Πολυτραυματίας 45 ετών λόγω τροχαίου ατυχήματος, ο ίδιος οδηγούσε μηχανή, έπεσε, με αποτέλεσμα να υποστεί σοβαρές κακώσεις. Ο ασθενής είναι «τυχερός». Χειρουργήθηκε γρήγορα και είναι σε καλή κατάσταση, οπότε θα μπορέσει γρήγορα να ανακάμψει. Ωστόσο, θα χρειαστεί διάστημα περίπου έξι εβδομάδων έως ότου μπορέσει ξανά να πατήσει στα πόδια του.
Ο συγκεκριμένος ασθενής είναι ένας εκ των τριών που νοσηλεύονταν λόγω τροχαίου ατυχήματος στα μέσα της εβδομάδας σε μία εκ των επτά ορθοπεδικών κλινικών του ΚΑΤ. Οι άλλοι δύο είναι νεότεροι, κοντά στα τριάντα: ο ένας επίσης έπεσε με τη μηχανή και έσπασε το πόδι του, ο άλλος νοσηλεύεται με κάκωση στο κεφάλι λόγω ατυχήματος με αυτοκίνητο.
Στην επόμενη εφημερία του ΚΑΤ, στην ίδια κλινική θα γίνουν περίπου 30-35 εισαγωγές ασθενών. Από αυτές τουλάχιστον 20 θα είναι τραυματίες και από αυτούς οι 10 λόγω τροχαίου ατυχήματος. Τουλάχιστον άλλοι 20-25 τραυματίες -η πλειονότητα των οποίων λόγω τροχαίων- θα εισαχθούν στη Μονάδα Εντατικής Θεραπείας και σε άλλες εξειδικευμένες κλινικές (αγγειοχειρουργική, σπονδυλικής στήλης, μικροχειρουργικής κ.ά.). Ολοι, κυρίως νεαρής ηλικίας, η ζωή των οποίων θα αλλάξει για μεγάλο χρονικό διάστημα, αφού θα χρειαστεί να μείνουν εκτός εργασίας από τρεις μήνες (στην καλή περίπτωση) έως ένα με δύο χρόνια. Κάποιοι δύσκολα θα επανέλθουν.
Το βαρύ τίμημα που πληρώνει η χώρα μας στην άσφαλτο, αντικατοπτρίζεται στις μετέπειτα «λεπτομέρειές» του, στα επείγοντα του ΚΑΤ, του μεγαλύτερου τραυματιολογικού κέντρου της Ελλάδας και των Βαλκανίων, του «παγοθραυστικού» στον τομέα του τραύματος, όπως το ονομάζουν πολλοί.
«Αυτό που προκαλεί εντύπωση είναι ότι πολύ μεγάλος αριθμός τροχαίων και συχνά θανατηφόρων συμβαίνουν μέσα στην πόλη. Πριν από περίπου δύο μήνες, έφεραν τρία παιδιά ηλικίας 19-20 χρόνων νεκρά από τροχαίο στη λεωφόρο Ηρακλείου. Αντίστοιχο περιστατικό είδαμε πρόσφατα και από τροχαίο στην Κηφισίας», σημειώνει στην «Κ» ο διευθυντής της Ιατρικής Υπηρεσίας στο ΚΑΤ, συντονιστής διευθυντής της Δ΄ Ορθοπεδικής Κλινικής Γιώργος Μαχαιράς. Και συνεχίζει, λέγοντας «δεν βλέπουμε πλέον τα πολλά τροχαία ατυχήματα στις εθνικές οδούς, όπως γινόταν παλιότερα, πιθανώς διότι έχουν βελτιωθεί οι δρόμοι. Επίσης, τώρα πολλοί τραυματισμοί από τροχαία δεν έχουν να κάνουν με την ταχύτητα των οχημάτων. Δεν είναι αυτή που σκοτώνει τους πολλούς. Είναι περισσότερο, οι παραβιάσεις σηματοδότη ή η κακή ορατότητα μέσα στον ίδιο τον ιστό της πόλης».
Σύμφωνα με τον κ. Μαχαιρά, «τα βαριά τροχαία έρχονται συνήθως τις νυχτερινές και τις πρώτες πρωινές ώρες, συχνά με αιτιολογία τη μέθη, την ταλαιπωρία λόγω ξενυχτιού ή την “ευφορία” μετά τη διασκέδαση. Οι εικόνες πολλές φορές σοκάρουν. Αρα τελείως διαλυμένα, κόκαλα έξω, ανοιχτά τραύματα στο πρόσωπο και στο κεφάλι». Σύμφωνα με τον κ. Μαχαιρά, οι τραυματίες είναι όλων των ηλικιών, ακόμα και 15-16 ετών παιδιά που πήραν τη μηχανή ή το αυτοκίνητο του πατέρα. Ειδικά όμως στα τροχαία που γίνονται το βράδυ, η πιο συνηθισμένη ηλικία είναι μεταξύ 25 και 35 ετών. «Το περίεργο είναι ότι τις πρωινές ώρες έρχονται τραυματίες από τροχαία ατυχήματα στα οποία δεν έχει εμπλακεί δεύτερο όχημα. Βγήκαν από τον δρόμο και έπεσαν πάνω σε δέντρο ή σε τοίχο. Δυστυχώς έρχονται και νεκροί από τροχαία που έγιναν υπό αυτές τις συνθήκες», επισημαίνει ο ίδιος.
Η εικόνα που περιγράφουν οι γιατροί του ΚΑΤ, συμπίπτει με τα ευρωπαϊκά δεδομένα (Ε.Ε. Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφαλείας Μεταφορών) που κατέγραψε στο φύλλο της 26ης Απριλίου 2016 η «Κ», σύμφωνα με τα οποία στην Ελλάδα απαντάται το υψηλότερο ποσοστό θνησιμότητας σε τροχαία στα οποία εμπλέκεται μόνο ένα όχημα. Ειδικότερα, κάθε χρόνο στην Ελλάδα σημειώνονται 34 θάνατοι ανά εκατομμύριο κατοίκων σε δυστυχήματα χωρίς την εμπλοκή άλλου οχήματος, όταν ο μέσος ευρωπαϊκός όρος είναι 15,5 θάνατοι ανά εκατομμύριο πληθυσμού.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Διεύθυνσης Τροχαίας της Ελληνικής Αστυνομίας, πανελλαδικά, το 2016 σημειώθηκαν 752 θανατηφόρα τροχαία δυστυχήματα, 743 σοβαρά και 9.901 «ελαφρά». Τα τροχαία κόστισαν στην Ελλάδα πέρυσι 804 ζωές, ενώ άφησαν πίσω τους 856 βαριά τραυματίες και 12.798 ελαφρά τραυματίες.
Ελλειψη σε δημόσιες δομές αποκατάστασης
Στην Ελλάδα όπου κάθε χρόνο καταγράφονται περισσότεροι από 850 σοβαρά τραυματίες από τροχαία ατυχήματα, η έλλειψη σε δημόσιες δομές φυσικής ιατρικής και αποκατάστασης είναι τραγική. Οπως ανέφερε στην «Κ» ο πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φυσικής Ιατρικής και Αποκατάστασης, Νικόλαος Ρούσσος, «στην Ελλάδα είναι ανεπτυγμένες λίγο περισσότερες από 2.000 κλίνες αποκατάστασης για ασθενείς με βλάβες που προέρχονται είτε από ατυχήματα είτε από καθαρά νευρολογικά προβλήματα (π.χ. εγκεφαλικά). Στη συντριπτική τους πλειονότητα οι κλίνες αυτές είναι σε ιδιωτικά κέντρα. Στις δημόσιες δομές λειτουργούν μόλις 100 κλίνες αποκατάστασης και μάλιστα κυρίως στην Αθήνα (Εθνικό Κέντρο Αποκατάστασης, Ασκληπιείο Βούλας, ΚΑΤ, «Γ. Γεννηματάς» και Θριάσιο), ενώ πόλεις όπως η Θεσσαλονίκη ή το Ηράκλειο Κρήτης δεν διαθέτουν δημόσιες μονάδες αποκατάστασης». Που σημαίνει ότι οι ασθενείς που χρειάζονται αυτές τις υπηρεσίες οδηγούνται αναγκαστικά στον ιδιωτικό τομέα, ψάχνοντας να δουν ποιο παρέχει αξιόπιστες υπηρεσίες και σε ποιο δεν θα χρειαστεί να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου