που θα μπορούσε να κάνει κάποιος νόμιμα αριστερή στροφή στον συγκεκριμένο κόμβο, είναι μόνο με παρουσία τροχαίας. Είναι όμως σύνηθες φαινόμενο αυτή να ενεργείται παράνομα χωρίς την παρουσία τροχαίας.
Οι πολιτικοί όλων των κομμάτων, θα μπορούσαν όλοι τους εν δυνάμει να έχουν προκαλέσει ατύχημα, (οι ίδιοι ή οι συνεργάτες τους). Παρόλα αυτά αντί να αναλάβουν πρωτοβουλίες για την παύση της συγκεκριμένης επικίνδυνης αριστερής στροφής αλλά και άλλων επικίνδυνων σημείων, προσπαθούν να εκμεταλλευτούν το τραγικό αυτό συμβάν και να το καρπωθούν πολιτικά.
Η οδική ασφάλεια θα πρέπει να γίνει ο επόμενος εθνικός μας στόχος και να αποτελεί σημείο συνεννόησης και σύγκλισης θέσεων των κομμάτων.
Χρειάζεται πολιτική βούληση, πρόγραμμα και συντονισμός.
Τον προηγούμενο μήνα παρουσιάστηκε το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την οδική ασφάλεια 2021-2030. Το Στρατηγικό Σχέδιο θα περιλαμβάνει μέτρα / δράσεις δεσμευτικού χαρακτήρα που πρέπει να αναληφθούν σε εθνικό επίπεδο από όλους τους αρμόδιους φορείς για την επίτευξη του στόχου της μείωσης των νεκρών, αλλά και των σοβαρά τραυματιών κατά 50% το 2030. Ένα πολύ φιλόδοξο σχέδιο, το οποίο ευελπιστούμε να πετύχει. Για την επιτυχία όμως του στρατηγικού σχεδίου δεν αρκεί ο έλεγχος και η παρακολούθηση του από επιτροπή / ες. Είναι αναγκαίο ένα άτομο σε ρόλο συντονιστή και ηγέτη της όλης προσπάθειας που θα έχει την πλήρη και αμέριστη υποστήριξη του πρωθυπουργού (ώστε να μην υπάρχουν δικαιολογίες και μπαλάκι αρμοδιοτήτων και ευθυνών). Γιατί πολλές φορές το πρόβλημα αφορά στον συντονισμό και στις αρμοδιότητες. Πολλές φορές προβλήματα, αρμοδιότητες και ευθύνες γίνονται μπαλάκι από υπηρεσία σε υπηρεσία.
Όσο αφορά την άρση της επικινδυνότητας για την είσοδο με αριστερή στροφή στην Βουλή η επόμενη κίνηση ας είναι προσεκτική και μελετημένη, ώστε να μην επαναληφθούν τα ίδια λάθη.
Σωστά ο Πρόεδρος της Βουλής συστήνει να αποτραπούν οι αριστερόστροφες κινήσεις έως ότου βρεθεί λύση. Η λύση όμως θα πρέπει να εξυπηρετεί το σύνολο των μετακινήσεων και να βελτιώνει την οδική ασφάλεια όλου του κόμβου. Δεν είναι απλό (και πιθανόν να μην είναι και εφικτό στην συγκεκριμένη περίπτωση) να δημιουργηθεί λωρίδα αποκλειστικής χρήσης για αριστερή στροφή στην Βουλή χωρίς σημαντικές επιπτώσεις στην υπόλοιπη κυκλοφορία. Αν πάλι ο σηματοδότης της αριστερής στροφής λειτουργεί απλά με αναλαμπών χωρίς δική του λωρίδα, δεν επιτυγχάνουμε αύξηση του επιπέδου της οδικής ασφάλειας.
Πιθανόν να χρειάζεται μια πιο ριζοσπαστική λύση ή μια πολύ πιο απλή λύση την οποία ο Συγκοινωνιολόγος Μηχανικός που θα αναλάβει να κάνει την μελέτη θα πρέπει να την βρει, να την τεκμηριώσει και να την προτείνει. Γιατί και αλλού μπήκαν αριστερές στροφές μέσα με ένα βράδυ ….οι οποίες δημιουργούν προβλήματα στην οδική ασφάλεια αντί να τα λύνουν.
Θανάσης Τσιάνος
Γενικός Γραμματέας ΣΕΣ