Τι είναι η Ε.Υ.ΘΥ.Τ.Α.


Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ- ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ

Εταιρεία Υποστήριξης Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων είναι ένας Μη Κερδοσκοπικός, Μη Κυβερνητικός Οργανισμός, στο χώρο της Οδικής Ασφάλειας.
Στη Ρόδο λειτουργεί από τον Ιούνιο 2004 , πρωτοβουλία της Προέδρου Καρύδη Ελένης, θύμα τροχαίου ατυχήματος, μετά από τον χαμό του γιου της Δημήτρη 19 χρόνων στις 12 Φεβρουαρίου 2002, πλαισιωμένη από επιστήμονες, θύματα, συγγενείς τροχαίων δυστυχημάτων και ευαισθητοποιημένα άτομα στο θέμα της Οδικής Ασφάλειας.
Είναι μέλος:

-Της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων-FEVR (Σύμβουλος του Ο.Η.Ε και του Π.Ο.Υ)
-Υποστηρικτής της Παγκόσμιας Οργάνωσης « MAKE ROADS SAFE »
-Το 2008 υπέγραψε την Ευρωπαϊκή Χάρτα Οδικής Ασφάλειας, για λιγότερα θύματα με την υποστήριξη της Ε.Ε.
-Αρωγό μέλος του Ε.Δ.Ι.ΠΑ.Β (Εθνικό Δίκτυο Πρόληψης Ατυχημάτων , συμπεριλαμβανομένων των τροχαίων)
-Μέλος της Διακομματικής Επιτροπής Δήμου Ρόδου
-Ιδρυτικό μέλος του Πανελλαδικού Συλλόγου
"SOS ΤΡΟΧΑΙΑ ΕΓΚΛΗΜΑΤΑ"
-Υποστηρίζει την Δεκαετία Δράσης 2011-2020 για την Οδική Ασφάλεια
-Συνεργάζεται με φορείς του Δημόσιου του Ιδιωτικού τομέα, με Παγκόσμιους & Ευρωπαϊκούς Φορείς και Οργανισμούς.

Ποιοι είναι οι σκοποί :

+Η υποστήριξη των θυμάτων των Τροχαίων Ατυχημάτων από ομάδα συμβούλων ( νομικών, ιατρών, ειδικών εμπειρογνωμόνων, συγκοινωνιολόγων, μηχανολόγων, εκπαιδευτικών, ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών ).

+Η ανάπτυξη αλληλεγγύης μεταξύ των θυμάτων των Τροχαίων Ατυχημάτων( ηθική υποστήριξη ).

+Η οργανωμένη παρέμβαση και η κοινωνική πίεση προς τους φορείς της πολιτείας, για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και την μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.

+Η υποστήριξη η ανάληψη και προώθηση δραστηριοτήτων σε θέματα τα οποία προάγουν την οδική ασφάλεια, την κυκλοφοριακή αγωγή, την έρευνα, την ενημέρωση , την ευαισθητοποίηση των πολιτών των ιδιαίτερα ευάλωτων ηλικιών (μαθητών, ηλικιωμένων).

Ποιο είναι το Δυναμικό της:

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, διαθέτει ένα τεχνοκρατικό πυρήνα από επιστήμονες- μέλη διαφόρων κλάδων ( Υγειονομικούς, Νομικούς, Εκπαιδευτικούς, Μηχανολόγους- Μηχανικούς, Πραγματογνώμονες, Συγκοινωνιολόγους, Οικονομολόγους, Αναλυτές Η/Υ, Ψυχολόγους, Κοινωνικούς Λειτουργούς).

Το δυναμικό της ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, ανταποκρίνεται απόλυτα στις υψηλές απαιτήσεις σοβαρών ερευνητικών προγραμμάτων, με θέμα την Οδική Ασφάλεια, την πρόσληψη και την μείωση των Τροχαίων Ατυχημάτων.

Διαθέτει επίσης ένα αξιόλογο επιτελείο έμπειρων επιστημόνων, που της επέτρεψε ως τώρα να πραγματοποιήσει πολλαπλές εκπαιδευτικές- ενημερωτικές δράσεις με στόχο τη βελτίωση της Οδικής Συμπεριφοράς.

Ποιες είναι οι Δραστηριότητές της:

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, συμβάλλει δραστικά στην ενημέρωση των πολιτών για την Οδική Ασφάλεια, την πρόληψη και την μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και παρέχει σε μόνιμη βάση Νομική, Ιατρική, Ψυχολογική και Κοινωνική Υποστήριξη σε θύματα και συγγενείς θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων όταν αυτή ζητηθεί.

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, έχει διοργανώσει εκδηλώσεις ( Ημερίδες, Έκθεση φωτογραφίας , Δράσεις σε ανοικτούς χώρους, Διδασκαλία σε Σχολεία Α/ας και Β/ας Εκπαίδευσης, Σεμινάρια σε κέντρα εκπαίδευσης νεοσυλλέκτων, Ενημερωτικές ομιλίες σε Δήμους της Ρόδου) στο πλαίσιο της ενημέρωσης των πολιτών σε θέματα που προάγουν την Οδική Ασφάλεια και έχει κάνει ουσιαστικές παρεμβάσεις στους φορείς σε θέματα Οδικής Ασφάλειας.

Έχει εκδώσει ενημερωτικά έντυπα με έγκυρη επιστημονική πληροφόρηση σε θέματα Οδικής Ασφάλειας.

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, πιστεύει ότι για την επίτευξη αποτελεσμάτων χρειάζεται δραστηριοποίηση από τους πολίτες, υποστήριξη από τον κρατικό μηχανισμό και αλλαγή της αρνητικής νοοτροπίας στοιχεία που θα μας βοηθήσουν να απαλλαγούμε από την ιδιότητα της Ευρωπαϊκής χώρας με μεγάλο αριθμό Θυμάτων Τροχαίων δυστυχημάτων και με επικίνδυνους δρόμους για ασφαλή οδήγηση.

http://www.efhtita.gr















10 Σεπ 2024

Εκρηκτική αύξηση των τροχαίων με εγκατάλειψη τον Ιούλιο και τον Αύγουστο.

 

 

Στις αρχές Ιουλίου δώσαμε στην δημοσιότητα τα στοιχεία που συνέλεξε ο σύλλογος μας με τίτλο: Τροχαία με Εγκατάλειψη: Α’  εξάμηνο 2024 ένας τραγικός απολογισμός προτείνοντας μερικά κεντρικά σημεία για τον περιορισμό του φαινομένου. Αν και η ανακοίνωση μας είχε μεγάλη απήχηση στα ΜΜΕ και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που έμειναν έκπληκτοι από τον αριθμό των περιστατικών, φυσικά (δυστυχώς) δεν συγκίνησε κανένα θεσμικά αρμόδιο για τα θέματα οδικής ασφάλειας.

Στις κατά ριπάς «διαρροές» (πού συνεχίζονται αδιάλειπτα εδώ και πέντε χρόνια) για το τι περιλαμβάνει ο «νέος ΚΟΚ που έρχεται» ουδέποτε αναφέρθηκε κάτι σχετικό με την αλλαγή νομοθεσίας για την εγκατάλειψη θυμάτων. Επαναλαμβανόμενες διαβεβαιώσεις ότι το όριο ταχύτητος των 30 Km/h ΔΕΝ θα εφαρμοστεί στο σύνολο των κατοικημένων περιοχών, ότι θα περιοριστεί η αφαίρεσή πινακίδων, μαζί με την αβεβαιότητα του αν θα τον πίνεις τον καφέ σου οδηγώντας αποτελούν φαίνεται τα κεντρικά σημεία προβληματισμού και πρωτοπόρας – ελληνοκεντρικής σκέψης για το πως (δεν) θα μειωθούν οι τροχαίες συγκρούσεις.

Είχαμε σκοπό να επανέλθουμε ολοκληρώνοντας την καταγραφή μας με τα συνολικά αποτελέσματα για ολόκληρη τη χρονιά. Ωστόσο η εκρηκτική αύξηση των περιστατικών τροχαίων με εγκατάλειψη που παρατηρήσαμε το δίμηνο Ιούλιος – Αύγουστος 2024 έκανε προφανή την ανάγκη δημοσιοποίησης τους μήπως και κανείς αποφάσιζε να ασχοληθεί. Αν και τα «φυσικά φαινόμενα» όπως τα τροχαία και μάλιστα αυτά με εγκατάλειψη θύματος δεν είναι της αρμοδιότητος του ΥΜΕ ούτε του Υπουργείου Δικαιοσύνης…

Παραθέτουμε (ΕΔΩ) 38 περιστατικά τροχαίων με εγκατάλειψη που καταγράψαμε το δίμηνο Ιουλίου – Αυγούστου 2024, όταν το πρώτο εξάμηνο του έτους είχαμε καταγράψει 46. Από 8 περίπου περιστατικά ανά μήνα το πρώτο εξάμηνο φτάσαμε στα 19 ανά μήνα (μέσος όρος) το τελευταίο δίμηνο!

ΜΙΑ ΣΥΝΟΨΗ ΤΩΝ ΕΥΡΗΜΑΤΩΝ

38 περιστατικά σε δύο μήνες (19 ανά μήνα) όταν το πρώτο εξάμηνο του 2024 είχαμε 46 (κάτω από 8 ανά μήνα).

♦46 συνολικά τα θύματα: 2 νεκροί και 44 τραυματίες συνάνθρωποι μας εγκαταλείφθηκαν στην άσφαλτο από 38 δράστες. Αρκετοί τραυματισμοί είναι βαρύτατοι, με κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις, κακώσεις Νωτιαίου μυελού, ακρωτηριασμούς κλπ.

28 από τα 38 περιστατικά (74%) σε κατοικημένες περιοχές.

♦46 Θύματα: 25 Μοτοσικλετιστές (54%), 10 πεζοί (22%) 6 ποδηλάτες (13%), 4 οδηγοί ΙΧ, 1 οδηγός αμαξιδίου.

38 Δράστες: 34 Οδηγοί ΙΧ (90%), 3 οδηγοί μοτο, και 1 οδηγός πατινιού!   

♦18 από τους 38 δράστες συνελήφθησαν (ή παραδόθηκαν).

5 δεν είχαν άδεια οδήγησης, 4 οδηγούσαν υπό την επήρεια αλκοόλ, 1 συμμετείχε σε αυτοσχέδιους αγώνες, σε 1 (δράστη θανατηφόρου) εντοπίστηκαν ναρκωτικά στο σπίτι του.

Κατανομή κατά περιοχή: Νησιά Αιγαίου 9, Αττική 6, Πελοπόννησος 6, Στερεά Ελλάδα 5, Νησιά Ιονίου 4, Κρήτη 4, Μακεδονία 2, Θράκη 2, Θεσσαλία & Ήπειρος 0. 

Πέραν της εκρηκτικής ανόδου του αριθμού των συμβάντων αξίζει να σημειωθεί:

  • ο μεγαλύτερος αριθμός θυμάτων αυτό το δίμηνο είναι οδηγοί και επιβάτες μοτό.
  • η μεγάλη αύξηση του αριθμού περιστατικών στα νησιά.
  • οι κατοικημένες περιοχές είναι πάντα το κατεξοχήν πεδίο των συμβάντων.
  • οι δράστες είναι στη συντριπτική τους πλειοψηφία οδηγοί ΙΧ
  • οι συλλήψεις δραστών είναι πάντα λίγες, αλλά οι λίγες πληροφορίες που τις συνοδεύουν (χρήση αλκοόλ, έλλειψή άδειας οδήγησης, συμμετοχή σε αυτοσχέδιους αγώνες κλπ) είναι αποκαλυπτικές για τους λόγους που οδηγούν στην εγκατάλειψη.

 3 ΑΜΕΣΕΣ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΕΣ

Επαναλαμβάνουμε τις προτάσεις που έχουμε διατυπώσει επανειλημμένα και ζητάμε την υιοθέτηση τους για να σταματήσει να ενθαρρύνεται η επιθετική και αντικοινωνική συμπεριφορά στο οδικό δίκτυο:

1η προτεραιότητα για μια πολιτεία στην οποία κάθε χρόνο χάνουν την ζωή τους πάνω από 650 άνθρωποι και ακόμα περισσότεροι μένουν ανάπηροι μετά από τροχαίες συγκρούσεις είναι η τοποθέτηση καμερών στο οδικό δίκτυο των πόλεων γεγονός που θα σημάνει ουσιαστική επιτήρηση του οδικού δικτύου πράγμα που είναι αδύνατον να κάνει η Τροχαία. Αυτό θα επιφέρει και μία θεαματική αναστροφή των περιστατικών τροχαίων με εγκατάλειψη και των ποσοστών ταυτοποίησης – έγκαιρης σύλληψη των δραστών.

2η προτεραιότητα που απορρέει και από την ανάλυση των συμβάντων είναι η θέσπιση του ορίου ταχύτητας των 30km/h στις κατοικημένες περιοχές κύριο τόπο των συμβάντων των οποίων κύριος στόχος είναι πεζοί και παιδιά. Μέτρο δοκιμασμένο για την αποτελεσματικότητα του ιδιαίτερα όσον αφορά στην ασφαλή μετακίνηση των ευάλωτων χρηστών του οδικού δικτύου και για την επανάκτηση της πόλης από τους κατοίκους της. Μέτρο που η ελληνική κυβέρνηση εξήγγειλε επίσημα στις 21 Φεβρουαρίου 2021 αλλά έκτοτε αρνείται να νομοθετήσει!

-3η προτεραιότητα που απορρέει από την χρόνια διάσταση του φαινομένου είναι η αλλαγή της ποινικής αντιμετώπισης των εγκληματιών που εγκαταλείπουν τα θύματα τους και των συνεργών τους. Σήμερα ισχύει το άρθρο 43 του ΚΟΚ που ορίζει την εγκατάλειψη θύματος στην άσφαλτο ως πλημμέλημα τιμωρούμενο με 6 μήνες φυλάκιση (η συνήθης ποινή που επιβάλουν τα δικαστήρια όταν μετά από 8 χρόνια τελεσιδικήσει η υπόθεση). Αυτή είναι μια βαθιά ανήθικη νομοθετική ρύθμιση που ελαχιστοποιεί τις συνέπειες για τους δράστες οδηγούς κατά παράβαση και της ισονομίας αφού οποιοσδήποτε άλλος (πλην οδηγών) εγκαταλείψει αβοήθητο θύμα του θα δικαστεί για κακούργημα με βάση το άρθρο 306 του ΠΚ που προβλέπει έξη (6) χρόνια κάθειρξη.

Η εγκατάλειψη τραυματία στο δρόμο πρέπει να θεωρηθεί ατιμωτική πράξη, τα ονόματα και η φωτογραφία των δραστών να δημοσιοποιούνται, να τους αφαιρείται δια βίου η άδεια οδήγησης, να κατάσχεται το όχημα και να δικάζονται για κακούργημα με το άρθρο 306 του ΠΚ και να θεωρείται ότι οδηγούσαν υπό την επήρεια αλκοόλ στη ανώτατη βαθμίδα.

Άμεση κατάργηση του  άρθρου 43 του ΚΟΚ. Να σταματήσει το κράτος να διαμηνύει στους δράστες «μπορείς να το κάνεις, τίποτα δεν θα πάθεις».

9 Σεπτεμβρίου 2024    Πανελλαδικός σύλλογος SOS Τροχαία Εγκλήματα

                                       ΕΥΘΥΤΑ-ΠΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΡΟΔΟΥ

Δεν υπάρχουν σχόλια: