Το μπαράζ τροχαίων συγκρούσεων με θανάτους και σοβαρούς τραυματισμούς τις ημέρες των γιορτών στην Αττική, παρά τα υποτιθέμενα αυξημένα μέτρα επιτήρησης που είχε εξαγγείλει η ΕΛΑΣ και τις κάθε είδους εκκλήσεις για αυξημένη προσοχή, υπεύθυνη οδήγηση κλπ έδειξε ακόμα μια φορά πως ΔΕΝ είναι αυτός ο δρόμος για τον περιορισμό των τροχαίων συγκρούσεων και των συνεπειών τους.
Αλλά στο οδικό δίκτυο κάθε μέρα είναι γιορτή, το πάρτι συνεχίζεται ασταμάτητο κάθε μέρα και ιδιαίτερα κάθε νύχτα. Στο Σχιστό, στη Βούλα, στην Ομόνοια…
Έχουμε επαναλάβει εκατοντάδες φορές πως το πρόβλημα δεν θα λυθεί οριστικά αν η χώρα μας δεν υιοθετήσει μια μακροπρόθεσμη στρατηγική βασισμένη στο Όραμα Μηδέν που πρώτη εφάρμοσε, με θεαματικά αποτελέσματα, η Σουηδία. Δυστυχώς για την πολιτεία μια τέτοια σκέψη φαντάζει εντελώς παράλογη. Λογικό, ή «κανονικό» θεωρείται να χάνουμε κάθε χρόνο 700 νέους ανθρώπους στην άσφαλτο και να αποκτούμε κάθε χρόνο άλλους τόσους με μόνιμες σοβαρές αναπηρίες.
Ας δούμε λοιπόν μερικά πράγματα που συμβάλουν αποφασιστικά σ αυτή την κανονικότητα στο χώρο της Περιφέρειας Αττικής. Μιλάμε για την Περιφέρεια Αττικής συνολικά και όχι μόνο την Αθήνα και βέβαια όχι μόνο για το Δήμο της Αθήνας. Μια περιοχή 3.800 τετραγωνικών χιλιομέτρων περίπου με μόνιμο πληθυσμό που πλησιάζει τα 4.000.000. Από το Σούνιο μέχρι τον Ωρωπό και μέχρι την Κινέτα
Το 2022 σύμφωνα με τον Περιφερειάρχη Αττικής κυκλοφορούσαν σ αυτήν 2.500.000 μηχανοκίνητα οχήματα. Καθένας έχει μια εικόνα τι σημαίνει αυτός ο αριθμός οχημάτων για την ζωή για την μετακίνηση (την οποία υποτίθεται κάνει πιο εύκολη …)
Επειδή στη χώρα μας η μέριμνα της πολιτείας εξαντλείται σε περιοδικές εξαγγελίες αυξημένων μέτρων επιτήρησης (Χριστούγεννα, Πάσχα, Καλοκαίρι, εκλογές κλπ) ας δούμε πως υλοποιούνται αυτά τα μέτρα:
Σύμφωνα με την Καθημερινή για ολόκληρη την Αττική στις βραδινές βάρδιες υπάρχουν διαθέσιμα εικοσιοκτώ (28) περιπολικά. Μιλάμε για όλες τις δραστηριότητες της ΕΛΑΣ και όχι αποκλειστικά για τις ανάγκες της Τροχαίας… Πρακτικά η αστυνόμευση στο δίκτυο της κυκλοφορίας είναι ανύπαρκτη με εξαίρεση κάποιους στοχευμένους ελέγχους που πραγματοποιεί κάποιες μέρες η Τροχαία. Αυτό το γνωρίζουν πολύ καλά όσοι οδηγούν και ιδιαίτερα το βράδυ που οι δρόμοι είναι άδειοι υιοθετώντας τον προσωπικό τους ΚΟΚ θεσπίζοντας προσωπικά όρια ταχύτητας και συγκέντρωσης αλκοόλ στο αίμα.
Μοναδικός από μηχανής Θεός
Θα μπορούσε κανείς να αντιτείνει πως δεν χρειάζονται περισσότερα περιπολικά, σε ψηφιακό κράτος ζούμε, η τεχνολογία θα κάνει το μεγαλύτερο μέρος της δουλειάς. Εξάλλου ο από μηχανής Θεός εδώ εφευρέθηκε.
Θεωρητικά πολύ σωστό. Όμως μπαίνοντας το 2024 σ ολόκληρη την Περιφέρεια Αττικής (με εξαίρεση την Αττική Οδό και τους αυτοκινητοδρόμους) λειτουργεί μόνο μία (1) κάμερα καταγραφής παραβίασης του κόκκινου (και προς τις δύο κατευθύνσεις) σε φανάρια στην Λ. Ποσειδώνος, από τον Ιούλιο του 2021, «δοκιμαστικά» ή «πιλοτικά» όπως λένε…
Στην Περιφέρεια Αττικής λειτουργούν συνολικά γύρω στα 3.000 φανάρια στο οδικό δίκτυο.
Εκκρεμεί διαγωνισμός για άλλες 380 κάμερες που έληξε τον Ιούλιο του 2023 αλλά έχει τις συνήθεις δικαστικές εμπλοκές ανάμεσα στις συμμετέχουσες εταιρίες με άγνωστο αποτέλεσμα (πότε και σε ποιον θα κατοχυρωθεί). Να θυμίσουμε πως παρόμοια διαμάχη ανάμεσα σε δυο εταιρίες για την προμήθεια ασθενοφόρων στο ΕΚΑΒ κράτησε δέκα χρόνια με αποτέλεσμα να χαθεί η σχετική επιχορήγηση από την ΕΕ και βέβαια και τα ασθενοφόρα…
Να σημειωθεί ότι μιλάμε για κάμερες καταγραφής παραβίασης κόκκινου και όχι καταγραφής παραβίασης ταχύτητας…
Τι στιγμή που σε άλλες χώρες οι κάμερες καταγραφής παραβίασης ταχύτητας είναι δεκαετίες σε λειτουργεία και άρχισαν εδώ και μερικά χρόνια να χρησιμοποιούνται και κάμερες καταγραφής χρήσης κινητού, εδώ βάλαμε «δοκιμαστικά» πριν τρία χρόνια μία κάμερα για να ελέγξουμε προφανώς μόνοι μας την αξιοπιστία της και να μη δεχόμαστε άκριτα αυτά που λένε οι άλλοι.
Συνοψίζουμε: 28 περιπολικά (max) και 1 κάμερα, δεν το λες και επιτήρηση, πολύ περισσότερο πρόληψη.
Να σημειώσουμε βέβαια και μια άλλη πολύ σημαντική παράμετρο με δεδομένο το μεγάλο αριθμό τροχαίων συγκρούσεων και αφού έχουμε παραιτηθεί από την προσπάθεια περιορισμού τους. Για ολόκληρη την Αττική το ΕΚΑΒ διαθέτει 45 ασθενοφόρα (αντί για 90 που απαιτούνται) στην πρωινή και την απογευματινή βάρδια και στη νυχτερινή βάρδια 25 (αντί για 50). Η σημασία του χρόνου μεταφοράς τραυματία στο νοσοκομείο είναι παγκόσμια γνωστή, ωστόσο στη χώρα μας που συντηρεί μια βαριά παράδοση τροχαίου τραύματος δεν εκτιμάται σαν ένας ακόμα παράγοντας που καθιστά απόλυτα αναγκαία την ύπαρξη ενός ισχυρού, αριθμητικά και ποιοτικά ΕΚΑΒ. Η επίπτωση αυτής της παραμέτρου δεν είναι καθόλου αμελητέα ούτε στον αν κάποιοι άνθρωποι θα επιζήσουν ούτε στο τι ποιότητα ζωής θα έχουν όσοι επιζήσουν.
ΥΓ. Είναι προφανές πως η αναφορά μας στην Περιφέρεια δεν αφορά αποκλειστικά στην αυτοδιοικητική δομή. Αυτή μπορεί να έχει την ευθύνη για τις κάμερες, όμως η ευθύνη για τα περιπολικά ανήκει στο υπουργείο ΠΡΟ-ΠΟ και για τα ασθενοφόρα στο Υγείας. Κάτι σαν επιτελικό κράτος ας πούμε…
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου