Περίπου 9 εκατομμύρια ευρώ πρόκειται να μοιραστούν από το Πράσινο Ταμείο σε 162 δήμους της χώρας για να εκπονήσουν Σχέδια Βιώσιμης Αστικής
Κινητικότητας (Σ.Β.Α.Κ.)[1]
Τα Σ.Β.Α.Κ. δεν είναι απλά συγκοινωνιακές μελέτες ή σχέδια διαχείρισης κυκλοφορίας. Τα Σ.Β.Α.Κ. πρέπει να είναι συνολικά στρατηγικά σχέδια για την ανάπτυξη του εκάστοτε αστικού κέντρου και της γύρω περιοχής, συνολικά, και στόχο έχουν την ικανοποίηση των αναγκών μετακίνησης (που υπάρχουν και που προβλέπονται) με σκοπό τη βελτίωση της ποιότητας ζωής στα αστικά κέντρα.
Τρία
ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των Σ.Β.Α.Κ., μεταξύ άλλων, είναι ότι
Κάθε Δήμος που εκπονεί Σ.Β.Α.Κ. υποχρεούται να καλέσει τις οργανώσεις πολιτών που δραστηριοποιούνται στα θέματα βιώσιμης κινητικότητας και να ακούσει τις απόψεις και τις προτάσεις τους, τις οποίες πρέπει να λάβει υπόψη στο τελικό σχέδιο.
Όμως, στην πράξη, στην προσπάθεια τους να δημιουργήσουν ένα Σ.Β.Α.Κ., παρατηρείται πως οι Δημοτικές αρχές βασίζονται σε παλιά πρότυπα και νοοτροπίες, με αποτέλεσμα απλές μελέτες κυκλοφορίας να βαπτίζονται ως Σ.Β.Α.Κ. Παράλληλα, λείπουν εντελώς η συμμετοχική διαδικασία, η προώθηση της προσβασιμότητας σε ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού καθώς και η προώθηση βιώσιμων μορφών μετακίνησης.
Άλλο ένα σχέδιο για το συρτάρι;
Τα Σ.Β.Α.Κ. αποτελούν μια μοναδική ευκαιρία να κοιτάξουμε τα προβλήματα των ελληνικών πόλεων και να κάνουμε το πρώτο βήμα για ένα καλύτερο μέλλον. Είναι μια ευκαιρία να σχεδιαστεί ένα πρότυπο μετακίνησης με άξονα τον άνθρωπο, όχι το αυτοκίνητο και στόχο τη μείωση των ρύπων, του θορύβου και του χρόνου μετακίνησης για όλους, την αύξηση του πρασίνου και του ελεύθερου χώρου, τη βελτίωση της ποιότητας ζωής όλων.
Είναι στο χέρι μας να πρωταγωνιστήσουμε στη διαδικασία της εκπόνησης πραγματικά συμμετοχικών Σ.Β.Α.Κ. και να υποχρεώσουμε τις δημοτικές αρχές να εκπονήσουν σχέδια που θα προωθούν ένα καλύτερο μοντέλο μετακίνησης, προς όφελος όλων μας.
- Έχουν ως επίκεντρο τον άνθρωπο και όχι τα οχήματα,
- θέτουν ως βασικό στόχο τη βελτίωση της προσβασιμότητας και της ποιότητας ζωής, και όχι τη διευκόλυνση της κυκλοφορίας των οχημάτων και
- Πρέπει υποχρεωτικά να βασίζονται σε συμμετοχικές διαδικασίες που εμπλέκουν όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς και ομάδες πολιτών (μια καινούρια προσέγγιση για την Ελληνική πραγματικότητα).
Κάθε Δήμος που εκπονεί Σ.Β.Α.Κ. υποχρεούται να καλέσει τις οργανώσεις πολιτών που δραστηριοποιούνται στα θέματα βιώσιμης κινητικότητας και να ακούσει τις απόψεις και τις προτάσεις τους, τις οποίες πρέπει να λάβει υπόψη στο τελικό σχέδιο.
Όμως, στην πράξη, στην προσπάθεια τους να δημιουργήσουν ένα Σ.Β.Α.Κ., παρατηρείται πως οι Δημοτικές αρχές βασίζονται σε παλιά πρότυπα και νοοτροπίες, με αποτέλεσμα απλές μελέτες κυκλοφορίας να βαπτίζονται ως Σ.Β.Α.Κ. Παράλληλα, λείπουν εντελώς η συμμετοχική διαδικασία, η προώθηση της προσβασιμότητας σε ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού καθώς και η προώθηση βιώσιμων μορφών μετακίνησης.
Άλλο ένα σχέδιο για το συρτάρι;
Τα Σ.Β.Α.Κ. αποτελούν μια μοναδική ευκαιρία να κοιτάξουμε τα προβλήματα των ελληνικών πόλεων και να κάνουμε το πρώτο βήμα για ένα καλύτερο μέλλον. Είναι μια ευκαιρία να σχεδιαστεί ένα πρότυπο μετακίνησης με άξονα τον άνθρωπο, όχι το αυτοκίνητο και στόχο τη μείωση των ρύπων, του θορύβου και του χρόνου μετακίνησης για όλους, την αύξηση του πρασίνου και του ελεύθερου χώρου, τη βελτίωση της ποιότητας ζωής όλων.
Είναι στο χέρι μας να πρωταγωνιστήσουμε στη διαδικασία της εκπόνησης πραγματικά συμμετοχικών Σ.Β.Α.Κ. και να υποχρεώσουμε τις δημοτικές αρχές να εκπονήσουν σχέδια που θα προωθούν ένα καλύτερο μοντέλο μετακίνησης, προς όφελος όλων μας.
https://mamastodromo.blogspot.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου