Προς Υπουργείο Δικαιοσύνης
Προς Δήμο Νέας Φιλαδέλφειας – Χαλκηδόνας
Προς Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής & Τροχαία Μεταμόρφωσης
Αξιότιμοι κύριοι Υπουργοί,
Αξιότιμε κύριε Δήμαρχε,
Αξιότιμοι κύριοι Διοικητές,
Την Πέμπτη 5 Οκτωβρίου το μεσημέρι χτυπήθηκε και παρασύρθηκε από όχημα στην Εθνικής Αντιστάσεως και Νικολάου Τρυπιά στη Νέα Φιλαδέλφεια ο Μανόλης την ώρα που προσπαθούσε, διασχίζοντας το οδόστρωμα, να περάσει από το ένα πεζοδρόμιο στο άλλο. Ο Μανόλης είχε μόλις αποφοιτήσει από το Γενικό Λύκειο Χαλκηδόνας. Η είδηση αναμεταδόθηκε από πολλά μέσα μαζικής επικοινωνίας με περισσότερες ή λιγότερες λεπτομέρειες, με μεγαλύτερη ή μικρότερη ευαισθησία.
Ο Μανόλης μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο σοβαρά τραυματισμένος. Βρισκόταν για πολλές μέρες σε καταστολή. Σύμφωνά με την τελευταία ενημέρωση δεν είναι πια σε καταστολή, παραμένει όμως στο νοσοκομείο.
Ο οδηγός του οχήματος, που είχε αναπτύξει ταχύτητα, εγκατέλειψε τον Μανόλη, αφού τον παρέσυρε και τον πέταξε πολλά μέτρα πιο πέρα. Συνελήφθη την επόμενη μέρα. Αποδείχθηκε ότι ήταν ένας δεκαπεντάχρονος, ενώ επέβαιναν στο όχημα άλλος ένας έφηβος και μία έφηβη.
Με αφορμή αυτό το γεγονός, επισημαίνουμε ότι η πρώτη αιτία θανάτου παγκοσμίως στους εφήβους είναι οι τροχαίες συγκρούσεις, ενώ αντίστοιχα πάρα πολλοί είναι και οι σοβαροί τραυματισμοί.
Θεωρούμε ιδιαίτερα σημαντικό να γίνει συνείδηση από μικρή ηλικία η αντίληψη ότι το αυτοκίνητο δεν είναι παιχνίδι, λειτουργεί σαν όπλο που ανά πάσα στιγμή μπορεί να εκπυρσοκροτήσει και κατά συνέπεια να τραυματίσει ή και να σκοτώσει. Επίσης, να γίνει συνείδηση ότι η ανθρώπινη ζωή είναι ανεκτίμητη και ότι οι πεζοί και ιδίως οι πιο ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού δεν είναι αόρατοι αλλά υπάρχουν και αποτελούν και αυτοί μέρος της κινητικότητας στην πόλη. Οι πεζοί δεν έχουν άδεια κυκλοφορίας και μπορεί για παράδειγμα να είναι αφηρημένοι, όταν διασχίζουν τον δρόμο. Αυτή η απροσεξία τους μπορεί να είναι μοιραία για την σωματική τους ακεραιότητα και ακόμη και για τη ζωή τους. Τέλος να γίνει συνείδηση ότι η ταχύτητα ιδίως μέσα στην πόλη σκοτώνει, επομένως δεν μπορεί να είναι ανεκτή.
Τι μπορεί όμως να κάνει η πολιτεία, για να μειώσει την πιθανότητα σοβαρού ή και θανατηφόρου τραυματισμού;
Πολλά μπορούν να γίνουν. Ενδεικτικά προτείνονται να εφαρμοστούν στο Δήμο Νέας Φιλαδέλφειας – Χαλκηδόνας αλλά και σε άλλους δήμους:
Θέσπιση του ορίου ταχύτητας των 30 χιλιομέτρων ως γενικού ορίου στις πόλεις ιδίως στις περιοχές υψηλής συγκέντρωσης πληθυσμού και των 20 χιλιομέτρων κοντά στα σχολεία. Η σημασία της θέσπισης του ορίου αυτού φαίνεται από το γεγονός ότι, εάν αυτοκίνητο χτυπήσει πεζή /ό με 50 χιλιόμετρα την ώρα, η πιθανότητα να χάσει την ζωή της/ου είναι 80%, ενώ, εάν χτυπηθεί με 30 χιλιόμετρα την ώρα, οι πιθανότητες πέφτουν στο 10%. Τα έγκυρα αυτά στοιχεία υπογράμμισε και ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών στις 3 Φεβρουαρίου 2021, παρουσιάζοντας το στρατηγικό σχέδιο για την οδική ασφάλεια παρουσία μάλιστα και του πρωθυπουργού.
Δημιουργία υποδομών για τη μείωση της ταχύτητας και για την ασφαλή διέλευση του οδοστρώματος από τους πεζούς, για παράδειγμα διαβάσεις σε κοντινές αποστάσεις η μία με την άλλη που συχνά να επαναβάφονται, προέκταση των πεζοδρομίων στα σημεία των διαβάσεων, έτσι ώστε να μικρύνει η απόσταση διέλευσης από το ένα πεζοδρόμιο στο άλλο, σαμαράκια, πλαστικά κολονάκια που προστατεύουν ράμπες αναπήρων, διαβάσεις και γωνίες δρόμων, δρόμοι ήπιας κυκλοφορίας, δρόμοι με κυβόλιθους, δρόμοι με οφιοειδή σχηματισμό.
Συνεπής αστυνόμευση όχι μόνο για την ασφάλεια των οδηγών (π.χ χρήση κράνους, ζώνης) αλλά παράλληλα για την προστασία των δικαιωμάτων των πεζών (π.χ. τήρηση της προτεραιότητας των πεζών στις διαβάσεις, ελεύθερες χωρίς σταθμευμένα οχήματα ράμπες αναπήρων, τήρηση ορίων ταχύτητας).
Τυποποιημένη συλλογή στοιχείων (με ακριβή καθορισμό της θέσης τους) που αφορούν τα τροχαία συμβάντα σε κάθε περιοχή, από 1 Ιανουαρίου έως 31 Δεκεμβρίου κάθε έτους, τα οποία συγκεντρώνονται από την αστυνομία της περιοχής και ανακοινώνονται στο κοινό, στον Δήμο και σε άλλες αρμόδιες υπηρεσίες έως 15 Φεβρουαρίου του επομένου έτους.
Γρηγορότερη εκδίκαση των υποθέσεων που αφορούν τις τροχαίες συγκρούσεις. Να επισημάνουμε ότι οι υποθέσεις τροχαίων τελεσιδικούν μετά από πολλά χρόνια με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους συγγενείς των θυμάτων των τροχαίων αλλά και για τα ίδια τα θύματα τροχαίων που επέζησαν, αλλά θα περάσουν την υπόλοιπη ζωή τους με αναπηρίες. Επίσης, είναι ιδιαίτερα σημαντικό η εγκατάλειψη θύματος σε τροχαίο συμβάν να πάψει να θεωρείται πλημμέλημα (ΚΟΚ άρθρο 43), ενώ και οι ποινές προτείνεται να αφορούν και την προσφορά κοινωνικής εργασίας σχετικής με το παράπτωμα. Ο θύτης μπορεί να προσφέρει τις υπηρεσίες του σε νοσοκομεία, μπορεί να συμμετέχει σε καμπάνιες ευαισθητοποίησης, έτσι ώστε να προληφθούν οι τροχαίες συγκρούσεις κλπ.
Καμπάνιες ευαισθητοποίησης και δράσεις σχετικά με την οδική ασφάλεια και τα δικαιώματα των πεζών από τα σχολεία και από τους δήμους, από την Τροχαία και από τα υπουργεία. Μία δράση για παράδειγμα που μπορεί εύκολα να υλοποιηθεί είναι η δημιουργία εντύπων για την οδική ασφάλεια και για τα δικαιώματα των πεζών, τα οποία να διανέμονται σε οδηγούς από μαθήτριες και μαθητές σε συνεργασία με εκπαιδευτικούς, με γονείς, με την Τροχαία ή τον Δήμο.
Παρακαλούμε να μάς δοθεί αριθμός πρωτοκόλλου.
Με εκτίμηση,
Υ.Γ. Πρόσφατο: στις 15 Δεκεμβρίου άνθρωπος κινούμενος με μηχανή έχασε τη ζωή του σε τροχαίο συμβάν επί της λεωφόρου Δεκελείας στη Νέα Φιλαδέλφεια
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου