Δελτίο Τύπου
-
Η
Ιρλανδία λαμβάνει το βραβείο 2019 Ετήσιου Δείκτη Οδικής Ασφάλειας από το
Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC)
-
Τα
πρόσφατα στοιχεία δείχνουν ότι ο αριθμός των νεκρών στους δρόμους της ΕΕ
μειώθηκε μόνο 1% τον περασμένο χρόνο
-
Νέα
έκκληση προς το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και την Επιτροπή να επιταχύνουν την
πρόοδο στην οδική ασφάλεια
Η Ιρλανδία είναι η
νικήτρια του φετινού βραβείου Ετήσιου Δείκτη Οδικής Ασφάλειας, από το Ευρωπαϊκό
Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC), μέλος του οποίου είναι η FEVR, ενεργό μέλος της η ΕΥΘΥΤΑ-ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΡΟΔΟΥ Το ετήσιο βραβείο λαμβάνει η
χώρα που αποδεδειγμένα αποδεικνύει συνεχόμενη πρόοδο στην Οδική Ασφάλεια με
στρατηγική αντιμετώπιση του προβλήματος σε όλα τα επίπεδα των κυβερνητικών
αρμοδιοτήτων.
Το βραβείο παραδόθηκε
στον κ. ShaneRoss, Υπουργό Μεταφορών, Τουρισμού και Αθλημάτων της Ιρλανδίας, στη διάρκεια
ειδικής εκδήλωσης στις Βρυξέλλες.
Η Ιρλανδία ήταν η
δεύτερη καλύτερη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης το 2018, σε σχέση με τους ανθρώπους
που χάνουν τη ζωή τους στο δρόμο (νεκροί ανά εκατομμύριο κατοίκους) και έχει
ανέβει 5 θέσεις στη συγκεκριμένη κλίμακα από το 2010 (που ήταν 7η
χώρα). Η Ιρλανδία έχει μειώσει τους νεκρούς κατά 30% από το 2010, σε απόλυτους
αριθμούς. Αντίστοιχα, οι νεκροί έχουν αυξηθεί, την τελευταία περίοδο, σε χώρες
που αναφέρονται ως ασφαλείς, όπως είναι η Σουηδία και η Ολλανδία.
Σύμφωνα με το ETSC, η καλή επίδοση στον τομέα της
οδικής ασφάλειας οφείλεται στη δημιουργία ειδικού φορέα για την Οδική
Ασφάλεια(Οργανισμός Οδικής Ασφάλειας), που δημιουργήθηκε από την κυβέρνηση και
ο οποίος λειτουργεί με μακροπρόθεσμο στρατηγικό σχεδιασμό για τη μείωση των
τροχαίων δυστυχημάτων, θέτει συγκεκριμένους στόχους, και η αποτελεσματικότητά
του παρακολουθείται και αξιολογείται σε τακτά χρονικά διαστήματα. Τα τελευταία
έτη έγιναν σημαντικές προσπάθειες για την αντιμετώπιση της επικίνδυνης οδήγησης
λόγω υπερβολικής ταχύτητας, καθώς και της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ.
Ο κύριος AntonioAvenoso, Εκτελεστικός Διευθυντής του ETSC, είπε τα εξής:
«Η Ιρλανδία έχει
επιδείξει μεγάλη πρόοδο στην οδική ασφάλεια τα τελευταία χρόνια, αναγνωρίζοντας
παράλληλα τα σημεία όπου απαιτούνται μεγαλύτερες προσπάθειες – όπως βελτίωση
της ασφάλειας για τους ποδηλάτες. Αυτό που ξεχωρίζει στην περίπτωση της
Ιρλανδίας, είναι η στρατηγική αντιμετώπιση της οδικής ασφάλειας: ανάλυση των
δεδομένων, στόχοι και έλεγχοι που διασφαλίζουν ότι υλοποιούνται τα έργα καθώς και οι στόχοι που έχουν αναληφθεί. Εάν κάθε χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατάφερνε να
έχει τα ίδια επίπεδα οδικής ασφάλειας με την Ιρλανδία, τότε θα μειώνονταν οι
θάνατοι στους δρόμους κατά 40%. Σήμερα, πολλές χώρες παρουσιάζουν στοιχεία
στασιμότητας ή και οπισθοδρόμησης. Μπορούμε να μάθουμε πολλά από την περίπτωση
της Ιρλανδίας – είναι ένα πρότυπο για την Ευρωπαϊκή Ένωση».
Αξιολόγηση της προόδου της Ε.Ε στην Οδική Ασφάλεια – νέα
έκθεση δημοσιεύθηκε σήμερα
Η πρόοδος της Ιρλανδίας
είναι αξιοσημείωτη σε σχέση με τη στασιμότητα που παρατηρείται πρόσφατα στην Ε.Ε
συνολικά. Ο αριθμός των νεκρών στους δρόμους μειώθηκε μόνο κατά 1% το τελευταίο
έτος και κατά 4% συνολικά τα τελευταία 5 χρόνια, σύμφωνα με την Ετήσια Έκθεση
του Δείκτη Οδικής Ασφάλειας που δημοσιεύθηκε σήμερα.
Ο στόχος της Ε.Ε να
μειωθούν κατά το ήμισυ οι νεκροί στους δρόμους τη δεκαετία έως το 2020 φαίνεται
ότι δεν μπορεί να επιτευχθεί, καθώς θα έπρεπε να πραγματοποιηθεί μία ετήσια
μείωση για τα έτη 2019 και 2020 της τάξης του 21%,, κάτι που δεν έχει
ξαναγίνει.
Σε πολλά κράτη μέλη, η
οδική ασφάλεια δεν ανήκει πια στις βασικές προτεραιότητες, με τις μειώσεις που
γίνονται στην τροχονομική επιτήρηση και τη μη επένδυση σε ασφαλέστερες
υποδομές.
Οι μεγαλύτερες και πιο
τολμηρές πρωτοβουλίες της Ε.Ε για την οδική ασφάλεια – ο εκσυγχρονισμός των
ελάχιστων χαρακτηριστικών οδικής ασφάλειας των οχημάτων και η σημαντική αύξηση
του πεδίου εφαρμογής της οδηγίας διαχείριση ασφάλειας των υποδομών –
οριστικοποιήθηκαν τους τελευταίους μήνες, μετά από καθυστέρηση ετών. Αυτά τα
καλοδεχούμενα μέτρα, όμως, θα χρειαστούν αρκετά χρόνια ώστε να εφαρμοστούν
πλήρως. Το ETSC καλεί το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και
τους Επιτρόπους να θέσουν την οδική ασφάλεια ως προτεραιότητα από την πρώτη
κιόλας μέρα.
Ο αριθμός των νεκρών
και των τραυματιών στους δρόμους της Ε.Ε είναι ακόμη απαράδεκτα υψηλός, με
περίπου 500 νεκρούς κάθε εβδομάδα, το ισοδύναμο δηλαδή με 3 αεροπλάνα Boeing 737 που πέφτουν και σκοτώνονται όλοι οι επιβαίνοντες.
Ο κ. Avenoso σχολίασε τα εξής:
«Τις επόμενες εβδομάδες
και μήνες, τα νέα εκλεγμένα μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου θα λάβουν τις
θέσεις τους και νέοι Επίτροποι θα ορισθούν, μαζί με 3 προέδρους στους βασικούς
οργανισμούς της Ε.Ε. Είναι καθοριστικό η νέα ηγεσία να ορίσει τα ίδια υψηλά επίπεδα
στόχευσης για την οδική ασφάλεια όπως παρατηρήθηκε το τελευταίο έτος στην Ε.Ε–
δεν θα πρέπει να παραμείνουν άπραγοι».
Θνησιμότητα (θάνατοι από τροχαία δυστυχήματα ανά
εκατομμύριο κατοίκων) το 2018 (σε σύγκριση με τη θνησιμότητα το 2010) στις
χώρες που συμμετέχουν στον Ετήσιο Δείκτη Οδικής Ασφάλειας από το Ευρωπαϊκό
Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC). ‡ χώρες εκτός Ε.Ε που
συμμετέχουν στο πρόγραμμα PIN του ETSC * Οι προσωρινές
εκτιμήσεις σε εθνικό επίπεδο που χρησιμοποιήθηκαν ως τελικοί απολογισμοί για το
2018, δεν είναι ακόμη διαθέσιμες κατά τη στιγμή της εκτύπωσης της Έκθεσης. **
Τα στοιχεία για το Ηνωμένο Βασίλειο για το 2018 είναι οι προσωρινές εκτιμήσεις
για τη Μεγάλη Βρετανία για το έτος που λήγει τον Ιούνιο του 2018 σε συνδυασμό
με τις εκτιμήσεις για τη Βόρεια Ιρλανδία για το ημερολογιακό έτος 2018.
Πηγή:
https://etsc.eu/irelands-leadership-on-road-safety-is-a-model-for-the-european-union/
https://etsc.eu/wp-content/uploads/1.-Antonio-Avenoso.pdf
https://etsc.eu/irelands-leadership-on-road-safety-is-a-model-for-the-european-union/
https://etsc.eu/wp-content/uploads/1.-Antonio-Avenoso.pdf