Τι είναι η Ε.Υ.ΘΥ.Τ.Α.


Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ- ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ

Εταιρεία Υποστήριξης Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων είναι ένας Μη Κερδοσκοπικός, Μη Κυβερνητικός Οργανισμός, στο χώρο της Οδικής Ασφάλειας.
Στη Ρόδο λειτουργεί από τον Ιούνιο 2004 , πρωτοβουλία της Προέδρου Καρύδη Ελένης, θύμα τροχαίου ατυχήματος, μετά από τον χαμό του γιου της Δημήτρη 19 χρόνων στις 12 Φεβρουαρίου 2002, πλαισιωμένη από επιστήμονες, θύματα, συγγενείς τροχαίων δυστυχημάτων και ευαισθητοποιημένα άτομα στο θέμα της Οδικής Ασφάλειας.
Είναι μέλος:

-Της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων-FEVR (Σύμβουλος του Ο.Η.Ε και του Π.Ο.Υ)
-Υποστηρικτής της Παγκόσμιας Οργάνωσης « MAKE ROADS SAFE »
-Το 2008 υπέγραψε την Ευρωπαϊκή Χάρτα Οδικής Ασφάλειας, για λιγότερα θύματα με την υποστήριξη της Ε.Ε.
-Αρωγό μέλος του Ε.Δ.Ι.ΠΑ.Β (Εθνικό Δίκτυο Πρόληψης Ατυχημάτων , συμπεριλαμβανομένων των τροχαίων)
-Μέλος της Διακομματικής Επιτροπής Δήμου Ρόδου
-Ιδρυτικό μέλος του Πανελλαδικού Συλλόγου
"SOS ΤΡΟΧΑΙΑ ΕΓΚΛΗΜΑΤΑ"
-Υποστηρίζει την Δεκαετία Δράσης 2011-2020 για την Οδική Ασφάλεια
-Συνεργάζεται με φορείς του Δημόσιου του Ιδιωτικού τομέα, με Παγκόσμιους & Ευρωπαϊκούς Φορείς και Οργανισμούς.

Ποιοι είναι οι σκοποί :

+Η υποστήριξη των θυμάτων των Τροχαίων Ατυχημάτων από ομάδα συμβούλων ( νομικών, ιατρών, ειδικών εμπειρογνωμόνων, συγκοινωνιολόγων, μηχανολόγων, εκπαιδευτικών, ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών ).

+Η ανάπτυξη αλληλεγγύης μεταξύ των θυμάτων των Τροχαίων Ατυχημάτων( ηθική υποστήριξη ).

+Η οργανωμένη παρέμβαση και η κοινωνική πίεση προς τους φορείς της πολιτείας, για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και την μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.

+Η υποστήριξη η ανάληψη και προώθηση δραστηριοτήτων σε θέματα τα οποία προάγουν την οδική ασφάλεια, την κυκλοφοριακή αγωγή, την έρευνα, την ενημέρωση , την ευαισθητοποίηση των πολιτών των ιδιαίτερα ευάλωτων ηλικιών (μαθητών, ηλικιωμένων).

Ποιο είναι το Δυναμικό της:

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, διαθέτει ένα τεχνοκρατικό πυρήνα από επιστήμονες- μέλη διαφόρων κλάδων ( Υγειονομικούς, Νομικούς, Εκπαιδευτικούς, Μηχανολόγους- Μηχανικούς, Πραγματογνώμονες, Συγκοινωνιολόγους, Οικονομολόγους, Αναλυτές Η/Υ, Ψυχολόγους, Κοινωνικούς Λειτουργούς).

Το δυναμικό της ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, ανταποκρίνεται απόλυτα στις υψηλές απαιτήσεις σοβαρών ερευνητικών προγραμμάτων, με θέμα την Οδική Ασφάλεια, την πρόσληψη και την μείωση των Τροχαίων Ατυχημάτων.

Διαθέτει επίσης ένα αξιόλογο επιτελείο έμπειρων επιστημόνων, που της επέτρεψε ως τώρα να πραγματοποιήσει πολλαπλές εκπαιδευτικές- ενημερωτικές δράσεις με στόχο τη βελτίωση της Οδικής Συμπεριφοράς.

Ποιες είναι οι Δραστηριότητές της:

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, συμβάλλει δραστικά στην ενημέρωση των πολιτών για την Οδική Ασφάλεια, την πρόληψη και την μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και παρέχει σε μόνιμη βάση Νομική, Ιατρική, Ψυχολογική και Κοινωνική Υποστήριξη σε θύματα και συγγενείς θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων όταν αυτή ζητηθεί.

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, έχει διοργανώσει εκδηλώσεις ( Ημερίδες, Έκθεση φωτογραφίας , Δράσεις σε ανοικτούς χώρους, Διδασκαλία σε Σχολεία Α/ας και Β/ας Εκπαίδευσης, Σεμινάρια σε κέντρα εκπαίδευσης νεοσυλλέκτων, Ενημερωτικές ομιλίες σε Δήμους της Ρόδου) στο πλαίσιο της ενημέρωσης των πολιτών σε θέματα που προάγουν την Οδική Ασφάλεια και έχει κάνει ουσιαστικές παρεμβάσεις στους φορείς σε θέματα Οδικής Ασφάλειας.

Έχει εκδώσει ενημερωτικά έντυπα με έγκυρη επιστημονική πληροφόρηση σε θέματα Οδικής Ασφάλειας.

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, πιστεύει ότι για την επίτευξη αποτελεσμάτων χρειάζεται δραστηριοποίηση από τους πολίτες, υποστήριξη από τον κρατικό μηχανισμό και αλλαγή της αρνητικής νοοτροπίας στοιχεία που θα μας βοηθήσουν να απαλλαγούμε από την ιδιότητα της Ευρωπαϊκής χώρας με μεγάλο αριθμό Θυμάτων Τροχαίων δυστυχημάτων και με επικίνδυνους δρόμους για ασφαλή οδήγηση.

http://www.efhtita.gr















31 Οκτ 2025

Χιλιάδες οδηγοί θα χάσουν το δίπλωμα οδήγησης -Τι αλλαγές έρχονται σε Ελλάδα και Ευρώπη



Η Ευρωπαϊκή Ένωση εισέρχεται σε μια νέα εποχή στον τομέα της οδικής ασφάλειας και της οδήγησης, καθώς εγκρίθηκε η πολυαναμενόμενη μεταρρύθμιση για τα διπλώματα οδήγησης, η οποία αλλάζει ριζικά όσα γνωρίζαμε έως σήμερα.

Η νέα οδηγία, εγκρίθηκε ήδη από την Επιτροπή Μεταφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, και εισάγει πλέον την ψηφιακή άδεια οδήγησης, φέρνοντας μια σειρά από σημαντικές τροποποιήσεις, όπως υποχρεωτικούς ιατρικούς ελέγχους, επανακαθορισμό της διάρκειας ισχύος των διπλωμάτων, ενώ ταυτόχρονα αλλάζει εντελώς το πλαίσιο για τις παραβάσεις που γίνονται από οδηγούς στο εξωτερικό.

Πρόκειται, ουσιαστικά, για μια συνολική αναθεώρηση των κανόνων που, σύμφωνα με την Ε.Ε.,  στοχεύει στην ενοποίηση, τον εκσυγχρονισμό και –τελικά– στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας σε όλη την Ευρώπη.

Σύμφωνα με το προσωρινό πλαίσιο συμφωνίας που υπεγράφη τον Μάρτιο του 2025 μεταξύ Κοινοβουλίου και Συμβουλίου, και κατόπιν εγκρίθηκε αργότερα από το ίδιο το Συμβούλιο, ορίζεται πως η ψηφιακή άδεια οδήγησης θα είναι πλέον το βασικό έγγραφο που θα έχουν στην διάθεση τους οι οδηγοί για να αποδεικνύουν την ικανότητα οδήγησης του σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Σύμφωνα με το νέο νομικό πλαίσιο, οι πολίτες θα έχουν πρόσβαση στο δίπλωμά τους από το κινητό τους τηλέφωνο, μέσω του ευρωπαϊκού ψηφιακού πορτοφολιού. Η Ε.Ε σημειώνει πως θα εξακολουθεί να δίνεται τη δυνατότητα έκδοσης του φυσικού έντυπου ή πλαστικού διπλώματος για όσους το επιθυμούν, ωστόσο βασικό μέσο ταυτοποίησης θα είναι πλέον το ψηφιακό δίπλωμα.

 

Οι αλλαγές που ψήφισε η Ε.Ε. φέρνει αλλαγές και για τους νέους οδηγούς, καθώς εισάγεται μια διετής δοκιμαστική περίοδος, κατά την οποία όσοι απέκτησαν πρόσφατα το δίπλωμα θα πρέπει να τηρούν αυστηρότερους κανόνες από τους πιο έμπειρους οδηγούς όσον αφορά την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, τη χρήση ζώνης ασφαλείας και τη γενικότερη συμπεριφορά στον δρόμο.

Παράλληλα, πριν από την έκδοση ή την ανανέωση οποιασδήποτε άδειας οδήγησης, οι υποψήφιοι οδηγοί θα υποβάλλονται σε υποχρεωτικό ιατρικό έλεγχο, ο οποίος περιλαμβάνει εξέταση όρασης και καρδιολογική αξιολόγηση.

Σημειώνεται, ωστόσο, πως κάθε κράτος-μέλος θα μπορεί, σύμφωνα με την απόφαση, να εφαρμόζει εναλλακτικές διαδικασίες, όπως αυτοαξιολόγηση ή  μορφές πιο απλουστευμένου ελέγχου για ορισμένες κατηγορίες οχημάτων.

 
Ένα από τα σημαντικότερα νέα σημεία του κανονισμού είναι ότι πλέον οι παραβάσεις και οι κυρώσεις που επιβάλλονται σε ένα κράτος-μέλος, όπως αναστολή ή αφαίρεση άδειας οδήγησης, θα ισχύουν σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση. Με απλά λόγια, ένας οδηγός που τιμωρείται για επικίνδυνη οδήγηση στο εξωτερικό, δεν θα μπορεί να επιστρέψει ανενόχλητος στη χώρα του, καθώς η ποινή θα ισχύει και εκεί.
Όσον αφορά τη διάρκεια ισχύος των διπλωμάτων, η νέα νομοθεσία προβλέπει ότι οι άδειες οδήγησης αυτοκινήτων και μοτοσικλετών θα έχουν διάρκεια έως 15 έτη (εκτός αν το δίπλωμα χρησιμοποιείται και ως ταυτότητα, όπως συμβαίνει σε μερικές χώρες της Ευρώπης, οπότε η ισχύς του θα περιορίζεται στα 10 έτη), ενώ για φορτηγά και λεωφορεία, το δίπλωμα θα ισχύει για λιγότερο χρόνο, με τις ανανεώσεις και τους ελέγχους να γίνονται πιο τακτικά. 
 
 
Παράλληλα, προκειμένου να αντιμετωπιστεί η έλλειψη επαγγελματιών οδηγών, η Ε.Ε. επιτρέπει τη μείωση του ορίου ηλικίας, με την απόφαση να ορίζει η απόκτηση άδεια οδήγησης φορτηγού μπορεί να ξεκινήσει από την ηλικία των 18 ετών, εφόσον ο υποψήφιος οδηγός έχει το σχετικό πιστοποιητικό επαγγελματικής κατάρτισης, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις ακόμη και 17χρονοι θα μπορούν να οδηγούν επαγγελματικά οχήματα εφόσον συνοδεύονται από έναν πιο έμπειρο επαγγελματία.
  

Φιλοδοξία της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι να διαμορφώσει ένα ενιαίο, ασφαλές και τεχνολογικά προηγμένο σύστημα αδειών οδήγησης, που θα συμβάλει στη μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων και θα ενισχύσει τη διαφάνεια στους ελέγχους, ανανεώνοντας την οδική κουλτούρα στην Γηραιά Ήπειρο. 
 
 

 

Σε κάθε περίπτωση βέβαια, οι ευρωπαϊκοί θεσμοί λαμβάνουν υπόψη τους ότι η μετάβαση στην ψηφιακή μορφή απαιτεί τεχνολογικές υποδομές σε κάθε χώρα, ενημέρωση των εθνικών μητρώων και κοινά πρότυπα λειτουργίας, με τους περισσότερους αναλυτές να βλέπουν πως εφαρμογή του μέτρου σε ορισμένα κράτη να αναμένεται να προχωρήσει πιο αργά σε σχέση με άλλα.

Η Επιτροπή Μεταφορών του Ευρωκοινοβουλίου έχει ήδη δώσει το «πράσινο φως», ενώ απομένει πλέον μόνο η τελική έγκριση στην Ολομέλεια, ώστε το νέο κανονιστικό πλαίσιο να αποκτήσει ισχύ νόμου και να τεθεί σε εφαρμογή από όλα τα κράτη-μέλη εντός συγκεκριμένων προθεσμιών. 

ΠΗΓΗ: www.carandmotor.gr 

 

 

 

 











 


Αυτά είναι τα νέα ραντάρ που μπαίνουν στους δρόμους -Ποιο είναι το λάθος που θα πληρώνουμε ακριβά

 

 

 

 Η πιο πρόσφατη καινοτομία στον τομέα της καταγραφής των οδικών παραβάσεων με τεχνικά μέσα είναι τα ραντάρ που «εξειδικεύονται» στις παράνομες προσπεράσεις.

Η συνεχής πρόοδος της τεχνολογίας επιφέρει -μεταξύ άλλων- και την εξέλιξη των συστημάτων παρακολούθησης της κυκλοφορίας των οχημάτων, με απώτερο στόχο τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.

Η μη τήρηση των κανόνων που ορίζει ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας είναι ένα φαινόμενο που τα τελευταία χρόνια έχει πάρει ανησυχητικές διαστάσεις, τόσο στη χώρα μας, όσο και σε πολλές ακόμη ευρωπαϊκές χώρες. Από την άλλη μεριά, η Ε.Ε. έχει θέσει ως στόχο τις μηδενικές απώλειες στους δρόμους των κρατών-μελών της ως το 2050 (“Vision Zero”).

 Τώρα είναι η σειρά της Ιταλίας να αναβαθμίσει την οδική ασφάλεια στους δρόμους της, τοποθετώντας σε αρκετούς από αυτούς ένα νέο ραντάρ που προορίζεται για την αντιμετώπιση μίας από τις πιο συνήθεις παραβάσεις στο οδικό δίκτυο της χώρας.

 

 

 Στα ιταλικά, το νέο ραντάρ έχει ονομαστεί “sorpassometro”, που στα ελληνικά μεταφράζεται ως «μετρητής προσπεράσεων». Η εμπορική ονομασία του είναι SV3 και τοποθετήθηκε για πρώτη φορά στον αυτοκινητόδρομο SS18 στην Καλαβρία, ενώ σύμφωνα με τα δημοσιεύματα, έχει προκαλέσει ήδη έντονες διενέξεις μεταξύ οδηγών και αρμόδιων αρχών.

Η λειτουργία του ραντάρ βασίζεται σε αισθητήρες τοποθετημένους στο οδόστρωμα, θυμίζοντας σε μεγάλο βαθμό ένα εξίσου ολοκαίνουργιο σύστημα με αισθητήρες κάτω από τον ασφαλτοτάπητα που δοκιμάζεται στην Ισπανία.

Στην περίπτωση της Ιταλίας, οι εν λόγω αισθητήρες επικοινωνούν με κάμερες υψηλής ευκρίνειας, όποτε ένα όχημα επιχειρεί προσπέραση σε λωρίδα κυκλοφορίας όπου αυτό απαγορεύεται.

 

  Μόλις εντοπιστεί ο παραβάτης, ξεκινά αυτόματα καταγραφή διάρκειας 15 δευτερολέπτων, ώστε να αποτυπωθεί τι συνέβη πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την προσπέραση, εξαλείφοντας κάθε περιθώριο αμφισβήτησης, αξιοποιώντας μάλιστα και την τεχνητή νοημοσύνη.

Η πρόθεση των αρμόδιων αρχών δεν είναι να εγκαταστήσουν τα συγκεκριμένα ραντάρ μαζικά σε όλη τη χώρα, καθώς έχουν σχεδιαστεί για χρήση σε οδικά τμήματα με απότομες στροφές, σε ορεινές περιοχές ή σε ευθείες με χαμηλή ορατότητα.

Σύμφωνα με τον ιταλικό Τύπο, τα πρόστιμα για παράνομη προσπέραση στη χώρα κυμαίνονται από 42 ευρώ εντός κατοικημένων περιοχών έως και 345 ευρώ εκτός πόλης. Ως μέτρο σύγκρισης, στον νέο Κ.Ο.Κ. στην Ελλάδα, το εν λόγω πρόστιμο σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να φτάσει ακόμη και τα 700 ευρώ.

ΠΗΓΗ:  www.carandmotor.gr

 

 

Στον αέρα χιλιάδες διπλώματα οδήγησης -Αυτό είναι το τεστ που θα «κόψει» τους ηλικιωμένους οδηγούς σε Ελλάδα και Ευρώπη.

 

 

 Η νέα οδηγία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου φανερώνει -μεταξύ άλλων- την πρόθεση των κρατών-μελών να αυστηροποιήσουν το υφιστάμενο πλαίσιο για την απόκτηση και την ανανέωση της άδειας οδήγησης, μέσω της καθιέρωσης ιατρικών εξετάσεων.

Ένα από τα ζητήματα το οποίο πιστεύεται πως επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό την οδική ασφάλεια, και στο οποίο εδώ και χρόνια αρκετές χώρες πασχίζουν να βρουν μία σολομώντεια λύση, είναι η ανανέωση του διπλώματος οδήγησης ειδικά για οδηγούς μεγαλύτερης ηλικίας.

Μια από τις χώρες που φαίνεται να προσεγγίζει ιδιαίτερα σοβαρά και αυστηρά το συγκεκριμένο ζήτημα είναι το Ηνωμένο Βασίλειο, όπου οι οδηγοί άνω των 70 καλούνται ήδη, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, να περνούν ένα τεστ που αξιολογεί την πνευματική και νοητική τους ετοιμότητα, ώστε να αποδείξουν ότι είναι σε θέση να οδηγούν με ασφάλεια.

 Επίσης, στο πλαίσιο μιας νέας νομοθετικής ρύθμισης που προτείνεται, αναμένεται να προστεθεί και η ενδελεχής εξέταση όρασης, ώστε να διαπιστώνεται αν η συγκεκριμένη αίσθηση βρίσκεται στο επιθυμητό επίπεδο προκειμένου να κυκλοφορούν με ασφάλεια στους δρόμους.

 

 Τώρα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιθυμεί επίσης να αυστηροποιήσει το εν λόγω πλαίσιο, συστήνοντας μία νέα οδηγία που προτείνει την πραγματοποίηση ιατρικού ελέγχου πριν την απόκτηση ή την ανανέωση άδειας οδήγησης. Ο ιατρικός έλεγχος περιλαμβάνει εξετάσεις όρασης και καρδιαγγειακές.

Ωστόσο η οδηγία αναφέρει πως τα κράτη-μέλη μπορούν να επιλέξουν να αντικαταστήσουν τον ιατρικό έλεγχο με έντυπα αυτοαξιολόγησης ή άλλα συστήματα αξιολόγησης που έχουν σχεδιαστεί σε κρατικό επίπεδο.

Επίσης, αναφέρεται πως από δω και πέρα οι άδειες οδήγησης για μοτοσικλέτες και αυτοκίνητα θα πρέπει να έχουν ισχύ 15 ετών, ενώ τα κράτη-μέλη θα έχουν τη δυνατότητα να μειώσουν την περίοδο ισχύος σε 10 έτη, σε περιπτώσεις που η άδεια οδήγησης χρησιμοποιείται ως εθνική ταυτότητα.

 

 Μάλιστα τα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα έχουν τη δυνατότητα να μειώσουν την περίοδο ισχύος για οδηγούς ηλικίας 65 ετών και άνω, προκειμένου να υποβάλουν τους κατόχους σε συχνότερους ιατρικούς ελέγχους ή μαθήματα ανανέωσης (“refresher courses”).

Στην Ελλάδα, στο φύλλο 5703 της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως ( 9 Δεκεμβρίου 2021), η απόφαση με αριθμ. Δ30/Α3/351841 ορίζει ότι «οι υποψήφιοι οδηγοί, για να έχουν δικαίωμα να υποβληθούν στις προβλεπόμενες εξετάσεις, θεωρητική και στη συνέχεια δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς, πρέπει προηγουμένως να κριθούν ικανοί, έπειτα από ιατρική εξέταση. […] Με τις ίδιες προδιαγραφές ελέγχονται και οι οδηγοί, οι οποίοι, για διαφόρους λόγους, παραπέμπονται προς ιατρική εξέταση (όπως ανανέωση της άδειας οδήγησης)».

ΠΗΓΗ:  www.carandmotor.gr

 

 

 

΄Ερχεται ο «ΟΔΥΣΕΑΣ» που θα σαρώνει τους δρόμους της Ελλάδας – Θα στέλνει τις κλήσεις στο κινητό μας τηλέφωνο.

 

 

 

 Με τη σύσταση μιας νέας υπηρεσίας, υπό την εποπτεία της οποίας θα λειτουργούν όλα τα ηλεκτρονικά συστήματα εποπτείας των ελληνικών δρόμων, απαντά η ελληνική πολιτεία στην πρόκληση της μείωσης των τροχαίων ατυχημάτων.

Σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση έχει τεθεί το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης με τίτλο «Ψηφιακή ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και λοιπές διατάξεις».

Σκοπός των δημιουργίας της Οδικής Υπηρεσίας Συστημάτων Εποπτείας και Ασφάλειας είναι η δημιουργία ενός αποτελεσματικού και σύγχρονου πλαισίου εφαρμογής των κανόνων οδικής ασφάλειας, με την αξιοποίηση και χρήση των νέων τεχνολογιών και της τεχνητής νοημοσύνης για την ασφαλή καταγραφή των στοιχείων των οχημάτων και των οδηγών τους κατά την τέλεση παραβάσεων σε χώρους δημόσιας κυκλοφορίας, καθώς και η απλούστευση των διαδικασιών της καταγραφής και βεβαίωσης των παραβάσεων που πραγματοποιούνται στο οδικό δίκτυο, αλλά και της διαδικασίας είσπραξης των προστίμων που προκύπτουν από τις εκδοθείσες Πράξεις Βεβαίωσης Παράβασης, καθώς και της καταγραφής των λοιπών διοικητικών κυρώσεων, με απώτερο σκοπό την αποτροπή τέτοιων παραβάσεων και την τήρηση των κανόνων οδικής κυκλοφορίας.

Σκοπός των νέων διατάξεων είναι:


α) η δημιουργία ενός ενιαίου ηλεκτρονικού συστήματος ψηφιακής καταγραφής και διαχείρισης βεβαιωμένων παραβάσεων, κατόπιν ελέγχων, καθώς και των προστίμων και λοιπών διοικητικών κυρώσεων που προκύπτουν από τις Π.Β.Π. και επιβάλλονται ανά την επικράτεια,

β) η δημιουργία δικτύου καμερών καταγραφής παραβάσεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Κ.Ο.Κ., ν. 5209/2025, Α ́ 100) με χρήση τεχνητής νοημοσύνης,

γ) η σύσταση Οδικής Υπηρεσίας Συστημάτων Εποπτείας και Ασφάλειας, αρμόδιας για τη διαχείριση του δικτύου καμερών καταγραφής παραβάσεων του Κ.Ο.Κ. και για την οικονομική διαχείριση των προστίμων που επιβάλλονται,

δ) η σύσταση Εθνικού Παρατηρητηρίου Οδικής Ασφάλειας στη διοικητική δομή της Οδικής Υπηρεσίας Συστημάτων Εποπτείας και Ασφάλειας και

ε) η απλούστευση των διαδικασιών για τον πολίτη, όπως η ψηφιακή επίδοση της Π.Β.Π. μέσω της θυρίδας του πολίτη στην Ενιαία Ψηφιακή Πύλη της Δημόσιας Διοίκησης «gov.gr», της δυνατότητας ηλεκτρονικής υποβολής ένστασης του πολίτη κατά της Π.Β.Π., καθώς και της δυνατότητας τηλεδιάσκεψης με τις αρμόδιες υπηρεσίες.

Για την καταγραφή των παραβάσεων προβλέπεται η εγκατάσταση και λειτουργία σταθερών ή φορητών συστημάτων οπτικών αισθητήρων ελέγχου (καμερών), με αποκλειστικό σκοπό την ηλεκτρονική καταγραφή παραβάσεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, σε προεπιλεγμένα σημεία σε οδούς και σε χώρους που χρησιμοποιούνται για τη δημόσια κυκλοφορία οχημάτων στο σύνολο του οδικού δικτύου της χώρας.

Για την καταγραφή παραβάσεων δύνανται να τοποθετούνται κάμερες με ενσωματωμένες λειτουργίες τεχνητής νοημοσύνης, για την ανάλυση των εικόνων και την ανίχνευση παραβάσεων, χωρίς την ανάγκη παρεμβάσεων από τον χειριστή, παρέχοντας προηγμένες δυνατότητες οπτικής καταγραφής και ανάλυσης και διασφαλίζοντας υψηλή ακρίβεια εντοπισμού. Σε κάθε περίπτωση το υλικό που καταγράφεται από τις κάμερες υποβάλλεται σε χειριστή για τον τελικό έλεγχο εγκυρότητας πριν από τη βεβαίωση ή μη της παράβασης.

Η καταγραφή παράβασης με το σύστημα σύμφωνα με τα ανωτέρω, θεωρείται ως «επ’ αυτοφώρω» καταληφθείσα, κατά την παρ. 1 του άρθρου 107 του Κ.Ο.Κ.. Το σύστημα έχει τη δυνατότητα να παρακολουθεί και να αξιολογεί τις εξής κατηγορίες παραβάσεων:

α) Υπέρβαση του ανώτατου ορίου ταχύτητας του άρθρου 24 του Κ.Ο.Κ.,

β) παραβίαση ερυθρού σηματοδότη του άρθρου 9 του Κ.Ο.Κ.,

γ) παράνομη στάση και στάθμευση οχήματος του άρθρου 38 του Κ.Ο.Κ.,

δ) χρήση κινητού εν κινήσει της παρ. 2 του άρθρου 17 και της περ. ζ ́ της παρ. 1 του άρθρου 44 του Κ.Ο.Κ.,

ε) μη χρήση ζώνης και μη χρήση προστατευτικού κράνους των παρ. 5 και 6 του άρθρου 16 του Κ.Ο.Κ.,

στ) παράνομη κυκλοφορία σε λεωφορειόδρομο των άρθρων 8 και 55 του Κ.Ο.Κ.,

ζ) κίνηση σε Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης (Λ.Ε.Α.) του άρθρου 33 του Κ.Ο.Κ.,

η) παραποίηση ή απόκρυψη πινακίδας κυκλοφορίας κατά το άρθρο 94 του Κ.Ο.Κ.

Πηγή: iefimerida

 

30 Οκτ 2025

FEMA - Free webinar on helmet safety for motorcyclists

 

FEMA's news update
This is a news update from FEMA, the Federation of European Motorcyclists' Associations.
 
FEMA’s mission is to promote riders’ interests, to defend riders’ rights and to protect and preserve motorcycling throughout Europe and globally.
 

Free Mips webinar on helmet safety for motorcyclists
FEMA is pleased to invite you to a free, online meeting with Mips, a global leader in helmet-based safety technology.
 
Date & Time: 10 November at 19:00h CET (7pm)
Open to: All motorcycle enthusiasts
 
This event is open to all motorcycle enthusiasts.
 
Information about the meeting is posted on our website where you can also register for free.

 
 

European Parliament votes for new driving licence rules
On Tuesday 21 October 2025, the European Parliament confirmed an update of EU driving licence rules that aim to contribute to road safety and reduce collisions with almost 20,000 lives lost on EU roads annually.
 
 
 

Don't forget to join your national motorcyclists' organisation!
Riding a motorcycle is all about pure freedom – the wind on your face, the power in your hands, and the road stretching endlessly ahead. It’s the thrill of adrenaline and the feeling of being one with the machine.
 
 
 


Thank you for your donation!
Thank you to all the motorcyclists that have made a donation to FEMA recently. We are very happy to see that so many of you support our work for European motorcyclists.

You can make a donation to FEMA using PayPal or your credit card. Every donation is welcome, no amount is too small! Just go to our website and click on the donate button.

If you want to support your national motorcyclists' organisation, find them on our website and join today!
 
 


Τέλος στο σβήσιμο των κλήσεων -Με SMS στο κινητό τα πρόστιμα του ΚΟΚ

 

 

 

 Οι κλήσεις θα επιδίδονται στον οδηγό ή ιδιοκτήτη του οχήματος ψηφιακά, μέσω του Ενιαίου Ηλεκτρονικού Συστήματος.

Τέλος στα δαπανηρά χαρτάκια των παραβάσεων βάζει το νομοσχέδιο του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης με τίτλο: «Ψηφιακή ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και λοιπές διατάξεις» που έχει αναρτηθεί σε δημόσια διαβούλευση.

Μόλις εφαρμοστεί η νέα νομοθεσία η βεβαίωση αλλά και η αποστολή των τροχονομικών παραβάσεων θα γίνεται μέσω του Ενιαίου Ηλεκτρονικού Συστήματος καταγραφής και διαχείρισης παραβάσεων Κ.Ο.Κ. και προστίμων.

 Η κλήση επιδίδεται στον οδηγό ή ιδιοκτήτη του οχήματος ψηφιακά, μέσω του Ενιαίου Ηλεκτρονικού Συστήματος με την ανάρτηση αυτής στην ηλεκτρονική θυρίδα του πολίτη ή μέσω SMS.

 

 

 Όπως χαρακτηριστικά επισημαίνεται στο άρθρο 11 του νομοσχεδίου: «Η κλήση εκδίδεται αποκλειστικά ψηφιακά μέσα από την ηλεκτρονική εφαρμογή του Ενιαίου Ηλεκτρονικού Συστήματος (Ε.Η.Σ.). Αν η παράβαση διαπιστώνεται μέσω ειδικών ηλεκτρονικών συσκευών, το αρμόδιο ελεγκτικό όργανο, μέσω της εφαρμογής του Ε.Η.Σ. και του Υποσυστήματος διαχείρισης παραβάσεων και προστίμων, εγκρίνει την καταγραφείσα παράβαση. Στις περιπτώσεις αυτόφωρης διαπίστωσης της παράβασης, το αρμόδιο ελεγκτικό όργανο μεταφορτώνει τα στοιχεία της παράβασης στο Ε.Η.Σ. και το σχετικό υποσύστημα.

Το Ε.Η.Σ. διαλειτουργεί με την ειδική ηλεκτρονική εφαρμογή του πληροφοριακού συστήματος της Ελληνικής Αστυνομίας (Police on Line).

 

 

Πώς γίνεται η επίδοση της παράβασης

Η κλήση επιδίδεται στον οδηγό ή ιδιοκτήτη του οχήματος ψηφιακά, μέσω του Ενιαίου Ηλεκτρονικού Συστήματος με την ανάρτηση αυτής στην ηλεκτρονική θυρίδα του πολίτη και μόνο εάν για τεχνικούς λόγους αυτό δεν καταστεί εφικτό με κάθε άλλο πρόσφορο τρόπο.

Η παράβαση που εκδίδεται αποκλειστικά βάσει του αριθμού κυκλοφορίας του οχήματος, επιδίδεται ψηφιακά, μέσω του Ε.Η.Σ. στον φερόμενο ιδιοκτήτη ή σε έναν από τους συνιδιοκτήτες σε περίπτωση συνιδιοκτησίας. Επί συνιδιοκτητών όπου το ποσοστό συνιδιοκτησίας είναι 50%, παραβάτης λογίζεται αυτός, το όνομα του οποίου αναγράφεται πρώτο στην άδεια κυκλοφορίας του οχήματος, εκτός αν ο έτερος συνιδιοκτήτης, με υπεύθυνη δήλωσή του, αποδεχθεί ότι διέπραξε αυτός την παράβαση. Επί συνιδιοκτητών με διαφορετικό ποσοστό ιδιοκτησίας ο καθένας, ως παραβάτης λογίζεται αυτός που έχει το μεγαλύτερο ποσοστό ιδιοκτησίας του οχήματος ή επί εταιρείας ο νόμιμος εκπρόσωπός της.

Ο ιδιοκτήτης του οχήματος δύναται να υποβάλει υπεύθυνη δήλωση, εντός αποκλειστικής προθεσμίας 7 ημερών από την ημερομηνία επίδοσης της παράβασης με φυσική παρουσία ή ψηφιακά μέσω της εφαρμογής «Gov.gr Wallet», περί ψηφιακού αποθετηρίου εγγράφων, στην υπηρεσία, όργανο της οποίας βεβαίωσε την παράβαση, περί μη αποδοχής της ιδιότητάς του ως παραβάτη-οδηγού, δηλώνοντας ταυτοχρόνως το ονοματεπώνυμο, τη διεύθυνση κατοικίας και τον Αριθμό Φορολογικού Μητρώου του φερόμενου οδηγού, στον οποίο είχε παραχωρήσει τη χρήση του οχήματος, υποβάλλοντας την ένσταση. Η διαδικασία επίδοσης των παραβάσεων ισχύει και σε περιπτώσεις μισθωμένων οχημάτων, είτε από εταιρείες ενοικιαζόμενων αυτοκινήτων, είτε από εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing). Αν δεν υποβληθεί η παραπάνω δήλωση στην καθοριζόμενη προθεσμία, ως παραβάτης λογίζεται οριστικά ο ιδιοκτήτης του οχήματος.

 

 

 

Πώς θα γίνονται οι ενστάσεις;

Στο Ενιαίο Ηλεκτρονικό Σύστημα θα υπάρχει και η υποβολή ενστάσεων αλλά και η διενέργεια ψηφιακών ραντεβού και βιντεοκλήσεων για την ηλεκτρονική υποβολή ένστασης επί κάποιας παράβασης. Η ένσταση υποβάλλεται από φυσικό πρόσωπο (ενιστάμενο) εντός προθεσμία 3 ημερών από την ημέρα κοινοποίησης της κλήσης στη θυρίδα του πολίτη μέσω του Gov.gr.

Για την υποβολή της ένστασης απαιτείται η προηγούμενη αυθεντικοποίηση του ενιστάμενου. Ο ενιστάμενος, μετά την αυθεντικοποίηση, επιβεβαιώνει τα προσωπικά στοιχεία του, που ανακτώνται από την εφαρμογή μέσω διαλειτουργικότητας και καταχωρεί τα λοιπά απαραίτητα πεδία που αναφέρονται ιδίως σε: α) στοιχεία ονοματεπωνύμου, β) στοιχεία κατοικίας, γ) στοιχεία επικοινωνίας, δ) στοιχεία προσδιοριστικά της παράβασης που έχει καταλογιστεί και για την οποία υποβάλλεται ένσταση, ε) στοιχεία προσδιοριστικά της Υπηρεσίας που εξέδωσε την παράβαση. Ο ενιστάμενος δύναται να μεταφορτώνει στην εφαρμογή δικαιολογητικά έγγραφα που αποδεικνύουν τη βασιμότητα των ισχυρισμών που προβάλλει με την ένσταση.

Η υποβολή της ένστασης πραγματοποιείται κατόπιν: α) καταχώρησης στην εφαρμογή κωδικού μιας χρήσης (OTP – One Time Password), τον οποίο ο ενιστάμενος λαμβάνει στον πιστοποιημένο αριθμό σύνδεσης κινητής τηλεφωνίας που κατέχει ή β) επιβεβαίωσης έκδοσης του εγγράφου μέσω της εφαρμογής «Gov.gr Wallet».

Για τη συζήτηση της ένστασης ο ενιστάμενος δύναται να αιτηθεί και να δεσμεύσει ψηφιακό ραντεβού μέσω του Ενιαίου Ηλεκτρονικού Συστήματος επιλέγοντας κάποια από τον κατάλογο διαθέσιμων ημερών και ωρών, προκειμένου να γίνει η σχετική συζήτηση με το αρμόδιο όργανο μέσω τηλεδιάσκεψης. Το υποσύστημα αυτό διαλειτουργεί, ιδίως, με το Μητρώο Taxisnet, με το Ημερολόγιο διαθεσιμότητας διαχειριστών για προγραμματισμό ραντεβού και με το Υποσύστημα διαχείρισης πληρωμών.

Μετά την υποβολή της, η ένσταση αποστέλλεται ηλεκτρονικά σε θυρίδα της υπηρεσίας που εξέδωσε την παράβαση και εξετάζει αρμοδίως τις ενστάσεις.

Η πράξη αποδοχής ή αιτιολογημένης απόρριψης της ένστασης και η Πράξη Επιβολής Διοικητικής Ποινής αποστέλλονται στη θυρίδα του ενιστάμενου.

 

 

 ΠΗΓΗ: www.carandmotor.gr


 

 

 

 

 

 

 


 

 



 

Celebrating the Excellence in Road Safety Awards 2025: European Road Safety Charter