«Υπάρχει δόλος στην πλειοψηφία των συμβάντων»
Το ονομάζει «διαρκές έγκλημα». Για τον Βασίλη Θεοδώρου, επίκουρο καθηγητή Ορθοπεδικής και πρόεδρο της Εταιρείας Υποστήριξης Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων, η λέξη ατύχημα όσον αφορά τα τροχαία πρέπει να αντικατασταθεί στο λεξιλόγιο μας, αφού «στην πλειονότητα των τροχαίων υπάρχει δόλος. Γιατί δόλος είναι όταν ξέρεις πως δεν πρέπει να οδηγείς όταν παίρνεις φάρμακα», μας λέει.
«Είναι πολύ δύσκολο και χρονοβόρο να καταφέρουμε ν' αλλάξουμε τη συμπεριφορά του πληθυσμού» λέει στην «Ε» ο καθηγητής Βασίλης Θεοδώρου |
«Τα γνήσια ατυχήματα αποτελούν το 2-5%. Όλα τα άλλα δεν είναι ατυχήματα. Είναι προγραμματισμένα τροχαία», εξηγεί. «Σε άλλες χώρες του εξωτερικού, η λέξη "ατύχημα" έχει αντικατασταθεί με τις λέξεις crash (σύγκρουση) και incident (συμβάν). Δεν φταίει η τύχη που γύρισε την πλάτη. Όταν μπαίνεις σε ένα μπαρ και πίνεις 10 σφηνάκια και μετά οδηγείς και προκαλείς τροχαίο, δεν είναι ατύχημα. Είναι όλα προγραμματισμένα. Πας γυρεύοντας. Το ίδιο συμβαίνει και όταν περνάς με κόκκινο ή τρέχεις με μεγάλη ταχύτητα. Για ποιο ατύχημα μιλάμε, λοιπόν;», επισημαίνει ο κ. Θεοδώρου.
«Είναι πολύ δύσκολο και χρονοβόρο να καταφέρουμε να αλλάξουμε τη συμπεριφορά του πληθυσμού. Να γίνουμε Σουηδία ή Αγγλία. Η πολιτεία πρέπει να ασχοληθεί σοβαρά με το θέμα. Να γίνει η μείωση των θυμάτων στόχος υψηλής προτεραιότητας. Το ελληνικό δυστύχημα είναι πως αυτή η κατάσταση έχει γίνει αποδεκτή και τη δεχόμαστε μοιρολατρικά. Και όμως, είναι η μοναδική επιδημία που δεν απασχόλησε ποτέ εντατικά τις ελληνικές αρχές», μας εξηγεί.
Το πρόγραμμα για την αντιμετώπιση των τροχαίων με την ονομασία «καθ' οδόν» έμεινε καθ' οδόν, όπως μας λέει. «Ξεκίνησε φιλόδοξα με ελλείψεις και κενά. Συμμετείχαν τα υπουργεία Μεταφορών, ΠΕΧΩΔΕ, Δημόσιας Τάξης και Υγείας και έλειπε το υπουργείο Παιδείας. Λες και δεν μας απασχολεί η διαμόρφωση κοινωνικής συνείδησης στην επόμενη γενιά». Ο πρόεδρος της ΕΥΘΥΤΑ, που ιδρύθηκε τον Ιανουάριο του 1997 και εκπροσωπεί την Ελλάδα στην Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία των Θυμάτων από Τροχαία Ατυχήματα, σοκάρει.
«Τα στατιστικά στοιχεία δεν είναι ακριβή. Εν ας βαριά τραυματίας, που θα καταλήξει μετά το τροχαίο, δεν θα καταγραφεί ως νεκρός, αλλά ως βαριά τραυματίας. Οι στατιστικές των τροχαίων θα έπρεπε να έχουν έναν ανεξάρτητο φορέα να το επεξεργάζεται. Δυστυχώς, δεν υπάρχουν ποιοτικά στοιχεία. Αξία στην στατιστική έχουν οι λεπτομέρειες. Από εκεί βγαίνουν τα στοιχεία», εξηγεί ο επίκουρος καθηγητής.
«Χρειάζονται σποτ, διαλέξεις, σεμινάρια, παιδεία. Όταν κάνεις αυτά που προάγουν και βοηθούν την οδική ασφάλεια, τότε μπορείς να αυξήσεις τα πρόστιμα και να τους... πάρεις το κεφάλι. Όχι ανάποδα», καταλήγει.
"Εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου