Τι είναι η Ε.Υ.ΘΥ.Τ.Α.


Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ- ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ

Εταιρεία Υποστήριξης Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων είναι ένας Μη Κερδοσκοπικός, Μη Κυβερνητικός Οργανισμός, στο χώρο της Οδικής Ασφάλειας.
Στη Ρόδο λειτουργεί από τον Ιούνιο 2004 , πρωτοβουλία της Προέδρου Καρύδη Ελένης, θύμα τροχαίου ατυχήματος, μετά από τον χαμό του γιου της Δημήτρη 19 χρόνων στις 12 Φεβρουαρίου 2002, πλαισιωμένη από επιστήμονες, θύματα, συγγενείς τροχαίων δυστυχημάτων και ευαισθητοποιημένα άτομα στο θέμα της Οδικής Ασφάλειας.
Είναι μέλος:

-Της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων-FEVR (Σύμβουλος του Ο.Η.Ε και του Π.Ο.Υ)
-Υποστηρικτής της Παγκόσμιας Οργάνωσης « MAKE ROADS SAFE »
-Το 2008 υπέγραψε την Ευρωπαϊκή Χάρτα Οδικής Ασφάλειας, για λιγότερα θύματα με την υποστήριξη της Ε.Ε.
-Αρωγό μέλος του Ε.Δ.Ι.ΠΑ.Β (Εθνικό Δίκτυο Πρόληψης Ατυχημάτων , συμπεριλαμβανομένων των τροχαίων)
-Μέλος της Διακομματικής Επιτροπής Δήμου Ρόδου
-Ιδρυτικό μέλος του Πανελλαδικού Συλλόγου
"SOS ΤΡΟΧΑΙΑ ΕΓΚΛΗΜΑΤΑ"
-Υποστηρίζει την Δεκαετία Δράσης 2011-2020 για την Οδική Ασφάλεια
-Συνεργάζεται με φορείς του Δημόσιου του Ιδιωτικού τομέα, με Παγκόσμιους & Ευρωπαϊκούς Φορείς και Οργανισμούς.

Ποιοι είναι οι σκοποί :

+Η υποστήριξη των θυμάτων των Τροχαίων Ατυχημάτων από ομάδα συμβούλων ( νομικών, ιατρών, ειδικών εμπειρογνωμόνων, συγκοινωνιολόγων, μηχανολόγων, εκπαιδευτικών, ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών ).

+Η ανάπτυξη αλληλεγγύης μεταξύ των θυμάτων των Τροχαίων Ατυχημάτων( ηθική υποστήριξη ).

+Η οργανωμένη παρέμβαση και η κοινωνική πίεση προς τους φορείς της πολιτείας, για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και την μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.

+Η υποστήριξη η ανάληψη και προώθηση δραστηριοτήτων σε θέματα τα οποία προάγουν την οδική ασφάλεια, την κυκλοφοριακή αγωγή, την έρευνα, την ενημέρωση , την ευαισθητοποίηση των πολιτών των ιδιαίτερα ευάλωτων ηλικιών (μαθητών, ηλικιωμένων).

Ποιο είναι το Δυναμικό της:

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, διαθέτει ένα τεχνοκρατικό πυρήνα από επιστήμονες- μέλη διαφόρων κλάδων ( Υγειονομικούς, Νομικούς, Εκπαιδευτικούς, Μηχανολόγους- Μηχανικούς, Πραγματογνώμονες, Συγκοινωνιολόγους, Οικονομολόγους, Αναλυτές Η/Υ, Ψυχολόγους, Κοινωνικούς Λειτουργούς).

Το δυναμικό της ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, ανταποκρίνεται απόλυτα στις υψηλές απαιτήσεις σοβαρών ερευνητικών προγραμμάτων, με θέμα την Οδική Ασφάλεια, την πρόσληψη και την μείωση των Τροχαίων Ατυχημάτων.

Διαθέτει επίσης ένα αξιόλογο επιτελείο έμπειρων επιστημόνων, που της επέτρεψε ως τώρα να πραγματοποιήσει πολλαπλές εκπαιδευτικές- ενημερωτικές δράσεις με στόχο τη βελτίωση της Οδικής Συμπεριφοράς.

Ποιες είναι οι Δραστηριότητές της:

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, συμβάλλει δραστικά στην ενημέρωση των πολιτών για την Οδική Ασφάλεια, την πρόληψη και την μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και παρέχει σε μόνιμη βάση Νομική, Ιατρική, Ψυχολογική και Κοινωνική Υποστήριξη σε θύματα και συγγενείς θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων όταν αυτή ζητηθεί.

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, έχει διοργανώσει εκδηλώσεις ( Ημερίδες, Έκθεση φωτογραφίας , Δράσεις σε ανοικτούς χώρους, Διδασκαλία σε Σχολεία Α/ας και Β/ας Εκπαίδευσης, Σεμινάρια σε κέντρα εκπαίδευσης νεοσυλλέκτων, Ενημερωτικές ομιλίες σε Δήμους της Ρόδου) στο πλαίσιο της ενημέρωσης των πολιτών σε θέματα που προάγουν την Οδική Ασφάλεια και έχει κάνει ουσιαστικές παρεμβάσεις στους φορείς σε θέματα Οδικής Ασφάλειας.

Έχει εκδώσει ενημερωτικά έντυπα με έγκυρη επιστημονική πληροφόρηση σε θέματα Οδικής Ασφάλειας.

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, πιστεύει ότι για την επίτευξη αποτελεσμάτων χρειάζεται δραστηριοποίηση από τους πολίτες, υποστήριξη από τον κρατικό μηχανισμό και αλλαγή της αρνητικής νοοτροπίας στοιχεία που θα μας βοηθήσουν να απαλλαγούμε από την ιδιότητα της Ευρωπαϊκής χώρας με μεγάλο αριθμό Θυμάτων Τροχαίων δυστυχημάτων και με επικίνδυνους δρόμους για ασφαλή οδήγηση.

http://www.efhtita.gr















18 Ιουλ 2023

6 τρόποι για τη μείωση των θυμάτων των τροχαίων ατυχημάτων


 Γράφει Ο Νίκος Λουπάκης

1,35 εκατομμύρια άνθρωποι χάνουν κάθε χρόνο τη ζωή τους σε τροχαία ατυχήματα. Υπάρχουν ωστόσο τρόποι να μειωθεί ο φόρος αίματος, άλλοτε με πιο απλές και άλλοτε με πιο σύνθετες παρεμβάσεις. Πιο ευάλωτοι σε αυτόν τον ακήρυχτο πόλεμο είναι οι πεζοί και οι δικυκλιστές. (Φωτογραφία: Ryoji Iwata on unsplash)

  1. Πολεοδομικός σχεδιασμός

Αν και αυτός θεωρητικά είναι ένας τομέας όπου είναι πιο δύσκολο να παρέμβει κανείς, καθώς έχουμε να κάνουμε με διαμορφωμένες καταστάσεις συνήθως, φαίνεται ότι περιθώρια υπάρχουν, τόσο για τις επεκτάσεις των πόλεων όσο και για τις υπάρχοντα αστικά κέντρα.

Φαίνεται πάντως, σύμφωνα με στοιχεία του World Resources Institute και του Sensus Bureau των ΗΠΑ, ότι οι πιο “compact” και «συνδεδεμένες» πόλεις τα καταφέρνουν τα καταφέρνουν καλύτερα από τις εκτεταμένες. Το παράδειγμα της σύγκρισης Ατλάντας (5,26 εκ. κάτοικοι / 16.605 km2 έκταση) και Βαρκελώνης (5,0 εκ. κάτοικοι / 3.263 km2 έκταση) είναι καταλυτικό. Η πιο αραιοκατοικημένη Ατλάντα, λόγω των αυξημένων μετακινήσεων που γίνονται μάλιστα σε ποσοστό 94,9% με αυτοκίνητο έχει όχι μόνο 5,5 φορές μεγαλύτερες εκπομπές CO2 από την Βαρκελώνη, αλλά και 18 φορές περισσότερα θύματα από τροχαία: 564 έναντι 31!!!

Μικρότερες διαδρομές, σωστότερος σχεδιασμός της κυκλοφορίας, αξιοποίηση μέσων μαζικής μεταφοράς (3,5% η Ατλάντα, 39% η Βαρκελώνη) αλλά και η προώθηση ήπιων/οικολογικών μέσων μετακίνησης όπως το ποδήλατο φαίνεται ότι λειτουργούν θετικά για την οδική ασφάλεια.

Λιγότερα αυτοκίνητα, λιγότερα χιλιόμετρα και μικρότερες διαδρομές (που να μπορούν να πραγματοποιηθούν με τα πόδια) είναι το μυστικό της επιτυχίας. Και καθώς τα λιγότερα αυτοκίνητα απαιτούν και μικρότερους σε πλάτος δρόμους, κερδισμένοι είναι και πάλι οι πεζοί. Βλέπετε για κάθε επιπλέον μέτρο που πρέπει να περπατήσει ένας πεζός για να διασχίσει έναν δρόμο η πιθανότητα ατυχήματος αυξάνεται κατά 6%.

  1. Μείωση της ταχύτητας

Καθώς για κάθε 1% αύξηση της ταχύτητας έχουμε αύξηση των νεκρών κατά 4% ο έλεγχος της κυκλοφορίας είναι καθοριστικής σημασίας για την επιβίωση ιδίως των πεζών και των δικυκλιστών που εμπλέκονται σε ένα τροχαίο. Εδώ πλέον μιλάμε όχι μόνο για τον καθορισμό των σωστών ορίων ταχύτητας, αλλά και για την επιβολή τους με την σωστή αστυνόμευση, ιδίως σε σημεία που είναι αυξημένης επικινδυνότητας.

Photo by Enrapture Captivating Media on Unsplash

Παρεμβάσεις που εξαναγκάζουν τους οδηγούς να μειώνουν ταχύτητα όπως οι κυκλικοί κόμβοι, που αφθονούν στην Ευρώπη αλλά στην Ελλάδα είναι ελάχιστοι, μειώνουν τα ατυχήματα κατά 70-90%  στις διασταυρώσεις. Ενώ η μείωση της ταχύτητας στην οποία μας υποχρεώνουν τα «σαμαράκια» φαίνεται ότι δίνει μείωση ατυχημάτων κατά 41%, σύμφωνα με σχετική έρευνα. Αντίστοιχα η δημιουργία υποχρεωτικών «ζιγκ-ζαγκ» μειώνει επίσης τον κίνδυνο σε ποσοστό άνω του 50%.

  1. Πολύπλευρη κινητικότητα

Τα σωστά οργανωμένα μέσα μαζικής μεταφοράς είναι απαραίτητα για μια ασφαλή πόλη. Ένα σύγχρονο δίκτυο αστικών λεωφορείων μπορεί να μειώσει τις ανθρώπινες απώλειες έως και κατά 50%, σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία του World Resources Institute, αφού ο κίνδυνος για αυτούς που μετακινούνται με μέσα μαζικής μεταφοράς (ΜΜΜ) είναι 10 φορές μικρότερος σε σχέση με τον κίνδυνο που διατρέχουν οι εποχούμενοι. Στο σύνολό της, μια πόλη που είναι προσανατολισμένη στον συνδυασμό πολλαπλών μέσων κινητικότητας είναι 5 φορές πιο ασφαλής.

  1. Νομοθεσία

Η διαμόρφωση και η εφαρμογή ενός αποτελεσματικού νομοθετικού πλαισίου μπορεί επίσης να συμβάλλει στη μείωση των τροχαίων. Θα μπορούσε κανείς να αναφέρει το παράδειγμα της υποχρεωτικής χρήσης της ζώνης ασφαλείας και του κράνους, υπενθυμίζοντας ότι στις ΗΠΑ υπολογίζεται ότι από το 2008 έως το 2012 οι ζώνες έσωσαν περίπου 63.000 ανθρώπους (πάντα σύμφωνα με το World Resources Institute).

Ενώ εντός συνόρων, έχουμε σχετικά πρόσφατα παραδείγματα εγκατάλειψης θυμάτων μετά από τροχαίο, τα οποία δικαίως ξεσήκωσαν θύελλα διαμαρτυριών και έθεσαν επί τάπητος το ζήτημα της αλλαγής του άρθρου 43 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ). Ενώ πληθαίνουν και οι φωνές την τροποποίηση του άρθρου 42 (για θέσπιση 0% αλκοόλ, 0% ψυχοτρόπες ουσίες κατά την οδήγηση).

Αναθεώρηση χρειάζεται επίσης ο ΚΟΚ σε σχέση με την μετακίνηση παιδιών με μοτοσικλέτα, αφού το υπάρχον καθεστώς δεν καθορίζει ηλικιακό όριο, με αποτέλεσμα μικρά παιδιά, που δεν αντιλαμβάνονται τις ιδιαιτερότητες της κίνησης με δίκυκλο (και που ενδεχομένως δεν γνωρίζουν καν να κάνουν ποδήλατο) βρίσκονται σε όχημα που κατά κάποιο τρόπο απαιτεί τη συμμετοχή τους για να κυκλοφορήσει με ασφάλεια.

 

  1. Εκπαίδευση

Επειδή όμως πίσω από κάθε ατύχημα βρίσκεται πάντοτε με κάποιο τρόπο, σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό, ο άνθρωπος το ζήτημα τόσο της κυκλοφοριακής παιδείας όσο και της εκπαίδευσης – και μάλιστα δια βίου – των οδηγών πρέπει να βρίσκεται διαρκώς στο τραπέζι με τη συνεχή εφαρμογή και βελτίωση σχετικών προγραμμάτων. Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα της Γαλλίας όπου τα παιδιά διδάσκονται τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας ως μάθημα, στο οποίο μάλιστα δίνουν εξετάσεις!

  1. Έγκαιρη αντιμετώπιση / ΕΚΑΒ

Καθώς τα πρώτα 20-25 λεπτά θεωρούνται κρίσιμα για έναν άνθρωπο που έχει τραυματιστεί σοβαρά, η έγκαιρη επέμβαση ειδικευμένου προσωπικού για τη διακομιδή των τραυματιών παίζει καθοριστικό ρόλο στον τελικό απολογισμό ενός οποιουδήποτε ατυχήματος. Κατά συνέπεια βασικό ρόλο παίζει η διαθεσιμότητα ασθενοφόρων και των άλλων οχημάτων που είναι απαραίτητα για τον απεγκλωβισμό των τραυματιών (εφόσον υπάρχουν εγκλωβισμένοι), αλλά και η έγκαιρη άφιξή τους στον τόπο του συμβάντος – κάτι που επιβάλλει τη συνεργασία με την αστυνομία για την διευθέτηση της κυκλοφορίας.

Οι στατιστικές δείχνουν ότι το μεγαλύτερο μέρος των σοβαρά τραυματισμένων, σε χώρες χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος, καταλήγει πριν φθάσει στο νοσοκομείο, ενώ σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, αν δεν υπάρξει βελτίωση στον τομέα αυτόν τα θύματα των τροχαίων θα αυξηθούν από 1,35 σε 2,40 εκατομμύρια μέχρι το τέλος της δεκαετίας! Και επειδή όλα μεταφράζονται στις μέρες μας με κάποιο τρόπο σε χρήμα, αυτό σε βάθος χρόνου συνεπάγεται, σύμφωνα με σχετική έρευνα, απώλεια ποσοστού έως και 20% του ΑΕΠ.

Αναδημοσίευση : https://stotimoni.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια: