Στα πλαίσια της Διαβούλευσης το
2022 για το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας 2021-2030 μετά από πρόσκληση του Υπουργείου Μεταφορών, η ΕΥΘΥΤΑ- ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΟΔΙΚΗΣ
ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΡΟΔΟΥ κατέθεσε σχετικές
προτάσεις ανά υπουργείο που εμπλέκεται με δεδομένο του σημαντικού της
ρόλου στην οδική ασφάλεια.
Σημειώνουμε ότι ενώ το
Παγκόσμιο και το Ευρωπαϊκό Στρατηγικό Σχέδιο που έχει εκπονηθεί έχει υιοθετηθεί από το 2020 και έχει ψηφιστεί από τις Κυβερνήσεις άλλων
κρατών, στη χώρα μας το 2024 βρίσκεται στις ανακοινώσεις μέσω των ΜΜΕ ότι θα αλλάξει ο Κ.Ο.Κ μετά από
18 χρόνια…
Η ΕΥΘΥΤΑ- ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΟΔΙΚΗΣ
ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΡΟΔΟΥ, ως ενεργό μέλος Ευρωπαϊκών και Παγκόσμιων φορέων, διαχρονικά έχει καταθέσει υπομνήματα,
προτάσεις, στα Υπουργεία (Προστασίας του
Πολίτη, Παιδείας Δικαιοσύνης, Εσωτερικών,
Υγείας), στο Ευρωκοινοβούλιο (Έλληνες Ευρωβουλευτές), στην Μόνιμη Επιτροπή
Οδικής Ασφάλειας της Βουλής, στην Τοπική Αυτοδιοίκηση Α & Β Βαθμού (Δήμο
Ρόδου & Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου) με
γνώμονα την ασφαλή μετακίνηση των χρηστών στο οδικό δίκτυο με αναφορές ουσιαστικές στον Κ.ΟΚ και
στα δικαιώματα των θυμάτων, γνωρίζοντας τι ισχύει στις περισσότερες Ευρωπαϊκές
χώρες για την μείωση των θανάτων και των
τραυματισμών οδικής κυκλοφορίας.
Η βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας στην Ελλάδα τη δεκαετία 2021-2030, θα
συντελεστεί όταν εφαρμοστεί στην
πληρότητά του το Στρατηγικό Σχέδιο από την στιγμή που θα γίνει νόμος του
κράτους.
Προϋποθέσεις για τη βελτίωση
της Οδικής Ασφάλειας στην Ελλάδα.
Η εκδήλωση ισχυρής πολιτικής βούλησης στο ανώτατο Πολιτειακό και
Πολιτικό επίπεδο. Ένα υπεύθυνο και αξιόπιστο ηγετικό επιτελείο για την οδική
ασφάλεια σε επίπεδο χώρας, περιφέρειας και πόλης είναι ζωτικής σημασίας για την
επιτυχία του στόχου. Η Πολιτεία έχει την ικανότητα να επηρεάζει ή να εμπνέει
τους πολίτες της να πετύχουν τον στόχο. Μία από τις ευθύνες της πολιτείας είναι
να δίνουν ένα όραμα για το πώς μπορεί να είναι το μέλλον, να κινητοποιήσουν τις
απαιτούμενες δράσεις για να επιτευχθεί ο στόχος σε σημαντική μείωση των
τροχαίων θανάτων, και ο μόνος αποδεκτός στόχος είναι κανένας θάνατος ή σοβαρός
τραυματισμός από τροχαίο. Η συντονισμένη και διαχρονική εφαρμογή, παρακολούθηση
και αξιολόγηση των δράσεων οδικής ασφάλειας του Στρατηγικού Σχεδίου με θετικό αποτέλεσμα να σώσει ζωές. Οι χώρες
που έχουν μειώσει τα τροχαία έχουν αρχίσει με τη βελτίωση της συλλογής
δεδομένων για την ανάπτυξη αποτελεσματικών πολιτικών και στοχευόμενων
παρεμβάσεων. Είναι ζωτικής σημασίας η συνεργασία και η οικοδόμηση κοινού
μετώπου μεταξύ των θεσμικών οργάνων, των ενδιαφερομένων και των διαφόρων
τομέων, προκειμένου να βελτιωθεί η ασφάλεια στους δρόμους. Η βελτίωση της
πολιτικής για την οδική ασφάλεια δεν είναι ένα εφάπαξ γεγονός, αλλά η επιδίωξη
μιας μακροπρόθεσμης συλλογικής δράσης. Για τον σκοπό αυτόν οι στόχοι της οδικής
ασφάλειας στη μείωση των θανάτων και των τραυματισμών αποτελούν την αρχή ενός
ταξιδιού για την αλλαγή της πολιτικής για την οδική ασφάλεια –ένα ταξίδι που
πρέπει να διεξαχθεί πλήρως σε εθνικό και τοπικό επίπεδο.
Επειδή τα επόμενα χρόνια είναι κρίσιμα
καθώς η συμβολή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης τόσο του δήμου μας όσο και της Περιφέρειας
, θα είναι ουσιαστική για την ευρύτερη
διάδοση της βιώσιμης αστικής κινητικότητας, με στόχο να προτρέψει τους πολίτες
να χρησιμοποιούν εναλλακτικούς και φιλικότερους προς το περιβάλλον τρόπους
μετακίνησης και να προωθήσει την
ενεργητική μετακίνηση και την δημιουργία
βιώσιμων πόλεων και ως εκ τούτου η Τ.Α.
είναι αυτή που πρέπει να αναλάβει πρωτοβουλίες στον τομέα της οδικής ασφάλειας
για την επίλυση των χρόνιων προβλημάτων.
Ενδεικτικά αναφέρουμε ορισμένα από τα θέματα: Περιμετρικός δακτύλιος
πόλης Ρόδου, ολοκληρωμένη ανάπλαση του κέντρου της πόλης μας, μελέτη οδού
σύνδεσης πόλης Ρόδου με Αεροδρόμιο (μεσογειακή χάραξη). Παρότι εδώ και αρκετά
χρόνια είχε μελετηθεί η χάραξή της, στη συνέχεια εγκαταλείφτηκε, παρότι κατά
καιρούς έχουν γίνει σχετικές ανακοινώσεις, ολοκληρωμένη κυκλοφοριακή μελέτη για
την πόλη της Ρόδου η οποία θα αντιμετωπίζει αντικειμενικά τα προβλήματα πέραν
από συμφέροντα και εξυπηρετήσεις, συντήρηση του επαρχιακού δικτύου Ρόδου -
Καμείρου με ολοκληρωμένη κυκλοφοριακή μελέτη
με έλεγχο από Ε.Ο.Α, σταδιακή κατάργηση, όπου υπάρχει δυνατότητα με βάση τις
προδιαγραφές, των φωτεινών σηματοδοτών και μετατροπή τους σε ανισόπεδους ή κυκλικούς
κόμβους με συγκοινωνιακές μελέτες.
Έλεγχος των έργων από τους
Ελεγκτές Οδικής Ασφάλειας όπως προβλέπει η Ελληνική νομοθεσία
Η ενθάρρυνση εναλλακτικών μέσων μεταφοράς – άθλησης με τη
δημιουργία/επέκταση δικτύων πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων παράλληλων προς το παραλιακό μέτωπο της
πόλης, επεκτείνοντας σε δεύτερη φάση το δίκτυο και σε άλλα σημεία της αλλά και
εκτός αυτής, ενώνοντας παράλληλα περιοχές ειδικού ενδιαφέροντος (όπως για
παράδειγμα η λειτουργική διασύνδεση των αρχαιολογικών χώρων της πόλης με δίκτυο
πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων).
Η απόδοση μέρους του υφιστάμενου οδικού δικτύου κυκλοφορίας και
στάθμευσης οχημάτων στους πεζούς. Έχει καταφανώς αναδειχθεί η αναγκαιότητα
αναμόρφωσης των πλατειών Ελευθερίας και Αντιναυάρχου Ιωαννίδη καταργώντας τις
θέσεις στάθμευσης και δημιουργώντας πραγματικές πλατείες.
Άμεσος στόχος είναι επίσης ο
επαναπροσδιορισμός κάτω από άλλη λογική, των μέσων μαζικής μεταφοράς και
των αντίστοιχων δρομολογίων που σήμερα λειτουργούν μάλλον αποτρεπτικά
προσδιορίζοντας παράλληλα περιφερειακούς χώρους στάθμευσης.
Απαιτείται η δημιουργία υψηλής
ποιότητας δικτύων δημόσιας συγκοινωνίας, η εκτέλεση συνδυασμένων μετακινήσεων,
η δημιουργία προσπελάσιμων σταθμών μεταβίβασης από το ιδιωτικό αυτοκίνητο στη
δημόσια συγκοινωνία, η κατασκευή χώρων στάθμευσης εκτός του κέντρου της πόλης
και μεταφορικά συστήματα που να καλύπτουν τις ανάγκες όλων των κατηγοριών των
πολιτών (παιδιών, ηλικιωμένων, ατόμων με μειωμένη κινητικότητα). Η εφαρμογή
ενός τέτοιου δικτύου δημόσιας
συγκοινωνίας φιλική προς το περιβάλλον θα βελτιώσει την ποιότητα της
μετακίνησης των πολιτών, θα καταστήσει το περπάτημα και το ποδήλατο πιο ελκυστικό
και θα αποσυμφορηθεί το κέντρο της
πόλης.
Η σύνταξη ενός σύγχρονου στρατηγικού περιεχομένου πολεοδομικού
σχεδιασμού για την πόλη της Ρόδου που να καλύπτει τις ανάγκες της όχι με
«πολεοδομικά κλισέ ή αύξηση συντελεστή δόμησης» και αλλά με σύγχρονες προσεγγίσεις και να
ενσωματώσει όλες τις επί μέρους προσπάθειες που στο μεταξύ επιβάλλεται να
γίνουν με στόχευση την «βιώσιμη κινητικότητα».
Η διεθνής εμπειρία έχει
καταδείξει ότι σε ένα ιδιαίτερα πολυσύνθετο θέμα, αυτό της επίλυσης των
κυκλοφοριακών συμφορήσεων και της επίτευξης του στόχου της αειφόρου
κινητικότητας στα αστικά κέντρα, απαιτούνται ολοκληρωμένες παρεμβάσεις στις
βασικές εκείνες συνιστώσες που προσδιορίζουν/ επηρεάζουν τις αστικές
μετακινήσεις.
Στις παρεμβάσεις αυτές, συμπεριλαμβάνονται όλες οι προαναφερθείσες και
ενδεικτικά θα μπορούσαμε να παραθέσουμε και τις παρακάτω: Δραστικός περιορισμός
του ευρύτερου Ιστορικού Κέντρου από Ι.Χ.
στη βάση Συγκοινωνιακής Μελέτης όπως γίνεται στις περισσότερες χώρες της Ε.Ε.
Προώθηση τοπικών παρεμβάσεων που στοχεύουν στην κυκλοφοριακή ύφεση, ως
περιορισμοί της ταχύτητος, μείωση του πλάτους των δρόμων. Ενοποίηση χώρων
ιστορικού ενδιαφέροντος. Δραστικός περιορισμός Ι.Χ. εντός Ιστορικού Κέντρου και
ευρύτερης περιοχή τους. Καινοτόμος χρήση αυτοκινήτου, μέσω της ανάπτυξης και
ενθάρρυνσης μιας συλλογικής χρήσης του αυτοκινήτου τύπου ( Car-sharing) και
άλλων μορφών δημοσίων μεταφορών.
Λήψη μέτρων για την μείωση των τροχαίων: Ας ξεκινήσουμε από την Ρόδο:
Με όραμα μηδέν απώλειες από τροχαία συμβάντα!
Απαιτείται λοιπόν η ανάληψη πρωτοβουλιών από την Τ.Α Α & Β Βαθμού
με ενέργειες ενημέρωσης/πληροφόρησης για την υγεία των χρηστών με δεδομένο το
δικαίωμα των πολιτών να κυκλοφορούν σε ασφαλείς και βιώσιμες πόλεις.
Σε αυτή την ενέργεια των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης- SDG στην πόλη μας,
τη Ρόδο ζητούμε την υποστήριξή , την βοήθειά όλων που αποφασίζουν για εμάς προκειμένου να
έχουμε θετικά αποτελέσματα, επικεντρώνοντας τις προοπτικές για το μέλλον,
αναδεικνύοντας το πώς φαντάζεστε και
θέλετε την πόλη, τη Ρόδο των επόμενων χρόνων.
Να σχεδιάσετε μια πόλη
ανθρώπινη, ένα νησί όπου οι μετακινήσεις των χρηστών του οδικού δικτύου να
είναι ασφαλείς, σε ένα οδικό δίκτυο είτε έχει χαρακτηριστεί Εθνική οδός, Επαρχιακή
οδός ή Δημοτική οδός. Να οραματιστείτε μια πόλη βιώσιμη με ασφαλή μετακίνηση για όλους αλλά ιδιαίτερα
για τα παιδιά, τους πεζούς, τα ΑΜΕΑ, τους ποδηλάτες. Να πραγματοποιηθούν δράσεις για την Οδική Ασφάλεια και τον δραστικό
περιορισμό των τροχαίων στην περιοχή μας, στο νησί μας.
Κανείς δεν περισσεύει σ΄ αυτή
την προσπάθεια, γιατί κανείς δεν περισσεύει σ΄ αυτή τη ΖΩΗ.
Η Επίτροπος Μεταφορών κ. Αντίνα Βαλεάν δήλωσε σχετικά: «Οι πόλεις
καταλαμβάνουν μόνο το 4% της έκτασης της ΕΕ, αλλά φιλοξενούν το 75% των
Ευρωπαίων πολιτών. Υιοθετώντας πιο βιώσιμες και αποδοτικές λύσεις
κινητικότητας, οι πόλεις μπορούν να βελτιώσουν τη ζωή των κατοίκων τους και
όσων ζουν γύρω από αυτές, μειώνοντας τη ρύπανση και αναβαθμίζοντας τις
μετακινήσεις για το καλό όλων.
Ο οδηγός SaveLIVES του Παγκόσμιου
Οργανισμού Υγείας, απόρροια συνεργασίας εμπειρογνωμόνων στην οδική ασφάλεια,
επισημαίνει και αναλύει δέσμη μέτρων που αν εφαρμοστούν με συνέπεια, μπορούν να κάνουν
τους δρόμους του κόσμου πολύ πιο ασφαλείς. Ένα βασικό μέτρο που προβάλλεται
είναι η συμβολή των φορέων για την
προαγωγή της οδικής ασφάλειας, με την συνεργασία των αρμόδιων Υπουργείων
των Δήμων και των Περιφερειών.
Η ΕΥΘΥΤΑ-ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΟΔΙΚΗΣ
ΑΦΑΛΕΙΑΣ ΡΟΔΟΥ, θα συνεχίσει όπως και μέχρι σήμερα από την ίδρυσή της να κάνει,
ότι περνά από το χέρι της για την δημιουργία των κατάλληλων συνθηκών ώστε το
οδικό περιβάλλον να είναι ασφαλές, επισημαίνοντας ακόμη ότι μικρότερες ταχύτητες 30χλμ/ώρα μέσα στις πόλεις , συμβάλλουν στην
εξοικονόμηση ενέργειας, στη μείωση των ρύπων και του θορύβου βελτιώνοντας και
την ποιότητα της ζωής μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου