Το 2006 ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας ( W.H.O.) κυκλοφόρησε ένα πολυσέλιδο κείμενο με τίτλο Helmets: a road safety manual στο οποίο συνοψίζονται τα αποτελέσματα της σημασίας του κράνους για τους επιβάτες δικύκλων. Το κείμενο περιλαμβάνεις στοιχεία από μεγάλες ιατρικές έρευνες καθώς και εμπειρίες από πρωτοβουλίες για την προώθηση του κράνους. Ολόκληρο το κείμενο (145 σελίδες) μπορείτε να το βρείτε εδώ: http://www.who.int/roadsafety/projects/manuals/helmet_manual/en/ Διαθέσιμο στις παρακάτω γλώσσες: English, French, Khmer, Lao, Portuguese, Thai, Vietnamese, Spanish. Φυσικά και δεν υπάρχει ελληνική μετάφραση.
Αυτό γιατί το ελληνικό υπουργείο Υγείας αρνείται κάθε είδους εμπλοκή με το θέμα πρόληψη των τροχαίων εγκλημάτων και κανένα από τα δεκάδες σχετικά με την Οδική Ασφάλεια ντοκουμέντα του W.H.O δεν έχει μεταφραστεί/εκδοθεί από το ΥΥΚΑ ενώ σε καμία από τις πρωτοβουλίες για τον περιορισμό των τροχαίων συγκρούσεων που έχει ηγηθεί ο W.H.O. δεν έχει αυτό συμμετάσχει. Σε παράλληλη πλεύση με τους ηγέτες του μπορεί να συναντήσει κανείς στον κόσμο (ακόμα και της ποδηλασίας ή της μοτοσικλέτας) πάσης φύσεως απόψεις από «ειδικούς» που έχουν δικιά τους ιατρική άποψη ή δικιά τους άποψη για την μηχανική μιας σύγκρουσης και την αντοχή των υλικών από τα οποία είναι φτιαγμένο το ανθρώπινο σώμα. Φυσική συνέπεια των παραπάνω το ποσοστό των ποδηλατών που φοράει κράνος (όπως και των οδηγών μοτό – παρότι σ’ αυτούς είναι υποχρεωτικό κατά τον Κ.Ο.Κ.) να είναι ιδιαίτερα χαμηλό στή χώρα μας. Να μην ξεχνάμε βέβαια ότι το κράνος θεωρείται είδος πολυτελείας από την πολιτεία και κατά συνέπεια φορολογείται με τον ανώτατο συντελεστή ΦΠΑ.
Μεταφράζουμε παρακάτω μερικά σημαντικά σημεία από το κείμενο του W.H.O. που αφορούν τη σημασία του κράνους στην ποδηλασία. Προφανώς και το κράνος δεν αποτελεί ασπίδα που μπορεί να προφυλάξει ολοκληρωτικά σε μια σύγκρουση με ένα μηχανοκίνητο μέσο που επιτίθεται με μεγάλη ταχύτητα, το ζήτημα του να διεκδικήσουν και να επιβάλουν οι ευάλωτοι χρήστες ζωτικό χώρο γι’ αυτούς και χαμηλές ταχύτητες στην κυκλοφορία είναι πρωταρχικής σημασίας. Παράλληλα μ’ αυτά όμως, σύμφωνα με τον Π.Ο.Υγείας, θα πρέπει να γνωρίζουμε πως:
Η ποδηλασία έχει και κινδύνους… Περίπου τα δύο τρίτα των σοβαρών τραυματισμών ποδηλατών που απαιτούν νοσηλεία και τα τρία τέταρτα των θανάτων ποδηλατών οφείλονται σε κακώσεις της κεφαλής.
Αυτοί οι τραυματισμοί μπορεί να προκύψουν από πτώσεις μετά μια απώλεια του ελέγχου, από πτώση σε μια τρύπα του δρόμου, ή από σύγκρουση με ένα άλλο ποδήλατο ή ένα μηχανοκίνητο όχημα. Οι κακώσεις της κεφαλής αποτελούν επίσης ένα σημαντικό αίτιο αναπηρίας παντού και προκαλούν μια τεράστια επιβάρυνση στις οικογένειες των θυμάτων και στην κοινωνία.
Η χρήση κράνους μείωσε τον κίνδυνο τραυματισμού της κεφαλής κατά 69%. Οι κακώσεις της κεφαλής αποτελούν ένα ευρή όρο που περιλαμβάνει τραυματισμούς στο τριχωτό, το κρανίο και τον εγκέφαλο. Υπολογίζοντας τις κακώσεις του εγκεφάλου μόνο – τον πιο σοβαρό τύπο τραύματος – τα κράνη μείωσαν τον κίνδυνο τραυματισμού του εγκεφάλου επίσης κατά 69%, και τον κίνδυνο του σοβαρού τραυματισμού του εγκεφάλου κατά 79%.
Εκφράζεται η άποψη ότι τα κράνη δεν μπορεί να είναι αποτελεσματικά για τους ποδηλάτες που τους κτυπούν μηχανοκίνητα οχήματα.
Οι μελέτες δείχνουν όμως ότι τα κράνη είναι εξ ίσου αποτελεσματικά σε συγκρούσεις που συμμετέχουν μηχανοκίνητα οχήματα, και σ’ αυτές που δεν συμμετέχουν.
Τα κράνη επίσης είναι αποτελεσματικά στην πρόληψη των τραυματισμών του μεσαίου και ανώτερου μέρους του προσώπου, της περιοχής επάνω από το άνω χείλος. Τα κράνη μειώνουν τον κίνδυνο των τραυματισμών σε αυτό το τμήμα του προσώπου κατά δύο τρίτα περίπου, πιθανόν λόγω της “προεξοχής” του κράνους.
Η προώθηση της χρήσης του κράνους βρίσκει ιδιαίτερη ανταπόκριση, ειδικά στα παιδιά. Εκπαιδευτικά προγράμματα, προγράμματα για τη μείωση του κόστους του κράνους και νομοθετικές ρυθμίσεις για την χρήση κράνους έχουν θετικά αποτελέσματα. Τέτοια προγράμματα θα πρέπει να μεταφέρουν ένα μοναδικό, ξεκάθαρο μήνυμα:
Πηγή: Π.Ο.Υγείας. W.H.O., Helmets: a road safety manual, 2006
Αγοράζοντας κράνος – μερικές συμβουλές:
1. Ελέγχουμε μέσα να υπάρχει αυτοκόλλητο με ημερομηνία παραγωγής και επιλέγουμε όσο το δυνατόν πιο πρόσφατη.
2. Το δοκιμάζουμε και επιλέγουμε αυτό που είναι σωστό στο κεφάλι μας, γιατί αλλιώς θα καταλήξουμε να μην το φοράμε. 3. To χρώμα είναι θέμα προσωπικού γούστου. Ας έχουμε υπ όψιν ωστόσο ότι αυτοί που φορούν ανοιχτόχρωμα κράνη έχουν 24% μικρότερη πιθανότητα να εμπλακούν σε τροχαίο. (από την μελέτη του Π.Ο.Υγείας)
Σωστά φορεμένο κράνος σημαίνει:
1. Είναι τόσο σφιχτό ώστε να μην παίζει στο κεφάλι μας, αλλά ούτε και να μας σφίγγει υπερβολικά.
2. Τα πλαινά λουράκια με σχήμα (V) αγκαλιάζουν το αυτί μας και η γωνία του V βρίσκεται κάτω από το λοβό του αυτιού.
3. Κουμπώνουμε το κράνος και χωράει χαλαρά 1 δάχτυλο ανάμεσα στο λουράκι και το κάτω μέρος από το πηγούνι μας.
4. Η απόσταση του κράνους από τα φρύδια μας να είναι δυο δάχτυλα.
Αλλαγή κράνους:1. Τρία χρόνια μετά την αγορά του
2. Μετά από πτώση (το κράνος μας προστατεύει μονάχα μια φορά) ή αν το δούμε έντονα φθαρμένο ή κάπου σπασμένο.
Υλικά σχετικά με το θέμα μας:
“Ποδηλατώντας στην πόλη με ασφάλεια” Διαβάστε – εκτυπώστε μια σημαντική 16σέλιδη έκδοση από τους ΠΟΔΗΛΑΤ-ισσ-ΕΣ γιά όσους κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους: ΕΔΩ
“Κάνω το πάθημα, μάθημα!” Διαβάστε μερικές ιστορίες φίλων που βρέθηκαν σε δύσκολες στιγμές ποδηλατώντας με ή χωρίς κράνος. Ιστορίες που εκτέθηκαν στο περίπτερο του SOS Τροχαία Εγκλήματα στο Bike Festival 2012 στην Τεχνόπολη: ΕΔΩ
“Οδηγός για ασφαλή μετακίνηση με ποδήλατο για παιδιά και γονείς”
Διαβάστε - εκτυπώστε το δισέλιδο τρίπτυχο που κυκλοφόρησε ο SOSTE στη διάρκεια του Bike Fest , με σημαντικές συμβουλές για τα παιδιά, τους γονείς ή – και τους δασκάλους τους: ΕΔΩ
Επικοινωνείστε μαζί μας άν χρειάζεστε τυπωμένο υλικό ή αν θέλετε να σας στείλουμε σε μορφή αφίσας σε μέγεθος Α3 τόσο τις “Θεσεις του Π.Ο.Υγείας” όσο και τον “Οδηγό για ασφαλή μετακίνηση με ποδήλατο για παιδιά και γονείς”.
Μπορούμε να κοιμόμαστε ήσυχοι πριν και μετά το ποδήλατο.
http://www.soste.gr/
Αυτό γιατί το ελληνικό υπουργείο Υγείας αρνείται κάθε είδους εμπλοκή με το θέμα πρόληψη των τροχαίων εγκλημάτων και κανένα από τα δεκάδες σχετικά με την Οδική Ασφάλεια ντοκουμέντα του W.H.O δεν έχει μεταφραστεί/εκδοθεί από το ΥΥΚΑ ενώ σε καμία από τις πρωτοβουλίες για τον περιορισμό των τροχαίων συγκρούσεων που έχει ηγηθεί ο W.H.O. δεν έχει αυτό συμμετάσχει. Σε παράλληλη πλεύση με τους ηγέτες του μπορεί να συναντήσει κανείς στον κόσμο (ακόμα και της ποδηλασίας ή της μοτοσικλέτας) πάσης φύσεως απόψεις από «ειδικούς» που έχουν δικιά τους ιατρική άποψη ή δικιά τους άποψη για την μηχανική μιας σύγκρουσης και την αντοχή των υλικών από τα οποία είναι φτιαγμένο το ανθρώπινο σώμα. Φυσική συνέπεια των παραπάνω το ποσοστό των ποδηλατών που φοράει κράνος (όπως και των οδηγών μοτό – παρότι σ’ αυτούς είναι υποχρεωτικό κατά τον Κ.Ο.Κ.) να είναι ιδιαίτερα χαμηλό στή χώρα μας. Να μην ξεχνάμε βέβαια ότι το κράνος θεωρείται είδος πολυτελείας από την πολιτεία και κατά συνέπεια φορολογείται με τον ανώτατο συντελεστή ΦΠΑ.
Μεταφράζουμε παρακάτω μερικά σημαντικά σημεία από το κείμενο του W.H.O. που αφορούν τη σημασία του κράνους στην ποδηλασία. Προφανώς και το κράνος δεν αποτελεί ασπίδα που μπορεί να προφυλάξει ολοκληρωτικά σε μια σύγκρουση με ένα μηχανοκίνητο μέσο που επιτίθεται με μεγάλη ταχύτητα, το ζήτημα του να διεκδικήσουν και να επιβάλουν οι ευάλωτοι χρήστες ζωτικό χώρο γι’ αυτούς και χαμηλές ταχύτητες στην κυκλοφορία είναι πρωταρχικής σημασίας. Παράλληλα μ’ αυτά όμως, σύμφωνα με τον Π.Ο.Υγείας, θα πρέπει να γνωρίζουμε πως:
Η ποδηλασία έχει και κινδύνους… Περίπου τα δύο τρίτα των σοβαρών τραυματισμών ποδηλατών που απαιτούν νοσηλεία και τα τρία τέταρτα των θανάτων ποδηλατών οφείλονται σε κακώσεις της κεφαλής.
Αυτοί οι τραυματισμοί μπορεί να προκύψουν από πτώσεις μετά μια απώλεια του ελέγχου, από πτώση σε μια τρύπα του δρόμου, ή από σύγκρουση με ένα άλλο ποδήλατο ή ένα μηχανοκίνητο όχημα. Οι κακώσεις της κεφαλής αποτελούν επίσης ένα σημαντικό αίτιο αναπηρίας παντού και προκαλούν μια τεράστια επιβάρυνση στις οικογένειες των θυμάτων και στην κοινωνία.
Η χρήση κράνους μείωσε τον κίνδυνο τραυματισμού της κεφαλής κατά 69%. Οι κακώσεις της κεφαλής αποτελούν ένα ευρή όρο που περιλαμβάνει τραυματισμούς στο τριχωτό, το κρανίο και τον εγκέφαλο. Υπολογίζοντας τις κακώσεις του εγκεφάλου μόνο – τον πιο σοβαρό τύπο τραύματος – τα κράνη μείωσαν τον κίνδυνο τραυματισμού του εγκεφάλου επίσης κατά 69%, και τον κίνδυνο του σοβαρού τραυματισμού του εγκεφάλου κατά 79%.
Εκφράζεται η άποψη ότι τα κράνη δεν μπορεί να είναι αποτελεσματικά για τους ποδηλάτες που τους κτυπούν μηχανοκίνητα οχήματα.
Οι μελέτες δείχνουν όμως ότι τα κράνη είναι εξ ίσου αποτελεσματικά σε συγκρούσεις που συμμετέχουν μηχανοκίνητα οχήματα, και σ’ αυτές που δεν συμμετέχουν.
Τα κράνη επίσης είναι αποτελεσματικά στην πρόληψη των τραυματισμών του μεσαίου και ανώτερου μέρους του προσώπου, της περιοχής επάνω από το άνω χείλος. Τα κράνη μειώνουν τον κίνδυνο των τραυματισμών σε αυτό το τμήμα του προσώπου κατά δύο τρίτα περίπου, πιθανόν λόγω της “προεξοχής” του κράνους.
Η προώθηση της χρήσης του κράνους βρίσκει ιδιαίτερη ανταπόκριση, ειδικά στα παιδιά. Εκπαιδευτικά προγράμματα, προγράμματα για τη μείωση του κόστους του κράνους και νομοθετικές ρυθμίσεις για την χρήση κράνους έχουν θετικά αποτελέσματα. Τέτοια προγράμματα θα πρέπει να μεταφέρουν ένα μοναδικό, ξεκάθαρο μήνυμα:
Πηγή: Π.Ο.Υγείας. W.H.O., Helmets: a road safety manual, 2006
Αγοράζοντας κράνος – μερικές συμβουλές:
1. Ελέγχουμε μέσα να υπάρχει αυτοκόλλητο με ημερομηνία παραγωγής και επιλέγουμε όσο το δυνατόν πιο πρόσφατη.
2. Το δοκιμάζουμε και επιλέγουμε αυτό που είναι σωστό στο κεφάλι μας, γιατί αλλιώς θα καταλήξουμε να μην το φοράμε. 3. To χρώμα είναι θέμα προσωπικού γούστου. Ας έχουμε υπ όψιν ωστόσο ότι αυτοί που φορούν ανοιχτόχρωμα κράνη έχουν 24% μικρότερη πιθανότητα να εμπλακούν σε τροχαίο. (από την μελέτη του Π.Ο.Υγείας)
Σωστά φορεμένο κράνος σημαίνει:
1. Είναι τόσο σφιχτό ώστε να μην παίζει στο κεφάλι μας, αλλά ούτε και να μας σφίγγει υπερβολικά.
2. Τα πλαινά λουράκια με σχήμα (V) αγκαλιάζουν το αυτί μας και η γωνία του V βρίσκεται κάτω από το λοβό του αυτιού.
3. Κουμπώνουμε το κράνος και χωράει χαλαρά 1 δάχτυλο ανάμεσα στο λουράκι και το κάτω μέρος από το πηγούνι μας.
4. Η απόσταση του κράνους από τα φρύδια μας να είναι δυο δάχτυλα.
Αλλαγή κράνους:1. Τρία χρόνια μετά την αγορά του
2. Μετά από πτώση (το κράνος μας προστατεύει μονάχα μια φορά) ή αν το δούμε έντονα φθαρμένο ή κάπου σπασμένο.
Υλικά σχετικά με το θέμα μας:
“Ποδηλατώντας στην πόλη με ασφάλεια” Διαβάστε – εκτυπώστε μια σημαντική 16σέλιδη έκδοση από τους ΠΟΔΗΛΑΤ-ισσ-ΕΣ γιά όσους κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους: ΕΔΩ
“Κάνω το πάθημα, μάθημα!” Διαβάστε μερικές ιστορίες φίλων που βρέθηκαν σε δύσκολες στιγμές ποδηλατώντας με ή χωρίς κράνος. Ιστορίες που εκτέθηκαν στο περίπτερο του SOS Τροχαία Εγκλήματα στο Bike Festival 2012 στην Τεχνόπολη: ΕΔΩ
“Οδηγός για ασφαλή μετακίνηση με ποδήλατο για παιδιά και γονείς”
Διαβάστε - εκτυπώστε το δισέλιδο τρίπτυχο που κυκλοφόρησε ο SOSTE στη διάρκεια του Bike Fest , με σημαντικές συμβουλές για τα παιδιά, τους γονείς ή – και τους δασκάλους τους: ΕΔΩ
Επικοινωνείστε μαζί μας άν χρειάζεστε τυπωμένο υλικό ή αν θέλετε να σας στείλουμε σε μορφή αφίσας σε μέγεθος Α3 τόσο τις “Θεσεις του Π.Ο.Υγείας” όσο και τον “Οδηγό για ασφαλή μετακίνηση με ποδήλατο για παιδιά και γονείς”.
Μπορούμε να κοιμόμαστε ήσυχοι πριν και μετά το ποδήλατο.
http://www.soste.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου