Τι είναι η Ε.Υ.ΘΥ.Τ.Α.
Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ- ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ
Εταιρεία Υποστήριξης Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων είναι ένας Μη Κερδοσκοπικός, Μη Κυβερνητικός Οργανισμός, στο χώρο της Οδικής Ασφάλειας.
Στη Ρόδο λειτουργεί από τον Ιούνιο 2004 , πρωτοβουλία της Προέδρου Καρύδη Ελένης, θύμα τροχαίου ατυχήματος, μετά από τον χαμό του γιου της Δημήτρη 19 χρόνων στις 12 Φεβρουαρίου 2002, πλαισιωμένη από επιστήμονες, θύματα, συγγενείς τροχαίων δυστυχημάτων και ευαισθητοποιημένα άτομα στο θέμα της Οδικής Ασφάλειας.
Είναι μέλος:
-Της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων-FEVR (Σύμβουλος του Ο.Η.Ε και του Π.Ο.Υ)
-Υποστηρικτής της Παγκόσμιας Οργάνωσης « MAKE ROADS SAFE »
-Το 2008 υπέγραψε την Ευρωπαϊκή Χάρτα Οδικής Ασφάλειας, για λιγότερα θύματα με την υποστήριξη της Ε.Ε.
-Αρωγό μέλος του Ε.Δ.Ι.ΠΑ.Β (Εθνικό Δίκτυο Πρόληψης Ατυχημάτων , συμπεριλαμβανομένων των τροχαίων)
-Μέλος της Διακομματικής Επιτροπής Δήμου Ρόδου
-Υποστηρικτής της Παγκόσμιας Οργάνωσης « MAKE ROADS SAFE »
-Το 2008 υπέγραψε την Ευρωπαϊκή Χάρτα Οδικής Ασφάλειας, για λιγότερα θύματα με την υποστήριξη της Ε.Ε.
-Αρωγό μέλος του Ε.Δ.Ι.ΠΑ.Β (Εθνικό Δίκτυο Πρόληψης Ατυχημάτων , συμπεριλαμβανομένων των τροχαίων)
-Μέλος της Διακομματικής Επιτροπής Δήμου Ρόδου
-Ιδρυτικό μέλος του Πανελλαδικού Συλλόγου
"SOS ΤΡΟΧΑΙΑ ΕΓΚΛΗΜΑΤΑ"
-Υποστηρίζει την Δεκαετία Δράσης 2011-2020 για την Οδική Ασφάλεια
-Συνεργάζεται με φορείς του Δημόσιου του Ιδιωτικού τομέα, με Παγκόσμιους & Ευρωπαϊκούς Φορείς και Οργανισμούς.
Ποιοι είναι οι σκοποί :
+Η υποστήριξη των θυμάτων των Τροχαίων Ατυχημάτων από ομάδα συμβούλων ( νομικών, ιατρών, ειδικών εμπειρογνωμόνων, συγκοινωνιολόγων, μηχανολόγων, εκπαιδευτικών, ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών ).
-Υποστηρίζει την Δεκαετία Δράσης 2011-2020 για την Οδική Ασφάλεια
-Συνεργάζεται με φορείς του Δημόσιου του Ιδιωτικού τομέα, με Παγκόσμιους & Ευρωπαϊκούς Φορείς και Οργανισμούς.
Ποιοι είναι οι σκοποί :
+Η υποστήριξη των θυμάτων των Τροχαίων Ατυχημάτων από ομάδα συμβούλων ( νομικών, ιατρών, ειδικών εμπειρογνωμόνων, συγκοινωνιολόγων, μηχανολόγων, εκπαιδευτικών, ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών ).
+Η ανάπτυξη αλληλεγγύης μεταξύ των θυμάτων των Τροχαίων Ατυχημάτων( ηθική υποστήριξη ).
+Η οργανωμένη παρέμβαση και η κοινωνική πίεση προς τους φορείς της πολιτείας, για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και την μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.
+Η υποστήριξη η ανάληψη και προώθηση δραστηριοτήτων σε θέματα τα οποία προάγουν την οδική ασφάλεια, την κυκλοφοριακή αγωγή, την έρευνα, την ενημέρωση , την ευαισθητοποίηση των πολιτών των ιδιαίτερα ευάλωτων ηλικιών (μαθητών, ηλικιωμένων).
Ποιο είναι το Δυναμικό της:
+Η οργανωμένη παρέμβαση και η κοινωνική πίεση προς τους φορείς της πολιτείας, για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και την μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.
+Η υποστήριξη η ανάληψη και προώθηση δραστηριοτήτων σε θέματα τα οποία προάγουν την οδική ασφάλεια, την κυκλοφοριακή αγωγή, την έρευνα, την ενημέρωση , την ευαισθητοποίηση των πολιτών των ιδιαίτερα ευάλωτων ηλικιών (μαθητών, ηλικιωμένων).
Ποιο είναι το Δυναμικό της:
Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, διαθέτει ένα τεχνοκρατικό πυρήνα από επιστήμονες- μέλη διαφόρων κλάδων ( Υγειονομικούς, Νομικούς, Εκπαιδευτικούς, Μηχανολόγους- Μηχανικούς, Πραγματογνώμονες, Συγκοινωνιολόγους, Οικονομολόγους, Αναλυτές Η/Υ, Ψυχολόγους, Κοινωνικούς Λειτουργούς).
Το δυναμικό της ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, ανταποκρίνεται απόλυτα στις υψηλές απαιτήσεις σοβαρών ερευνητικών προγραμμάτων, με θέμα την Οδική Ασφάλεια, την πρόσληψη και την μείωση των Τροχαίων Ατυχημάτων.
Διαθέτει επίσης ένα αξιόλογο επιτελείο έμπειρων επιστημόνων, που της επέτρεψε ως τώρα να πραγματοποιήσει πολλαπλές εκπαιδευτικές- ενημερωτικές δράσεις με στόχο τη βελτίωση της Οδικής Συμπεριφοράς.
Ποιες είναι οι Δραστηριότητές της:
Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, συμβάλλει δραστικά στην ενημέρωση των πολιτών για την Οδική Ασφάλεια, την πρόληψη και την μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και παρέχει σε μόνιμη βάση Νομική, Ιατρική, Ψυχολογική και Κοινωνική Υποστήριξη σε θύματα και συγγενείς θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων όταν αυτή ζητηθεί.
Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, έχει διοργανώσει εκδηλώσεις ( Ημερίδες, Έκθεση φωτογραφίας , Δράσεις σε ανοικτούς χώρους, Διδασκαλία σε Σχολεία Α/ας και Β/ας Εκπαίδευσης, Σεμινάρια σε κέντρα εκπαίδευσης νεοσυλλέκτων, Ενημερωτικές ομιλίες σε Δήμους της Ρόδου) στο πλαίσιο της ενημέρωσης των πολιτών σε θέματα που προάγουν την Οδική Ασφάλεια και έχει κάνει ουσιαστικές παρεμβάσεις στους φορείς σε θέματα Οδικής Ασφάλειας.
Έχει εκδώσει ενημερωτικά έντυπα με έγκυρη επιστημονική πληροφόρηση σε θέματα Οδικής Ασφάλειας.
Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, πιστεύει ότι για την επίτευξη αποτελεσμάτων χρειάζεται δραστηριοποίηση από τους πολίτες, υποστήριξη από τον κρατικό μηχανισμό και αλλαγή της αρνητικής νοοτροπίας στοιχεία που θα μας βοηθήσουν να απαλλαγούμε από την ιδιότητα της Ευρωπαϊκής χώρας με μεγάλο αριθμό Θυμάτων Τροχαίων δυστυχημάτων και με επικίνδυνους δρόμους για ασφαλή οδήγηση.
Το δυναμικό της ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, ανταποκρίνεται απόλυτα στις υψηλές απαιτήσεις σοβαρών ερευνητικών προγραμμάτων, με θέμα την Οδική Ασφάλεια, την πρόσληψη και την μείωση των Τροχαίων Ατυχημάτων.
Διαθέτει επίσης ένα αξιόλογο επιτελείο έμπειρων επιστημόνων, που της επέτρεψε ως τώρα να πραγματοποιήσει πολλαπλές εκπαιδευτικές- ενημερωτικές δράσεις με στόχο τη βελτίωση της Οδικής Συμπεριφοράς.
Ποιες είναι οι Δραστηριότητές της:
Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, συμβάλλει δραστικά στην ενημέρωση των πολιτών για την Οδική Ασφάλεια, την πρόληψη και την μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και παρέχει σε μόνιμη βάση Νομική, Ιατρική, Ψυχολογική και Κοινωνική Υποστήριξη σε θύματα και συγγενείς θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων όταν αυτή ζητηθεί.
Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, έχει διοργανώσει εκδηλώσεις ( Ημερίδες, Έκθεση φωτογραφίας , Δράσεις σε ανοικτούς χώρους, Διδασκαλία σε Σχολεία Α/ας και Β/ας Εκπαίδευσης, Σεμινάρια σε κέντρα εκπαίδευσης νεοσυλλέκτων, Ενημερωτικές ομιλίες σε Δήμους της Ρόδου) στο πλαίσιο της ενημέρωσης των πολιτών σε θέματα που προάγουν την Οδική Ασφάλεια και έχει κάνει ουσιαστικές παρεμβάσεις στους φορείς σε θέματα Οδικής Ασφάλειας.
Έχει εκδώσει ενημερωτικά έντυπα με έγκυρη επιστημονική πληροφόρηση σε θέματα Οδικής Ασφάλειας.
Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, πιστεύει ότι για την επίτευξη αποτελεσμάτων χρειάζεται δραστηριοποίηση από τους πολίτες, υποστήριξη από τον κρατικό μηχανισμό και αλλαγή της αρνητικής νοοτροπίας στοιχεία που θα μας βοηθήσουν να απαλλαγούμε από την ιδιότητα της Ευρωπαϊκής χώρας με μεγάλο αριθμό Θυμάτων Τροχαίων δυστυχημάτων και με επικίνδυνους δρόμους για ασφαλή οδήγηση.
http://www.efhtita.gr
29 Ιαν 2012
Μαμάδες στο δρόμο: Η λογική του παραλόγου
Μαμάδες στο δρόμο: Η λογική του παραλόγου: Πεζόδρομοι (ή αλλιώς ζώνες ελεύθερες οχημάτων ή αυτοκινήτων) είναι οι περιοχές μιας πόλης οι οποίες προορίζονται για την αποκλειστική κί...
Λίγα λόγια για τον Θόδωρο Αγγελόπουλο και όχι μόνο……
Λίγα λόγια για τον Θόδωρο Αγγελόπουλο και όχι μόνο……
Θόδωρος Αγγελόπουλος |
Χτυπήθηκε από μοτοσυκλέτα και άφησε την τελευταία του πνοή στην ελληνική άσφαλτο… Γράφω στη σελίδα ΝΕΑ, ενώ το είναι μου αρνείται ότι μπορούν ή πρέπει να υπάρχουν τέτοια νέα. Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος δεν έφυγε, εκδιώχθηκε βίαια από το σκληρό και μηχανο-κεντρικό τούτο κόσμο. Ένα ακόμη τροχαίο, ένας ακόμη αριθμός στα σκληρά και απρόσωπα στατιστικά στοιχεία που φέρνουν τη χώρα μας πρώτη στους θανάτους από τροχαία στην Ευρώπη. Μπορεί κάποιος να θεωρήσει ή να εντάσσει τον Αγγελόπουλο σ’ έναν απλό αριθμό; Η ψυχή και ο πολιτισμός σίγουρα όχι. Η στατιστική όμως ναι. Έπεσε κι αυτός στον άδικο βωμό της ασφάλτου όπως και τα υπόλοιπα “πρόσωπα και όχι αριθμοί“ αυτής εδώ της ιστοσελίδας. Διαβάζοντας τα συλληπητήρια των πολιτικών μόνο θυμός και απαξία γεννιέται στην ψυχή. Κανείς τους δεν δικαιούται βαθύτατη θλίψη – αυτή ανήκει στους συγγενείς,τους συνεργάτες και τους ανθρώπους που τον αγάπησαν – την όποια θλίψη τους -αν υπάρχει- ας την μετατρέψουν σε δράσεις για την οδική ασφάλεια και την κυκλοφοριακή αγωγή. Διαβάζουμε: “Το γύρο του κόσμου κάνει η είδηση του θανάτου του Θόδωρου Αγγελόπουλου“, τί κρίμα που μαζί μ’ αυτή κάνει και η είδηση της κυκλοφοριακής ανασφάλειας της χώρας μας! Κι αν αυτή εδώ η χώρα δεν μπορεί να εξασφαλίσει ασφαλή γυρίσματα σ’ ένα σκηνόθέτη του βεληνεκούς του Αγγελόπουλου, τί ασφάλεια μπορεί να εξασφαλίσει στους υπόλοιπους απλούς πολίτες; Και εάν χρειάζεται να τηλεφωνήσει κανείς σ’ έναν υπουργό για να φτάσει ένα ασθενοφόρο σε 45′, τί ελπίδα έχει ο καθένας από εμάς να διακομιστεί εγκαίρως σ’ ένα νοσοκομείο;Οι χαμένες ελπίδες μας είναι στη σελίδα πρόσωπα τούτης εδώ της ιστοσελίδας, στην οποία δυστυχώς έρχεται να προστεθεί κι ο μεγάλος μας σκηνοθέτης. Αν εκεί που παει υπάρχουν κάμερες, ας πάρει όλους ετούτους τους ήρωες αυτής της ιστοσελίδας κι ας γυρίσει μια ταινία μαζί τους…….. Μια ταινία για τις ελπίδες που χάσαμε…μια άλλη ταινία…Μια άλλη θάλασσα…. Από το www. soste.gr -ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Έτσι σκοτώνουμε τους ποιητές στη χώρα μας Μανώλης Ανδριωτάκης |
ΠΗΓΗ: SOSTE.GR
28 Ιαν 2012
Η Volvo Trucks ξυπνάει τους «νυσταγμένους» οδηγούς
Σύστημα βασισμένο σε αισθητήρες ανιχνεύει πότε ο οδηγός είναι αφηρημένος
Ένας νυσταγμένος οδηγός είναι εξίσου επικίνδυνος με έναν μεθυσμένο στο τιμόνι. Συνδυάζοντας τη σχεδίαση με την τεχνολογία, η Volvo Trucks συμβάλλει στην οδική ασφάλεια βοηθώντας τους οδηγούς να μείνουν ξύπνιοι, σε εγρήγορση και σε κατάσταση απόλυτου ελέγχου.
Περασμένα μεσάνυχτα, διπλή βάρδια στη δουλειά, ξενύχτι λόγω μωρού που δεν κοιμάται ή ακόμα και η μονοτονία του «ανοιχτού» δρόμου... πολλοί είναι οι λόγοι που ευθύνονται για την υπνηλία των οδηγών στο τιμόνι. Ανεξάρτητα από την αιτία όμως, οι συνέπειες μπορεί να είναι καταστροφικές.
Τα ποσοστά των ατυχημάτων που προκαλούνται από κουρασμένους οδηγούς διαφέρουν από έρευνα σε έρευνα και γενικά κυμαίνονται μεταξύ 15 και 60%. Επίσης έχει διαπιστωθεί ότι αυτό το είδος ατυχημάτων είναι συχνά και το σοβαρότερο συγκριτικά με τις συγκρούσεις που οφείλονται σε άλλους παράγοντες, και αυτό συμβαίνει λόγω καθυστερημένης αντίδρασης και αδυναμίας ελιγμών αποφυγής εμποδίων.
Εξουθενωμένοι οδηγοί
«Έχει αποδειχτεί ότι όταν οδηγείτε κουρασμένοι διατρέχετε τον ίδιο κίνδυνο με κάποιον που οδηγεί υπό την επήρεια αλκοόλ» σχολιάζει ο Torbjörn Åkerstedt, ερευνητής σε θέματα ύπνου και καθηγητής στο Karolinska Institutet και το Πανεπιστήμιο της Στοκχόλμης.
Κατά τη διάρκεια της έρευνάς του ο Καθηγητής Åkerstedt χρησιμοποιεί κουρασμένα άτομα σε έναν προσομοιωτή οδήγησης θέλοντας να μελετήσει τις αντιδράσεις τους πίσω από το τιμόνι. Πολλοί από τους συμμετέχοντες στη δοκιμή, αφού παρουσιάσουν πρώτα τα κλασικά συμπτώματα της κούρασης όπως βαριά βλέφαρα και χασμουρητό, στη συνέχεια πέφτουν σε φάση ‘μικρο-ύπνου’ (microsleep), καθώς τους παίρνει ο ύπνος για μερικά δευτερόλεπτα - συχνά χωρίς να το καταλαβαίνουν.
Η Volvo Trucks έχει εξελίξει το Driver Alert Support (DAS), ένα σύστημα βασισμένο σε αισθητήρες που ανιχνεύει πότε ο οδηγός είναι αφηρημένος. Αν παρουσιάσει συμπτώματα κόπωσης όπως ακανόνιστη ή σπασμωδική οδήγηση, το σύστημα εκδίδει ένα ηχητικό και ένα οπτικό σήμα.
«Το σύστημα είναι «αόρατο αν οδηγείτε καλά» σχολιάζει ο Peter Kronberg, υπεύθυνος τεχνικής εξέλιξης του DAS για τη Volvo Trucks. «Δεν είναι κάτι που θα απαιτήσει την προσοχή σας ή θα σας αποσπάσει χωρίς λόγο ενώ οδηγείτε. Αν εμφανιστεί, σημαίνει ότι έχει κάθε λόγο – για να σας προειδοποιήσει ότι αποτελείτε δημόσιο κίνδυνο και ότι πρέπει να λάβετε μέτρα».
Ωστόσο, η οδηγική ικανότητα επηρεάζεται με διάφορους τρόπους πέραν των επιπτώσεων της υπνηλίας.
«Το μυαλό δουλεύει πιο αργά, καθυστερείς να θυμηθείς κάτι, δυσκολεύεσαι να μάθεις νέα πράγματα και αντιδράς αργοπορημένα σε απλά ερεθίσματα» λέει σχετικά ο Καθηγητής Åkerstedt. «Μελέτες έδειξαν επίσης ότι χάνεις τον έλεγχο των συναισθημάτων σου. Και ασφαλώς η συναισθηματική αστάθεια δεν λειτουργεί θετικά όταν είσαι στο τιμόνι αφού ενδέχεται να επηρεάσει την κρίση σου».
Οι οδηγοί φορτηγών στο επίκεντρο της έρευνας
Σε έρευνα του Εθνικού Συμβουλίου Εθνικής Ασφάλειας βρέθηκε ότι το 52% των ατυχημάτων με ένα όχημα και μάλιστα φορτηγό βαρέως τύπου, είχε σχέση με την κόπωση και στο 18% των περιπτώσεων ο οδηγός παραδέχτηκε ότι τον είχε πάρει ο ύπνος. Η Ευρωπαϊκή έρευνα κόπωσης European SafetyNet (2009) Fatigue αποκάλυψε ότι το 60% όλων των οδηγών βαρέων οχημάτων έχει βιώσει μία κατάσταση υπνηλίας πίσω από το τιμόνι.
Ένας μέσος οδηγός οχημάτων μεταφορών μεγάλων αποστάσεων κοιμάται 4,6 νύχτες την εβδομάδα στην καμπίνα σύμφωνα με έρευνες της Volvo Trucks. Και όταν η εταιρία ρώτησε 2.200 τέτοιους οδηγούς να κατατάξουν με σειρά προτεραιότητας δεκαπέντε διαφορετικές παραμέτρους στην καμπίνα, πρώτη στη λίστα ήταν η δυνατότητα ξεκούρασης και άνεσης ύπνου.
«Ένα καλό περιβάλλον για τον οδηγό αποτελεί σήμα κατατεθέν της Volvo, αλλά δεν πρέπει να παραβλέπουμε μία ακόμα βασική αξία μας – την ασφάλεια» εξηγεί ο Carl Johan Almqvist, Διευθυντής Κυκλοφοριακής & Προϊοντικής Ασφάλειας στη Volvo Trucks. «Ένα κακοσχεδιασμένο περιβάλλον οδηγού λειτουργεί αρνητικά για την οδική ασφάλεια, αλλά ένας κουρασμένος οδηγός επειδή δεν έχει κοιμηθεί καλά είναι ακόμα πιο επικίνδυνος».
Γι αυτό η Volvo έχει αναθεωρήσει τη σχεδίαση της κουκέτας ώστε να μπορούν οι οδηγοί να κοιμούνται καλύτερα και να οδηγούν ξεκούραστοι την επόμενη μέρα. Τα κρεβάτια είναι ρυθμιζόμενα, υπάρχουν στρώματα διαφορετικού επιπέδου σκληρότητας, ενώ διατίθεται μια γκάμα επιστρωμάτων που ικανοποιούν τις απαιτήσεις κάθε οδηγού.
Κάντε ένα διάλειμμα
Τι πρέπει να κάνετε λοιπόν αν αισθανθείτε κουρασμένοι ενώ οδηγείτε; «Η υπνηλία μπορεί να καταπολεμηθεί πίνοντας άφθονο καφέ και κάνοντας συχνά διαλείμματα» σύμφωνα με το Καθηγητή Åkerstedt. «Ωστόσο, μετά από ένα διάλειμμα ανακτάτε δυνάμεις μόνο για άλλα 15 έως 30 λεπτά, και όσο πιο κουρασμένοι είστε τόσο πιο γρήγορα θα ξανακουράζεστε μετά από κάθε διάλειμμα. Είναι σημαντικό να συνειδητοποιήσετε ότι είστε κουρασμένοι για να μπορέσετε να λάβετε τα μέτρα σας πριν είναι πολύ αργά».
Η επιστήμη του ύπνου
• Το ανθρώπινο σώμα έχει φυσικό βιολογικό ρυθμό που χρειάζεται ύπνο κατά τη διάρκεια της νύχτας. Γι’ αυτό, η ποιότητα του ύπνου δεν είναι η καλύτερη εάν κοιμάστε κατά τη διάρκεια της ημέρας.
• Τη μεγαλύτερη κόπωση βιώνει ο ανθρώπινος οργανισμός μεταξύ 4 και 6 πρωί.
• Η υπερβολική κούραση κατά τη διάρκεια της ημέρας μπορεί να προέρχεται από την εργασιακή κόπωση ή ανεπάρκεια ύπνου.
• Απευθυνθείτε σε γιατρό αν υποψιάζεστε ότι υπάρχουν ιατρικοί λόγοι για την υπνηλία που νιώθετε κατά τη διάρκεια της ημέρας.
• Μελέτες δείχνουν ότι μπορείτε να ‘αποθηκεύσετε’ ύπνο. Μία καλή ιδέα είναι να ξεκουραστείτε επαρκώς πριν από ένα μεγάλο ταξίδι.
• Ένας κουρασμένος οδηγός αντιδρά καθυστερημένα και αργεί να εντοπίσει κινδύνους όπως οδικά έργα και ισόπεδες διασταυρώσεις.
• Η κούραση επηρεάζει τόσο την ικανότητά σας να επεξεργαστείτε πληροφορίες όσο και τη λειτουργία της βραχυπρόθεσμης μνήμης σας.
Πηγή: auto24.gr
Περασμένα μεσάνυχτα, διπλή βάρδια στη δουλειά, ξενύχτι λόγω μωρού που δεν κοιμάται ή ακόμα και η μονοτονία του «ανοιχτού» δρόμου... πολλοί είναι οι λόγοι που ευθύνονται για την υπνηλία των οδηγών στο τιμόνι. Ανεξάρτητα από την αιτία όμως, οι συνέπειες μπορεί να είναι καταστροφικές.
Τα ποσοστά των ατυχημάτων που προκαλούνται από κουρασμένους οδηγούς διαφέρουν από έρευνα σε έρευνα και γενικά κυμαίνονται μεταξύ 15 και 60%. Επίσης έχει διαπιστωθεί ότι αυτό το είδος ατυχημάτων είναι συχνά και το σοβαρότερο συγκριτικά με τις συγκρούσεις που οφείλονται σε άλλους παράγοντες, και αυτό συμβαίνει λόγω καθυστερημένης αντίδρασης και αδυναμίας ελιγμών αποφυγής εμποδίων.
Εξουθενωμένοι οδηγοί
«Έχει αποδειχτεί ότι όταν οδηγείτε κουρασμένοι διατρέχετε τον ίδιο κίνδυνο με κάποιον που οδηγεί υπό την επήρεια αλκοόλ» σχολιάζει ο Torbjörn Åkerstedt, ερευνητής σε θέματα ύπνου και καθηγητής στο Karolinska Institutet και το Πανεπιστήμιο της Στοκχόλμης.
Κατά τη διάρκεια της έρευνάς του ο Καθηγητής Åkerstedt χρησιμοποιεί κουρασμένα άτομα σε έναν προσομοιωτή οδήγησης θέλοντας να μελετήσει τις αντιδράσεις τους πίσω από το τιμόνι. Πολλοί από τους συμμετέχοντες στη δοκιμή, αφού παρουσιάσουν πρώτα τα κλασικά συμπτώματα της κούρασης όπως βαριά βλέφαρα και χασμουρητό, στη συνέχεια πέφτουν σε φάση ‘μικρο-ύπνου’ (microsleep), καθώς τους παίρνει ο ύπνος για μερικά δευτερόλεπτα - συχνά χωρίς να το καταλαβαίνουν.
Η Volvo Trucks έχει εξελίξει το Driver Alert Support (DAS), ένα σύστημα βασισμένο σε αισθητήρες που ανιχνεύει πότε ο οδηγός είναι αφηρημένος. Αν παρουσιάσει συμπτώματα κόπωσης όπως ακανόνιστη ή σπασμωδική οδήγηση, το σύστημα εκδίδει ένα ηχητικό και ένα οπτικό σήμα.
«Το σύστημα είναι «αόρατο αν οδηγείτε καλά» σχολιάζει ο Peter Kronberg, υπεύθυνος τεχνικής εξέλιξης του DAS για τη Volvo Trucks. «Δεν είναι κάτι που θα απαιτήσει την προσοχή σας ή θα σας αποσπάσει χωρίς λόγο ενώ οδηγείτε. Αν εμφανιστεί, σημαίνει ότι έχει κάθε λόγο – για να σας προειδοποιήσει ότι αποτελείτε δημόσιο κίνδυνο και ότι πρέπει να λάβετε μέτρα».
Ωστόσο, η οδηγική ικανότητα επηρεάζεται με διάφορους τρόπους πέραν των επιπτώσεων της υπνηλίας.
«Το μυαλό δουλεύει πιο αργά, καθυστερείς να θυμηθείς κάτι, δυσκολεύεσαι να μάθεις νέα πράγματα και αντιδράς αργοπορημένα σε απλά ερεθίσματα» λέει σχετικά ο Καθηγητής Åkerstedt. «Μελέτες έδειξαν επίσης ότι χάνεις τον έλεγχο των συναισθημάτων σου. Και ασφαλώς η συναισθηματική αστάθεια δεν λειτουργεί θετικά όταν είσαι στο τιμόνι αφού ενδέχεται να επηρεάσει την κρίση σου».
Οι οδηγοί φορτηγών στο επίκεντρο της έρευνας
Σε έρευνα του Εθνικού Συμβουλίου Εθνικής Ασφάλειας βρέθηκε ότι το 52% των ατυχημάτων με ένα όχημα και μάλιστα φορτηγό βαρέως τύπου, είχε σχέση με την κόπωση και στο 18% των περιπτώσεων ο οδηγός παραδέχτηκε ότι τον είχε πάρει ο ύπνος. Η Ευρωπαϊκή έρευνα κόπωσης European SafetyNet (2009) Fatigue αποκάλυψε ότι το 60% όλων των οδηγών βαρέων οχημάτων έχει βιώσει μία κατάσταση υπνηλίας πίσω από το τιμόνι.
Ένας μέσος οδηγός οχημάτων μεταφορών μεγάλων αποστάσεων κοιμάται 4,6 νύχτες την εβδομάδα στην καμπίνα σύμφωνα με έρευνες της Volvo Trucks. Και όταν η εταιρία ρώτησε 2.200 τέτοιους οδηγούς να κατατάξουν με σειρά προτεραιότητας δεκαπέντε διαφορετικές παραμέτρους στην καμπίνα, πρώτη στη λίστα ήταν η δυνατότητα ξεκούρασης και άνεσης ύπνου.
«Ένα καλό περιβάλλον για τον οδηγό αποτελεί σήμα κατατεθέν της Volvo, αλλά δεν πρέπει να παραβλέπουμε μία ακόμα βασική αξία μας – την ασφάλεια» εξηγεί ο Carl Johan Almqvist, Διευθυντής Κυκλοφοριακής & Προϊοντικής Ασφάλειας στη Volvo Trucks. «Ένα κακοσχεδιασμένο περιβάλλον οδηγού λειτουργεί αρνητικά για την οδική ασφάλεια, αλλά ένας κουρασμένος οδηγός επειδή δεν έχει κοιμηθεί καλά είναι ακόμα πιο επικίνδυνος».
Γι αυτό η Volvo έχει αναθεωρήσει τη σχεδίαση της κουκέτας ώστε να μπορούν οι οδηγοί να κοιμούνται καλύτερα και να οδηγούν ξεκούραστοι την επόμενη μέρα. Τα κρεβάτια είναι ρυθμιζόμενα, υπάρχουν στρώματα διαφορετικού επιπέδου σκληρότητας, ενώ διατίθεται μια γκάμα επιστρωμάτων που ικανοποιούν τις απαιτήσεις κάθε οδηγού.
Κάντε ένα διάλειμμα
Τι πρέπει να κάνετε λοιπόν αν αισθανθείτε κουρασμένοι ενώ οδηγείτε; «Η υπνηλία μπορεί να καταπολεμηθεί πίνοντας άφθονο καφέ και κάνοντας συχνά διαλείμματα» σύμφωνα με το Καθηγητή Åkerstedt. «Ωστόσο, μετά από ένα διάλειμμα ανακτάτε δυνάμεις μόνο για άλλα 15 έως 30 λεπτά, και όσο πιο κουρασμένοι είστε τόσο πιο γρήγορα θα ξανακουράζεστε μετά από κάθε διάλειμμα. Είναι σημαντικό να συνειδητοποιήσετε ότι είστε κουρασμένοι για να μπορέσετε να λάβετε τα μέτρα σας πριν είναι πολύ αργά».
Η επιστήμη του ύπνου
• Το ανθρώπινο σώμα έχει φυσικό βιολογικό ρυθμό που χρειάζεται ύπνο κατά τη διάρκεια της νύχτας. Γι’ αυτό, η ποιότητα του ύπνου δεν είναι η καλύτερη εάν κοιμάστε κατά τη διάρκεια της ημέρας.
• Τη μεγαλύτερη κόπωση βιώνει ο ανθρώπινος οργανισμός μεταξύ 4 και 6 πρωί.
• Η υπερβολική κούραση κατά τη διάρκεια της ημέρας μπορεί να προέρχεται από την εργασιακή κόπωση ή ανεπάρκεια ύπνου.
• Απευθυνθείτε σε γιατρό αν υποψιάζεστε ότι υπάρχουν ιατρικοί λόγοι για την υπνηλία που νιώθετε κατά τη διάρκεια της ημέρας.
• Μελέτες δείχνουν ότι μπορείτε να ‘αποθηκεύσετε’ ύπνο. Μία καλή ιδέα είναι να ξεκουραστείτε επαρκώς πριν από ένα μεγάλο ταξίδι.
• Ένας κουρασμένος οδηγός αντιδρά καθυστερημένα και αργεί να εντοπίσει κινδύνους όπως οδικά έργα και ισόπεδες διασταυρώσεις.
• Η κούραση επηρεάζει τόσο την ικανότητά σας να επεξεργαστείτε πληροφορίες όσο και τη λειτουργία της βραχυπρόθεσμης μνήμης σας.
Πηγή: auto24.gr
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)