Αξιότιμη Κυρία Υπουργέ Πολιτισμού
Αξιότιμε
Κύριε Υπουργέ Περιβάλλοντος και Ενέργειας
Αξιότιμοι
Κύριοι Υφυπουργοί Εσωτερικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Υποδομών και
Μεταφορών
Με την παρούσα επιστολή μας,
εκφράζουμε απερίφραστα τη λύπη μας και την αντίθεσή μας μετά την
δημοσίευση της ως άνω ΚΥΑ 46526
που καλύπτει λεπτομερειακά τις ανάγκες των διαφημιστικών εταιρειών και έγινε δημόσια γνωστό μετά την δημοσίευση του
στο ΦΕΚ στις 22/7/2020. και ενώ δεν προηγήθηκε καμία διαβούλευση με
κανένα εμπλεκόμενο φορέα η ακόμη και τη
σύμφωνη γνώμη των ειδικών σε θέματα οδικής ασφάλειας. Θα έπρεπε πριν ανακοινωθεί η Κ.Υ.Α σας να είχε αποτελέσει
αντικείμενο εκτεταμένης σοβαρής και υπεύθυνης διαβούλευσης. Η
παρούσα ΚΥΑ ανοίγει τον δρόμο της επιστροφής των διαφημιστικών πινακίδων στον
δημόσιο χώρο. Έρχεται να τροποποιήσει την ΚΥΑ52138/2003. Ενδεικτικά, αυξάνοντας
τις διαστάσεις στις πινακίδες όλων των τύπων (άρθρο 3 παρ.9-10-11),
επιτρέποντας όλους τους τύπους στους δημόσιους χώρους (άρθρο 4) και δεν
περιορίζεται το πλήθος τους (άρθρο 3 παρ.5).
Σας πληροφορούμε ότι τα διαφημιστικά πλαίσια συμβάλλουν στην
πρόκληση τροχαίων δυστυχημάτων
Καθόλου τυχαίο δεν είναι το
ότι γνώρισε την αποδοκιμασία από το σύνολο των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης,
συμπολιτευόμενων και αντιπολιτευόμενων
Υπογράφοντας την Κοινή
Υπουργική Απόφαση καλό θα είναι να
δημοσιοποιήσετε ένα (1) φορέα που σας ζήτησε να συνταχθεί σχετική απόφαση λόγω
προβλημάτων που αντιμετώπιζε στο Δημόσιο χώρο με βάση την υπάρχουσα νομοθεσία.
Δυστυχώς η ΚΥΑ έρχεται να νομιμοποιήσει την τοποθέτηση
διαφημιστικών πινακίδων κάθετα προς το ρεύμα κυκλοφορίας – απευθυνόμενων
στους οδηγούς. Στο άρθρο 4Γ όταν
θέτει σαν προϋπόθεση για την απαγόρευση τοποθέτησης κάθετων διαφημιστικών
πινακίδων στα στέγαστρα των στάσεων «το
επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας για τα επιβατηγά οχήματα να είναι ανώτερο των 70
χλμ/ώρα».
Επιτρέπεται δηλαδή η τοποθέτηση τους όχι μόνο στους
περισσότερους δρόμους της πόλης που το όριο είναι 50km, αλλά ακόμα και σε
δρόμους ταχείας κυκλοφορίας. Η υπαίθρια
διαφήμιση που απευθύνεται στον οδηγό είναι παγκόσμια από τα κύρια αίτια
απόσπασης της προσοχής, εκτροπής των οχημάτων και πρόκλησης τροχαίων
συγκρούσεων. Ένα όχημα που κινείται με 70 km/h σημαίνει πως διανύει 19.44 μέτρα
σ ένα δευτερόλεπτο. Το να θέτεις ένα τέτοιο όριο σαν καθοριστικό για την
τοποθέτηση μηχανισμών απόσπασης προσοχής είναι εγκληματικό ακόμα κι αν
υποθέσουμε πως η Ελλάδα είναι μια χώρα που οι οδηγοί σέβονται τα όρια ταχύτητας
(μακράν πρώτη αγαπημένη παράβαση των Ελλήνων οδηγών είναι η παραβίαση των ορίων
ταχύτητας). Το να τρέχεις σ ένα δρόμο με 70km/h και να κοιτάξεις μια διαφήμιση
για ένα μόνο δευτερόλεπτο σημαίνει ότι θα διανύσεις 20 μέτρα χωρίς να βλέπεις
μπροστά σου. Και ότι ήθελε προκύψει. Αυτά για 1 μόνο δευτερόλεπτο, που ποτέ δεν
είναι ένα.
Η γενίκευση των κάθετων διαφημιστικών πινακίδων στις στάσεις
και η άρνηση θεώρησης τους ως παραγόντων κινδύνου απόσπασης της προσοχής με
βάση την νέα ΚΥΑ θα προκαλέσει νέο κύκλο τροχαίων συγκρούσεων «χωρίς υπεύθυνους»
στο οδικό δίκτυο. Η υπάρχουσα σήμερα νομοθεσία και οι αποφάσεις των Ανωτάτων
δικαστηρίων της χώρας είναι απόλυτα καθαρές και επαρκείς σε σχέση με το θέμα.
Είναι προφανές ότι διαφωνούμε κάθετα σε σχέση με την
νομιμοποίηση μέσω της ΚΥΑ της τοποθέτησης γιγαντιαίων διαφημιστικών πλαισίων
(τύπου PISA διαστάσεων 3Χ4 μέτρα- ύψος 5,5 μέτρα! ή ρακέτας) στους πεζόδρομους
και στις πλατείες. Δεν είναι τυχαίο ότι ομόφωνα χαρακτηρίστηκαν από τα ΜΜΕ ως «εκτρώματα ή τέρατα».
Δυστυχώς, ύστερα από τη
Κ.Υ.Α φαίνεται πως με τη βοήθεια του κράτους
η υπαίθρια διαφήμιση ξαναβρίσκει το
δρόμο της.
Απευθυνόμαστε
προς όλους σας με τεκμηριωμένες τις τοποθετήσεις
1)Αγνοήσατε την επιστημονική άποψη των επιστημόνων στην οδική ασφάλεια με
δεδομένο ότι η οδική ασφάλεια είναι επιστήμη σχετικά με την Κ.Υ.Α σας, οι
οποίοι αγνοήθηκαν για πολλοστή φορά σε
αντίθεση με την αποδοχή των εισηγήσεων και των προτάσεων των ειδικών σχετικά με
το Covid-19
Ο Καθηγητής του ΕΜΠ κ.Γ.Κανελλαϊδης
(Συντάκτης του Στρατηγικού Σχεδίου για τη Βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας στην
Ελλάδα) έχει τονίσει: ότι
το πρόβλημα της Οδικής Ασφάλειας πρέπει να το λύσουμε αρχίζοντας από το ξήλωμα των αμέτρητων παγίδων
θανάτου της υπαίθριας
διαφήμισης, οι
οποίες κατά 99% σύμφωνα με τον Πρόεδρο της Ένωσης Εισαγγελέων είναι παράνομες! Έχει
δώσει το στίγμα της σημασίας που έχει η σωστή διαμόρφωση του
οδικού περιβάλλοντος για την βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας «Ο δρόμος πρέπει
να συγχωρεί το σφάλμα.
Δεν μπορεί ένας δολοφόνος να συγχωρείτε και όποιος σφάλει στο δρόμο να
τιμωρείται με θάνατο"
2) Αγνοήσατε τη Συνθήκη της Βιέννης, η οποία
προσδιορίζει
ότι αφορά την σήμανση και την οποία έχει
υπογράψει η χώρα μας. Η υπαίθρια διαφήμιση επιτρέπεται όταν δεν αποσπά την
προσοχή του οδηγού και η τοποθέτησή της και η παραμονή της δεν αντίκειται στις
ισχύουσες διατάξεις της Ελληνικής Νομοθεσίας
3) Ο Αντεισαγγελέας του
Αρείου Πάγου Νικ. Μαύρος με σχετικό έγγραφο «στο διά ταύτα της γνωμάτευσής
του που είχε αποσταλεί στην ΕΛ.ΑΣ 2007,
αναφέρει:
«Στην προκειμένη περίπτωση η τοποθέτηση πινακίδων επιγραφών στο
οδικό δίκτυο της χώρας και
η υπό τούτων εν γένει διαφήμιση αγαθών ή υπηρεσιών κατά παράβαση
των οικείων διατάξεων που προβλέπουν τις προϋποθέσεις του επιτρεπτού της
τοποθέτησής τους, αποτελεί διαρκές έγκλημα και τούτο διότι η κατά παράβαση των
διατάξεων αυτών τοποθέτηση των πινακίδων - επιγραφών πραγματώνει την
αντικειμενική υπόστασή του διά των διατάξεων αυτών προβλεπομένου αδικήματος όχι
μόνο με την εφάπαξ τέλεσή του, αλλά και με την παραπέρα διατήρηση της παράνομης
κατάστασης που δημιουργείται δι' αυτού και διαρκεί μέχρις ότου αρθεί η
κατάσταση αυτή, η οποία προσβάλλει το έννομο αγαθό της ασφάλειας των στο πιο
πάνω οδικό δίκτυο της χώρας κινουμένων οδηγών και πεζών πολιτών.
3) Αγνοήσατε την Απόφαση
του Σ.τ.Ε 909/2007(Παράνομες
Διαφημιστικές Πινακίδες)
ίσως να μη την έχετε διαβάσει να την αγνοείτε, την οποία όμως
σας επισυνάπτουμε.
4) Αγνοήσατε τον κ. Π.
Πικραμένο αντιπρόεδρο της κυβέρνησης που ως δικαστής, μέλος του Σ.τ.Ε.
υπερασπίστηκε με σθένος τη Σύμβαση της Βιέννης.
5) Αγνοήσατε το κ. Γ. Πατούλη, Περιφερειάρχη Αττικής, που γνωρίζει
το θέμα και τις τραγικές του επιπτώσεις και που από την περίοδο που ήταν
Δήμαρχος Αμαρουσίου τάσσεται σταθερά ενάντια στην παράνομη υπαίθρια διαφήμιση. Αναλυτικά ΕΔΩ:
7) Ανατρέψτε στο αρχείο της Μόνιμης Διακομματικής Επιτροπής της
Βουλής για την Οδική Ασφάλεια για τις
τοποθετήσεις μελών σχετικά με την υπαίθρια διαφήμιση από το 2009
Αξιότιμοι
Στο όνομα των θυμάτων που προκάλεσαν οι
παρανομίες και οι αυθαιρεσίες της υπαίθριας διαφήμισης, δεν υπάρχει κανένας
λόγος να ξαναζήσουμε το αιματηρό παρελθόν της υπαίθριας διαφήμισης με τα
δεκάδες θύματα. Είναι απορίας άξιο, αλλά τόσο συνηθισμένο σ αυτή τη χώρα,
παραμονές εξαγγελίας νέου ΚΟΚ, να λαμβάνονται αποφάσεις αγνοώντας την αξία της
ανθρώπινης ζωής. Είναι προκλητικό για
την κοινωνία και απόλυτα προσβλητικό για τις οικογένειες των θυμάτων να
ευνοούνται με αυτή τη Κ.Υ.Α σας, εταιρείες που εμπλέκονται στους φόνους των
περισσοτέρων από τα θύματα της υπαίθριας διαφήμισης.
Υπάρχει και η λίστα των θυμάτων. Που δεν μας επιτρέπει να δεχτούμε καμιά
οπισθοδρόμηση. Κανένα άλλο θύμα της «νομιμοποιημένης» παράνομης διαφήμισης.
Ζητούμε
πόλεις για τους ανθρώπους (Σ.Β.Α.Κ) όχι μόνο για τα αυτοκίνητα και τις
διαφημίσεις που σκοτώνουν.
Είμαστε
Ενεργά Μέλη : του Εθνικού Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας του
Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών (Ε.Σ.Ο.Α)
• Της European Federation of Road Traffic Victims www.fevr.org (Ευρωπαϊκή
Ομοσπονδία για τα θύματα των Τροχαίων Δυστυχημάτων ) ειδικός σύμβουλος του
Ο.Η.Ε/Π.Ο.Υ.
• Έχουμε υπογράψει European Road Safety Charter από το 2008 για λιγότερα θύματα στους δρόμους
• Ιδρυτικό Μέλος του Πανελλαδικού Συλλόγου «SOS ΤΡΟΧΑΙΑ ΕΓΚΛΗΜΑΤΑ»
● Συνεργαζόμαστε με φορείς του
Δημοσίου του Ιδιωτικού τομέα, αλλά και με Παγκόσμιους & Ευρωπαϊκούς
Οργανισμούς και φορείς.
Σας ενημερώνουμε
από το 2007 ξεκινήσαμε ένα αγώνα για την τήρηση της Νομοθεσίας σχετικά με
την αποξήλωση της παράνομης υπαίθριας διαφήμισης με υπομνήματα στην Εισαγγελία Ρόδου (μηνυτήρια
αναφορά 10-07-2007), προς Δημάρχους της
Ρόδου, στη Νομαρχία Δωδ/σου, ΔΕΣΕ
Περιφέρειας Ν. Αιγαίου, ΕΒΕΔ, Τροχαία Ρόδου, ΕΘ.ΙΑΓΕ υπουργείο Γεωργικής
Ανάπτυξης, Υπουργείο Πολιτισμού, Πρόεδρο ΕΡΤ, Υποκαταστήματα Τραπεζών, ΙΝΦΟΤΕ,
Διαφημιζόμενους, Αντιπρόσωπο Μaster Outdoor
στη Ρόδο. Έγιναν διαδικασίες και απομακρύνθηκαν ένας μεγάλος αριθμός εξ αυτών.
Αγωνιζόμαστε με τη ψυχή μας , με την τραγική απώλεια των παιδιών μας, δίνουμε καθημερινό αγώνα
για να σταματήσουν να σκοτώνονται άνθρωποι στο δρόμο, να πείσουμε τους φορείς,
να πείσουμε εσάς.. ζούμε με το στόχο
ΜΗΔΕΝ ΘΑΝΑΤΗΦΟΡΑ στις πόλεις μας, είμαστε εθελοντές και όχι επιχείρηση..
Ο Dr. Etienne Krug, Διευθυντής του Τμήματος για τη διαχείριση των μη μεταδοτικών ασθενειών,
της αναπηρίας, της βίας και της πρόληψης των τραυματισμών, Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας,
έχει δηλώσει: «Οι θάνατοι από την οδική κυκλοφορία μπορούν να προληφθούν και γνωρίζουμε
τις τεκμηριωμένες λύσεις που έχουν αποδειχθεί ότι σώζουν ζωές. Για να επιτευχθεί μείωση κατά 50% τ
ων θανάτων από τροχαία σε όλο τον κόσμο, όλοι οι ενδιαφερόμενοι πρέπει να συνεργαστούν με τις
ΜΚΟ είναι οι βασικοί παράγοντες, χρησιμοποιώντας την τοπική τους εμπειρογνωμοσύνη
για να προωθήσουν την αλλαγή σε τοπικό και εθνικό επίπεδο.
Ας μας ακούσετε επιτέλους μια φορά. να σας πιέσουμε για δεσμεύσεις για τη στρατηγική
οδικής ασφάλειας που θα προχωρήσει προς την κατεύθυνση της επίτευξης των παγκόσμιων σ
στόχων οδικής ασφάλειας..
Αυτό προσδοκούμε και από εσάς να μας ακούσετε και να μας εμπιστευτείτε..
Αξιότιμοι
Ζητάμε:
Άμεση απόσυρση της ΚΥΑ 46526 και την
πλήρη απαγόρευση κάθε κάθετης προς το ρεύμα κυκλοφορίας διαφήμισης ανεξάρτητα
από τα όρια ταχύτητας του δρόμου όπως έχει ήδη κατοχυρωθεί ήδη με την απόφαση
909/2007 του Συμβουλίου της Επικρατείας που βασίζεται στη Διεθνή Σύμβαση της
Βιέννης.
Δεν είμαστε κατά της διαφήμισης. Είμαστε
κατά της παρανομίας και της αδιαφάνειας όταν πρόκειται για την ασφάλεια των
χρηστών του οδικού δικτύου.
Η Οδική Ασφάλεια είναι επιστήμη και είναι Εθνική Υπόθεση.
Η πανδημία των θανάτων
και των τραυματισμών οδικής κυκλοφορίας, είναι συγκρίσιμη με την πανδημία του Covid-19
και είναι Εθνική Υπόθεση και το αποδεικνύει η Κυβέρνησή μέχρι τώρα.
Ας εργαστούμε όλοι και για την Οδική
Ασφάλεια, την ασφάλεια των χρηστών του δρόμου και όχι με Κ.Υ.Α που ανατρέπει την αξία της ανθρώπινης ζωής.
Με εκτίμηση
Για την Ε.Υ.ΘΥ.Τ.Α. ΡΟΔΟΥ
Η
Πρόεδρος και Μέλος του Δ.Σ της F.E.V.R Η Γ. Γραμματέας