Η ταχύτητα μικρή η μεγάλη ανάλογα των κυκλοφοριακών συνθηκών είναι η
σπουδαιότερη αιτία των τροχαίων δυστυχημάτων.
Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας όσο και το σύνολο των επιστημονικών φορέων
την κατατάσσουν πρώτη ανάμεσα στα αίτια πρόσκλησης τροχαίων συγκρούσεων.
Με
υπερβολική ταχύτητα το όχημα ξεφεύγει από τον έλεγχο του οδηγού όσο καλό και αν είναι, όσο έμπειρος
και αν είναι ο οδηγός, όσο ιδανικές και αν είναι οι συνθήκες και όχι μόνο δεν
σταματά με τροχοπέδηση σε μικρή απόσταση, αλλά αντίθετα δημιουργούνται κίνδυνοι
σύγκρουσης, εκτροπής, πρόσκρουσης, ανατροπής κ.λ.π.
Γενικά δεν χειραγωγείται
μπροστά σε απροσδόκητο εμφανιζόμενο κίνδυνο. Το σημαντικότερο όμως είναι ότι
μια τέτοια ταχύτητα δημιουργεί στους άλλους οδηγούς και πεζούς λανθασμένους υπολογισμούς και ως
εκ τούτου δεν τους επιτρέπει να αντιδράσουν σωστά, ιδίως τις νυχτερινές ώρες.
Οι οδηγοί πρέπει να προσαρμόσουν την ταχύτητά τους ανάλογα με το δρόμο, τον
καιρό, και τις κυκλοφοριακές συνθήκες και πάντα με πλήρη σεβασμό στη σήμανση
και τις διατάξεις του Κ.Ο.Κ γιατί ΑΝΤΙΑΤΥΧΗΜΑΤΟΓΟΝΟ
όχημα μέχρι στιγμής δεν κυκλοφόρησε.
Με ταχύτητα που είναι δυσανάλογα υψηλή σε
σχέση με τις συνθήκες του δρόμου η σύγκρουση θεωρείται δεδομένη ανεξάρτητα από
το αν το όχημα είναι δυνατό, τέλειο και
σύγχρονο.
Στον πίνακα (ΠΗΓΗ ΟΟΣΑ), συνοψίζονται τα αποτελέσματα της ανάλυσης
χιλιάδων θανατηφόρων τροχαίων και καταγράφεται η πιθανότητα θανάτου ανάλογα με
την ταχύτητα σε μια σύγκρουση οχήματος με πεζό ή ποδηλάτη, σε πλευρική
σύγκρουση με άλλο όχημα και σε μετωπική σύγκρουση ή σε πρόσκρουση σε σταθερή
επιφάνεια.
Από την πρώτη καμπύλη προκύπτει πώς αν ένα όχημα που τρέχει με
30km/h χτυπήσει πεζό ή ποδηλάτη η πιθανότητα θανάτου είναι 10%, αλλά αν αυτό συμβεί
με ταχύτητα 50km/h η πιθανότητα ξεπερνάει το 80%. Στην χώρα μας θεωρείται
φυσιολογικό σε πυκνά κατοικημένες περιοχές το όριο ταχύτητος να είναι 50 km/h (
όριο που ελάχιστοι σέβονται και δεν επιτηρείται από κανένα), όριο που εγγυάται
ένα αυξημένο αριθμό θανάτων πεζών, ποδηλατών και δικυκλιστών.
Στη δεύτερη καμπύλη μια πλαγιομετωπική σύγκρουση οχημάτων με ταχύτητα
πρόσκρουσης 90km/h σημαίνει 100% πιθανότητα θανάτου, ενώ με 70km/h ξεπερνά το
80%. Η πιθανότητα θανάτου πέφτει στο 10% αν η ταχύτητα περιοριστεί στα 50km/h.
Στη Τρίτη καμπύλη είναι φανερή η ραγδαία αύξηση της πιθανότητας
θανάτου με ταχύτητες μεγαλύτερες από 80km/h σε περίπτωση πρόσκρουσης σε σταθερό
εμπόδιο ή σε μετωπική σύγκρουση δυο οχημάτων.
Στην περίπτωση της μετωπικής σύγκρουσης βέβαια σαν ταχύτητα πρέπει να
υπολογίζουμε το άθροισμα των ταχυτήτων των δύο οχημάτων. Αυτό πρακτικά σημαίνει
πως μια μετωπική σύγκρουση δυο οχημάτων που τρέχουν με 60 km/h το καθένα έχει
σίγουρα θανατηφόρο αποτέλεσμα.
Με βάση τον επίσημο απολογισμό του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου για την
Ασφάλεια στις Μεταφορές το 2010 το να κυκλοφορείς στο ελληνικό οδικό δίκτυο
σήμαινε διπλάσια πιθανότητα θανάτου από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, πάνω από
τετραπλάσια από ότι στη Σουηδία και τριπλάσια από ότι στην Ολλανδία.
Για ποιο λόγο η χώρα μας, που κατέχει διαχρονικά την πρώτη θέση σε
αριθμό θυμάτων από τροχαίες συγκρούσεις στην Ευρώπη δεν υιοθετεί μια τέτοια
πολιτική;
Ας απαντήσει ο καθένας και πρώτα απ΄ όλα αυτοί που άσκησαν και ασκούν
εξουσία.. διαχρονικά..
Φίλοι οδηγοί αυτό μας
ενδιαφέρει άμεσα, είναι πως μια μικρή μείωση της ταχύτητας σημαίνει μια μεγάλη
μείωση των συγκρούσεων και ιδιαίτερα των θανατηφόρων.
Φίλοι οδηγοί, θα παραμείνουμε
θεατές του ίδιου μας του θανάτου ή θα διεκδικήσουμε την ίδια μας τη ζωή.. χωρίς
ταχύτητα…
Φίλοι Οδηγοί, ας θυσιάσουμε
καλύτερα την ταχύτητα παρά την ίδια μας τη Ζωή.. ας σχεδιάσουμε το μέλλον μας
χωρίς αυτήν…
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου