18 Μαίου: ενώ οι «ώριμοι» ψήφιζαν δημοτικούς άρχοντες, στην συντριπτική πλειοψηφία παντελώς αδιάφορους έως και εχθρικούς σε θέματα όπως η βιώσιμη κινητικότητα και η αισθητική, οι «ανώριμοι» (και στερουμενοι του δικαιώματος ψήφου) μαθητες του Α Γενικού Λυκειου Χανίων σχεδίαζαν με την βοήθεια πρωτοπόρων ειδικών επιστημόνων, μια πιο όμορφη καθημερινότητα.
Μα είναι δυνατός στη χώρα μας ένας συμμετοχικός σχεδιασμός από τα κάτω; Το ερώτημα έχει ήδη απαντηθεί στα Χανιά. Ας ελπίσουμε ότι το παράδειγμα θα ακολουθήσει χιονοστιβάδα που θα συμπεριλάβει συνολικα και το ζήτημα της ασφαλους μετακίνησης προς/από το σχολείο με τα πόδια και το ποδήλατο. Είναι κατι απαραίτητο και αναγκαίο που ήδη σε πολλα μερη του εξωτερικού προχωράει αλλα εδώ βρίσκεται στο σημείο μηδέν.
Η ωραία κοιμωμένη τοπική και περιφερειακή αυτοδιοίκηση πολλά θα είχε να μάθει από τους ανώριμους.                                                                          Αν την ενδιέφερε…                                        SOS Τροχαία Εγκλήματα
Ο δρόμος είχε τη δική του ιστορία, είπανε όμως πως την έγραψαν παιδιά…
 Ένα πείραμα συμμετοχικού σχεδιασμού από την διεπιστημονική ομάδα CPD, σε συνεργασία με τους μαθητές του 1ου Γενικού Λυκείου Χανίων
Η CPD(http://www.cpd-consultants.gr) είναι μια διεπιστημονική συνεργατική ομάδα σχεδιασμού του δημόσιου χώρου, των κτιρίων και των υποδομών. Στα πλαίσια εγκεκριμένου εκπαιδευτικού πολιτιστικού προγράμματος και με πρωτοβουλία της κ. Μ. Τσιβουράκη, Αρχιτέκτονα Μηχανικού από τα Χανιά, συνεργάζεται με το 1ο Γενικό Λύκειο Χανίων(http://1lyk-chanion.chan.sch.gr/) για την αναδιαμόρφωση των οδών γύρω από το σχολείο, με την συμμετοχή των μαθητών τόσο στην επιλογή των παρεμβάσεων, όσο και στην υλοποίησή τους.
Στόχος του προγράμματος, το οποίο εντάσσεται σε επίσημο και εγκεκριμένο πολιτιστικό πρόγραμμα του σχολείου, είναι να μάθουν τα παιδιά τι είναι πολεοδομικός σχεδιασμός και ποιος τον υπηρετεί, τι σημαίνει αστική ανάπλαση, αναβάθμιση αστικού τοπίου και ποιος ο ρόλος της κοινωνίας στην αναδιάρθρωση της πόλης. Να ενημερωθούν για τις νέες μεθοδολογίες σχεδιασμού της πόλης μέσα από συγκεκριμένα παραδείγματα και τελικά να μπουν στην διαδικασία ανάγνωσης και σχεδιασμού των οδών γύρω από το σχολείο με απλά υλικά, εφήμερες κατασκευές, φυτεύσεις και χρωματισμούς.Χ 1
Τα παιδιά του 1ου Γενικού Λυκείου Χανίων οικειοποιούνται το δρόμο έξω από το σχολείο τους και ζωγραφίζουν το σύνθημά τους

Η διαχείριση της κυκλοφορίας του αυτοκινήτου, η αντιμετώπιση της παράνομης στάθμευσης, η απόδοση χώρου στους πεζούς και στους ποδηλάτες, η τόνωση του πρασίνου, η αισθητική αναβάθμιση και πώς επηρεάζει το δομημένο περιβάλλον και οι δραστηριότητές μας σε αυτό την καθημερινότητα και την ποιότητα ζωής μας, είναι κάποια από τα θέματα που θα προσεγγιστούν από τους ειδικούς μαζί με τα παιδιά και θα σχεδιαστούν παρεμβάσεις με γνώμονα την βιώσιμη ανάπτυξη, την οικονομικότητα και την άμεση εφαρμογή.
Μέσα από αυτή τη διαδικασία θα ξεκινήσει ένας γόνιμος διάλογος και θα δοκιμαστούν διαδικασίες συμμετοχικού σχεδιασμού με στόχο την εξαγωγή συμπερασμάτων και την πιλοτική εφαρμογή τεχνικών για την αναβάθμιση του αστικού περιβάλλοντος. Οι τεχνικές αυτές θα μπορούσαν δυνητικά να επεκταθούν και σε άλλα τμήματα του οδικού δικτύου και ελεύθερους χώρους της πόλης, ακολουθώντας το παράδειγμα πολλών χωρών της Ευρώπης.
Ο συμμετοχικός σχεδιασμός στο εξωτερικό
Στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στην Αμερική υπάρχουν δεκάδες παραδείγματα και πρακτικές συμμετοχικού σχεδιασμού, αστικού σχεδιασμού και επανασχεδιασμού, ανάκτησης και αλλαγής του δημόσιου χώρου με σκοπό τη βελτίωση της ποιότητας ζωής του σύγχρονου πολίτη. Πολύ χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η περίπτωση της Κοπεγχάγης, όπου το δημόσιο πάρκο Superkilenτο οποίο αποτέλεσε έργο αστικής βελτίωσης και εγκαινιάστηκε τον Ιούνιο του 2012.X 2
Το αναμορφωμένο δημόσιο πάρκο Superkilen της Κοπεγχάγης
 
Στην Ελλάδα οι δράσεις αυτές είναι λιγότερο διαδεδομένες αλλά όχι ανύπαρκτες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα για την τοπική κοινωνία των Χανίων αποτελεί η φύτευση του Πάρκου Αμπεριάς Χανίων, με τη συμμετοχή των κατοίκων της Αμπεριάς και την εθελοντική ομάδα p_public.
Μεθοδολογία υλοποίησης του προγράμματος
Η μεθοδολογία υλοποίησης του προγράμματος όπως διαμορφώθηκε από την ομάδα των ειδικών επιστημόνων σε συνεργασία με την κοινότητα του 1ου Λυκείου Χανίων, αποτελείται από τα εξής βήματα:
  • Ενημέρωση των μαθητών για το πρόβλημα και τις έννοιές του και παρουσίαση των πρακτικών που ακολουθούνται ήδη σε άλλες χώρες. Για το σκοπό αυτό διοργανώθηκε ήδη μια διάλεξη – παρουσίαση που παρακολούθησαν περίπου 70 μαθητές του σχολείου. Η ενημέρωση της μαθητικής κοινότητας πραγματοποιήθηκε στις 29 Απριλίου 2014 στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του σχολείου από την αρχιτέκτονα Μ. Τσιβουράκη.
  • Διεξαγωγή έρευνας ανάμεσα στη μαθητική κοινότητα για τη διερεύνηση των απόψεων και των προτιμήσεων της κοινότητας.Η έρευνα πραγματοποιήθηκε με τη μορφή ερωτηματολογίου που διανεμήθηκε στους μαθητές του σχολείου. Τα αποτελέσματα της έρευνας υφίστανται ήδη επεξεργασία από την επιστημονική ομάδα και θα ληφθούν υπόψη στο σχεδιασμό που θα ακολουθήσει.
  • Διοργάνωση βιωματικών δράσεων στο πεδίο, έτσι ώστε η κοινότητα να αποκτήσει ουσιαστική επαφή με το αντικείμενο του προγράμματος. Η πρώτη δράση πραγματοποιήθηκε με επιτυχία στις 18 Μαΐου 2014 και είχε τίτλο «Ο δρόμος μας αλλιώς».
  • Διοργάνωση ευρύτερων κοινωνικών δράσεων με τη συμμετοχή ευρύτερων φορέων και της τοπικής κοινωνίας. Ήδη είναι στα σχέδια της ομάδας μία δράση θερινής προβολής μετά το τέλος των εξετάσεων, με τη στήριξη του διευθυντή του 1ου Λυκείου.
  • Εργαστήρια Συμμετοχικού σχεδιασμού. Αμέσως μετά τις εξετάσεις των παιδιών μέλη της ομάδας  CPD θα ταξιδέψουν εθελοντικά για τα Χανιά για την διεξαγωγή 2 εργαστηρίων σχεδιασμού σε κοντινό χρονικό διάστημα. Στο 1ο  θα γίνει μία παρουσίαση της μέχρι τώρα δουλειάς, θα αναλυθούν τα αποτελέσματα των ερωτηματολογίων και των άλλων ασκήσεων, θα συζητηθούν οι μέχρι τώρα προτάσεις, θα αναπτυχθούν οι πρώτες συνθετικές λύσεις και προτάσεις χωροθέτησης των νέων χρήσεων και θα προκύψει ένα προσχέδιο το οποίο θα ολοκληρωθεί από την ομάδα σχεδιασμού των ειδικών και θα παρουσιαστεί προς επεξεργασία και τροποποιήσεις στο 2ο εργαστήριο σχεδιασμού από το οποίο θα προκύψει και το τελικό σχέδιο. Στο 2ο εργαστήριο επίσης, θα αναπτυχθούν  οι τρόποι υλοποίησης των κατασκευών, οι πιθανές εγκρίσεις από τους αρμόδιους φορείς  και τρόποι χρηματοδότησης.
  • Πρόσκληση της τοπικής κοινωνίας, επαγγελματιών, φορέων και δημοτικών αρχών για στήριξη του εγχειρήματος με υλικά μέσα και πόρους, δημοσιοποίηση και ηθική υποστήριξη.
  • Κοινωνική δικτύωση και διαρκής ανταλλαγή απόψεων ανάμεσα στα μέλη της ομάδας. Η παρουσία μας στα δημοφιλή κοινωνικά δίκτυα έχει γίνει ήδη αισθητή αφού δημιουργήθηκε «κλειστή» ομάδα για το σκοπό αυτό, στην οποία συμμετέχουν 150 μέλη και ανταλλάσσουν καθημερινά απόψεις και ιδέες. Επιπλέον οι μαθητές του σχολείου δημιούργησαν ιστοσελίδα στο κοινωνικό δίκτυο facebook, η οποία το πρώτο κιόλας 24ωρο της δημιουργίας της συγκέντρωσε πάνω από 200 «ακόλουθους» (followers) από όλη την Ελλάδα.
  • Διάχυση των αποτελεσμάτων και των δράσεων στην κοινωνία και σε διεθνές επίπεδο. Ήδη το ελληνικό παράρτημα της δημοφιλούς διεθνούς σελίδας αρχιτεκτονικής τοπίου «LandscapeArchitectsNetwork (LAN) – Greece», https://www.facebook.com/pages/LAN-Greece/696098400408361) με 1563 ακόλουθους, αναδημοσίευσε δελτίο τύπου της ομάδας μας στην ελληνική και την αγγλική γλώσσα. Σχολεία της Αττικής και όλης της Ελλάδας έχουν ήδη προσεγγίσει τους μηχανικούς της ομάδας για να οργανώσουν παρόμοιες δράσεις στους δικούς τους χώρους.
Η συμμετοχή του 1ου Γενικού Λυκείου Χανίων
Το πρόγραμμα «Ο δρόμος είχε τη δική του ιστορία, είπανε όμως πώς την έγραψαν παιδιά» ξεκίνησε να υλοποιείται τον Απρίλιο του 2014 και έχει προοπτική τουλάχιστον ενός έτους. Στόχος της μαθητικής κοινότητας του 1ου Λυκείου είναι να αποτελέσει μια σταθερή και εξελισσόμενη δράση η οποία θα θέτει συνεχώς νέους στόχους.
Η περίπτωση του 1ου Γενικού Λυκείου Χανίων αποτελεί (τουλάχιστον όσο γνωρίζουμε), την πρώτη τέτοια προσπάθεια στην Ελλάδα και έχει πολύ μεγάλη αξία για τη σχολική μας κοινότητα. Στόχος μας είναι να διευρύνουμε τη μαθητική δραστηριότητα σε βιωματικές δράσεις και έξω από την τάξη, οι οποίες εκτός από τον παιδαγωγικό τους χαρακτήρα θα συνδυάζουν έντονα πολιτιστικά και κοινωνικά στοιχεία. Η προσπάθειά μας ξεκίνησε από την ανάγκη μας να ομορφύνουμε το χώρο μέσα και έξω από το σχολείο και να εμπνεύσουμε στα παιδιά θετική στάση και συναισθήματα απέναντι σε αυτόν. Η αξία του συγκεκριμένου πειράματος είναι επομένως παιδαγωγική, πολιτιστική και κοινωνική. Θέλουμε να διδάξουμε στα παιδιά ότι ο πολιτισμός ξεκινάει από το χώρο που μας περιβάλλει καθημερινά, την αισθητική, τη λειτουργικότητά του και τον τρόπο που αλληλεπιδρούμε συνεχώς με αυτόν. Θέλουμε να τονώσουμε στα παιδιά το σεβασμό και την αγάπη στο αστικό τους περιβάλλον, στοιχεία που ο έφηβος πιστεύουμε ότι διαθέτει και στα οποία δείχνει ιδιαίτερη ευαισθησία ακόμα και αν μερικές φορές δε γνωρίζει πώς να την εκφράσει.
Στην προσπάθειά μας αυτή έχουμε αρωγό και συμπαραστάτη τον διευθυντή του σχολείου μας κ. Μάρκο Μπεμπλιδάκη ο οποίος αμέσως εξέφρασε έντονο ενδιαφέρον για το πρόγραμμα, συμμετείχε ενεργά στην πρώτη δράση που οργανώσαμε στις 18 Μαΐου 2014 και μάλιστα μας πρότεινε να διοργανώσουμε μια θερινή προβολή ταινίας στην οδό Εμ. Τζιγκουνάκη παραπλεύρως του σχολείου, μαζί με την τελετή αποφοίτησης μετά το τέλος των εξετάσεων.
Στην ομάδα μας έχουμε ήδη αρχίσει να διανέμουμε «ρόλους», αφού αυτά που χρειάζεται να γίνουν σε μια τέτοια προσπάθεια είναι πάρα πολλά. Έχουμε λοιπόν την Ομάδα Ζωγράφων, την Ομάδα Κηπουρών, την Ομάδα Ξυλουργών, την Ομάδα Δημοσίων Σχέσεων, την Ομάδα Μαγειρικής και την Ομάδα Χορηγών. Η κάθε ομάδα θα αναλάβει συγκεκριμένες εργασίες στα πλαίσια των συμμετοχικών δραστηριοτήτων του προγράμματος. Η Ομάδα των Κηπουρών έχει αρχίσει ήδη να κάνει προθέρμανση στον χώρο του σχολείου, βγάζοντας τα αγριόχορτα, σκάβοντας και φυτεύοντας.
Δράση ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης της σχολικής κοινότητας
Στο πρώτο στάδιο υλοποίησης του προγράμματος, στόχος της ομάδας συμμετοχικού σχεδιασμού CPD (Collective Planning & Design) είναι να διερευνήσει μαζί με τη σχολική κοινότητα του 1ου Λυκείου Χανίων, νέους ρόλους για τους δρόμους γύρω από το σχολείο μέσα από ένα παιχνίδι αναζήτησης, δημοκρατίας, δημιουργικότητας, φαντασίας και τύχης. Οι μαθητές είναι αυτοί που θα διαλέξουν έναν ή πολλούς τέτοιους νέους ρόλους και η διεπιστημονική ομάδα μηχανικών θα προτείνει τρόπους να γίνουν πραγματικότητα με φθηνά και ανακυκλωμένα υλικά και απλές, εφήμερες κατασκευές.
Μέσω του συμμετοχικού σχεδιασμού δημιουργείται μία αποτελεσματική πλατφόρμα επικοινωνίας μεταξύ των συμμετεχόντων με σκοπό να διατυπωθούν και να καταγραφούν νέοι στόχοι , να εκφραστούν αντιλήψεις και απόψεις καθώς επίσης και να αμβλυνθούν τυχόν αντιθέσεις μεταξύ των εμπλεκόμενων μερών. Πρόκειται λοιπόν για μία δημοκρατική διαδικασία διαρκούς μάθησης, όπου οι συμμετέχοντες αποκτούν γνώση για τον εαυτό τους αλλά και για τις αξίες άλλων συμμετεχόντων. Επίσης είναι μία πλατφόρμα επικοινωνίας στην οποία τοποθετείται σε ισότιμη βάση η επιστημονική γνώση αλλά και κάθε σύστημα κατανόησης της πραγματικότητας όπως ηθικές αξίες, πολιτισμικές παραδόσεις κ.ά.
Τα συμμετοχικά πειράματα συνιστούν ένα μέσο χρήσιμο για τη διασαφήνιση της γνώσης των αναγκών των κατοίκων αφού απαιτούν: τη λήψη πρωτοβουλίας από τους κατοίκους για την επίλυση των προβλημάτων που αφορούν τη διαχείριση των πολυκατοικιών ή τον εξοπλισμό σε κλίμακα πολυκατοικίας ή συνοικίας, τη λήψη πρωτοβουλίας του πολεοδόμου που εργάζεται στην τοπική αυτοδιοίκηση για τον συσχετισμό του κοινού με την επεξεργασία των σχεδίων και των προγραμμάτων, τη συμμετοχή διάφορων κοινωνικών ομάδων για την διεξαγωγή πειραματικών ενεργειών και την από κοινού συμμετοχή των κατοίκων στην κατασκευή ή το σχεδιασμό.
Τα τρία στάδια προς την υλοποίηση μιας πρωτοβουλίας συμμετοχικού αστικού σχεδιασμού είναι:
1)    Η συστηματική οργάνωση μιας πληροφόρησης γύρω από το αντικείμενο μελέτης και την περιοχή παρέμβασης.
2)    Η συγκέντρωση, καταγραφή και ανάλυση των απόψεων του κοινού γύρω από συγκεκριμένα προβλήματα.
3)    Η διευθέτηση διαδικασιών έτσι ώστε να επιτραπεί στους ενδιαφερόμενους να παρουσιάσουν αντιπροτάσεις.
Πρέπει βέβαια να έχει εξασφαλιστεί η τεχνική ειδική γνώση και η συνεργασία των ειδικών με την ομάδα των ενδιαφερόμενων.
Οι μαθητές σχεδιάζουν έναν διαφορετικό κόσμο
Το αποτέλεσμα της ενημέρωσης των μαθητών ήταν άμεσο και πολύ ενθαρρυντικό. Τα παιδιά και με μεγάλο ενθουσιασμό αποφάσισαν να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα και άρχισαν γρήγορα να διατυπώνουν τις ιδέες τους. Στην κλειστή ομάδα του facebook που έχει δημιουργηθεί για τον σκοπό αυτό, τα παιδιά αλληλεπιδρούν σε πραγματικό χρόνο με τους ειδικούς και τους συμμετέχοντες καθηγητές. Κοινοποιούν φωτογραφίες της περιοχής μελέτης με σχόλια, ενδιαφέροντα δημοσιεύματα αντίστοιχων καλών πρακτικών του εξωτερικού, φωτογραφίες κατασκευών κλπ. Ο μαθητής Πολύβιος Γερεουδάκης της Α’ τάξης, γεμάτος όρεξη και ανυπομονησία, πήρε την πρωτοβουλία και σχεδίασε ήδη την άποψή του για τους δρόμους γύρω από το 1ο Λύκειο χρησιμοποιώντας με μεγάλη δεξιότητα το σχεδιαστικό λογισμικό SketchUp. Ονειρεύεται το χώρο πεζοδρομημένο, με ποδηλατόδρομο, με θέσεις για τα ποδήλατα, με παγκάκια, με σκίαστρα και με πολύ πράσινο.X 3

Τρισδιάστατη αναπαράσταση του δρόμου έξω από το 1ο Λύκειο, όπως σχεδιάστηκε από τον μαθητή της Α’ τάξης, Πολύβιο Γερεουδάκη με το λογισμικό SketchUp.
Το επόμενο βήμα ήταν να διοργανωθεί η πρώτη δράση της ομάδας στο πεδίο, δηλαδή στον ίδιο το δρόμο έξω από το 1ο Λύκειο. Η δράση αυτή είχε τον τίτλο «Ο δρόμος μας αλλιώς» και επεφύλασσε ευχάριστες εκπλήξεις και εμπειρίες.
 
Ο δρόμος μας αλλιώς…   Κυριακή 18 Μαΐου 2014
Γράφουν οι μαθήτριες της Α’ τάξης του 1ου Γενικού Λυκείου Χανίων Μιχαέλα Φραγκονικολάκη, Μαρία Χαιρετάκη, Δήμητρα Κίντριλη, Πελαγία Κουκλάκη.
Στα πλαίσια του προγράμματος του 1ου Γενικού Λυκείου «Ο δρόμος είχε τη δική του ιστορία, είπανε όμως πως την έγραψαν παιδιά», διοργανώθηκε την Κυριακή 18 Μαΐου 2014, η δράση με τίτλο «Ο δρόμος μας αλλιώς».
Η ιδέα της εκδήλωσης ήταν να οικειοποιηθούμε τους δρόμους γύρω από το 1ο Λύκειο και να δείξουμε ότι ένας δρόμος που είναι “ο πιο πολύτιμος δημόσιος χώρος που διαθέτουμε”, μπορεί να χρησιμοποιηθεί με πολλούς τρόπους.
Μαζευτήκαμε στις οδούς Τζιγκουνάκη και Καψωμένου (νότιος και δυτικός δρόμος μπροστά από το σχολείο μας), μαθητές, καθηγητές, γονείςκαι κατοικίδια, με τις καρέκλες, τα τραπεζάκια και τα παιχνίδια μας, για να περάσουμε μια ώρα στο δρόμο σα να ήταν ένα Κυριακάτικο πρωινό στον κήπο ή στην αυλή του σπιτιού μας.X 4
Στιγμές από τη δράση «Ο δρόμος μας αλλιώς» 
Οι δρόμοι γύρω από το σχολείο μας αρχικά άλλαξαν όψη με την εφήμερη τοποθέτηση των σκηνικών της θεατρικής μας ομάδας και διαφόρων αντικειμένων: ένα καράβι, ξαπλώστρες, σκαμπό και πουφ, ξύλινους πάγκους, τραπέζι και καρέκλες καφενείου, τεχνητά δέντρα, γλάστρες,  υφάσματα, παιχνίδια, στρωματάκια και πολύ πολύ χρώμα στο γκρίζο.

Πώς μπορεί ο δρόμος να γίνει δικός μας;
Τα παιδιά που συμμετείχαμε φέραμε μαζί μας ρακέτες, μπάλες, επιτραπέζια παιχνίδια, ποδήλατα, γλυκά και μερικοί τα κατοικίδιά μας. Πολύ γρήγορα ενταχθήκαμε στην ατμόσφαιρα ενός παιχνιδιού σε έναν χώρο που διασχίζουμε κάθε μέρα αλλά για διαφορετικό σκοπό, συχνά γεμάτοι άγχος και προβληματισμούς. Εκείνη τη μέρα όμως, ο δρόμος ήταν όλος δικός μας για παιχνίδι, διασκέδαση και χαρά. Κάναμε μικρές παρέες και διασκεδάσαμε ελεύθερα και δημιουργικά εξερευνώντας όλες τις δυνατότητες: αθλητικό παιχνίδι, επιτραπέζιο παιχνίδι, συζήτηση, καλλιτεχνική δημιουργία.
X 5
Οι μαθητές του σχολείου παίζουν στο δρόμο και απολαμβάνουν το Κυριακάτικο πρωινό τους σε ένα γνώριμο χώρο, με τελείως διαφορετική διάθεση
Το κλείσιμο της εκδήλωσης μετά από 2 ώρες παιχνιδιού και διασκέδασης συμπεριέλαβε δύο ασκήσεις αρχιτεκτονικού σχεδιασμού που τέθηκαν από την αρχιτέκτονα κ. Τσιβουράκη. Στην πρώτη άσκηση κληθήκαμε να σημειώσουμε πάνω στο πολεοδομικό σχέδιο της περιοχής την διαδρομή που ακολουθούμε κάθε πρωί για να μεταβούμε στο σχολείο και τη διαδρομή που ακολουθούμε κάθε μεσημέρι για να φύγουμε από αυτό. Ο καθένας μας σημείωσε τα μέρη της διαδρομής που κάνουμε στάση, που περιμένουμε τις φίλες ή τους φίλους μας, που σταματάμε για να συζητήσουμε, που παρκάρουμε το ποδήλατό μας κλπ. Η άσκηση αυτή είχε ως στόχο να διερευνηθεί η χρήση των γύρω δρόμων από αυτά και η σχέση εμάς των μαθητών με αυτούς.
Στη δεύτερη άσκηση σημειώσαμε με διαφορετικό χρώμα σε ένα μεγάλο σχέδιο τα αγαπημένα μας σημεία γύρω από το σχολείο, αλλά και τα σημεία που δεν μας αρέσουν και θα θέλαμε να αλλάξουν. Οι απαντήσεις μας συγκεντρώθηκαν από την κ. Τσιβουράκη για να ληφθούν υπόψη στον σχεδιασμό που θα γίνει από την ομάδα CPD.
Η άποψη των παιδιών και των γονέων
«Είναι πολύ σημαντικό για ένα παιδί να πηγαίνει στο σχολείο του με όρεξη. Να θέλει να περάσει περισσότερο χρόνο στο χώρο του σχολείου ακόμα και εκτός μαθημάτων.»Μαρία Χαιρετάκη, μαθήτρια της Α’ τάξης
«Ελπίζουμε αυτή η προσπάθεια να εξελιχθεί και να καταφέρουμε να κάνουμε το χώρο γύρω από το σχολείο μας πιο ευχάριστο και πιο όμορφο.»Πελαγία Κουκλάκη, μαθήτρια της Α’ τάξης
«Πριν από αυτό δε μπορούσα να φανταστώ πόσα πολλά πράγματα μπορούμε να κάνουμε στο δρόμο. Είναι καιρός να ομορφύνει ο χώρος γύρω από το σχολείο ώστε κάθε πρωί να βελτιώνεται η διάθεσή μας.»Στέλλα Μακράκη, μαθήτρια της Α’ τάξης
«Ονειρευόμαστε ένα χώρο δικό μας, γεμάτο χρώμα και πράσινο.»Δήμητρα Κίντριλη, μαθήτρια της Α’ τάξης
Στις 18/5/2014 εν μέσω εκλογών και αντιθέσεων, οι μαθητές του 1ου Γενικού Λυκείου Χανίων, έδωσαν χρώμα “ζωγραφίζοντας” με αισιοδοξία τους δρόμους γύρω από το σχολείο τους. Αυτές τις “μελανές” μέρες της Ελλάδας η αισιοδοξία η δημιουργικότητα και η δροσιά των νέων παιδιών μπορεί να μας δείξει στο βάθος του ορίζοντα τον ήλιο να ανατέλλει. Δεν είναι απλά λοιπόν μια δράση αλλαγής ενός δρόμου, είναι ο οραματισμός τους για τη μορφή της ζωής που θέλουν και που τους αξίζει…. εμείς οι μεγάλοι και “σοφοί” ας μάθουμε κάτι – ποτέ δεν είναι αργά!!Κ.Μ., μέλος του Συλλόγου Γονέων του 1ου Λυκείου Χανίων
«Ο δρόμος μας θα αλλάξει σιγά σιγά γιατί έχουμε τη διάθεση.»Μαριάννα Αλιφεροπούλου, μαθήτρια της Α’ τάξης
                                                             ΟΜΑΔΑ ΕΡΓΟΥ
Ομάδα Σχεδιασμού: 
Μαρία Τσιβουράκη, Αρχιτέκτων Μηχανικός – Πολεοδόμος, Κοσμάς Αναγνωστόπουλος, Πολιτικός Μηχανικός, Συγκοινωνιολόγος-Πολεοδόμος MSc, Δημήτρης Πούλιος, Αρχιτέκτων Μηχανικός – Πολεοδόμος MSc ΥΔ, Ελένη Μουγιάκου, Γεωπόνος – Χαρτογράφος MSc, Κώστας Κομνηνός, Μηχανολόγος Μηχανικός – Ενεργειακός MSc, Θάνος Ανδρίτσος, Αρχιτέκτων Μηχανικός – Γεωγράφος MScΥΔ, Σοφία Τσάδαρη, Αρχιτέκτων Μηχανικός – Πολεοδόμος MSc ΥΔ, Γιάννης Μάργαρης. Ηλεκτρολόγος Μηχανικός – Ενεργειακός, PhD, Ass. ProfessorDTU
1o Γενικό Λύκειο Χανίων
Καθηγητές: Γεωργία Κυριακάκη, Ηλεκτρονικός Μηχ/κός και Μηχ/κός ΗΥ, M.Eng., εκπαιδευτικός ΠΕ19, Νεκτάριος Ξανθουδάκης, Τεχνολόγος Πολιτικός Μηχανικός – Κατεύθυνσης Δομικών Έργων, εκπαιδευτικός ΠΕ17.01, Κωνσταντίνα Χαλιάσου, Διδάκτωρ Φιλολογίας, εκπαιδευτικός ΠΕ02
Μαθητές: Αλιφεροπούλου Μαριάννα, Αλιφιεράκης Κωνσταντίνος, Ανδρινοπούλου Χαρά, Αποστολάκη Άννα, Αποστολάκη Κατερίνα, Αριστινίδη Αμαλία, Βάζος Μιχάλης, Βεριβάκη Μαρία, Βιττωράκη Νίκη, Γερεουδάκης Πολύβιος, Γεωργιουδάκη Μαρία, Γκογκολάουρι Αλέξανδρος, Καβρουλάκη Ιωάννα, Καραμπινάκη Μυρτώ, Κατριτζιδάκη Λία, Κίντριλη Δήμητρα, Κοσμαδάκης Σπύρος, Κοτσιφάκη Κατερίνα, Κουκλάκη Πελαγία, Κουκουλά, Ελευθερία, Κυρκόπουλος Γιώργος, Λιλικάκης Ματθαίος, Λιονή Γεωργία, Μάρκο Κωνταντίνα, Μαυρές , Λευτέρης, Μαυροδημητράκη Ραφαέλα, Μαυροδημητράκης Στέφανος, Μαυρουδής Τάκης, Παπαδάκης Αλέξανδρος, Παρασκάκης Πάνος, Σαρρής Μιχάλης, Στρατουδάκης Λευτέρης, Τρουλάκης Στέλιος, Τσουχλαράκη Μαρία, Φιωτοδημητρακης Νίκος, Φραγκονικολάκη   Μιχαέλα, Χαιρετάκη Μαρία, Χατζηδάκης Νίκος.
Αναφορές
  1. Ιστοσελίδα κοινωνικής δικτύωσης της ομάδας «Ο δρόμος είχε τη δική του ιστορία»https://www.facebook.com/groups/787857374559884/
  2. Ιστοσελίδα της επιστημονικής ομάδας CPDhttps://www.facebook.com/pages/CPD/606426372725262
  3. Ιστοσελίδα του 1ου Γενικού Λυκείου Χανίων, http://1lyk-chanion.chan.sch.gr/
  4. Ιστοσελίδα «Landscape Architects Network (LAN) – Greece», https://www.facebook.com/pages/LAN-Greece/696098400408361)
  5. Το πάρκο Superkilen, http://en.wikipedia.org/wiki/Superkilen
  6. Ιστοσελίδα Archdaily, http://www.archdaily.com/286223/superkilen-topotek-1-big-architects-superflex/
Κείμενα
Γεωργία Κυριακάκη, Μαρία Τσιβουράκη, Κοσμάς Αναγνωστόπουλος, Δημήτρης Πούλιος, Νεκτάριος Ξανθουδάκης, Δήμητρα Κίντριλη, Πελαγία Κουκλάκη, Μαρία Τσουχλαράκη, Μιχαέλα Φραγκονικολάκη, Μαρία Χαιρετάκη.

Πηγή: www.soste.ge