Τι είναι η Ε.Υ.ΘΥ.Τ.Α.


Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ- ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ

Εταιρεία Υποστήριξης Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων είναι ένας Μη Κερδοσκοπικός, Μη Κυβερνητικός Οργανισμός, στο χώρο της Οδικής Ασφάλειας.
Στη Ρόδο λειτουργεί από τον Ιούνιο 2004 , πρωτοβουλία της Προέδρου Καρύδη Ελένης, θύμα τροχαίου ατυχήματος, μετά από τον χαμό του γιου της Δημήτρη 19 χρόνων στις 12 Φεβρουαρίου 2002, πλαισιωμένη από επιστήμονες, θύματα, συγγενείς τροχαίων δυστυχημάτων και ευαισθητοποιημένα άτομα στο θέμα της Οδικής Ασφάλειας.
Είναι μέλος:

-Της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων-FEVR (Σύμβουλος του Ο.Η.Ε και του Π.Ο.Υ)
-Υποστηρικτής της Παγκόσμιας Οργάνωσης « MAKE ROADS SAFE »
-Το 2008 υπέγραψε την Ευρωπαϊκή Χάρτα Οδικής Ασφάλειας, για λιγότερα θύματα με την υποστήριξη της Ε.Ε.
-Αρωγό μέλος του Ε.Δ.Ι.ΠΑ.Β (Εθνικό Δίκτυο Πρόληψης Ατυχημάτων , συμπεριλαμβανομένων των τροχαίων)
-Μέλος της Διακομματικής Επιτροπής Δήμου Ρόδου
-Ιδρυτικό μέλος του Πανελλαδικού Συλλόγου
"SOS ΤΡΟΧΑΙΑ ΕΓΚΛΗΜΑΤΑ"
-Υποστηρίζει την Δεκαετία Δράσης 2011-2020 για την Οδική Ασφάλεια
-Συνεργάζεται με φορείς του Δημόσιου του Ιδιωτικού τομέα, με Παγκόσμιους & Ευρωπαϊκούς Φορείς και Οργανισμούς.

Ποιοι είναι οι σκοποί :

+Η υποστήριξη των θυμάτων των Τροχαίων Ατυχημάτων από ομάδα συμβούλων ( νομικών, ιατρών, ειδικών εμπειρογνωμόνων, συγκοινωνιολόγων, μηχανολόγων, εκπαιδευτικών, ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών ).

+Η ανάπτυξη αλληλεγγύης μεταξύ των θυμάτων των Τροχαίων Ατυχημάτων( ηθική υποστήριξη ).

+Η οργανωμένη παρέμβαση και η κοινωνική πίεση προς τους φορείς της πολιτείας, για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και την μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.

+Η υποστήριξη η ανάληψη και προώθηση δραστηριοτήτων σε θέματα τα οποία προάγουν την οδική ασφάλεια, την κυκλοφοριακή αγωγή, την έρευνα, την ενημέρωση , την ευαισθητοποίηση των πολιτών των ιδιαίτερα ευάλωτων ηλικιών (μαθητών, ηλικιωμένων).

Ποιο είναι το Δυναμικό της:

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, διαθέτει ένα τεχνοκρατικό πυρήνα από επιστήμονες- μέλη διαφόρων κλάδων ( Υγειονομικούς, Νομικούς, Εκπαιδευτικούς, Μηχανολόγους- Μηχανικούς, Πραγματογνώμονες, Συγκοινωνιολόγους, Οικονομολόγους, Αναλυτές Η/Υ, Ψυχολόγους, Κοινωνικούς Λειτουργούς).

Το δυναμικό της ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, ανταποκρίνεται απόλυτα στις υψηλές απαιτήσεις σοβαρών ερευνητικών προγραμμάτων, με θέμα την Οδική Ασφάλεια, την πρόσληψη και την μείωση των Τροχαίων Ατυχημάτων.

Διαθέτει επίσης ένα αξιόλογο επιτελείο έμπειρων επιστημόνων, που της επέτρεψε ως τώρα να πραγματοποιήσει πολλαπλές εκπαιδευτικές- ενημερωτικές δράσεις με στόχο τη βελτίωση της Οδικής Συμπεριφοράς.

Ποιες είναι οι Δραστηριότητές της:

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, συμβάλλει δραστικά στην ενημέρωση των πολιτών για την Οδική Ασφάλεια, την πρόληψη και την μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και παρέχει σε μόνιμη βάση Νομική, Ιατρική, Ψυχολογική και Κοινωνική Υποστήριξη σε θύματα και συγγενείς θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων όταν αυτή ζητηθεί.

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, έχει διοργανώσει εκδηλώσεις ( Ημερίδες, Έκθεση φωτογραφίας , Δράσεις σε ανοικτούς χώρους, Διδασκαλία σε Σχολεία Α/ας και Β/ας Εκπαίδευσης, Σεμινάρια σε κέντρα εκπαίδευσης νεοσυλλέκτων, Ενημερωτικές ομιλίες σε Δήμους της Ρόδου) στο πλαίσιο της ενημέρωσης των πολιτών σε θέματα που προάγουν την Οδική Ασφάλεια και έχει κάνει ουσιαστικές παρεμβάσεις στους φορείς σε θέματα Οδικής Ασφάλειας.

Έχει εκδώσει ενημερωτικά έντυπα με έγκυρη επιστημονική πληροφόρηση σε θέματα Οδικής Ασφάλειας.

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, πιστεύει ότι για την επίτευξη αποτελεσμάτων χρειάζεται δραστηριοποίηση από τους πολίτες, υποστήριξη από τον κρατικό μηχανισμό και αλλαγή της αρνητικής νοοτροπίας στοιχεία που θα μας βοηθήσουν να απαλλαγούμε από την ιδιότητα της Ευρωπαϊκής χώρας με μεγάλο αριθμό Θυμάτων Τροχαίων δυστυχημάτων και με επικίνδυνους δρόμους για ασφαλή οδήγηση.

http://www.efhtita.gr















11 Φεβ 2019

Τροχαία εγκλήματα: πόσο αξιόπιστες είναι οι στατιστικές;

Πριν λίγες ημέρες η Ελληνική Στατιστική Αρχή εξέδωσε τα οριστικά στοιχεία για τις τροχαίες συγκρούσεις (“ατυχήματα” στην ελληνική), τους θανάτους και τους τραυματισμούς από αυτές στη χώρα μας στη διάρκεια του 2017.
Όπως είναι γνωστό η ανακοίνωση των οριστικών στοιχείων καθυστερεί αρκετά προκειμένου σ αυτά να καταγράφεται η τελική έκβαση των τραυματιών μετά από ενημέρωση της εξέλιξης τους από τις αρμόδιες υπηρεσίες.
Η έκδοση που δημοσιοποιήθηκε (ΕΔΩ) είναι εντυπωσιακά αναβαθμισμένη, τόσο σε στοιχεία, όσο και σε αναλύσεις σε σχέση με τις εκθέσεις προηγουμένων ετών (θα επανέλθουμε σε επόμενη ανάρτηση) γεγονός που δείχνει πως η Ελληνική Στατιστική Αρχή αποφάσισε να δουλέψει πολύ πιο μεθοδικά πάνω στο θέμα των τροχαίων συγκρούσεων πράγμα που δίνει τη δυνατότητα αξιοποίησης αυτής της εργασίας απ όσους χαράσσουν πολιτικές για την οδική ασφάλεια. Ωστόσο αυτοί που ασχολούνται λίγο πιο συστηματικά με το θέμα, με έκπληξη διαπιστώνουν μια εντυπωσιακή δυσαναλογία ανάμεσα στα προσωρινά (που δημοσιοποιήθηκαν πριν ένα χρόνο) και  τα οριστικά στοιχεία για το 2017 που έχει εκδώσει η ίδια υπηρεσία.
ΕΛΣΤΑΤ: Προσωρινά στοιχεία για 2017740 νεκροί…
Ενώ στα προσωρινά στοιχεία αναφέρονταν 740 νεκροί από “Οδικά Τροχαία Ατυχήματα” στη διάρκεια του 2017, στα οριστικά στοιχεία οι νεκροί μειώνονται σε 731. Καμία αιτιολόγηση – ερμηνεία δεν υπάρχει γι αυτή την “ανορθόδοξη” εξέλιξη. Καί στην Ελλάδα και διεθνώς το αναμενόμενο (και σταθερά καταγραφόμενο) είναι μια μικρή έστω αύξηση του αριθμού των νεκρών στα οριστικά στοιχεία, δεδομένου ότι αναπόφευκτα κάποιοι απο τους σοβαρά τραυματισθέντες θα «καταλήξουν» στη διάρκεια της νοσηλείας τους.
ΕΛΣΤΑΤ: οριστικά στοιχεία για 2017731 νεκροί
Ενδεικτικά στις αντίστοιχες εκθέσεις της ΕΛΣΤΑΤ για το 2016 ανακοινώθηκαν αρχικά 807 νεκροί (προσωρινά στοιχεία) οι οποίοι τελικά ανήλθαν στους 824 (τελικά στοιχεία).
Τι συνέβει λοιπόν το 2017 και εμφανίζεται αυτό το  παράδοξο γεγονός… οι “οριστικά νεκροί” να είναι “λιγότεροι” από τους προσωρινά νεκρούς;
Μια δημόσια απάντηση είναι αναγκαία. Μιλάμε για ανθρώπους και όχι για αριθμούς, και μιλάμε για ένα πεδίο ναρκοθετημένο τουλάχιστον όπως προκύπτει απο τοποθετήσεις των πολιτικών κομμάτων (πάντα βέβαια όταν βρίσκονται στην αντιπολίτευση).
Τροχαία Εγκλήματα: παίζει κανείς με τις στατιστικές;
Στις 8 Μαΐου 2002 (κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ) 24 Βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας κατέθεσαν ερώτηση στην οποία αμφισβητούσαν άμεσα την εγκυρότητα των ανακοινωθέντων στοιχείων αναφέροντας ανάμεσα σε άλλα:
“Τα επίσημα στοιχεία –για τα οποία όμως υπάρχει σοβαρή αμφισβήτηση, δεδομένου ότι φαίνεται να υπάρχουν αποδείξεις πως επιχειρείται μέσω αυτών μείωση της όλης  αρνητικής εικόνας– της Διεύθυνσης Τροχαίας του Αρχηγείου της ΕΛ.ΑΣ. ως προς τα τροχαία ατυχήματα και τα θύματα των ατυχημάτων αυτών κατά την περίοδο των διακοπών του Πάσχα από 27/4/2002 έως και 7/5/2002 και ενώ δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί η επιστροφή όσων έφυγαν για τις διακοπές αυτές, είναι, εκ νέου εντελώς απογοητευτικά”. 
Λίγα χρόνια μετά, η κυβέρνηση είχε αλλάξει αλλά η αμφισβήτηση παρέμενε…
Στις 9 Απριλίου 2009 (κυβέρνηση Νέας Δημοκρατίας) 28 Βουλευτές του ΠΑΣΟΚ κατέθεσαν ερώτηση στην οποία αμφισβητούσαν άμεσα την εγκυρότητα των ανακοινωθέντων στοιχείων αναφέροντας ανάμεσα σε άλλα:            
 “Η « λογιστική μείωση», με αλχημείες, του αριθμού των τροχαίων ατυχημάτων και των θυμάτων και η συγκάλυψη του πραγματικού μεγέθους του προβλήματος. Με ποιον τρόπο; Άλλοτε μαγειρεύοντας και άλλοτε αποκρύβοντας τα επίσημα στοιχεία. Το Υπουργείο Εσωτερικών και η Τροχαία αναρτούν και κατεβάζουν στοιχεία για τα ατυχήματα στο site τους όποτε και όπως θέλουν. Διαφορετικά στοιχεία δίνει το ΕΚΑΒ και διαφορετικά η Τροχαία”.
Με δεδομένη την καχυποψία για την αξιοπιστία των στατιστικών που τα ίδια τα κόμματα που άσκησαν επί μακρόν την εξουσία ενέσπειραν η απάντηση στο θέμα που θίξαμε είναι κάτι περισσότερο από αναγκαία.
Μια διατεταγμένη υποεκτίμηση
Να σημειώσουμε, όπως αναφέρεται και στην ανακοίνωση της ΕΛΣΤΑΤ ότι:
 “Νεκρός θεωρείται το πρόσωπο εκείνο, του οποίου ο θάνατος επέρχεται την ίδια στιγμή ή μέσα σε διάστημα 30 ημερών από το ατύχημα (τον ορισμό αυτό ακολουθεί η Ελλάδα από 01.01.1996)”.
Η ευρωπαική αυτή “οδηγία” έχει ως αποτέλεσμα να μη θεωρούνται  και να μη καταγράφονται ως νεκροί από τροχαία όσοι πεθαίνουν μετά την 31η ημέρα από το συμβάν… Με δεδομένο ότι τα περισσότερα θύματα τροχαίων είναι νεαρά άτομα σε συνδυασμό με τις μεγάλες εξελίξεις στην αντιμετώπιση των βαριά τραυματιών, ένα ικανό ποσοστό σοβαρά τραυματιών ζει πάνω από τριάντα μέρες… αλλά χάνει την μάχη στη συνέχεια (ενδεικτικά ΕΔΩ). Αυτούς η στατιστική έχει εντολή να τους αγνοεί…(Παρόμοιο δεν υπάρχει για κανένα άλλο αίτιο θανάτου)
Η επιχείρηση υποεκτίμησης του αριθμού των νεκρών και των σοβαρά τραυματιών από τις τροχαίες συγκρούσεις δεν αφορά μόνο σ αυτό.
Όπως αναφέρει η ίδια έκθεση, πράγμα που συμβαίνει στις περισσότερες Ευρωπαικές χώρες για το θέμα του αριθμού των νεκρών και των τραυματιών από τροχαίες συγκρούσεις: “Η συλλογή των στοιχείων γίνεται από τις κατά τόπους Αστυνομικές και Λιμενικές Αρχές”.
Όσο πηγή πληροφόρησης δεν αποτελούν οι υπηρεσίες Υγείας ο αριθμός των νεκρών και των τραυματιών θα υποεκτιμάται και η αξιοπιστία των αποτελεσμάτων πάντα θα τελεί υπό αμφισβήτηση. Και από την επεξεργασία ελλιπών στοιχείων δεν θα προκύπτουν αποτελέσματα που θα μπορούν να αξιοποιηθούν ώστε να χαραχθεί μια αποτελεσματική πολιτική για τον δραστικό περιορισμό των τροχαίων.
Αλλά υπάρχει αλήθεια τέτοιο αίτημα;
ΠΗΓΗ:www.soste.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: