«Ταχύτητα, αλκοόλ, ναρκωτικά, κούραση… μήπως χρειάζεται να προσθέσουμε και την αρρενωπότητα;» ρωτάει o κυβερνητικός οργανισμός οδικής ασφάλειας Sécurité routière
Μια καμπάνια ευαισθητοποίησης για την οδική ασφάλεια στη Γαλλία αντιμετωπίζει τον ρόλο της έμφυλης συμπεριφοράς πίσω από το τιμόνι, προειδοποιώντας για πρώτη φορά ότι η τοξική αρρενωπότητα μπορεί να είναι εξίσου σημαντικός παράγοντας που συμβάλλει στους θανάτους από τροχαία όπως η ταχύτητα, το αλκοόλ, τα ναρκωτικά και η κούραση.
Το βίντεο της καμπάνιας – που κυκλοφόρησε για το διαδίκτυο, τους τηλεοπτικά κανάλια και τους κινηματογράφους στις αρχές Φλαβάρη – δείχνει άντρες στη γέννηση των γιων τους και επιδιώκει να τους απεικονίσει ως στοχαστικούς και ευαίσθητους σε αντίθεση με τον αναζωπυρωμένο ανδρισμό των φαλλοκρατικών στερεοτύπων.
«Ταχύτητα, αλκοόλ, ναρκωτικά, κούραση… μήπως χρειάζεται να προσθέσουμε και την αρρενωπότητα;» στη λίστα παραγόντων που συνήθως οδηγούν σε τροχαία «ατυχήματα» ρωτάει ο γαλλικός κυβερνητικός οργανισμός οδικής ασφάλειας.
Στην Γαλλία, το 78% των ανθρώπων που πέθαναν σε τροχαία δυστυχήματα το 2022 ήταν άνδρες- κοντά στον μέσο όρο σε όλη την ΕΕ. Από τους Γάλλους οδηγούς ηλικίας 18 – 24 ετών που σκοτώθηκαν στο δρόμο πέρυσι, το 88% ήταν άνδρες. Από τα άτομα που ήταν ύποπτοι ότι προκάλεσαν τροχαία «ατυχήματα», το 84% ήταν άνδρες, ενώ οι άνδρες αντιστοιχούσαν στο 93% των μεθυσμένων οδηγών που ενεπλάκησαν σε ένα «ατύχημα».
Η Florence Guillaume, διυπουργική εκπρόσωπος για την οδική ασφάλεια στη Γαλλία, ανέφερε ότι η καμπάνια δεν αφορά τον στιγματισμό ή το να κατηγορηθούν οι άνδρες γενικά, αλλά είπε ότι «Γίνεται προκειμένου να ωθήσει τους ανθρώπους να εξετάσουν τη συμπεριφορά τους».
Η Guillaume είπε ότι ο αριθμός των ανδρών που πεθαίνουν στους δρόμους ήταν ένα σοβαρό ζήτημα και ότι «δεν σημαίνει ότι όλοι οι άνδρες είναι κακοί οδηγοί – αυτό δεν είναι αλήθεια». Αντίθετα, είπε ότι η κοινωνία θα πρέπει να εξετάσει βαθύτερα συμπεριφορές όπως την ριψοκινδύνευση ή τις πιέσεις σε ορισμένους άνδρες να δείξουν ότι μπορούσαν να οδηγήσουν πιο γρήγορα ή να επιδιώξουν να κυριαρχήσουν στο δρόμο.
Το μήνυμα του βίντεο της καμπάνιας αφορά την παρότρυνση προς τους άνδρες να αντισταθούν στην κοινωνική πίεση. «Δεν χρειάζεται να ακολουθείς αυτό που περιμένει ο κόσμος από έναν άντρα», λέει η φωνή ενός νέου πατέρα στον γιο του στο βίντεο.
Ο κοινωνιολόγος Alain Mergier πραγματοποίησε μια μελέτη για την αρρενωπότητα και την οδήγηση σε όλες τις ηλικιακές ομάδες στο πλαίσιο της καμπάνιας. Είπε: «Είναι εντυπωσιακό το πώς ορισμένα στερεότυπα μεταφέρονται επίμονα από πατέρα σε γιο, συμπεριλαμβανομένου του αυτοκινήτου ως συμβολικού αντικειμένου αρρενωπότητας, ανδρικής ταυτότητας και ανδρισμού. Αυτό δεν εξετάζεται πολύ και όμως μπορούμε να δούμε τον εκτεταμένο αντίκτυπο στα ατυχήματα».
Είπε ότι ορισμένα αγόρια και άντρες διδάχτηκαν από την παιδική τους ηλικία ότι το αυτοκίνητο ήταν το σύμβολό τους και ότι μέσω της οδήγησης μπορούσαν να «υπερασπίσουν την ανδροπρέπειά τους».
Είπε ότι η πολιτιστική αντίληψη ότι τα αγόρια και οι άνδρες είναι ενστικτωδώς «πολύ εξοικειωμένοι» με τα αυτοκίνητα μπορεί γρήγορα να οδηγήσει σε μια υπόθεση ότι οι άνδρες ενστικτωδώς «ξέρουν πως να οδηγούν», κάτι που μπορεί να φέρει υπερβολική αυτοπεποίθηση σε επικίνδυνες καταστάσεις.
«Θα μπορούσε να οδηγήσει στην αίσθηση ότι ένας άντρας πρέπει να αποδείξει ποιος είναι μέσω της ικανότητας ελέγχου ενός οχήματος, όπως στην επιτάχυνση ή στο ξεπέρασμα των ορίων ταχύτητας για να δείξει πως «είμαι πραγματικός άντρας»», πρόσθεσε ο Mergier.
Είπε ότι το ένστικτο ορισμένων ανδρών οδηγών να ανταγωνίζονται όταν τους προσπεράσει άλλο αυτοκίνητο προέρχεται από την αίσθηση ορισμένων «ότι η αρρενωπότητα πρέπει να υπερασπιστεί, μην τυχόν θεωρηθεί εύθραυστη ή ευάλωτη».
«Αυτό που είναι σημαντικό για αυτήν την εκστρατεία είναι ότι δεν στιγματίζει τους άνδρες, αλλά προτείνει ένα άλλο όραμα για τους άνδρες και την αρρενωπότητα, που δεν αφορά την αντιπαράθεση ή την επιθετικότητα, αλλά την ευαισθησία», είπε.
Μετάφραση: Ανδριάνα Δραγατάκη
ΠΗΓΗ: https://www.theguardian.com
Μια μετάφραση του βίντεο:
-Το κεφάλι του είναι ακριβώς εκεί. -Δεν είναι αλήθεια; -Δεν ξέρω τι να πω.
Αφήστε με να συνέλθω. Βιαζόμουνα να σε συναντήσω, τώρα βιάζομαι να σε γνωρίσω, γιε μου.
Είσαι συνέχεια στο μυαλό μου. Πιστεύω ότι έχεις τα μάτια μου.
Νομίζω ότι δεν μας ενδιαφέρει. Κλαίω τόσο πολύ που σε βλέπω θολό.
Δεν έχεις τα μάτια μου, ξέρεις τι, τόσο το καλύτερο γιε μου.
Δες τη ζωή όπως θέλεις.
Δεν χρειάζεται να ακολουθείς αυτό που περιμένει ο κόσμος από έναν άντρα.
Από σένα εξαρτάται. Από τα 49 σου εκατοστά, δημιούργησε τον άντρα που θέλεις να είσαι.
Έναν ευαίσθητο άνθρωπο, έναν άνθρωπο που κλαίει, έναν άνθρωπο που ξέρει να έχει καρδιά.
Βάψε τα νύχια σου, ζωγράφισε το κορμί σου, γιε μου, κανένα πρόβλημα, εγώ σε αγαπώ πολύ.
Από την αυγή της πρώτης ημέρας σου, η ζωή είναι μπροστά σου, με κάνεις μεγάλο και μικρό ταυτόχρονα. Δεν ξέρω τίποτα πια, ίσως ένα πράγμα: μόλις γεννήθηκαν δύο καλύτεροι άντρες.
Γίνε ο άντρας που θέλεις να είσαι, αλλά γίνε ένας ζωντανός άντρας.
Στο δρόμο, 8 στους 10 νεκρούς είναι άνδρες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου