Θέμα ημερήσιας διάταξης:
«Συνέχιση της επεξεργασίας και εξέτασης του
σχεδίου νόμου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών «Δοκιμασία προσόντων και
συμπεριφοράς υποψήφιων οδηγών και οδηγών για τη χορήγηση αδειών οδήγησης
οχημάτων, άλλες διατάξεις για τις άδειες οδήγησης και λοιπές διατάξεις».
Αξιότιμοι Κύριοι
Σας ευχαριστούμε για την
πρόσκληση.
Δυστυχώς δεν είναι
δυνατό να συμμετέχουμε εξ αιτίας των υποχρεώσεων του φορέα μας σε σχολεία με
θέμα Κυκλοφοριακής Αγωγής «Ασφαλώς Κυκλοφορώ»
Σας καταθέτουμε σχετικό
υπόμνημα
Η Οδική
Ασφάλεια δεν είναι πλέον τεχνικός όρος. Έχει αποκτήσει βιοτικό και κοινωνικό
περιεχόμενο. Είναι επιστήμη. Είναι ένα ανθρώπινο δικαίωμα. Το δικαίωμα όταν σου
τηλεφωνούν κάποια πρωινή,
απογευματινή, νυχτερινή ώρα να μην είναι
από την εντατική του Νοσοκομείου για να
σου αναγγείλουν ότι το παιδί σου εισήχθη πριν από λίγο ή ακόμη ότι χειρότερο
και τραγικό. Αποτελεί πλέον αξίωμα: η Οδική Ασφάλεια είναι δείκτης του
Πολιτισμού μιας χώρας. Τόσο ο κάτοικος αυτής της χώρας, αυτής της περιοχής ,
όσο και οι ξένοι επισκέπτες κρίνουν την πολιτιστική μας στάθμη από το πόσο
ασφαλείς αισθάνονται, όταν κυκλοφορούν στους δρόμους μας. Από αυτή την άποψη
κανείς δεν μπορεί να αισθάνεται περήφανος για τη χώρα μας. Η Ελλάδα καταλαμβάνει σταθερά μία από
τις τελευταίες θέσεις στην Ευρώπη των 28 δεν μπορεί να είναι αποδεκτός,
αναδεικνύοντας το μέγεθος του
προβλήματος. Οι διεθνείς στατιστικές παρουσιάζουν τη
χώρα μας, ως χώρα με υψηλούς δείκτες νεκρών ανά 1.000.000 κατοίκους. Είμαστε
υποχρεωμένοι να επιδιώξουμε και να εναρμονιστούμε με το Μ.Ο της Ε.Ε και αυτό
που θα πρέπει να γίνει σύντομα στη χώρα μας να τεθεί ο στόχος: το «Vision Zero»
που θα πει «κανένας νεκρός από τους τροχούς»
Τι προκαλεί το
μεγάλο αριθμό «Δυστυχημάτων». Πρωταρχική
αιτία πρόκλησης των δυστυχημάτων είναι η μεγάλη παραβατικότητα. Ακόμη και εκεί
όπου ο κακός δρόμος παρεμβαίνει ως «συνένοχος» της πρόκλησης δυστυχήματος, στην
πραγματικότητα, κάποια παράβαση ευθύνεται. Ο Έλληνας οδηγός, σχεδόν βέβαιος ότι
δεν γίνεται αντιληπτός και ότι δεν θα συμβεί σε αυτόν παραβιάζει θεμελιακούς κανόνες του Κ.Ο.Κ.
Η έλλειψη
επένδυσης στην Οδική Ασφάλεια διαχρονικά
Ένα σοβαρό, φιλόδοξο και αποτελεσματικό πρόγραμμα εναρμόνισης με
τις χώρες της Ε.Ε δεν μπορεί να γίνει, όταν απουσιάζει η ισχυρή πολιτική βούληση, το σταθερό πλαίσιο
διοίκησης, ο συντονισμός όλων των φορέων, η συμμετοχή των πολιτών, η
συστηματική παρακολούθηση και αξιολόγηση των μέτρων και η επαρκής
χρηματοδότηση.
Εξάλλου, το κοινωνικοοικονομικό κόστος μόνο για τους νεκρούς στην
Ελλάδα είναι 3-4 δισεκατομμύρια ευρώ-επίσημη εκτίμηση για την απώλεια ζωής,
χωρίς να υπολογιστούν οι δαπάνες για εγχειρήσεις, νοσηλείες, επισκέψεις σε
Νοσοκομεία, αποζημιώσεις, αναπηρίες κλπ.
Ως ΕΥΘΥΤΑ-ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ
ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΡΟΔΟΥ προσκεκλημένη κατ΄ επανάληψη στη Διακομματική Μόνιμη Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας της Βουλής έχουμε καταθέσει
προτάσεις σχετικές που αφορούν το θέμα της σημερινής συζήτησης.
- Προετοιμασία
των νέων οδηγών: με βιωματική διδασκαλία της κυκλοφοριακής αγωγής-
αναβάθμιση της εκπαίδευσης των νέων οδηγών και των εκπαιδευτών.
- Πλήρη
διαφάνεια κατά την εξέταση των νέων οδηγών και επιβολή κυρώσεων για όσους
παρεμποδίζουν ή αλλοιώνουν τα αποτελέσματα των εξετάσεων έλεγχος στους
εξεταστές, στους εκπαιδευτές και στα μέλη των επιτροπών επιτήρησης της
θεωρητικής εξέτασης και
να αφαιρούνται οι σχετικές άδειες.
- Ως
εκπαιδευτές οδήγησης κατά την εκπαίδευση νέων οδηγών να τηρούν τους
κανόνες οδικής κυκλοφορίας.
- Οι Χώροι διενεργείας ειδικών δοκιμασιών πρέπει να είναι
οι ειδικά διαμορφωμένοι χώροι όπου θα διενεργούνται οι ειδικές δοκιμασίες
της δοκιμασίας προσόντων και συμπεριφοράς σε όλες τις Περιφέρειες και όχι όπου υπάρχουν
- Συνεχή εποπτεία του έργου των εξεταστών στο πλαίσιο της
δοκιμασίας προσόντων και συμπεριφοράς της παραγράφου 5α του παρόντος
άρθρου, το οποίο ανατίθεται στο Σώμα Επιθεωρητών – Ελεγκτών (ΣΕΕ) του
Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
- Αυστηρός έλεγχος του οπτικοακουστικού υλικού που αφορά την πρακτική ή την
θεωρητική εξέταση, που θα
φυλάσσεται υποχρεωτικά για μία δεκαετία σε ηλεκτρονικό αρχείο στο
Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών
–αυστηρές ποινές σε τυχόν διαρροή του αρχείο
Συνοδευόμενη οδήγηση. Η
συνοδευόμενη οδήγηση είναι ένας θεσμός που ξεκίνησε πριν από 20 χρόνια με πρώτη
χώρα εφαρμογής την Νέα Ζηλανδία και όπως αποδείχθηκε η εφαρμογή της έφερε πολύ
θετικά αποτελέσματα στην οδική ασφάλεια των νέων οδηγών.
Τι γίνεται όμως στην χώρα μας;
Σε τι περιβάλλον θα αποκτήσει εμπειρία ο νέος οδηγός;
Πως θα παρακολουθείτε;
Τι Ισχύει σε ΗΠΑ και Ευρώπη
«Στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής, στον Καναδά αλλά και σε ευρωπαϊκές χώρες, ισχύει ένα μέτρο που θα μπορούσε να εφαρμοστεί και στην Ελλάδα: Οι 16άρηδες μπορούν να οδηγούν μόνο με ενήλικα συνοδηγό, που έχει δίπλωμα οδήγησης τουλάχιστον πέντε χρόνια. Υπάρχει η δυνατότητα να καταγράφονται τα χιλιόμετρα που έχουν διανύσει σε ειδικό έγγραφο. Ύστερα από 1.000 χιλιόμετρα οδήγησης, πάντα με συνοδηγό, περνάνε ξανά εξετάσεις και παίρνουν το οριστικό τους δίπλωμα. Σε περίπτωση που παραβιαστεί κάποιος από αυτούς τους κανόνες, οι ποινές που προβλέπονται είναι αυστηρές» Οι μικροί είναι ενθουσιώδεις, παρορμητικοί, κινούνται εγωιστικά στον δρόμο. Οι μεγαλύτεροι οδηγοί δεν μπορούν να προσαρμοστούν στους κανόνες οδικής κυκλοφορίας «Δεν πρέπει να κρυβόμαστε πίσω από το δάκτυλό μας. Όλοι γνωρίζουμε ότι πολλοί γονείς αφήνουν ή και παροτρύνουν τα παιδιά τους να οδηγούν από τα 14 τους αγοράζοντας οι ίδιοι το δίκυκλο Δυστυχώς αυτή τους η συνήθεια έχει άσχημα αποτελέσματα. πρώτη αιτία θανάτου στις ηλικίες αυτές σύμφωνα με τον Π.Ο.Υ.
«Στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής, στον Καναδά αλλά και σε ευρωπαϊκές χώρες, ισχύει ένα μέτρο που θα μπορούσε να εφαρμοστεί και στην Ελλάδα: Οι 16άρηδες μπορούν να οδηγούν μόνο με ενήλικα συνοδηγό, που έχει δίπλωμα οδήγησης τουλάχιστον πέντε χρόνια. Υπάρχει η δυνατότητα να καταγράφονται τα χιλιόμετρα που έχουν διανύσει σε ειδικό έγγραφο. Ύστερα από 1.000 χιλιόμετρα οδήγησης, πάντα με συνοδηγό, περνάνε ξανά εξετάσεις και παίρνουν το οριστικό τους δίπλωμα. Σε περίπτωση που παραβιαστεί κάποιος από αυτούς τους κανόνες, οι ποινές που προβλέπονται είναι αυστηρές» Οι μικροί είναι ενθουσιώδεις, παρορμητικοί, κινούνται εγωιστικά στον δρόμο. Οι μεγαλύτεροι οδηγοί δεν μπορούν να προσαρμοστούν στους κανόνες οδικής κυκλοφορίας «Δεν πρέπει να κρυβόμαστε πίσω από το δάκτυλό μας. Όλοι γνωρίζουμε ότι πολλοί γονείς αφήνουν ή και παροτρύνουν τα παιδιά τους να οδηγούν από τα 14 τους αγοράζοντας οι ίδιοι το δίκυκλο Δυστυχώς αυτή τους η συνήθεια έχει άσχημα αποτελέσματα. πρώτη αιτία θανάτου στις ηλικίες αυτές σύμφωνα με τον Π.Ο.Υ.
Η παρουσία ενήλικα οδηγού, όπως άλλωστε είναι και
πρόταση, είναι ένα
μεγάλο ερώτημα αν πρόκειται να λειτουργήσει θετικά για τους εφήβους οδηγούς.
Κι αυτό γιατί ένα μεγάλο
ποσοστό των ενηλίκων γονιών που οδηγούν
στην Ελλάδα δυστυχώς στερούνται όχι μόνο οδηγικής κουλτούρας και πολιτισμού,
αλλά και βασικών γνώσεων γύρω από την οδική ασφάλεια. Οι γονείς αυτοί είναι τα
κακά πρότυπα. Το ερώτημα πως θα μάθουν οι ίδιοι τα παιδιά τους; Εικόνες απείρου κάλους έξω από παιδικούς
σταθμούς, νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια, λύκεια. Πως αυτός ο ενήλικας συνοδός
θα διαμορφώσει κουλτούρα οδικής παιδείας στον ανήλικο οδηγό; Δυστυχώς
αυτό δεν είναι μόνο μια θεωρητική προσέγγιση ούτε στα πλαίσια μιας γενικής
γκρίνιας επιπέδου παρέας για τα κακώς κείμενα στη χώρα μας, αλλά αποτυπώνεται και στις στατιστικές. Έτσι
λοιπόν πόσο εύκολο είναι σε κάποιον να συμβουλεύσει έναν έφηβο οδηγό να
χρησιμοποιεί το φλας όταν ο ίδιος το κάνει από σπάνια έως ποτέ; Πως θα του πει να μη μένει μόνιμα στην αριστερή λωρίδα στις εθνικές
οδούς, όταν ο ίδιος κινείται, ανεξαρτήτως ταχύτητας, μόνο σε αυτήν; Θα
σκεφτεί να του πει πως απαγορεύεται ρητά να προσπερνά από δεξιά, όταν το κάνει
ο ίδιος; Πως θα τον πείσει για την αξία της ζώνης ασφαλείας όταν ο ίδιος δεν τη
φορά. Όταν οδηγεί δίκυκλο και δεν φορά ποτέ το κράνος του; Όταν μιλά στο κινητό
του; πόσο πειστικός
θα είναι όταν το παιδί έχει δει αυτό, όλα τα παραπάνω και πολύ περισσότερα να
γίνονται με λάθος τρόπο σε καθημερινή βάση και σε κάθε μετακίνηση τους; Έχοντας
μια πλήρη εικόνα της οδικής παιδείας με ταυτόχρονη την έλλειψη ευγένειας και το
μη σεβασμό των υπολοίπων που κινούνται στον ίδιο δρόμο παρκάροντας π.χ. με τη
λογική του όπως μας βολεύει αδιαφορώντας για όλα τα άλλα;
Πόσοι είναι αυτοί που
από τη θέση του οδηγού θα μπορέσουν να συμβουλεύσουν τον 17άρη οδηγό, που κατά
πάσα πιθανότητα θα είναι το παιδί τους, ότι για να προσπεράσει θα πρέπει να
κατεβάσει ταχύτητα στο κιβώτιο προκειμένου να ολοκληρώσει τη διαδικασία όσο το
δυνατόν πιο γρήγορα και με τη μικρότερη έκθεση στον κίνδυνο.
Φάση δοκιμαστικού διπλώματος: Σε αυτήν την φάση ο
οδηγός που έχει αποκτήσει δοκιμαστικό δίπλωμα, δικαιούται να οδηγεί μόνο με την
συνοδεία ενός ενήλικα που έχει άδεια οδήγησης και έχει και ορισμένες
προϋποθέσεις.
Σε αυτήν ο οδηγός οδηγεί
με ορισμένους περιορισμούς και έχει την υποχρέωση να συμπληρώσει ένα
συγκεκριμένο χρόνο οδήγησης (από 6 μήνες έως έναν χρόνο). Παράδειγμα. Ο οδηγός το πρώτο
εξάμηνο απαγορεύετε να οδηγεί βράδυ και σαββατοκύριακο (παρόρμηση παρέας,
αλκοόλ, ναρκωτικά, υψηλός δείκτης τροχαίων ατυχημάτων μετά τις 12 το βράδυ). Αν
κάνει συγκεκριμένες παραβάσεις όπως ζώνη ή ταχύτητα επιστρέφει σε προγενέστερο
στάδιο.
Ένα τέτοιο σύστημα θα μπορούσε εφαρμοστεί μόνο εάν λυθούν ορισμένα θεσμικά
ζητήματα και αυστηρού ελέγχου. Το θέμα των ευθυνών π.χ είναι ένα από αυτά. Σε
περίπτωση παράβασης του ΚΟΚ ποιος θα πρέπει να τιμωρηθεί, ο οδηγός ή ο συνοδηγός. Και με ποια ποινή;
Επίσης πρόβλημα στη συνοδευόμενη οδήγηση, η
ελλιπής επιτήρηση της κυκλοφορίας -αστυνόμευση- έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού
της τροχαίας ο ελλιπής εξοπλισμός της με ηλεκτρονικά μέσα- υποδομές –οδικό περιβάλλον τεχνικές
προδιαγραφές κ.λ.π
Ως εκ τούτου είμαστε αντίθετοι στη συνοδευόμενη οδήγηση
γιατί γνωρίζουμε εκ των προτέρων τα αποτελέσματα μιας εφαρμογής χωρίς
προηγουμένως να έχουν εξασφαλιστεί όλοι οι παράμετροι που θα διασφαλίζουν την
αποτελεσματικότητα αυτής της διάταξης όπως καταγράφεται και μέσα από την
εμπειρία μας.
Ως μέλος του Δ.Σ της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας
Θυμάτων Τροχαίων (F.E.VR ) έχω μια πλήρη εικόνα και άποψη σχετικά με το θέμα της Οδικής
Ασφάλειας και των παρεμβάσεων που προωθούνται εκ μέρους των Κυβερνήσεων προκειμένου να μειωθούν τα τροχαία στις χώρες
τους.
Εύχομαι από καρδιάς Καλή επιτυχία στις αποφάσεις σας.
Ποτέ μη ξεχάσετε ότι κανένας
θάνατος από τροχαίο δεν είναι αποδεκτός.
Στη μνήμη του γιόκα μου Δημήτρη
Καρύδη: 12 Φεβρουαρίου 2002…Ξεκίνησε για το μεγάλο ταξίδι… 19 χρόνων πρωτοετής
φοιτητής Πληροφορικής στην Αθήνα… τον τραυμάτισε θανάσιμα οδηγός υπό την
επήρεια αλκοόλ … ενώ περπατούσε στο πεζοδρόμιο …πίσω από τα κιγκλιδώματα στη
Συγγρού. Αιτία της σύστασης της ΕΥΘΥΤΑ (Εταιρία Υποστήριξης Θυμάτων Τροχαίων)
Δυστυχώς ο πρώτος φορέας
που συστάθηκε στην Ελλάδα από θύμα τροχαίου
17 ΧΡΌΝΙΑ ΜΕΤΑ… ΤΙΠΟΤΑ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΑΛΛΑΞΕΙ.
Ελένη Καρύδη
Πρόεδρος
ΕΥΘΥΤΑ-ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΡΟΔΟΥ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου