Διαφέρει η διαφήμιση ενός αυτοκινήτου από τη μια χώρα στην άλλη; Οι ειδικοί της διαφήμισης γνωρίζουν πού «θα πατήσει» για να είναι πιο αποτελεσματική. Οι κοινωνιολόγοι έχουν από καιρό εξαντλήσει το θέμα. Ωστόσο μερικά πράγματα δεν θα πάψουν ποτέ να μας εκπλήσσουν. Όχι για τις επιδιώξεις της αυτοκινητοβιομηχανίας και των ανθρώπων που εργάζονται για να προωθήσουν τα προιόντα της όσο για την κατάντια της χώρας μας, κράτους και υπηκόων πού είναι πρόθυμοι να νομιμοποιήσουν και να ενδοβάλουν ότι προτείνεται ακόμα κι αν αυτό συνιστά μια προφανή πρόσκληση σε αντικοινωνικές και επικίνδυνες συμπεριφορές.
Γνωρίζουμε πως οι διαφημίσεις των αυτοκινήτων όλο και περισσότερο τονίζουν τα πιο επιθετικά τους χαρακτηριστικά (επιτάχυνση, 0-100, τελική κλπ) και τα περιμέναμε όλα. Και βλέποντας στην τηλεόραση τις τελευταίες ημέρες την διαφήμιση του νέου ΒΜWX2 με κεντρικό σλόγκαν ΓΙΝΕ Ο ΚΥΝΗΓΟΣ -ΟΧΙ ΤΟ ΘΗΡΑΜΑ, είπαμε μπράβο, αυτοί το απογείωσαν.
ΓΙΝΕ Ο ΚΥΝΗΓΟΣ -ΟΧΙ ΤΟ ΘΗΡΑΜΑ: κάλεσμα για σαφάρι στη χώρα που βρίσκεται σταθερά στο βάθρο των πρωταθλητών σε τροχαίες συγκρούσεις στην Ευρώπη.
Άραγε το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών που αυτές τις ημέρες έχει φέρει πρόταση για αναμόρφωση άρθρων του ΚΟΚ στη Βουλή έχει κάποια άποψη για το θέμα; Λέμε τώρα…
Το ΕΣΡ που ελέγχει τα κανάλια μήπως αυτό έχει κάτι να πει κάτι περί κοινωνικού συνόλου και κάτι τέτοια σχετικά παλιομοδίτικα;
Η κρατική ΕΡΤ μήπως, τουλάχιστον αυτή, θάπρεπε να μη προβάλει αυτή τη «διαφήμιση»; Πιθανόν δεν είχαν το χρόνο να το σκεφτούν απορροφημένοι να ετοιμάζουν τις αλλεπάλληλες εκπομπές που πασχίζουν να μας πείσουν πως κάθε νέο μοντέλο αυτοκινήτου είναι ασφαλέστερο κάθε προηγουμένου που κυκλοφόρησε μια βδομάδα πριν.
Από περιέργεια μια και δεν έχουμε τίποτα να περιμένουμε μπήκαμε στα επίσημα site τις BMW την ίδια ημέρα και ώρα για να δούμε πώς διαφημίζετε το ίδιο αυτοκίνητο:
Στη Γερμανία, μητέρα -πατρίδα της BMW η παραγωγός εταιρεία το διαφημίζει με το μότο ZEIG DICH που ελληνικά θα μπορούσε να αποδοθεί Δείξτε ποιος είστε (ΕΔΩ)
Στο Ηνωμένο Βασίλειο η ιστοσελίδα της επίσημης αντιπροσωπείας το διαφημίζει με το μότο Be the one who dares που στα ελληνικά θα μπορούσε να αποδοθεί Γίνε (ή να είσαι) αυτός που τολμάει. (ΕΔΩ)
Το ίδιο αυτοκίνητο στην Ελλάδα η αντιπροσωπεία της BMW επέλεξε να το διαφημίσει πολύ διαφορετικά, προσθέτοντας το μότο ΓΙΝΕ Ο ΚΥΝΗΓΟΣ – ΟΧΙ ΤΟ ΘΗΡΑΜΑ (ΕΔΩ). Είναι αυτό που κυριαρχεί και στην σχετική τηλεοπτική διαφήμιση.
Προχωρώντας λίγο πιο νότια φτάσαμε στο Λίβανο, το μότο εδώ είναι ουσιαστικά το ίδιο με την Ελλάδα BE THE HUNTER – NOT THE HUNTED , Γίνε ο κυνηγός -Όχι ο κυνηγημένος (ΕΔΩ)
Είναι φανερό πως η πρόσκληση για σαφάρι στους ελληνικούς δρόμους δεν αποτελεί πρωτοβουλία της ελληνικής αντιπροσωπείας. Η BMW διαφημίζει το ίδιο αυτοκίνητο με διαφορετικό τρόπο σε διαφορετικές χώρες. Εκεί που η επιθετικότητα στο δρόμο, οι τροχαίες συγκρούσεις και ο αριθμός των νεκρών και των τραυματιών είναι μεγαλύτερες η διαφήμιση βασίζεται και «αξιοποιεί» αυτά ακριβώς τα χαρακτηριστικά. Στην Ελλάδα και στο Λίβανο, με τρομακτικό αριθμό τροχαίων και στις δύο, προωθείται η αντίληψη πως η κυκλοφορία αποτελεί ένα είδος σαφάρι και η καλή εταιρία δίνει την ευκαιρία σ αυτούς που θα αγοράσουν το κατασκεύασμα της να γίνουν οι κυνηγοί. Ρητά διευκρινίζεται πως κάποιοι άλλοι -που δεν θάχουν BMW (πεζοί; ποδηλάτες; μοτοσικλετιστές; ή κάτοχοι ενός άλλου ΙΧ) θα ΓΙΝΟΥΝ ΤΟ ΘΗΡΑΜΑ.
Όμως η Ελλάδα και ο Λίβανος δεν είναι μόνο χώρες με μεγάλο αριθμό τροχαίων συγκρούσεων. Είναι ταυτόχρονα χώρες με μεγάλη διαφθορά, ανοχή και κατανόηση στα κελεύσματα των ισχυρών. Κι αυτοί το γνωρίζουν πολύ καλά και φέρονται ανάλογα.
Καθόλου δεν θα μας εκπλήξει αν σύντομα μας προκύψει και ένας, ας το πούμε έτσι, «Αυτο-κυνηγετικός τουρισμός». Με την ολοκλήρωση των αυτοκινητοδρόμων ένα μεγάλο βήμα στις υποδομές έχει γίνει. Στο αγωνιστικό επίπεδο υπάρχει ήδη μια σημαντική προεργασία σε μεγάλες ομάδες τουριστών με τις περίφημες Γουρούνες. Ενώ στο νομοθετικό υπάρχουν θετικές εξελίξεις μια και η παραβίαση των ορίων ταχύτητας δεν εντάσσεται στις επικίνδυνες παραβάσεις ενώ ο φόνος, ακόμα και η εγκατάλειψη στην άσφαλτο εξακολουθούν πάντα να θεωρούνται πλημμέλημα…
ΥΓ. Για το θέμα ο SOS ΤΡΟΧΑΙΑ ΕΓΚΛΗΜΑΤΑ απέστειλε στο Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης την επιστολή που ακολουθεί: ΕΔΩ
Δείτε το βίντεο που ανήρτησε η BMW στο youtube
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου