Οι αυτοκινητοβιοµηχανίες ρίχνουν βάρος στις συγκρούσεις εκ των όπισθεν
Θωρακίζουν τα νώτα τους
ΡΕΠΟΡΤΑΖ Πέτρος Πιτσίνης e-mail: pπtsinis@dolnet.gr
Oι οπισθοµετωπικές συγκρούσεις προκαλούν συχνά µακροχρόνιους και ύπουλους τραυµατισµούς, ενώγια την αποθεραπεία τους απαιτούνται κάθε χρόνο στην Ευρώπη περίπου 10 δισ. ευρώ! Τα επίπεδα παθητικής ασφάλειας των αυτοκινήτων έχουν βελτιωθεί σηµαντικά τα τελευταία χρόνια, ενισχύθηκε η δοµή τωναµαξωµάτων τους και εφοδιάστηκαν µε αερόσακους και ζώνες ασφαλείας νέας τεχνολογίας. Oι µετωπικές και οι πλευρικές δοκιµές πρόσκρουσης έγιναν αυστηρότερες και τα αποτελέσµατά τους επηρεάζουν καθοριστικά την εµπορική πορεία ενός νέου µοντέλου. ∆υστυχώς, µόνον τα τελευταία χρόνια άρχισαν να ασχολούνται οι αυτοκινητοβιοµηχανίες µε τις συνέπειες των οπισθοµετωπικών συγκρούσεων, δηλαδή µε τα ατυχήµατα όπου το όχηµα που ακολουθεί προσκρούει στο αυτοκίνητο το οποίο βρίσκεται µπροστά του. Περίπου 40% των τροχαίων ατυχηµάτων στους ευρωπαϊκούς δρόµους αφορούν οπισθοµετωπικές συγκρούσεις. Μάλιστα σε ορισµένες χώρες το συγκεκριµένο ποσοστό είναι ακόµη υψηλότερο. Σύµφωνα µε τα στατιστικά στοιχεία της Ενωσης Ευρωπαϊκών Ασφαλιστικών Εταιρειών 76% των τραυµατισµών σε τροχαία ατυχήµατα στη ΜεγάληΒρετανία οφείλονται στον συγκεκριµένο τύπο σύγκρουσης, ενώ πολύ µεγάλαείναι τα ποσοστά και στην Ιταλία (66%), τη Νορβηγία (53%) και τη Γερµανία (47%). Είναι χαρακτηριστικό ότι για την αποκατάσταση των τραυµατισµών σε οπισθοµετωπικές συγκρούσεις απαιτούνται κάθε χρόνο στην Ε.Ε. σχεδόν 10 δισ. ευρώ. Oι τραυµατισµοί αφορούν κυρίως τον αυχένα και τη σπονδυλική στήλη, αρκετές φορές είναι µακροχρόνιοι, ενώ θεωρούνται ιδιαίτερα ύπουλοι καθώς τα συµπτώµατα µπορεί να εκδηλωθούν αρκετό χρόνο µετά το ατύχηµα. O οργανισµός EuroNCAP έχει περιλάβει από το 2009 τη δοκιµή οπισθοµετωπικής πρόσκρουσης στο πλαίσιο µιας πληρέστερης αξιολόγησης της προστασίας πουπροσφέρουν τα αυτοκίνητα στους επιβάτες.Τα αποτελέσµατα των κραςτεστ λειτουργούν ταυτόχροναως µοχλός πίεσης στις αυτοκινητοβιοµηχανίες ώστε να βελτιωθούν στον συγκεκριµένο τοµέα. Τα πρώτα βήµατα έγιναν, απαιτούνται όµως περισσότερα, όπως φαίνεται και στον πίνακα µε τα 91 µοντέλα και τα επίπεδα προστασίας των επιβατών σε περίπτωση οπισθοµετωπικής σύγκρουσης. Η προστασία µας ωςεπιβατών σε µια οπισθοµετωπική σύγκρουση εξαρτάται από διάφορες παραµέτρους. Μία από αυτές αφοράεµάς τους ίδιους και πιο συγκεκριµένα τον τρόπο που καθόµαστε µέσα στο αυτοκίνητο. Ετσιτο ανώτατο σηµείο του προσκέφαλου πρέπει να είναι στο ίδιο ύψος µε την κορυφή του κεφαλιού µας και όχι χαµηλότερα, επειδή θα προκαλέσει τραυµατισµούς στον αυχένα κατά την παλινδροµική του κίνηση. Επίσης η πλάτη του καθίσµατος πρέπει να σχηµατίζει µε την οριζόντια έδρα µια γωνία λίγο µεγαλύτερη από την ορθή, δηλαδή γύρω στις 100 µε 110 µοίρες. Oµως και οι ίδιες οι αυτοκινητοβιοµηχανίες µπορούν να συµβάλουν καθοριστικά στην προστασία µας σε οπισθοµετωπικές συγκρούσεις εξελίσσοντας και κατασκευάζοντας σωστά καθίσµατα και προσκέφαλα. Ιδίως στα προσκέφαλα έχει σηµειωθεί µεγάλη πρόοδος και εφαρµόζονται προηγµένες τεχνολογίες για την αποτελεσµατικότερη προστασία µας. Ετσι αρχίζουν και καθιερώνονται ακόµη και στα µικρά µοντέλα πόλης τα ενεργά προσκέφαλα, τα οποία µετατοπίζονται προς τα εµπρός στη διάρκεια της οπισθοµετωπικής σύγκρουσης και µετά υποχωρούν αργά προς τα πίσω, περιορίζοντας έτσι την παλινδροµική διαδροµή του κεφαλιού και του αυχένα και µειώνοντας την πιθανότητα τραυµατισµού τους. Ακόµη πιο σύγχρονα θεωρούνται τα προενεργά προσκέφαλα, τα οποία µετατοπίζονται ακόµη πιογρήγορα χάρη στους ειδικούς αισθητήρες πρόσκρουσης που υπάρχουν στον πίσω προφυλακτήρα του αυτοκινήτου. Πληρέστερη προστασίαπροσφέρει ο συνδυασµός ενεργών καθισµάτων και προσκέφαλων, τα οποία µετατοπίζονται ενιαία για να απορροφήσουν σωστότερα την ενέργεια της οπισθοµετωπικής πρόσκρουσης. Αντίθετα, λιγοστεύουν σιγά σιγά τα κλασικά προσκέφαλα χωρίς ενεργή προστασία για τονοδηγό και τον συνοδηγό, ενώ σχεδόν καµία εταιρεία δεν προσφέρει πλέον µοντέλα µε προσκέφαλα ενσωµατωµένα στα καθίσµατα, καθώς δεν µπορούν να πετύχουν καλά αποτελέσµατα στις δοκιµές πρόσκρουσης.
Θωρακίζουν τα νώτα τους
ΡΕΠΟΡΤΑΖ Πέτρος Πιτσίνης e-mail: pπtsinis@dolnet.gr
Oι οπισθοµετωπικές συγκρούσεις προκαλούν συχνά µακροχρόνιους και ύπουλους τραυµατισµούς, ενώγια την αποθεραπεία τους απαιτούνται κάθε χρόνο στην Ευρώπη περίπου 10 δισ. ευρώ! Τα επίπεδα παθητικής ασφάλειας των αυτοκινήτων έχουν βελτιωθεί σηµαντικά τα τελευταία χρόνια, ενισχύθηκε η δοµή τωναµαξωµάτων τους και εφοδιάστηκαν µε αερόσακους και ζώνες ασφαλείας νέας τεχνολογίας. Oι µετωπικές και οι πλευρικές δοκιµές πρόσκρουσης έγιναν αυστηρότερες και τα αποτελέσµατά τους επηρεάζουν καθοριστικά την εµπορική πορεία ενός νέου µοντέλου. ∆υστυχώς, µόνον τα τελευταία χρόνια άρχισαν να ασχολούνται οι αυτοκινητοβιοµηχανίες µε τις συνέπειες των οπισθοµετωπικών συγκρούσεων, δηλαδή µε τα ατυχήµατα όπου το όχηµα που ακολουθεί προσκρούει στο αυτοκίνητο το οποίο βρίσκεται µπροστά του. Περίπου 40% των τροχαίων ατυχηµάτων στους ευρωπαϊκούς δρόµους αφορούν οπισθοµετωπικές συγκρούσεις. Μάλιστα σε ορισµένες χώρες το συγκεκριµένο ποσοστό είναι ακόµη υψηλότερο. Σύµφωνα µε τα στατιστικά στοιχεία της Ενωσης Ευρωπαϊκών Ασφαλιστικών Εταιρειών 76% των τραυµατισµών σε τροχαία ατυχήµατα στη ΜεγάληΒρετανία οφείλονται στον συγκεκριµένο τύπο σύγκρουσης, ενώ πολύ µεγάλαείναι τα ποσοστά και στην Ιταλία (66%), τη Νορβηγία (53%) και τη Γερµανία (47%). Είναι χαρακτηριστικό ότι για την αποκατάσταση των τραυµατισµών σε οπισθοµετωπικές συγκρούσεις απαιτούνται κάθε χρόνο στην Ε.Ε. σχεδόν 10 δισ. ευρώ. Oι τραυµατισµοί αφορούν κυρίως τον αυχένα και τη σπονδυλική στήλη, αρκετές φορές είναι µακροχρόνιοι, ενώ θεωρούνται ιδιαίτερα ύπουλοι καθώς τα συµπτώµατα µπορεί να εκδηλωθούν αρκετό χρόνο µετά το ατύχηµα. O οργανισµός EuroNCAP έχει περιλάβει από το 2009 τη δοκιµή οπισθοµετωπικής πρόσκρουσης στο πλαίσιο µιας πληρέστερης αξιολόγησης της προστασίας πουπροσφέρουν τα αυτοκίνητα στους επιβάτες.Τα αποτελέσµατα των κραςτεστ λειτουργούν ταυτόχροναως µοχλός πίεσης στις αυτοκινητοβιοµηχανίες ώστε να βελτιωθούν στον συγκεκριµένο τοµέα. Τα πρώτα βήµατα έγιναν, απαιτούνται όµως περισσότερα, όπως φαίνεται και στον πίνακα µε τα 91 µοντέλα και τα επίπεδα προστασίας των επιβατών σε περίπτωση οπισθοµετωπικής σύγκρουσης. Η προστασία µας ωςεπιβατών σε µια οπισθοµετωπική σύγκρουση εξαρτάται από διάφορες παραµέτρους. Μία από αυτές αφοράεµάς τους ίδιους και πιο συγκεκριµένα τον τρόπο που καθόµαστε µέσα στο αυτοκίνητο. Ετσιτο ανώτατο σηµείο του προσκέφαλου πρέπει να είναι στο ίδιο ύψος µε την κορυφή του κεφαλιού µας και όχι χαµηλότερα, επειδή θα προκαλέσει τραυµατισµούς στον αυχένα κατά την παλινδροµική του κίνηση. Επίσης η πλάτη του καθίσµατος πρέπει να σχηµατίζει µε την οριζόντια έδρα µια γωνία λίγο µεγαλύτερη από την ορθή, δηλαδή γύρω στις 100 µε 110 µοίρες. Oµως και οι ίδιες οι αυτοκινητοβιοµηχανίες µπορούν να συµβάλουν καθοριστικά στην προστασία µας σε οπισθοµετωπικές συγκρούσεις εξελίσσοντας και κατασκευάζοντας σωστά καθίσµατα και προσκέφαλα. Ιδίως στα προσκέφαλα έχει σηµειωθεί µεγάλη πρόοδος και εφαρµόζονται προηγµένες τεχνολογίες για την αποτελεσµατικότερη προστασία µας. Ετσι αρχίζουν και καθιερώνονται ακόµη και στα µικρά µοντέλα πόλης τα ενεργά προσκέφαλα, τα οποία µετατοπίζονται προς τα εµπρός στη διάρκεια της οπισθοµετωπικής σύγκρουσης και µετά υποχωρούν αργά προς τα πίσω, περιορίζοντας έτσι την παλινδροµική διαδροµή του κεφαλιού και του αυχένα και µειώνοντας την πιθανότητα τραυµατισµού τους. Ακόµη πιο σύγχρονα θεωρούνται τα προενεργά προσκέφαλα, τα οποία µετατοπίζονται ακόµη πιογρήγορα χάρη στους ειδικούς αισθητήρες πρόσκρουσης που υπάρχουν στον πίσω προφυλακτήρα του αυτοκινήτου. Πληρέστερη προστασίαπροσφέρει ο συνδυασµός ενεργών καθισµάτων και προσκέφαλων, τα οποία µετατοπίζονται ενιαία για να απορροφήσουν σωστότερα την ενέργεια της οπισθοµετωπικής πρόσκρουσης. Αντίθετα, λιγοστεύουν σιγά σιγά τα κλασικά προσκέφαλα χωρίς ενεργή προστασία για τονοδηγό και τον συνοδηγό, ενώ σχεδόν καµία εταιρεία δεν προσφέρει πλέον µοντέλα µε προσκέφαλα ενσωµατωµένα στα καθίσµατα, καθώς δεν µπορούν να πετύχουν καλά αποτελέσµατα στις δοκιµές πρόσκρουσης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου