Στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο πρόκειται να συζητηθεί, μια μεταρρύθμιση του νόμου 2012/29/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 25ης Οκτωβρίου 2012, για τα δικαιώματα, την υποστήριξη και την προστασία των θυμάτων εγκληματικών πράξεων.
Τα θύματα στο δρόμο, στο πεζοδρόμιο, στις ράγες του τρένου, είναι θύματα βίαιων πράξεων που εμπίπτουν στην εγκληματική σφαίρα. Η οδική βία προκαλεί θανάτους και τραυματισμούς με ισόβιες συνέπειες. Ως εκ τούτου θα πρέπει να προστατεύονται από τον νόμο για τα δικαιώματα των θυμάτων πράγμα που δεν συμβαίνει μέχρι σήμερα..
Η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Θυμάτων Τροχαίων (FEVR) πήρε την πρωτοβουλία να καλέσει τους ευρωβουλευτές κάθε χώρας μέσω των οργανώσεων που υπάρχουν στη χώρα τους να υπερψηφίσουν το να συμπεριληφθούν και τα θύματα των τροχαίων εγκλημάτων στα θύματα εγκληματικών πράξεων.
Ο SOS Τροχαία Εγκλήματα υποστηρίζοντας αυτή την πρωτοβουλία απέστειλε στους Έλληνες ευρωβουλευτές στην 23 Μαρτίου την παρακάτω επιστολή. Παρόμοια επιστολή έχει αποστείλει και η ΕΥΘΥΤΑ -Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας Ρόδου. Απάντηση μέχρι στιγμής δεν έχουμε λάβει.
Η επιστολή
Μάθαμε ότι σύντομα θα συζητηθεί στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, μια μεταρρύθμιση του νόμου 2012/29/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 25ης Οκτωβρίου 2012, η οποία θεσπίζει μηδενικά πρότυπα για τα δικαιώματα, την υποστήριξη και την προστασία των θυμάτων εγκληματικών πράξεων.
Στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, η εφαρμογή αυτού του νόμου ήταν πολύ απογοητευτική για τα θύματα τροχαίων, καθώς ένα πολύ μικρό ποσοστό επωφελήθηκε από τον Νόμο για τα Δικαιώματα των Θυμάτων. Ένας από τους λόγους είναι η έλλειψη αναγνώρισης των θυμάτων τροχαίων ως θύματα εγκλήματος, παρόλο που τις περισσότερες φορές είναι αποτέλεσμα επιθετικότητας στην κυκλοφορία ως αποτέλεσμα απερίσκεπτης, ασυνείδητης και παράνομης συμπεριφοράς.
Γι αυτό θέλουμε να υπενθυμίσουμε ότι τα θύματα τροχαίων είναι επίσης θύματα βίαιων πράξεων που εμπίπτουν στην εγκληματική σφαίρα και ότι η οδική βία προκαλεί θανάτους και τραυματισμούς με ισόβιες συνέπειες και ως εκ τούτου θα πρέπει να προστατεύονται από τον νόμο για τα δικαιώματα των θυμάτων. Αυτή η τροποποίηση είναι μια ευκαιρία να αναγνωριστεί ρητά αυτή η ομάδα που αξίζει την προστασία που θα θεσπίσει ο νόμος και να εξισωθούν τα θύματα τροχαίων με τα υπόλοιπα θύματα βίαιων πράξεων.
Η μη αναγνώριση της απώλειας και της ταλαιπωρίας που υπέστησαν τα θύματα τροχαίων από την κοινωνία, την Κοινότητα και το δικαστικό σύστημα, μπορεί να οδηγήσει σε δευτερογενή θυματοποίηση, τονίζοντας και παρατείνοντας την απελπισία και τον πόνο τους.
Ελπίζουμε να λάβετε υπόψη το αίτημά μας και με την παρέμβασή σας και της κοινοβουλευτικής σας ομάδας να ψηφίσετε για την προστασία των θυμάτων οδικής βίας όχι μόνο στον νέο νόμο, αλλά και στα εθνικά Κοινοβούλια των Χωρών-Μελών της ΕΕ. Για να επεκτείνουμε και να εξηγήσουμε τα επιχειρήματά μας με περισσότερες λεπτομέρειες (τα οποία μπορείτε να διαβάσετε στο συνημμένο έγγραφο της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Θυμάτων Τροχαίων), είμαστε στη διάθεσή σας για να διευκρινίσουμε κάθε αμφιβολία σας.
Ο Πανελλαδικός Σύλλογος SOS Τροχαία Εγκλήματα υποστηρίζει αυτή την πρωτοβουλία της FEVR (Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Θυμάτων Τροχαίων)
Για την υποστήριξη της προσπάθειας μπορείτε να υπογράψετε ΕΔΩ
FEVR: ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ ΠΡΟΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΤΩΝ ΑΙΤΗΣΕΩΝ ΜΑΣ
1.Τα θύματα τροχαίων είναι επίσης θύματα εγκληματικότητας
Στην Ευρώπη μόνο λίγα θύματα τροχαίων προστατεύονται από τον νόμο για τα δικαιώματα των θυμάτων. Για παράδειγμα, στην Ισπανία λιγότερο από το 2% όσων έχουν υποβληθεί σε ποινική δίκη. Ένας από τους λόγους είναι η μη αναγνώριση των θυμάτων τροχαίων ως θύματα εγκληματιών, παρόλο που στις περισσότερες περιπτώσεις είναι αποτέλεσμα επιθέσεων κατά της Οδικής Ασφάλειας, αποτέλεσμα απερίσκεπτης, ασυνείδητης και παράνομης συμπεριφοράς .
2. Δεν πρέπει να υπάρχουν κατηγορίες θυμάτων
Τα θύματα πρέπει να τυγχάνουν ίσης μεταχείρισης, ανεξάρτητα από τον ποινικό λόγο για τον οποίο έχουν υποστεί βλάβη. Εάν ένα άτομο σκοτωθεί ή τραυματιστεί σοβαρά, δεν θα πρέπει να έχει σημασία αν προκλήθηκε από τρομοκρατική ενέργεια, πυροβολισμό, αγώνα ή τροχαίο. Ο συναισθηματικός αντίκτυπος στις οικογένειες είναι επίσης ο ίδιος, ανεξάρτητα από την αιτία των τραυματισμών.
3. Δεν είναι ατυχήματα, είναι οδική βία
Γνωρίζουμε ότι η πλειονότητα των τροχαίων μπορούν να αποφευχθούν και ότι πολλά είναι αποτέλεσμα απερισκεψίας, όπως υπερβολική ταχύτητα, υψηλά επίπεδα αλκοόλ στο αίμα, απόσπαση προσοχής κ.λπ. συμπεριφορές που προβλέπονται στον Ποινικό Κώδικα ορισμένων ευρωπαϊκών χωρών.
Επιπλέον, τα στοιχεία δείχνουν ότι δεν πρόκειται για μεμονωμένα γεγονότα. Βλέπουμε, για παράδειγμα, ότι εκτιμάται ότι 19.800 άνθρωποι σκοτώθηκαν σε τροχαία δυστυχήματα το 2021 στην Ευρώπη και 20.000 άνθρωποι τραυματίστηκαν σοβαρά στους δρόμους της ΕΕ27 το 2019 σύμφωνα με την έκθεση PIN του ETSC, επομένως είναι ένα δομικό πρόβλημα και το συμπέρασμά μας είναι ότι υπάρχει πολλή επιθετικότητα κατά την κυκλοφορία.
Αυτά τα δεδομένα μας επιτρέπουν να μιλάμε σθεναρά για την οδική βία. Μια βία που δεν αναγνωρίζεται από την κοινωνία και που απαιτεί από τις Κυβερνήσεις μια ολοκληρωμένη δράση όσον αφορά την πρόληψη, την προστασία και την σεβασμό στα θύματα.
Τα στοιχεία που καταγράφονται στις στατιστικές δεν είναι ποτέ αληθινά. Από τη μια πλευρά, λόγω των διαφορετικών εθνικών ορισμών του «σοβαρού τραυματισμού», μαζί με τα διαφορετικά επίπεδα υποδηλώσεων. Και από την άλλη, αφού δεν δίνουν την πραγματική διάσταση του προβλήματος. Γνωρίζουμε ότι περίπου 4 άτομα από το περιβάλλον του θύματος τροχαίου που έχει καταλήξει στον θάνατο ή τον τραυματισμό με συνέπειες για τη ζωή, θα δουν τη ζωή τους να επηρεάζεται σημαντικά. Το εύρος των συνεπειών των τροχαίων είναι ακόμη μεγαλύτερο από αυτό που αναγνωρίζεται επίσημα, επομένως δεν είναι ένα μικρό ή ασήμαντο πρόβλημα.
4.Το να κάνετε τα θύματα αόρατα μπορεί να τα επανατραυματίσει
Η αποτυχία αναγνώρισης της απώλειας και της ταλαιπωρίας που υπέστησαν τα θύματα τροχαίων από την κοινωνία, τα κράτη και το δικαστικό σύστημα μπορεί να οδηγήσει σε δευτερογενή θυματοποίηση, τονίζοντας και παρατείνοντας την απελπισία και τον πόνο τους.
Μετά από μια τραυματική εμπειρία, όπως ένα τροχαίο, είναι απαραίτητο να διασφαλιστεί μια ολοκληρωμένη και επαρκής φροντίδα μετά τη σύγκρουση που περιλαμβάνει:
– διερεύνηση σύγκρουσης με ελάχιστα εγγυημένα πρότυπα
– ποινική και αστική δικαιοσύνη για τα θύματα και εφαρμογή του νόμου για τα δικαιώματα των θυμάτων
– επαρκή ιατρική, ψυχολογική και κοινωνική φροντίδα
Όλα αυτά θα είναι δυνατά, εάν υπάρξει αναγνώριση από τους θεσμούς και τη δικαιοσύνη.
5. Η νέα οδηγία και το καθεστώς του θύματος πρέπει επίσης να προστατεύουν τα θύματα τροχαίων
Τα τροχαία είναι βίαιες πράξεις, ενώπιον των οποίων τα θύματα δεν μπορούν και δεν πρέπει να γυρίσουν την πλάτη τους, πρέπει να υπάρξει απάντηση από τους θεσμούς και την κοινωνία συνολικά και ο Νόμος για τα Δικαιώματα των Θυμάτων αποτελεί μέρος αυτής της απάντησης, καθώς και η δικαιοσύνη.
Η ανθεκτικότητα είναι η ικανότητα του ανθρώπου να αντιμετωπίζει τραυματικές εμπειρίες και να αντλεί όφελος από αυτές, που νοείται ως ζωτικής σημασίας μάθηση. Κάθε άνθρωπος έχει το δικαίωμα να ανακτήσει την ποιότητα της ζωής του μετά από ένα τραυματικό γεγονός, όπως ένα τροχαίο ατύχημα. Γνωρίζουμε ότι τα ανθρώπινα όντα είναι ικανά να αντισταθούν και να «αναγεννηθούν» μπροστά στις αντιξοότητες της ζωής, αλλά τόσο η κοινωνία όσο και η Πολιτεία πρέπει να προσφέρουν όλες τις εγγυήσεις για να είναι δυνατό το παραπάνω. Γι’ αυτό ζητάμε από τον Νόμο για τα Δικαιώματα των Θυμάτων να υποστηρίξει και να προστατεύσει τα θύματα, καθώς επίσης και ένα σημαντικό βήμα θα ήταν η μεταφορά του Νόμου στο εθνικό δίκαιο, ώστε να συμπεριληφθούν ως ομάδα που μπορεί να καλυφθεί.
Μαζί μπορούμε να βελτιώσουμε την οδική ασφάλεια.
Μαζί μπορούμε να σώσουμε ζωές!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου