Στα πλαίσια της Διαβούλευσης για το Εθνικό Σχέδιο Στρατηγικής Οδικής Ασφάλειας 2021-2030 μετά από πρόσκληση του Υπουργού Μεταφορών του Μιχάλη Παπαδόπουλου καταθέσαμε στο Υπουργείο Μεταφορών (αρμόδιος για την διαβούλευση ο Τομέας Μεταφορών και Συγκοινωνιακής Υποδομής του ΕΜΠ) τις παρακάτω προτάσεις της ΕΥΘΥΤΑ- ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑς ΡΟΔΟΥ, δεδομένου του σημαντικού μας ρόλου στην οδική ασφάλεια.
Σημειώνουμε ότι ενώ το Παγκόσμιο και το Ευρωπαϊκό Στρατηγικό Σχέδιο έχουν εκπονηθεί και ψηφιστεί εδώ και πάρα πολύ καιρό και τα εθνικά σχέδια άλλων κρατών έχουν υιοθετηθεί από το 2020, στη χώρα μας άνοιξη του 2022 βρισκόμαστε στο πρώτο στάδιο της διαβούλευσης…
Κατάλογος Προτάσεων για τη βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας στην Ελλάδα τη δεκαετία 2021-2030
Η βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας στην Ελλάδα τη δεκαετία 2021-2030
θα συντελεστεί όταν εφαρμοστεί στην πληρότητά του το Στρατηγικό Σχέδιο από την στιγμή που θα γίνει νόμος του κράτους.
Προϋποθέσεις για τη βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας στην Ελλάδα.
1.Η εκδήλωση ισχυρής πολιτικής βούλησης στο ανώτατο Πολιτειακό και Πολιτικό επίπεδο. Ένα υπεύθυνο και αξιόπιστο ηγετικό επιτελείο για την οδική ασφάλεια σε επίπεδο χώρας, περιφέρειας και πόλης είναι ζωτικής σημασίας για την επιτυχία του στόχου. Η Πολιτεία έχει την ικανότητα να επηρεάζει ή να εμπνέει τους πολίτες της να πετύχουν τον στόχο. Μία από τις ευθύνες της πολιτείας είναι να δίνουν ένα όραμα για το πώς μπορεί να είναι το μέλλον, να κινητοποιήσουν τις απαιτούμενες δράσεις για να επιτευχθεί ο στόχος σε σημαντική μείωση των τροχαίων θανάτων, και ο μόνος αποδεκτός στόχος είναι κανένας θάνατος ή σοβαρός τραυματισμός από τροχαίο. Η συντονισμένη και διαχρονική εφαρμογή, παρακολούθηση και αξιολόγηση των δράσεων οδικής ασφάλειας του Στρατηγικού Σχεδίου με θετικό αποτέλεσμα να σώσει ζωές. Οι χώρες που έχουν μειώσει τα τροχαία έχουν αρχίσει με τη βελτίωση της συλλογής δεδομένων για την ανάπτυξη αποτελεσματικών πολιτικών και στοχευόμενων παρεμβάσεων. Είναι ζωτικής σημασίας η συνεργασία και η οικοδόμηση κοινού μετώπου μεταξύ των θεσμικών οργάνων, των ενδιαφερομένων και των διαφόρων τομέων, προκειμένου να βελτιωθεί η ασφάλεια στους δρόμους. Η βελτίωση της πολιτικής για την οδική ασφάλεια δεν είναι ένα εφάπαξ γεγονός, αλλά η επιδίωξη μιας μακροπρόθεσμης συλλογικής δράσης. Για τον σκοπό αυτόν οι στόχοι της οδικής ασφάλειας στη μείωση των θανάτων και των τραυματισμών αποτελούν την αρχή ενός ταξιδιού για την αλλαγή της πολιτικής για την οδική ασφάλεια –ένα ταξίδι που πρέπει να διεξαχθεί πλήρως σε εθνικό και τοπικό επίπεδο.
2. Η προσέγγιση «Ασφαλούς Συστήματος» συνδέεται με την ανάπτυξη και την εφαρμογή Στρατηγικού Σχεδίου Οδικής Ασφάλειας.
Η προσέγγιση ασφαλούς συστήματος παρέχει ένα βιώσιμο πλαίσιο για την εξέταση αφενός των παραγόντων κινδύνου τραυματισμού κατά την οδική κυκλοφορία και αφετέρου των παρεμβάσεων από ολιστική άποψη. Η προσέγγιση του Ασφαλούς Συστήματος βασίζεται στη στρατηγική «Vision Zero» της Σουηδίας, η οποία έχει το μακροπρόθεσμο όραμα να πετύχει μηδενικούς θανατηφόρους ή σοβαρούς τραυματισμούς στο σύστημα μεταφορών.
Ο στόχος αυτής της προσέγγισης είναι να πληροφορήσει και να καθοδηγήσει την υλοποίηση ενός ασφαλούς οδικού συστήματος για την πρόληψη των συγκρούσεων και στην περίπτωση που αυτές συμβούν, να εξασφαλίζει ότι οι δυνάμεις πρόσκρουσης δεν θα αρκούν για να προκαλέσουν σοβαρό τραυματισμό ή θάνατο, καθώς και ότι οι τραυματίες θα σώζονται και θα λαμβάνουν επαρκή φροντίδα θεραπείας. Τα άτομα έχουν ευθύνη να ενεργούν με προσοχή και εντός των κανόνων κυκλοφορίας, αλλά υπάρχει κοινή ευθύνη σε εκείνους που σχεδιάζουν, κατασκευάζουν, διαχειρίζονται και χρησιμοποιούν τους δρόμους, ώστε να αποτρέπονται οι συγκρούσεις που προκαλούν σοβαρό τραυματισμό ή θάνατο.
Εκπόνηση και εφαρμογή του Στρατηγικού Σχεδίου Οδικής Ασφάλειας
Δέσμευση της Πολιτείας για την επίτευξη των στόχων
● Διυπουργική Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας. Προεδρεύει ο Πρωθυπουργός και έχει την ευθύνη για τη χάραξη της εθνικής στρατηγικής οδικής ασφάλειας, τον καθορισμό και παρακολούθηση των γενικών και επιμέρους στόχων, τη διασφάλιση και κατανομή των απαιτούμενων πόρων για την υλοποίηση των Προγραμμάτων και την υποστήριξη, τον συντονισμό και τον συνεχή έλεγχο όλων των κεντρικών και περιφερειακών φορέων υλοποίησης των Προγραμμάτων και των δράσεων.
● Ισχυροποίηση της λειτουργίας της Διακομματικής Μόνιμης Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας της Βουλής.
-Οι βουλευτές μέλη της Επιτροπής είναι απαράδεκτο να είναι ταυτόχρονα και σε άλλες επιτροπές. Διαπίστωση υπογράφουν στην γραμματεία έξω της αίθουσας και φεύγουν με αποτέλεσμα να μην έχουν ουσιαστική παρουσία και γνώση των στόχων επίτευξης του Στρατηγικού Σχεδίου κλπ
-Οι προτάσεις που κατατίθενται να αξιολογούνται μετά από κάθε συνεδρίαση και να προωθούνται στον Υπουργό Μεταφορών, στο Εθνικό Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας και να λαμβάνονται υπόψη για την βελτίωση των παρεμβάσεων.
- Συµβουλευτική η συνεισφορά της στη λήψη αποφάσεων και στη χάραξη της εθνικής πολιτικής οδικής ασφάλειας.
- Ισχυροποίηση του Εθνικού Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας.
-Εισηγείται επί όλων των θεµάτων αρµοδιότητας της ∆ιυπουργικής Επιτροπής.
-Συνεδρίαση κάθε μήνα
- Έγκαιρη ενημέρωση των συνεδριάσεων, των θεμάτων προς συζήτηση, αξιολόγηση του έργου, των στόχων , δημιουργία ευέλικτων ομάδων –μελών ανάλογα με το θέμα συζήτησης σε αντιστοιχία με το αντικείμενο που διαπραγματεύονται. εισηγείται επί όλων των θεµάτων αρµοδιότητας της ∆ιυπουργικής Επιτροπής.
-Παρακολούθηση της εξέλιξης της οδικής ασφάλειας σε Εθνικό επίπεδο
- Συντονίζει τους συναρμόδιους φορείς στα θέματα οδικής ασφάλειας
-Λήψη και παρακολούθηση της εφαρμογής των αποφάσεων για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας
- Ισχυροποίηση της Ειδικής Γραμματείας Οδικής Ασφάλειας. –
Είναι µια ειδική διοικητική µονάδα, η οποία µε την κατάλληλη στελέχωση θα έχει τη δυνατότητα να υποστηρίζει όλες τις αρµοδιότητες της ∆ιυπουργικής Επιτροπής.
Η σημερινή εικόνα.
Οι διεθνείς στατιστικές παρουσιάζουν τη χώρα μας, ως χώρα με υψηλούς δείκτες νεκρών ανά 1.000.000 κατοίκους. Είμαστε υποχρεωμένοι να επιδιώξουμε και να εναρμονιστούμε με το Μ.Ο της Ε.Ε και αυτό που θα πρέπει να γίνει σύντομα στη χώρα μας να τεθεί ο στόχος: το «Vision Zero» που θα πει «κανένας νεκρός από τους τροχούς». Η αντιμετώπιση των θεμάτων οδικής ασφάλειας γίνεται με συστημική προσέγγιση (και όχι με αποσπασματική θεώρηση των επιμέρους θεμάτων), λαμβάνοντας υπόψη ότι τα μέρη του συστήματος της οδικής κυκλοφορίας είναι αλληλένδετα και αλληλοεπηρεάζονται. Η κύρια ευθύνη για την Οδική Ασφάλεια ανήκει στους αρμόδιους για τον σχεδιασμό και τη λειτουργία του Συστήματος της Οδικής Κυκλοφορίας. Το οδικό δίκτυο, ειδικά στην περιφέρεια, ανύπαρκτος ο εκσυγχρονισμός προδιαγραφών σχεδιασμού και μελέτης οδών με υιοθέτηση των αρχών του «Ασφαλούς Συστήματος» για ένα συγχωρητικό οδικό περιβάλλον με εγγενή ασφάλεια. Οι δείκτες φροντίδας των τραυματιών μαρτυρούν ότι το ΕΣΥ πρέπει να εναρμονίσει την ποιότητα και την αποτελεσματικότητα των υπηρεσιών του με τον Μ.Ο της Ε.Ε.. Εάν αυτό επιτευχτεί υπολογίζεται, ότι θα αποφευχθούν μέχρι και 43% από τους προλήψιμους θανάτους..
Οι βασικές γενεσιουργές αιτίες του υψηλού αριθμού τροχαίων δυστυχημάτων στην Ελλάδα συνοψίζονται παρακάτω
•Η αστυνόμευση δεν είναι συστηματική (χωρικά και χρονικά) και επαρκής ώστε να γίνεται αντιληπτή από τον οδηγό για να αλλάξει τη συμπεριφορά του (ο έλεγχος είναι 6,5 φορές λιγότερος από τον μέσο όρο στην Ευρώπη).
• Η οδική υποδομή και η συνολική οργάνωση του χώρου και της κυκλοφορίας στις πόλεις είναι προσανατολισμένες στα Ι.Χ. και στην ταχύτητα, αφήνοντας στο περιθώριο τους ευάλωτους χρήστες της οδού (δικυκλιστές, πεζούς κ.λπ.) και την ασφάλειά τους.
• Το υπεραστικό οδικό δίκτυο (ειδικά το επαρχιακό) έχει ανεπαρκή συντήρηση και αρκετές ατέλειες που επιφυλάσσουν πολλές επικίνδυνες εκπλήξεις στους οδηγούς, χωρίς να τους συγχωρούν τα λάθη.
• Οι ανεπάρκειες της Πολιτείας αποτελούν κακό παράδειγμα για τους πολίτες.
• Η Πολιτεία και οι πολίτες αδιαφορούν για την τήρηση των κανόνων και τη σωστή κυκλοφοριακή συμπεριφορά.
• Η προβολή προτύπων κακής οδηγικής συμπεριφοράς (προβεβλημένα πρόσωπα, διαφημίσεις αυτοκινήτων κ.λπ.).
Τα βασικά θεσμικά προβλήματα οδικής ασφάλειας στην Ελλάδα είναι:
• Η αναποτελεσματική οργάνωση της Δημόσιας Διοίκησης που έχει αποτέλεσμα την αδυναμία σωστής και σε βάθος χρόνου εφαρμογής οποιασδήποτε δράσης οδικής ασφάλειας.
• Η ανυπαρξία οργανωμένων δομών της Πολιτείας με ευθύνη την οδική ασφάλεια και η μη λογοδοσία των φορέων της για την εφαρμογή των δράσεών τους, με αποτέλεσμα οι δράσεις να είναι περιορισμένες και χωρίς τα επιθυμητά, πάντα, αποτελέσματα.
• Η μη λειτουργία κεντρικού φορέα οδικής ασφάλειας με ουσιαστική ευθύνη, με εξουσία στις υπηρεσίες της Πολιτείας και με λογοδοσία για τις δράσεις του.
• Η ανεπαρκής χρηματοδότηση για την οδική ασφάλεια η οποία συχνά εξαντλείται γρήγορα χωρίς ουσιαστικό αποτέλεσμα.
• Η αδυναμία κατανόησης πως η οδική ασφάλεια είναι επιστήμη, μάλιστα αρκετών και διαφορετικών ειδικοτήτων, και ότι απαιτείται σωστή και διαρκής έρευνα και τεκμηρίωση των κάθε είδους αποφάσεων
• Ασάφεια καθηκόντων και ευθυνών στον σχεδιασμό και στην εφαρμογή των αναγκαίων μέτρων.
• Μη θεσμοθέτηση και εφαρμογή Στρατηγικού Σχεδιασμού για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας στην Ελλάδα.
Τι προκαλεί το μεγάλο αριθμό «Δυστυχημάτων».
α. Πρωταρχική αιτία πρόκλησης των δυστυχημάτων είναι η μεγάλη παραβατικότητα. Ακόμη και εκεί όπου ο κακός δρόμος παρεμβαίνει ως «συνένοχος» της πρόκλησης δυστυχήματος, στην πραγματικότητα, κάποια παράβαση ευθύνεται. Ο Έλληνας οδηγός, σχεδόν βέβαιος ότι δεν γίνεται αντιληπτός και ότι δεν θα συμβεί σε αυτόν παραβιάζει θεμελιακούς κανόνες του Κ.Ο.Κ.
β. Τι φταίει για την ως τώρα αναποτελεσματικότητα της αντιμετώπισης.
Η χαλαρότητα της πολιτικής βούλησης διαχρονικά.
γ. Η έλλειψη επένδυσης στην Οδική Ασφάλεια.
Ένα σοβαρό, φιλόδοξο και αποτελεσματικό πρόγραμμα εναρμόνισης με τις χώρες της Ε.Ε δεν μπορεί να γίνει, όταν απουσιάζει η ισχυρή πολιτική βούληση, το σταθερό πλαίσιο διοίκησης, ο συντονισμός όλων των φορέων, η συμμετοχή των πολιτών, η συστηματική παρακολούθηση και αξιολόγηση των μέτρων και η επαρκής χρηματοδότηση. Εξάλλου, το κοινωνικοοικονομικό κόστος μόνο για τους νεκρούς στην Ελλάδα είναι 3-4 δισεκατομμύρια ευρώ-επίσημη εκτίμηση για την απώλεια ζωής, χωρίς να υπολογιστούν οι δαπάνες για εγχειρήσεις, νοσηλείες, επισκέψεις σε Νοσοκομεία, αποζημιώσεις, αναπηρίες κλπ.
δ. Η απραξία ορισμένων Υπουργείων.
Προτάσεις
1. Υπουργείο Υγείας: δεν έχει αναγνωρίσει το μέγιστο αυτό πρόβλημα δημόσιας υγείας. Τα Τροχαία Δυστυχήματα, είναι ήδη η πρώτη αιτία θανάτου στις ηλικίες 15-44 ετών, καθώς 116.000 περίπου εισαγωγές γίνονται ετησίως στα Νοσοκομεία του ΕΣΥ εξαιτίας των τροχαίων δυστυχημάτων ( οικονομικό κόστος κλπ) και οι επισκέψεις στα εξωτερικά ιατρεία 1.150.000 περίπου. Δεν συζητάμε, βέβαια, για την πρόληψη, όπου το Υπουργείο Υγείας δεν έχει καμία δραστηριότητα, ενώ θα έπρεπε να το απασχολεί. Οι δείκτες φροντίδας των τραυματιών μαρτυρούν ότι το ΕΣΥ πρέπει να εναρμονίσει την ποιότητα και την αποτελεσματικότητα των υπηρεσιών του με τον Μ.Ο της Ε.Ε.. Εάν αυτό επιτευχτεί υπολογίζεται, ότι θα αποφευχθούν μέχρι και 43% από τους προλήψιμους θανάτους.
●Ανάπτυξη Εθνικού Μητρώου Τραύματος (National Trauma Registry). Είναι η συστηματική καταγραφή και παρακολούθηση της πορείας και της έκβασης των σοβαρών τραυματισμών που εισάγονται στα Νοσοκομεία. Το σύστημα αυτό, αποτελεί από ετών εφαρμοσμένη πρακτική στις υπηρεσίες περίθαλψης προηγμένων χωρών (ΗΠΑ, Ε.Ε), παρέχει την δυνατότητα τεκμηριωμένης πρόβλεψης της επιβίωσης, στηριζόμενη στη δυνατότητα αντικειμενικής μέτρησης της σοβαρότητας του τραυματισμού, συστηματικής ιατρικής παρέμβασης και ολιστικής αντιμετώπισης του τραυματία. Το Ε.Μ.Τ, καταγράφει όλα τα περιστατικά τραύματος που εισάγονται για 72 ώρες ή περισσότερες, τους τραυματίες που εισάγονται στην ΜΕΘ, τους θανάτους και την μεταφορά σε άλλα Νοσοκομεία και αναδεικνύει το είδος των τροχαίων, την συχνότητα τους τοπικά, περιφερειακά και εθνικά.
Το Ε.Μ.Τ, δίνει την δυνατότητα κριτικής αξιολόγησης της επάρκειας του συστήματος φροντίδας των τραυματιών, αναδεικνύοντας τις αδυναμίες και τις ελλείψεις του και επιτρέπει να γίνουν συγκεκριμένες παρεμβάσεις για τη βελτίωση της ποιότητας και της αποτελεσματικότητας των υπηρεσιών. Τα οφέλη πολλά
Μέγιστο πρόβλημα Δημόσιας Υγείας, το κόστος για το σύστημα υγείας τεράστιο καθώς τόσο το κοινωνικό όσο και το οικονομικό κόστος για τη χώρα μας
● Παρουσία επί 24ώρου ψυχολόγων - στήριξη θυμάτων
● Εκπαίδευση του υγειονομικού προσωπικού ΜΕΘ-ΤΕΠ για την αναγγελία θανάτου
● Φροντίδα και Αποκατάσταση για την βοήθεια μετά το τροχαίο συμβάν.
Η περίθαλψη μετά το τροχαίο, όπως και η επιβίωση, πρόκειται για πολύ κρίσιμη χρονική στιγμή: καθυστερήσεις λεπτών μπορούν να κάνουν τη διαφορά μεταξύ ζωής και θανάτου
● Πρόσβαση σε υπηρεσίες αποκατάστασης μπορεί να συμβάλει σημαντικά στην αποφυγή μόνιμης αναπηρία τραυματιών τροχαίων.
● Δημιουργία πλήρους συστήματος προ-νοσοκομειακής περίθαλψης
● Βελτιώσεις στα κέντρα αποκατάστασης, ώστε να διασφαλιστεί η γρήγορη πρόσβαση σε αυτές τις υπηρεσίες από τους τραυματίες μετά από ένα τροχαίο.
● Προσλήψεις εκπαιδευμένου υγειονομικού προσωπικού
● Πληρώματα ασθενοφόρων με ζώνες ασφαλείας
● Λειτουργία κέντρων αποκατάστασης ανά περιφέρεια (στο Γενικό Νοσοκομείο της Ρόδου παραμένει κλειστό το Τμήμα Φυσικής Ιατρικής εδώ και 20 χρόνια περίπου, παρά τις επανειλημμένες μας εισηγήσεις )
Ανθρώπινα δράματα εκτυλίσσονται και μεταξύ των αναπήρων (κατά κανόνα νεαρής ηλικίας), καθώς η τραγική ανεπάρκεια του κράτους στον τομέα της αποκατάστασης οδηγεί σε αυξανόμενο αριθμό αναπήρων που, είτε αγωνίζονται στο οικογενειακό τους περιβάλλον κάτω από δραματικές συνθήκες, είτε ρευστοποιούν την περιουσία τους για να πληρώσουν για λίγους μήνες παραμονής σε κέντρα της χώρας μας αλλά και του εξωτερικού (Περιστατικά αποκατάστασης στήριξε διαχρονικά η ΕΥΘΥΤΑ)
● Επισημαίνεται ότι η αποτελεσματική και πλήρης απόκριση μετά τη σύγκρουση περιλαμβάνει, εκτός από την ιατρική περίθαλψη και αποκατάσταση, την παροχή ψυχολογικής και κοινωνικής υποστήριξης.
2. Υπουργείο Παιδείας: είναι επιτακτική ανάγκη να ευαισθητοποιηθεί και να θεωρήσει και δικό του έργο τη διαφύλαξη της ζωής και της ακεραιότητας των παιδιών του ετοιμάζοντας τους αυριανούς υπεύθυνους πολίτες-οδηγούς. Η έννοια της «Παιδείας Οδικής Ασφάλειας» αναφέρεται στις αξίες, στις στάσεις και στις συμπεριφορές, όχι μόνο των μεμονωμένων ατόμων, αλλά και του συνόλου της κοινωνίας.
Η εκπαίδευση οδικής ασφάλειας είναι ένας από τους βασικούς άξονες της προσπάθειας για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και υπεύθυνης συμπεριφοράς μακροπρόθεσμα. Η εκπαίδευση οδικής ασφάλειας πρέπει να αποτελέσει μέρος μιας διά βίου διαδικασίας μάθησης.
● ‘Ένταξη της κυκλοφοριακής αγωγής ως υποχρεωτικό μάθημα. Η εκπαίδευση οδικής ασφάλειας πρέπει να εντάσσεται στο σχολικό πρόγραμμα στα Νηπιαγωγεία, στα Δημοτικά στα Γυμνάσια έως και την Α΄ Λυκείου
● Οι δράσεις εκπαίδευσης οδικής ασφάλειας πρέπει να έχουν τον χαρακτήρα προγραμμάτων και όχι μεμονωμένων παρεμβάσεων.
● Με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς να θεσμοθετηθεί η ενημέρωση των γονέων παρακολούθησης προγραμμάτων ασφαλούς μετακίνησης των παιδιών. Οι γονείς πρέπει να συμμετέχουν ενεργά στην εκπαίδευση οδικής ασφάλειας στο σχολείο-εικόνες προσέλευσης και αποχώρησης απείρου κάλους.
● Τροχονομικός έλεγχος στα σχολεία
● Επιμόρφωση εκπαιδευτικών για τη σωστή εκπαίδευση οδικής ασφάλειας
● Εισαγωγή μαθήματος για την εκπαίδευση οδικής ασφάλειας, ως κατ’ επιλογή υποχρεωτικού (ΚΕΥ), στο πρόγραμμα σπουδών των Παιδαγωγικών Τμημάτων των Πανεπιστημίων.
● Τακτική μετεκπαίδευση, θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση των εκπαιδευτικών σε θέματα εκπαίδευσης οδικής ασφάλειας
● Κυκλοφοριακές παρεμβάσεις σε περιοχές σχολικών συγκροτημάτων και περιοχές με αυξημένη κίνηση στα πλαίσια βελτίωσης της οδικής ασφάλειας (ΦΕΚ, 2302/16-09-2013,)
● Υποχρεωτικά καθορισμός όριο ταχύτητας 30 km/h έξω από τα σχολεία
3.Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη : Οι στρατηγικές αστυνόμευσης στόχο πρέπει να έχουν να καταστήσουν την αστυνόμευση περισσότερο αντιληπτή. Η αστυνόμευση του οδικού δικτύου συντελεί στη μείωση του αριθμού των θανάτων και των τραυματισμών οδικής κυκλοφορίας όταν αστυνομεύονται συστηματικά, όχι παροδικά χωρίς αξιολόγηση και συλλογής πληροφοριών όπως συμβαίνει στη χώρα μας. Η συνεχής παρουσία Τροχαίας και η έντονη τροχονομική αστυνόμευση αποτελεί μέγιστης σημασίας προληπτικό μέτρο. Αυτό έχει δείξει η διεθνής εμπειρία και πρακτική και απέδειξε ότι το μέτρο αυτό λειτουργεί θετικά στην πρόληψη και οι οδηγοί συμμορφώνονται στους κανόνες οδικής κυκλοφορίας. Παρά τις αδυναμίες της συστηματικής αστυνόμευσης ως τώρα υπήρξε ουσιαστικά «ο μοναχικός καβαλάρης» της Οδικής Ασφάλειας, πάσχοντας από έλλειψη προσωπικού και μέσων, και παρά τις κατά καιρούς εξαγγελίες για ορθότερη κατανομή του. Η οδική ασφάλεια θα πρέπει να είναι πρώτιστο μέλημα του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και του αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας γιατί η οδική ασφάλεια, πέρα από το ότι προστατεύει την ίδια την ανθρώπινη ζωή, αποτελεί στρατηγικό πλεονέκτημα για κάθε χώρα. Η εξάλειψη των παθόντων από τροχαία είναι εφικτή εφόσον ληφθούν και εφαρμοστούν τα απαραίτητα μέτρα που υποδεικνύει η επιστήμη και η διεθνής εμπειρία
● Ενίσχυση της επιτήρησης της κυκλοφορίας –αστυνόμευση- εντατικοποίηση των ελέγχων (κράνος, ζώνης και στα πίσω καθίσματα, κινητού, αλκοόλ, ταχύτητας, παιδικών καθισμάτων κ.λ.π)
● Αυστηρή αστυνόμευση, εξοπλισμός με ηλεκτρονικά μέσα, προμήθεια POS(ενσύρματο και ασύρματο), αντικατάσταση αλκοολομέτρων τα οποία είναι πάνω από μια δεκαετία, προμήθεια συσκευών μέτρησης ουσιών, αντικατάσταση των Αστυνομικών γραμματειακής υποστήριξης με πολιτικό προσωπικό
● Αστυνομικοί με ζώνες ασφαλείας στα περιπολικά
● Τοποθέτηση συστημάτων ασφαλείας (κάμερες) καταγραφής παραβάσεων του ΚΟΚ.
● Συνεχή επιμόρφωση καταγραφής τροχαίων συμβάντων
● Επαναλειτουργία Δημοτικής Αστυνομίας στις πόλεις όπου δεν υπάρχει (Ρόδος) κλπ
● Συνεχής παρουσία των τροχονόμων στους δρόμους και όχι περιστασιακά. Άλλωστε έχει καταγραφεί ότι η ελλιπής επιτήρηση-έλεγχος δικαιολογεί την παραβατικότητα των χρηστών και τους θανάτους-τραυματισμούς οδικής κυκλοφορίας.
● Ριζική αλλαγή της επέμβασης στον τόπο του συμβάντος και του στατιστικού φυλλαδίου ατυχημάτων
•Εκπαίδευση των προανακριτικών υπαλλήλων για το τροχαίο δυστύχημα και εξοπλισμός τους με σύγχρονα επιστημονικά και τεχνικά μέσα
• Προώθηση και θεσμοθέτηση η χρήση του αλκοτέστ μιας χρήσης σε κάθε όχημα (Γαλλία) καθώς και ανακλαστικό γιλέκο (όλες οι χώρες της Ε.Ε)
• Σε περίπτωση κατά την οποία γίνονται μετατροπές των οχημάτων με οποιονδήποτε τρόπο μετά την πώληση τους, να αφαιρείται η άδεια λειτουργίας του συνεργείου που επιχείρησε την μετατροπή και επιβολή μεγάλου προστίμου στον κάτοχο του οχήματος.
● Αλλαγή πολιτικής και κατάργηση της επιστροφής των πινακίδων και των αδειών κυκλοφορίες στους παραβάτες του Κ.Ο.Κ κατά τις εξόδους Χριστούγεννα, Πάσχα και 15Αύγουστο.
● Υποχρέωση των φαρμακευτικών εταιρειών αναγραφής με ένδειξη προσοχή των φαρμάκων που επηρεάζουν την οδήγηση
● Άμεση κατάργηση του άρθρου 43 του Κ.Ο.Κ- Εγκατάλειψη θύματος - Κακούργημα η ενσυνείδητη εγκατάλειψη θύματος –ΑΡΘΡΟ 306 Π.Κ»
● Χρήση των διατάξεων περί ενδεχόμενου δόλου για όσους προκαλούν συγκρούσεις παραβιάζοντας το κόκκινο, οδηγώντας μεθυσμένοι, παραβιάζοντας τα όρια ταχύτητος, μιλώντας σε κινητό. Δεν υπάρχει άνθρωπος που να μην γνωρίζει ότι αν το κάνει αυτό μπορεί να προκαλέσει τον θάνατο ή την αναπηρία άλλου ανθρώπου.
● Θέσπιση-παρακολούθηση εφαρμογής μέγιστης ταχύτητας 30 χλμ/ώρα σε κατοικημένες περιοχές και περιοχές όπου υπάρχει μεγάλος αριθμός ποδηλατών και πεζών και να εισαχθούν συστήματα βαθμών ποινής
● Παρέμβαση στο διαδίκτυο παράνομων ενεργειών όπως πληροφορία που έχουν στηθεί μπλόκα (Ρόδος – ΠΡΟΣΟΧΗ ΛΑΔΙΑ), αυτοσχέδιων αγώνων κλπ
● Μηδέν αλκοόλ για όλους τους χρήστες οχημάτων - μηδενική ανοχή στην οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ
● Αυστηρός έλεγχος ανανέωσης των διπλωμάτων
● Επιβολή αυστηρών κυρώσεων για να αποτραπεί η υπέρβαση ταχύτητας, και να εισαχθούν συστήματα βαθμοί ποινής
● Τα πρόστιμα θα πρέπει να αναβαθμιστούν αποτελεσματικά και είναι απαραίτητο η θέσπιση επειγόντως νέας νομοθεσίας και συνεχής επιτήρηση και αξιολόγησης
● Τονίζεται ότι η ανεπαρκής επιβολή των κανόνων οδικής κυκλοφορίας υπονομεύει τις προσπάθειες για επίτευξη του οράματος μηδενικών απωλειών
4. Υπουργείο Δικαιοσύνης: «Η πολιτική βούληση είναι απαραίτητη στο υψηλότερο κυβερνητικό επίπεδο για την εξασφάλιση κατάλληλης νομοθεσίας για την οδική ασφάλεια και την αυστηρή εφαρμογή των νόμων, με τους οποίους όλοι πρέπει να συμμορφώνονται. Αν αυτό δεν μπορέσει να εξασφαλιστεί, οι οικογένειες και οι κοινότητες θα συνεχίσουν να θρηνούν θύματα» Σε όλες τις χώρες που υιοθέτησαν πολιτικές που οδήγησαν στον δραστικό περιορισμό των τροχαίων συγκρούσεων η Δικαιοσύνη αποτέλεσε βασικό τομέα της ολοκληρωμένης παρέμβασης.
Στη χώρα μας όπου καμιά πολιτική για την πρόληψη δεν υπάρχει όπως και στους υπόλοιπους τομείς έτσι και στη Δικαιοσύνη το τροχαίο έγκλημα εξακολουθεί να αντιμετωπίζεται σαν αποτέλεσμα της κακιάς στιγμής.
Η αντιμετώπιση των τροχαίων εγκλημάτων από την Δικαιοσύνη αποτελεί σημαντικό παράγοντα που ευνοεί την ανάπτυξη της παραβατικότητας στην κυκλοφορία και την διαιώνιση του τροχαίου εγκλήματος. Καθένας (και ιδιαίτερα ο οδηγός) γνωρίζει πώς μπορεί το βράδυ να σκοτώσει ένα άνθρωπο παραβιάζοντας το κόκκινο, τρέχοντας με υπερβολική ταχύτητα, οδηγώντας μεθυσμένος και το πρωί να είναι ελεύθερος και να έχει στα χέρια του την άδεια οδήγησης. Μετά από πέντε ή οκτώ χρόνια μπορεί να καταδικαστεί σε 18μηνες με τριετή αναστολή από ένα δικαστήριο στο οποίο έχει το δικαίωμα να μην παραστεί, για να μη ταλαιπωρείται, αλλά να εκπροσωπηθεί από το δικηγόρο του που θα ζητήσει συγνώμη. Αν είναι και αρκετά νέος δεν χρειάζεται καν να ζητήσει συγνώμη. Έχει το ελαφρυντικό της μετά εφηβικής ηλικίας. Και μια δεύτερη ευκαιρία για να το επαναλάβει. Κάθε φόνος στην άσφαλτο, παρά την ύπαρξη αρκετών άλλων νόμων, θα χαρακτηριστεί «ανθρωποκτονία από αμέλεια».
● Αναμόρφωση του Κ.Ο.Κ, με κριτήριο την αποτελεσματικότητα του στην πρόληψη και τον περιορισμό των τροχαίων συγκρούσεων και των θυμάτων τους απαιτεί πολλαπλές αλλαγές σε ζητήματα που αφορούν και την Δικαιοσύνη
● Η Δικαιοσύνη πρέπει άμεσα να εκκαθαρίσει όλες τις υποθέσεις κατηγοριών για έκδοση πλαστών διπλωμάτων. Εκτός από την αντιμετώπιση αυτών που συμμετείχαν στην έκδοση, να αφαιρέσει τα διπλώματα απ όσους τα πήραν μ αυτόν τον τρόπο και να επιβάλει στους κατόχους πλαστών διπλωμάτων την ειδική επανεκπαίδευση και εξετάσεις μετά από ένα διάστημα αναγκαστικής απομάκρυνσης από τους δρόμους. Συμφώνα με επίσημες ανακοινώσεις όσων κατά καιρούς εξήγγειλαν την καταπολέμηση των κυκλωμάτων οι πλαστές άδειες οδήγησης ανέρχονται σε δεκάδες αν όχι σε εκατοντάδες χιλιάδες.
● Άμεση νομοθέτηση της απαγόρευσης απόκτησης αδείας οδήγησης για μια πενταετία για όσους συλληφθούν να οδηγούν χωρίς άδεια οδήγησης. Η συμμετοχή τέτοιων οδηγών σε σοβαρές τροχαίες συγκρούσεις είναι ιδιαίτερα αυξημένη αλλά ακόμα κι αυτό δεν τους εμποδίζει στο να αποκτήσουν άδεια οδήγησης.
● Ουσιαστική διερεύνηση των τροχαίων συγκρούσεων από τις αρχές πριν αποδοθούν κατηγορίες. Όχι στην αυτοπαγίδευση με τον άμεσο χαρακτηρισμό «ανθρωποκτονία από αμέλεια» κάθε θανατηφόρου τροχαίου. Πλήρης αναλυτική ενημέρωση στα θύματα και στις οικογένειες τους για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους ιδιαίτερα για τον πρώτο κρίσιμο καιρό που είναι βυθισμένες στον πόνο και δεν μπορούν να σκεφτούν τίποτα άλλο.
● Χρήση των υπάρχουσων ερευνών και διδαγμάτων από άλλες χώρες διερεύνησης των συγκρούσεων-«δεν υπάρχει λόγος να ξαναανακαλύπτουμε τον τροχό»
● Αυτόματη υποχρεωτική κατάθεση από τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας, λίστας με πιθανές συνομιλίες όλων των εμπλεκομένων οδηγών την ώρα της σύγκρουσης. Είναι κάτι που οι εταιρίες σήμερα με διάφορα νομικά προσχήματα (προσωπικά δεδομένα…) αρνούνται να το κάνουν ακόμα και μετά από Εισαγγελική εντολή και που έχει ιδιαίτερη σημασία λόγω της αυξανόμενης εμπλοκής σε τροχαίες συγκρούσεις οδηγών που μιλούν ή στέλνουν μηνύματα με το κινητό.
● Άμεση στέρηση της άδειας οδήγησης μέχρι το δικαστήριο σε όσους εμπλέκονται σε θανατηφόρο τροχαίο ή σε σοβαρό τραυματισμό.
● Κατά προτεραιότητα εκδίκαση των υποθέσεων τροχαίων συγκρούσεων (θανατηφόρων ή με σοβαρά τραυματίες). Να τελειώνουμε με την σημερινή απαράδεκτη κατάσταση όπου το πρωτόδικο ποινικό μπορεί να γίνει και πέντε χρόνια μετά, ενώ η ολοκλήρωση της διαδικασίας μπορεί να ξεπεράσει τα οκτώ χρόνια. Είναι χρόνια μαρτυρίου για τις οικογένειες και τους τραυματίες, χρόνια ευτελισμού της ανθρώπινης ύπαρξης χρόνια που καταδεικνύουν την πλήρη έλλειψη σεβασμού στα δεκάδες χιλιάδες θύματα των τροχαίων.
● Κατάργηση της παραγραφής όλων των «μικρών» αδικημάτων (παραβίαση κόκκινου, υπέρβαση ορίου ταχύτητας κλπ) που έχουν οδηγήσει στο φόνο αλλά κατά το χρόνο εκδίκασης έχουν παραγραφεί.
● Κατάργηση της δυνατότητας του κατηγορούμενου να μην παρίσταται στη δίκη ενώ η παρουσία των θυμάτων και των οικογενειών τους είναι υποχρεωτική… Δικαίωμα έφεσης και στα θύματα και όχι μόνο στους δράστες.
● Άμεση κατάργηση του άρθρου 43 του Κ.Ο.Κ- Εγκατάλειψη θύματος - Κακούργημα η ενσυνείδητη εγκατάλειψη θύματος –ΑΡΘΡΟ 306 Π.Κ» Παράλληλα, με την τροποποιημένη πλέον διάταξη του άρθρου 306 Π.Κ, που αφορά την έκθεση, παραλείπεται το στοιχείο της πρόθεσης γι’ αυτούς που εγκαταλείπουν αβοήθητα τα θύματα τους, τα οποία τραυμάτισαν υπαίτια, περιλαμβάνοντας ακόμα και την εξ΄αμελείας έκθεση σε κίνδυνο τραυματισμένου προσώπου . Ωστόσο, η διατήρηση της ισχύος του άρθρου 43 του ΚΟΚ, δημιουργεί σύγχυση και δινομία προς όφελος των δραστών.
● Διασυνοριακή επιβολή κυρώσεων για τροχαίες παραβάσεις- βελτίωση και συμμόρφωση με τους εν λόγω κανόνες που θα λειτουργεί αποτρεπτικά, μειώνοντας έτσι την επικίνδυνη συμπεριφορά και βελτιώνοντας την οδική ασφάλεια
● Επισημαίνεται ότι η αποτελεσματική και πλήρης απόκριση μετά τη σύγκρουση περιλαμβάνει την ενδελεχή έρευνα για τον εντοπισμό των αιτιών των συγκρούσεων, καθώς και άλλες ποινικές και αστικές διαδικασίες.
● Τονίζεται ότι η ανεπαρκής επιβολή των κανόνων οδικής κυκλοφορίας υπονομεύει τις προσπάθειες για επίτευξη του οράματος μηδενικών απωλειών
● Οφείλουμε να ανατρέψουμε την πραγματικότητα του τροχαίου «της κακιάς στιγμής», να αποκαταστήσουμε την άποψη των Δικαστών σχετικά με το τροχαίο συμβάν, η οποία «άποψη», όσο περνάει ο καιρός γίνεται μεγαλύτερη στην απόδοση της Δικαιοσύνης για τα Θύματα.
● Πιστεύουμε στην δημιουργία επιτροπής συμπεριλαμβανομένων και ημών και όποιον εσείς κρίνετε, για να εξεταστούν ένα- προς ένα τα άρθρα του Π.Κ και της Δικονομίας που αφορούν τα τροχαία, για να γίνει μια ολοκληρωμένη πρόταση, που αφού περάσει από το κοινοβούλιο να αποτελέσει το νομικό πλαίσιο μίας άλλης εποχής.
● Η άμεση εκδίκαση των υποθέσεων τροχαίων συγκρούσεων θωρακίζει τη δικαιοσύνη και είναι λυτρωτική για την πολιτική και τη δικαστική εξουσία. Συνολικά η επιτάχυνση στην απονομή δικαιοσύνης θωρακίζει το θεσμό και τονώνει το «περί δικαίου αίσθημα» στα θύματα
● Δικαιοσύνη στα θύματα των τροχαίων συγκρούσεων
● Αξιολόγηση της ανάγκης να βρούμε κανόνες για την αλλαγή Ποινικής Νομοθεσίας και Ποινικής ευθύνης για τα αδικήματα που σχετίζονται με την οδική κυκλοφορία εισάγοντας την προβλεψιμότητα και την πιθανή απάτη, όχι μόνο στις συμπεριφορές του οδηγού, αλλά και σε άλλα είδη, όπως οι προσωπικές ευθύνες όσον αφορά τη συντήρηση του οδικού δικτύου, την κατασκευή και λειτουργία δρόμων και υποχρέωση συντήρησής του. Ψύχραιμη, κλιμακούμενη αναμόρφωση του συστήματος ποινών.
● Αναγνώριση του φοβερού κόστους του οδικού κινδύνου. Η απώλεια μελών από τις οικογένειες τους όταν χάνονται νέοι άνθρωποι και όλα τα κόστη που σχετίζονται με τον τραυματισμό ή το θάνατο στο δρόμο, την απώλεια ποιότητας ζωής.
5. Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών: δεν έχει σχεδιάσει ποτέ στα πρότυπα των ευρωπαϊκών χωρών προκειμένου να υπάρξει ομοιογένεια στην αντιμετώπιση των όποιων προβλημάτων που αφορούν το σχεδιασμό, τη μελέτη, την κατασκευή, τις παρεμβάσεις την συντήρηση και γενικά την καταγραφή όλων εκείνων των στοιχείων προκειμένου να δίδεται ένα οδικό δίκτυο το οποίο θα είναι συγχωρητικό για τον χρήστη και θα παρέχει ασφάλεια στους οδηγούς.
● Συγκρότηση ομάδας εμπειρογνωμόνων για την ανάπτυξη ενός πλαισίου ταξινόμησης οδών που θα αντιστοιχίζει καλύτερα τα όρια ταχύτητας με τον σχεδιασμό και τη διαμόρφωση των οδών, σύμφωνα με την προσέγγιση του ασφαλούς συστήματος
● Επιτάχυνση των εργασιών σχετικά με τις προδιαγραφές σε επίπεδο ΕΕ για την οδική σηματοδότηση και τις οδικές σημάνσεις, προκειμένου να προετοιμαστεί το έδαφος για υψηλότερο επίπεδο αυτοματισμού στα οχήματα ώστε να καταστούν πιο αποτελεσματικά τα συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης, για την κατασκευή «συγχωρητικών» δρόμων, για την ασφάλεια όλων των χρηστών του δρόμου, ειδικά σε επικίνδυνες περιοχές ή σε περιοχές που χαρακτηρίζονται από ισχυρή παρουσία ευάλωτων χρηστών του δρόμου
● Σχεδιασμός στην κατασκευή νέων οδικών υποδομών θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη οι ανάγκες των χρηστών των οδών με μειωμένη κινητικότητα και άλλες αναπηρίες
● Συνέργειες μεταξύ του ευρωπαϊκού δικτύου ποδηλατοδρόμων EuroVelo και του ΔΕΔ-Μ, προκειμένου να καταστούν ασφαλέστερες και καλύτερα συνδεδεμένες οι ποδηλατικές υποδομές (Προτάθηκε από την ΕΥΘΥΤΑ στον Δήμο Ρόδου το 2011, παραμένει ακόμη στην εξέταση του αιτήματος)
● Άμεση συνεργασία με τις περιφέρειες και τους δήμους προκειμένου να ολοκληρωθούν οι σχετικές υποδομές του «τελευταίου χιλιομέτρου» ώστε να καταστεί δυνατή μια πιο απρόσκοπτη και αποδοτική χρήση υποδομών και υπηρεσιών η οποία θα βελτιώνει την οδική ασφάλεια
● Σχεδιασμός υποδομών πεζοπορίας και ποδηλασίας με προδιαγραφές ασφαλείας και όχι ανά 10χρόνια να κατασκευάζεται ποδηλατόδρομος από το πουθενά στο πουθενά
● Θέσπιση-παρακολούθηση εφαρμογής μέγιστης ταχύτητας 30 χλμ/ώρα σε κατοικημένες περιοχές και περιοχές όπου υπάρχει μεγάλος αριθμός ποδηλατών και πεζών και να εισαχθούν συστήματα βαθμών ποινής
● Τοποθέτηση συσκευών για την παρεμπόδιση της οδήγησης υπό την επήρεια οινοπνεύματος, με ιδιαίτερη έμφαση στους κατ’ επανάληψη παραβάτες, τους πρώτη φορά παραβάτες και όλους τους επαγγελματίες οδηγούς
● Επιβολή αυστηρών κυρώσεων για να αποτραπεί η υπέρβαση ταχύτητας
● Προώθηση σχετικών ρυθμίσεων για την ασφάλεια του προσωπικού των υπηρεσιών κατ’ οίκον διανομής, καθώς και των απαιτήσεων-υποχρεώσεων –κυρώσεων στους εργοδότες και στις επιχειρήσεις, ώστε να διασφαλιστεί η παροχή και η χρήση εξοπλισμού ασφαλείας και ασφαλών οχημάτων
● Ορθή εφαρμογή της οδηγίας 89/391/ΕΟΚ σχετικά με την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων-επιβολή κυρώσεων σχετικά με την κόπωση των οδηγών στις εμπορευματικές και επιβατικές μεταφορές που αποτελεί σοβαρή αιτία τροχαίων συγκρούσεων
● Επιβολή αποτελεσματικών αναλογικών και αποτρεπτικών κυρώσεων για τη χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση, μεταξύ άλλων και με χρηματικές ποινές, ώστε να αυξήσουν την ευαισθητοποίηση σχετικά με τους κινδύνους και να βελτιώσουν την επιβολή των κανόνων
● Καταγραφή πανελλαδικά και κατ΄ έτος των θέσεων υψηλής επικινδυνότητας
● Ανάπτυξη και εκσυγχρονισμό προδιαγραφών και οδηγιών σχεδιασμού των δρόμων
● Συνεργασία με τα Μ.Μ.Ε προβολή video με ευθύνη της Πολιτείας (όπως γίνεται με τις κυβερνήσεις Ε.Ε) για τις πέντε κύριες αιτίες των δυστυχημάτων (ταχύτητα, χρήση κινητού τηλεφώνου, ποτό και οδήγηση, ζώνη ασφαλείας, παιδικό κάθισμα χρήση κράνους) για να σωθεί ένας μεγάλος αριθμό ζωών με δεδομένο ότι οι χρήστες του δρόμου οδηγοί, επιβάτες, πεζοί υποτιμούν σε μεγάλο βαθμό τον κίνδυνο οδικής κυκλοφορίας όπως τον ρόλο της ταχύτητας, της απόσπασης της προσοχής, του αλκοόλ, της κόπωσης κλπ με αποτέλεσμα τα μέτρα ασφάλειας της οδικής κυκλοφορίας είναι σε μεγάλο βαθμό ανεπαρκώς έως ελλιπή σχεδιασμένα και λιγότερο αποδεκτά από τους χρήστες.
● Ανάγκη ύπαρξης ασφαλούς εισόδου και εξόδου από τους κόμβους στο εθνικό και επαρχιακό οδικό δίκτυο για την σοβαρή βελτίωση της ασφάλειας στην κυκλοφορία. Απαιτείται η πιστή εφαρμογή της νομοθεσίας στην υποχρέωση κατασκευής κόμβου εισόδου-εξόδου σε οποιοδήποτε κατάστημα κείται επί της επαρχιακής ή εθνικής οδού
● Έλεγχος Οδικής Ασφάλειας θα αποτελέσει καταλύτη για τη βελτίωση του σχεδιασµού των οδών, έτσι ώστε η εμπειρία από την εφαρμογή των αρχών του ασφαλούς σχεδιασµού σε υπό µελέτη ή υφιστάμενη οδό θα συμβάλει στη βελτίωση των µμελλοντικών µελετών. Μέσω της διαδικασίας αυτής, αναπτύσσεται η Παιδεία οδικής ασφάλειας µμεταξύ των µμελετητών των οδών. Ως εκ τούτου επιβάλλεται να γίνεται Έλεγχος Οδικής Ασφάλειας, από τους ήδη πιστοποιημένους Ελεγκτές Οδικής Ασφάλειας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών παρέχοντας ένα ασφαλέστερο οδικό περιβάλλον και διασφαλίζοντας τον σχεδιασµό ενός ασφαλέστερου οδικού περιβάλλοντος, χωρίς εκπλήξεις για τους χρήστες των οδών προκειμένου να αποφευχθούν κακοτεχνίες στο οδικό δίκτυο
Είναι αδιανόητο να εκπονούνται έργα και να μην γίνεται Ε.Ο.Α (έχουν σταλεί σχετικά έγγραφα από την ΕΥΘΥΤΑ στις Τεχνικές Υπηρεσίες περιφέρειας και δήμου)
● Επισήμανση όποιος φορέας, δημόσιος ή ιδιωτικός, αποφασίζει να κατασκευάσει το δίκτυό του (ρεύμα, τηλεφωνία, ύδρευση) θα επέμβει στο οδόστρωμα (εκσκαφή, τοποθέτηση) χωρίς να λαμβάνει ειδική μέριμνα κατά την αποκατάστασή του, με αποτέλεσμα ο οδηγός να κινδυνεύει λόγω της τοπικής ανωμαλίας που παρουσιάζει το οδόστρωμα.
● Τόσο στο εθνικό όσο και στο κύριο επαρχιακό δίκτυο των πόλεων έχουν μετατραπεί σε οικιστικούς υποδοχείς με σοβαρότατες αρνητικές συνέπειες σε πολλαπλά επίπεδα και κυρίως στην οδική ασφάλεια. Στο γεγονός αυτό συντείνουν η καταστρατήγηση του θεσμικού πλαισίου για τις παρεκκλίσεις αρτιότητας, οι αλλαγές χρήσεων με υπερεκμετάλλευση του Σ.Δ. και το συνονθύλευμα των παρόδιων χρήσεων. Οι παρόδιες χρήσεις των εθνικών οδών είναι εξαιρετικά σημαντικό κεφάλαιο και πρέπει να αντιμετωπισθούν κάτω από ενιαίο πρίσμα.
● Κύριο αίτημα της επιτάχυνσης της μελέτης σύνδεσης της πόλης Ρόδου με το αεροδρόμιο το οποίο έχει κατατεθεί κατ΄ επανάληψη από την ΕΥΘΥΤΑ στο Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών
● Μελέτες για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος και ΣΒΑΚ (Όταν λοιπόν αναφερόμαστε στη Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα, εννοούμε την κινητικότητα εκείνη που εξυπηρετεί τις ανάγκες μετακινήσεων των πολιτών, ενώ ταυτόχρονα σέβεται το περιβάλλον, την κοινωνία και την οικονομία, διασφαλίζοντας ένα υψηλό επίπεδο ποιότητας ζωής και δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για να κληρονομηθεί αυτό από τις επόμενες γενεές) επιβάλλονται χωρίς τη συνολική αξιολόγηση και ιεράρχηση του οδικού δικτύου των πόλεων και χωρίς την συμμετοχή των Συγκοινωνιολόγων. Οι όποιες παρεμβάσεις γίνονται είναι αποσπασματικές
● Επανασχεδιασμός της κυκλοφορίας στις πόλεις με βάση τις ανάγκες πρωταρχικά των πεζών καθώς και ο σχεδιασμός και η υλοποίηση δικτύου ποδηλατοδρόμων
● Οι υπάρχουσες καταγραφές – επιθεωρήσεις του οδικού δικτύου της χώρας να πραγματοποιούνται από Ελεγκτής Οδικής Ασφάλειας, σε συνεργασία με τους μηχανικούς της κάθε Περιφερείας και των Δήμων, να επικαιροποιηούνται για να έχουμε ορθές βάσεις δεδομένων.
●
Τήρηση και επιβολή κυρώσεων στην μη εφαρμογή
των κείμενων διατάξεων κατά την υπογραφή της
εργολαβικής σύμβασης στη ανυπαρξία
σήμανσης των εκτελούμενων έργων όχι μόνον για τους εργαζόμενους αλλά και για
τους διερχόμενους. Οι διερχόμενοι μπορεί να είναι απλά κάποιοι πεζοί, μπορεί να
είναι στο ποδήλατο τους και φυσικά μπορεί να είναι οδηγοί. Οι διατάξεις αυτές
αποτελούν δεσμευτικό στοιχείο και προϋπόθεση για την περαίωση ενός έργου. Η
ευθύνη της πολιτείας που με τα κατάλληλα όργανα επιβλέπει την εκτέλεση των
εργασιών αλλά θα πρέπει να προχωρά στον ουσιαστικό έλεγχο όλων των συμβατικών
υποχρεώσεων του Εργολάβου, παράμετρος των οποίων είναι και η εφαρμογή όλων των
κανονισμών και νομοθεσίας που αφορούν στην ασφάλεια των διερχομένων.
● Κατάρτηση πλήρους Μητρώου οδών ανά Περιφέρεια και Δήμο που θα περιλαμβάνει όλες τις πληροφορίες για την γεωμετρία, τη σήμανση και τον εξοπλισμό της οδού, τα τεχνικά έργα, τα χαρακτηριστικά των οδοστρωμάτων, το οδικό περιβάλλον, τους κυκλοφοριακούς φόρτους, τα αρχεία τροχαίων συμβάντων την επισήμανση των επικίνδυνων σημείων, τον προσδιορισμό βελτιώσεων και την αξιολόγηση των αποτελεσμάτων εφαρμογής τους
● Δημιουργία Υπηρεσίας Οδικής Ασφάλειας σε κάθε Περιφέρεια και Δήμο, με επιστημονικό και τεχνικό προσωπικό με δικό της προϋπολογισμό για να δραστηριοποιείται στο συγκεκριμένο θέμα και την ανάληψη καθοριστικών επεμβάσεων για την οδική ασφάλεια στο δίκτυο αρμοδιότητας και την σχετική παρακολούθηση-πορείας των έργων – παραλαβής των έργων από Ε.Ο.Α
● Αυστηρός έλεγχος ανασφάλιστων οχημάτων, επιβολή αυστηρών κυρώσεων
● Θέσπιση υποχρεωτικά του μαύρου κουτιού στα οχήματα:
Τι είναι τα μαύρα κουτιά. Η FEVR ( Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Θυμάτων Τροχαίων – Μέλος η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ)στηρίζει χρόνια τώρα την εγκατάσταση των μαύρων κουτιών στα αυτοκίνητα. Τα μαύρα κουτιά ή ( EDR ) χρησιμοποιούνται για να βελτιώσουν την οδική ασφάλεια καταγράφοντας πως οδηγούνται τα αυτοκίνητα. Στην πιο απλή τους μορφή καταγράφουν τις αλλαγές στην ταχύτητα, στην επιτάχυνση και στην κατεύθυνση του ταξιδιού. Μερικά μαύρα κουτιά χρησιμοποιούν αυτές τις πληροφορίες για να ενεργοποιήσουν συστήματα ασφαλείας όπως αερόσακους και φρένα με σύστημα αντι-μπλοκαρίσματος. Άλλα, που εγκαθίστανται μετά την κατασκευή του αυτοκινήτου, χρησιμοποιούν τις πληροφορίες για την εκπαίδευση των οδηγών για την αναπαράσταση μιας σύγκρουσης αλλά και για την πρόληψή τους. Πολλές εταιρείες χρησιμοποιούν τα μαύρα κουτιά στα εταιρικά αυτοκίνητα για να μειώσουν τα κόστη των ατυχημάτων. Γονείς στην Αμερική και ασφαλιστικές εταιρείες στην Ευρώπη τα χρησιμοποιούν για να προστατεύσουν τους νέους οδηγούς. Τα μόνα που χρειάζονται για την αναπαράσταση και την πρόληψη μιας σύγκρουσης είναι τα δεδομένα από το αυτοκίνητο μόλις λίγο πριν και μετά για περίπου ένα λεπτό. Για την εκπαίδευση και την επίβλεψη των νέων οδηγών, τα μαύρα κουτιά μπορούν να παρέχουν συνεχή παρακολούθηση. Μπορούν επίσης να ενσωματώνουν αυτόματα ειδοποίηση σύγκρουσης (e-call ) με τη χρήση GPS ώστε η τροχαία και οι υπηρεσίες διάσωσης να ειδοποιούνται άμεσα για το γεγονός, το τόπο και τη σοβαρότητα του. Τα μαύρα κουτιά είναι μικρά και φθηνά σε σύγκριση με την οικονομία που μπορεί να πετύχουν. Σε τιμές 250-400 € για αυτά που εγκαθίστανται από γονείς και ασφαλιστικές εταιρείες, κοστίζουν όσο περίπου οι απλές συσκευές GPS. Εκτιμάται ότι όταν εγκατασταθεί ένα μαύρο κουτί σε κάθε επιβατηγό αυτοκίνητο, αυτό θα βγάλει τα έξοδά του μέσα σε τρία χρόνια προλαμβάνοντας τις απώλειες σε ζωές και τις λοιπές αποζημιώσεις
● Τήρηση του Κ.Ο.Κ κατά την είσοδο και έξοδο από το κτήριο της Βουλής. Οι παρανομούντες να μην εμπίπτουν σε άλλη κατηγορία πολιτών και δεν τους επιβάλλονται οι προβλεπόμενες κυρώσεις του Κ.Ο.Κ (καταγεγραμμένες συμπεριφορές)
● Κατάθεση νομοσχεδίων του Υπουργείου προς συζήτηση στην Μόνιμη Διακομματική Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας και όχι στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου
● Αίτημα διαχρονικό θα πρέπει επί τέλους (έστω και μετά από πολλά χρόνια καθυστερήσεων) να τεθούν σε διαδικασία υλοποίησης τα δυο σοβαρά έργα που τα «μελετάμε» δεκαετίες και που ουδέποτε υλοποιούνται και τα οποία θα επιλύσουν πολλά προβλήματα και θα συμβάλλουν στην μείωση των τροχαίων. Αυτά είναι ο περιμετρικός δακτύλιος της πόλης της Ρόδου σε συνδυασμό με τη νέα είσοδο πόλης Ρόδου (αρτηρία αεροδρόμιο – Ρόδος που θα «κουμπώσει» στον περιμετρικό δακτύλιο). Αυτή τη στιγμή ο μεν περιμετρικός παρότι είχε ώριμη μελέτη εγκαταλείφθηκε στην τύχη του, η δε νέα είσοδος πόλης Ρόδου ξαναμελετάται.
6.Υπουργείο Εσωτερικών: δεν έδωσε την ευκαιρία σε Περιφέρειες και Δήμους να αναπτύξουν προγράμματα, με στόχο την συνειδητοποίηση των πολιτών στα πρότυπα των ευρωπαϊκών χωρών όπου εφαρμόστηκαν από άποψη οδικής ασφάλειας, μέτρα άμεσης απόδοσης επιτυχώς σε αναπτυγμένες χώρες. Επισημαίνεται ότι για όλες τις δράσεις και για την άμεση απόδοση του προγράμματος, θα πρέπει να είναι απαραίτητη η πρόβλεψη για καλή και αποτελεσματική συνεργασία μέσα σε ένα πλαίσιο σαφώς καθορισμένων ρόλων και αρμοδιοτήτων
● Αξιολόγηση των επιδόσεων οδικής ασφάλειας των περιφερειών ούτως ώστε να δίνεται η ευκαιρία να εντοπιστούν οι Περιφέρειες με τις καλύτερες επιδόσεις και να αποτελέσουν πρότυπα για τις υπόλοιπες Περιφέρειες μέσω διαφόρων καλών πρακτικών οδικής ασφάλειας που εφαρμόζουν
●
Σχεδιασμός στρατηγικών σχεδίων
οδικής ασφάλειας που θα τίθενται ως
στόχοι σε επίπεδο Περιφέρειας. Κάθε Περιφέρεια πρέπει να έχει συγκεκριμένους
στόχους για τη μείωση των δυστυχημάτων και των παθούντων καθώς και στη
συντήρηση του οδικού δικτύου, ώστε να κινδυνεύουν όσο το δυνατόν λιγότερο οι
χρήστες της οδού.
●
Συστηματική μελέτη του αντικειμένου της οδικής ασφάλειας και των
τροχαίων
δυστυχημάτων των Περιφερειών των Δήμων με στόχο την διερεύνηση των παρακάτω:
Ø Συλλογή δεδομένων και
μεταβλητών από μεγαλύτερο χρονικό εύρος, έτσι ώστε να φανεί ακόμα περισσότερο η
μεταβολή των θανάτων και των δυστυχημάτων ανά χρόνο.
Ø Συλλογή περισσότερων
δεδομένων για κάθε Περιφέρεια και κάθε Δήμο, όπως π.χ. μήκος οδικού δικτύου,
μήκος υπεραστικών οδών κ.ά.. Συμπεριλαμβανομένων των επιπλέον μεταβλητών, θα
διαμορφωνόταν μια πιο σφαιρική εικόνα για την επίδοση στην οδική ασφάλεια των
Περιφερειών, των Δήμων στα οδικά τροχαία συμβάντα.
Ø Σύγκριση αποτελεσμάτων
με αντίστοιχα μοντέλα άλλων χωρών, όπως για
παράδειγμα τα Κράτη - Μέλη και οι Περιφέρειες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
-Έρευνα αναφορικά με τους Νομούς της Ελλάδας και κατάταξη αυτών με κοινοποίηση διεθνή.
● Στατιστική Υπηρεσία (ΕΛΣΤΑΤ). Δεν γίνεται αναφορά όλων των τροχαίων συμβάντων με αποτέλεσμα να στρεβλώνει τα διαθέσιμα στατιστικά στοιχεία χωρίς τον προσδιορισμό του πραγματικού αριθμού των τροχαίων. Είναι βασισμένη σε μια απηρχαιωμένη μεθοδολογία, δεν παρέχει τα ποιοτικά εκείνα στοιχεία που επιτρέπουν στους ασχολούμενους με τα τροχαία δυστυχήματα, να εξάγουν τα συμπεράσματα και να δράσουν ανάλογα. Εξάλλου η Ελληνική Στατιστική των Τροχαίων σταματά ουσιαστικά στην πόρτα του Νοσοκομείου. Ο οδηγός Ι.Χ, μοτοσικλέτας που υπέστη βαριά Κ.Ε.Κ, ο πεζός, θύματα από εγκληματική συμπεριφορά οδηγού-οδηγών, που καταλήγουν μετά από κάποιο χρονικό διάστημα, δεν περιλαμβάνονται στα θύματα τροχαίων. Σε όλες τις χώρες με υψηλή στάθμη φροντίδας, τα στοιχεία για τους επιτόπου νεκρούς συμπληρώνονται από το Εθνικό μητρώο τραύματος (αρμοδιότητα του Υπουργείου Υγείας) που παρακολουθεί την εξέλιξη και έκβαση των τραυματισμών και παρέχει πληροφορίες για τη συνεχή βελτίωση και καλύτερα αποτελέσματα. δεν γίνεται αναφορά όλων των θυμάτων ατυχημάτων, πράγμα το οποίο στρεβλώνει τα διαθέσιμα στατιστικά στοιχεία· λαμβάνοντας υπόψη ότι πρέπει να αναπτυχθούν αποτελεσματικές μέθοδοι δοκιμών για τον προσδιορισμό του πραγματικού αριθμού των θυμάτων τροχαίων ατυχημάτων.
● Αναγνώριση επίσημα από την Πολιτεία της Παγκόσμιας Ημέρας Μνήμης των Θυμάτων Τροχαίων, την τρίτη Κυριακή του Νοεμβρίου κάθε έτους, η οποία στοχεύει στη μνήμη των πολλών εκατομμυρίων ανθρώπων οι οποίοι έχασαν τη ζωή τους ή τραυματίστηκαν σοβαρά σε τροχαία δυστυχήματα σε όλο τον κόσμο και αποτελεί μια ημέρα για να εκφραστούν ευχαριστίες προς τις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης, καθώς και ημέρα προβληματισμού σχετικά με την τεράστια επιβάρυνση και το κόστος που ενέχει αυτή η καθημερινή διαρκής καταστροφή για τις οικογένειες και τις χώρες διοργανώνοντας ετήσια εκδήλωση με την υποστήριξη της Κυβέρνησης.
● Συμμετοχή των ΜΜΕ, σύμφωνα με τη Διακήρυξη της Στοκχόλμης για να προωθήσουν την επίτευξη της οδικής ασφάλειας και των στόχων «Όραμα μηδενικών απωλειών»
● Καθιέρωση και διοργάνωση «Ευρωπαϊκό Έτος Οδικής Ασφάλειας» κατά τα προσεχή έτη στο πλαίσιο του πολιτικής της ΕΕ για την οδική ασφάλεια 2021-2030
● Καθιέρωση «Πράσινες Πόλεις» με τον χαρακτήρα ενός «σήματος ασφαλέστερης πόλης», με βάση κριτήρια ύψιστων προτύπων οδικής ασφάλειας για όλους τους χρήστες των βιώσιμων δημόσιων χώρων και των μειωμένων εκπομπών CO2
Υπενθυμίζεται ότι, η οδική ασφάλεια αποτελεί κοινή ευθύνη όλων των φορέων και αρχών σε εθνικό και τοπικό επίπεδο, προκειμένου να διασφαλίσει ότι η οδική ασφάλεια εξακολουθεί να αποτελεί προτεραιότητα στις οδικές μεταφορές προκειμένου να εφαρμοστεί η Διακήρυξη της Στοκχόλμης για την οδική ασφάλεια. Οι άνθρωποι κάνουν λάθη που μπορούν να οδηγήσουν σε τροχαίες συγκρούσεις. Το ανθρώπινο σώμα έχει μια γνωστή περιορισμένη φυσική ικανότητα ανοχής στις δυνάμεις σύγκρουσης, πριν εμφανιστεί βλάβη. Τα άτομα έχουν ευθύνη να ενεργούν με προσοχή και εντός των κανόνων κυκλοφορίας, αλλά υπάρχει κοινή ευθύνη σε εκείνους που σχεδιάζουν, κατασκευάζουν, διαχειρίζονται και χρησιμοποιούν τους δρόμους, ώστε να αποτρέπονται οι συγκρούσεις που προκαλούν σοβαρό τραυματισμό ή θάνατο. Ένα υπεύθυνο και αξιόπιστο ηγετικό επιτελείο για την οδική ασφάλεια σε επίπεδο χώρας, περιφέρειας και πόλης είναι ζωτικής σημασίας για την επιτυχία του στόχου. Η ισχυρή και συνεχής επιβολή των νόμων για την οδική ασφάλεια, συνοδευόμενη από τη δημόσια εκπαίδευση, έχει θετικές επιπτώσεις στη συμπεριφορά των χρηστών του οδικού δικτύου και συνεπώς έχει τη δυνατότητα να σώσει εκατομμύρια ζωές
Η βελτίωση της πολιτικής για την οδική ασφάλεια δεν είναι ένα εφάπαξ γεγονός, αλλά η επιδίωξη μιας μακροπρόθεσμης συλλογικής δράσης. Για τον σκοπό αυτόν οι στόχοι της οδικής ασφάλειας στη μείωση των θανάτων και των τραυματισμών αποτελούν την αρχή ενός ταξιδιού για την αλλαγή της πολιτικής για την οδική ασφάλεια –ένα ταξίδι που πρέπει να διεξαχθεί πλήρως σε εθνικό και τοπικό επίπεδο.
Η ευθύνη για τους θανάτους και τους τραυματισμούς οδικής κυκλοφορίας κατανέμεται μεταξύ των ηγετών για την οδική ασφάλεια σε επίπεδο χώρας, περιφέρειας και πόλης. Όταν οι χρήστες της οδού κάνουν λάθη ή παραβιάζουν τους κανόνες, η ευθύνη επιστρέφει στους σχεδιαστές συστημάτων για να διασφαλίσει ότι αυτές οι αποτυχίες δεν θα οδηγήσουν σε θάνατο ή σοβαρό τραυματισμό. Η ανάπτυξη ισχυρής πολιτικής βούλησης, οδικής παιδείας και εκπαίδευσης οδικής ασφάλειας είναι το ζητούμενο τόσο των αρχών και των ενδιαφερομένων μερών καθώς και του συνόλου του πληθυσμού. Το στοίχημα της επόμενης μέρας, της επόμενης δεκαετίας 2021-2030 είναι μεγάλο. Οι θάνατοι και οι τραυματισμοί οδικής κυκλοφορίας αποτελούν μια αφύσικη αιτία θανάτου και τραυματισμού, που μπορεί ευρύτατα να αποφευχθούν γιατί οφείλονται σε έλλειμμα του συστήματος και παιδείας οδικής ασφάλειας.
Τα τροχαία είναι προβλέψιμα και μπορούν να εκμηδενιστούν.
Χωρίς όραμα όλοι οι άνθρωποι φθείρονται, χωρίς ελπίδα όλοι οι άνθρωποι χάνονται. Όλοι έχουμε ευθύνη για μια σίγουρη και ασφαλή κυκλοφορία
Προϋποθέσεις για την βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας στην Ελλάδα στη δεκαετία
2021-2030
Έχοντας περάσει από τον πικρό δρόμο της απώλειας του παιδιού μου, χωρίς την δική του υπαιτιότητα, αλλά λόγω της ανευθυνότητας , της εγκληματικής συμπεριφοράς του οδηγού, και δραστηριοποιούμενη 20 χρόνια στην ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ ως πρόεδρος, πιστεύω ότι υπάρχει δυνατότητα μεσοπρόθεσμα να μειωθούν τουλάχιστον κατά 50% τα τροχαία δυστυχήματα στη χώρα μας.
Αρκεί να υπάρξει:
• εκδήλωση ισχυρής πολιτικής βούλησης
• ανάπτυξη της αίσθησης του επείγοντος.
Σας παραθέτουμε προτάσεις για την βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας στην Ελλάδα στη δεκαετία 2021-2030 για μια ολοκληρωμένη πολιτική, προκειμένου να βελτιωθεί ο οδικός πολιτισμός μας, να σωθούν ζωές και να αποφευχθούν οι αναπηρίες. Όλα αυτά είναι δοκιμασμένα σε χώρες, όπου με τη συνεπή εφαρμογή τους και την πολιτική βούληση, επιτεύχθηκαν με εξαιρετικά αποτελέσματα.
Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ- Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας, διαθέτοντας εθελοντές- εξειδικευμένο επιστημονικό και τεχνικό δυναμικό συνδεδεμένο με 20 και πλέον Ευρωπαϊκές και Παγκόσμιες Οργανώσεις, δραστηριοποιείται στη Ρόδο-Δωδεκάνησα, με σκοπό την ενημέρωση, ευαισθητοποίηση πολιτών και φορέων στο θέμα της Οδικής Ασφάλειας δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην κυκλοφοριακή αγωγή, στην παιδεία οδικής ασφάλειας και στην υποστήριξη των θυμάτων.
Σας ευχόμαστε καλή επιτυχία στην προσπάθειά σας για την βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας στην Ελλάδα στη δεκαετία 2021-2030 στην μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων και του ανθρώπινου πόνου στη χώρα μας.
Σας παρακαλούμε να θυμάστε πάντα, σε κάθε σας ουσιαστική παρέμβαση, ότι η οδική ασφάλεια αποτελεί ουσιώδη συνιστώσα της ποιότητας της ζωής και του πολιτισμού μας.
Η αντιμετώπιση των τροχαίων δυστυχημάτων και η οδική ασφάλεια είναι κατ’ εξοχήν υπόθεση του Κράτους και πρέπει να αποτελεί κυρίαρχο στοιχείο κάθε κυβερνητικής πολιτικής.
Απαιτείται να συνειδητοποιήσει η πολιτική ηγεσία, η επιστημονική κοινότητα και οι επικεφαλής των αρμοδίων Υπουργείων και υπηρεσιών, ότι: η μείωση των τροχαίων και των συνεπειών τους σε ποσοστά μεγαλύτερο του 50% είναι εφικτή και αποτελεί εχέγγυο για την αποτελεσματική αντιμετώπιση του προβλήματος στη χώρα μας.
Να κατανοήσουμε ότι: το τροχαίο «δυστύχημα» δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται ως «τυχαίο- μοιραίο» γεγονός αλλά ως αποτέλεσμα της συνισταμένης των παραγόντων που συνθέτουν το πρόβλημα της οδικής ασφάλειας ( χρήστης, οδική υποδομή, οδικό περιβάλλον, έλεγχος του συστήματος)
Ο θάνατος από τροχαίο δεν είναι αποδεκτός από κανένα. Δεν ανήκει στα «φυσικά αίτια». Οφείλεται σε έλλειμμα του συστήματος και μπορεί να αποφευχθεί, αρκεί η Πολιτεία να θελήσει και να υποστηρίξει με σοβαρότητα, συνέπεια και διάρκεια τον Οδικό Πολιτισμό.
Μετά από όσα προαναφέρθηκαν και στο πλαίσιο των ατομικών και κοινωνικών δικαιωμάτων καθίσταται επιτακτική ανάγκη να ληφθούν όλα τα μέτρα από τους αρμόδιους φορείς προκειμένου να εξασφαλιστεί η ασφαλής χρήση του οδικού δικτύου με γνώμονα πάντοτε ότι ο χρήστης τηρεί τον Κ.Ο.Κ απρόσκοπτα και με σεβασμό.
Συνεχίζουμε με δύναμη και αισιοδοξία να πετύχουμε τους στόχους μας.
Έχουμε δικαίωμα να είμαστε ασφαλείς κατά την χρήση του οδικού δικτύου ως πεζοί, ως οδηγοί, ως παιδιά, ως ενήλικες, ως υπερήλικες, ως ΑμεΑ.
Ο κ. Εtienne Krug Δ/ντής Πρόληψης των Ατυχημάτων και Αναπηριών του Π.Ο.Υ, πιστεύει ότι οι Μ.Κ.Ο Οδικής Ασφάλειας, διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στην προάσπιση της Οδικής Ασφάλειας σε Εθνικό και τοπικό επίπεδο.
« Η αλλαγή δεν θα συμβεί έτσι ξαφνικά, προωθείται από άνδρες και γυναίκες που το πνεύμα τους προκαλείται και εμπνέεται να δημιουργήσει μια διαφορά» Olanrewaju Osho, Safety Alliance, Nigiria
Τελειώνοντας σας υπενθυμίζουμε την ρήση του Αμπέρ Καμύ: «Ο πιο παράλογος τρόπος για να πεθάνεις είναι το τροχαίο». Τραγική ειρωνεία τον κατέταξε στα θύματα τροχαίου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου