Δυστυχώς η Ρόδος για άλλη μια φορά ήταν απούσα.
Για μία εβδομάδα από 16-22
Σεπτεμβρίου 2016, η Ευρώπη κινείτο στους ρυθμούς της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κινητικότητας, ενός θεσμού που ξεκίνησε το
2002 και έχει ως στόχο να κινητοποιήσει τις τοπικές αρχές κάθε χώρας για να
διοργανώσουν δραστηριότητες που θα ευαισθητοποιήσουν τους πολίτες σε θέματα
βιώσιμης κινητικότητας αλλά και να χαράξουν και να υιοθετήσουν μόνιμα μέτρα που
θα βελτιώσουν τη βιωσιμότητα των μεταφορών μέσα στις πόλεις. Κάθε χρόνο η
εκστρατεία ακολουθεί ένα συγκεκριμένο θέμα γύρω από το ζήτημα της βιώσιμης
κινητικότητας. Φέτος, το θέμα ήταν «Έξυπνη κινητικότητα. Ισχυρή οικονομία» (Smart
Mobility – Strong Economy) και αποσκοπούσε στην ανάδειξη του οικονομικού
οφέλους που μπορεί να αποκομίσει μια πόλη εφαρμόζοντας μια βιώσιμη προσέγγιση
σε ζητήματα μεταφορών.
Η «Ευρωπαϊκή Εβδομάδα
Κινητικότητας» από το 2002 έχει καθιερωθεί ως ο σημαντικότερος θεσμός σε
Ευρωπαϊκό επίπεδο για την προαγωγή βιώσιμων προτύπων κινητικότητας και κατ’
επέκταση για την διαμόρφωση και ανάπτυξη περιβαλλοντικού ήθους. Σκοπός των
δράσεων που υλοποιούνται το διάστημα 16 με 22 Σεπτεμβρίου είναι η ενθάρρυνση
των ευρωπαϊκών τοπικών αρχών στην εισαγωγή και προώθηση βιώσιμων τρόπων
μεταφοράς και η ευαισθητοποίηση των πολιτών στη χρήση εναλλακτικών τρόπων
μετακίνησής στην πόλη τους.
Κορύφωση των εκδηλώσεων αποτελεί
η «Ημέρα Χωρίς Αυτοκίνητο», κατά τη διάρκεια της οποίας καθορίζονται ειδικές
αστικές ζώνες όπου επιτρέπεται η κυκλοφορία μόνο για τους πεζούς, τους
ποδηλάτες και τις δημόσιες συγκοινωνίες.
Το 2015 συμμετείχαν ενεργά στην
«Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας» περισσότερες από 1.870 πόλεις από 45 χώρες
τόσο Ευρωπαϊκές όσο και μη, ενώ κάθε χρόνο βραβεύεται από ειδική ανεξάρτητη
επιτροπή εμπειρογνωμόνων η πόλη με τις καλύτερες επιδόσεις στην προώθηση
βιώσιμων, εναλλακτικών τρόπων μεταφοράς και στην ενεργή συμμετοχή των πολιτών.
Σημειωτέον ότι ο Δήμος Κοζάνης είναι ένας εκ των 16 Ελληνικών Δήμων που θα
επιχορηγηθεί με το ποσόν των 10.000€ από το Πράσινο Ταμείο, ως επιβράβευση για
τη περυσινή συμμετοχή και τις πρωτότυπες δράσεις του. Στόχος των δράσεων-
εκδηλώσεων ήταν η ενημέρωση και η ευαισθητοποίηση της τοπικής κοινωνίας σε
ζητήματα που αφορούν στη βιώσιμη κινητικότητα. Φέτος ο Δήμος Κοζάνης ανέβασε
τον πήχη και θα διεκδικήσει μέσω της
‘χρυσής συμμετοχής’ του στην συγκεκριμένη εβδομάδα την ευρωπαϊκή βράβευση του. Όμως
πρωτοπόρος δήμος στην Ελλάδα είναι τα Τρίκαλα με την μοναδική πρωτοβουλία του
Λεωφορείου χωρίς οδηγό αλλά και με τις συνεχείς δράσεις του όλο το χρόνο για
την καθιέρωση της Βιώσιμη Κινητικότητας
Ως εκ τούτου, ο ρόλος των τοπικών
αρχών είναι ιδιαίτερα σημαντικός ως προς
την αλλαγή των συμπεριφορών και συνηθειών μετακίνησης των δημοτών με ανάπτυξη
βιώσιμων τοπικών σχεδίων κινητικότητας. Οι τοπικές αρχές οφείλουν να αναπτύξουν δράσεις τόνωσης της Βιώσιμης
Κινητικότητας και να δοκιμάσουν ρυθμίσεις και υποδομές για να πείσουν τους
πολίτες να τις δοκιμάσουν. Οι τοπικές αρχές οφείλουν να αναδείξουν το αστικό
περιβάλλον εξασφαλίζοντας άριστη κυκλοφοριακή σύνδεση με ταυτόχρονη
εξοικονόμηση ενέργειας, χρήση καθαρότερης ενέργειας, ορθολογική διαχείριση του
υπάρχοντος μεταφορικού δικτύου, εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης – τόνωση της
ζωτικότητας των πόλεων, ενίσχυση των κοινωνικών συναλλαγών και δημιουργία
ποιοτικής «ατμόσφαιρας» στις πόλεις με λιγότερη ατμοσφαιρική και ακουστική
ρύπανση.
2.250 πόλεις της Ευρώπης συμμετείχαν τελικά φέτος στην
Εβδομάδα Βιώσιμης Κινητικότητας, μεταξύ των οποίων και 84 από την Ελλάδα. Πρώτη
χώρα σε συμμετοχές η Αυστρία με 518 πόλεις και ακολουθεί η Ισπανία με 434.
Δυστυχώς και φέτος η Ρόδος ήταν απούσα στην Εβδομάδα Βιώσιμης
Κινητικότητας “European Mobility Week” από τις 16 μέχρι τις 22 Σεπτεμβρίου. Ήταν
απούσα για την προαγωγή βιώσιμων προτύπων κινητικότητας και κατ’ επέκταση στη
διαμόρφωση και ανάπτυξη περιβαλλοντικού ήθους. Ήταν απούσα στην εισαγωγή και
προώθηση βιώσιμων τρόπων μεταφοράς και στην ευαισθητοποίηση των πολιτών στη χρήση
εναλλακτικών τρόπων μετακίνησής στην πόλη.
Αξίζει λοιπόν οι τοπικές αρχές να
πάρουν αποφάσεις προκειμένου να
αναδείξουν το αστικό περιβάλλον εξασφαλίζοντας άριστη κυκλοφοριακή σύνδεση που θα βελτιώνουν τη βιωσιμότητα των μεταφορών
μέσα στην πόλη. Έτσι λοιπόν θα πείσουν τους πολίτες για
εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης τους, με απώτερο σκοπό τη βελτίωση της
ποιότητας ζωής στον αστικό ιστό, μέσω της συνύπαρξης των MMM, των πεζών, των
ποδηλάτων και των οχημάτων.
ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου