Τι είναι η Ε.Υ.ΘΥ.Τ.Α.


Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ- ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ

Εταιρεία Υποστήριξης Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων είναι ένας Μη Κερδοσκοπικός, Μη Κυβερνητικός Οργανισμός, στο χώρο της Οδικής Ασφάλειας.
Στη Ρόδο λειτουργεί από τον Ιούνιο 2004 , πρωτοβουλία της Προέδρου Καρύδη Ελένης, θύμα τροχαίου ατυχήματος, μετά από τον χαμό του γιου της Δημήτρη 19 χρόνων στις 12 Φεβρουαρίου 2002, πλαισιωμένη από επιστήμονες, θύματα, συγγενείς τροχαίων δυστυχημάτων και ευαισθητοποιημένα άτομα στο θέμα της Οδικής Ασφάλειας.
Είναι μέλος:

-Της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων-FEVR (Σύμβουλος του Ο.Η.Ε και του Π.Ο.Υ)
-Υποστηρικτής της Παγκόσμιας Οργάνωσης « MAKE ROADS SAFE »
-Το 2008 υπέγραψε την Ευρωπαϊκή Χάρτα Οδικής Ασφάλειας, για λιγότερα θύματα με την υποστήριξη της Ε.Ε.
-Αρωγό μέλος του Ε.Δ.Ι.ΠΑ.Β (Εθνικό Δίκτυο Πρόληψης Ατυχημάτων , συμπεριλαμβανομένων των τροχαίων)
-Μέλος της Διακομματικής Επιτροπής Δήμου Ρόδου
-Ιδρυτικό μέλος του Πανελλαδικού Συλλόγου
"SOS ΤΡΟΧΑΙΑ ΕΓΚΛΗΜΑΤΑ"
-Υποστηρίζει την Δεκαετία Δράσης 2011-2020 για την Οδική Ασφάλεια
-Συνεργάζεται με φορείς του Δημόσιου του Ιδιωτικού τομέα, με Παγκόσμιους & Ευρωπαϊκούς Φορείς και Οργανισμούς.

Ποιοι είναι οι σκοποί :

+Η υποστήριξη των θυμάτων των Τροχαίων Ατυχημάτων από ομάδα συμβούλων ( νομικών, ιατρών, ειδικών εμπειρογνωμόνων, συγκοινωνιολόγων, μηχανολόγων, εκπαιδευτικών, ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών ).

+Η ανάπτυξη αλληλεγγύης μεταξύ των θυμάτων των Τροχαίων Ατυχημάτων( ηθική υποστήριξη ).

+Η οργανωμένη παρέμβαση και η κοινωνική πίεση προς τους φορείς της πολιτείας, για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και την μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.

+Η υποστήριξη η ανάληψη και προώθηση δραστηριοτήτων σε θέματα τα οποία προάγουν την οδική ασφάλεια, την κυκλοφοριακή αγωγή, την έρευνα, την ενημέρωση , την ευαισθητοποίηση των πολιτών των ιδιαίτερα ευάλωτων ηλικιών (μαθητών, ηλικιωμένων).

Ποιο είναι το Δυναμικό της:

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, διαθέτει ένα τεχνοκρατικό πυρήνα από επιστήμονες- μέλη διαφόρων κλάδων ( Υγειονομικούς, Νομικούς, Εκπαιδευτικούς, Μηχανολόγους- Μηχανικούς, Πραγματογνώμονες, Συγκοινωνιολόγους, Οικονομολόγους, Αναλυτές Η/Υ, Ψυχολόγους, Κοινωνικούς Λειτουργούς).

Το δυναμικό της ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, ανταποκρίνεται απόλυτα στις υψηλές απαιτήσεις σοβαρών ερευνητικών προγραμμάτων, με θέμα την Οδική Ασφάλεια, την πρόσληψη και την μείωση των Τροχαίων Ατυχημάτων.

Διαθέτει επίσης ένα αξιόλογο επιτελείο έμπειρων επιστημόνων, που της επέτρεψε ως τώρα να πραγματοποιήσει πολλαπλές εκπαιδευτικές- ενημερωτικές δράσεις με στόχο τη βελτίωση της Οδικής Συμπεριφοράς.

Ποιες είναι οι Δραστηριότητές της:

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, συμβάλλει δραστικά στην ενημέρωση των πολιτών για την Οδική Ασφάλεια, την πρόληψη και την μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και παρέχει σε μόνιμη βάση Νομική, Ιατρική, Ψυχολογική και Κοινωνική Υποστήριξη σε θύματα και συγγενείς θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων όταν αυτή ζητηθεί.

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, έχει διοργανώσει εκδηλώσεις ( Ημερίδες, Έκθεση φωτογραφίας , Δράσεις σε ανοικτούς χώρους, Διδασκαλία σε Σχολεία Α/ας και Β/ας Εκπαίδευσης, Σεμινάρια σε κέντρα εκπαίδευσης νεοσυλλέκτων, Ενημερωτικές ομιλίες σε Δήμους της Ρόδου) στο πλαίσιο της ενημέρωσης των πολιτών σε θέματα που προάγουν την Οδική Ασφάλεια και έχει κάνει ουσιαστικές παρεμβάσεις στους φορείς σε θέματα Οδικής Ασφάλειας.

Έχει εκδώσει ενημερωτικά έντυπα με έγκυρη επιστημονική πληροφόρηση σε θέματα Οδικής Ασφάλειας.

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, πιστεύει ότι για την επίτευξη αποτελεσμάτων χρειάζεται δραστηριοποίηση από τους πολίτες, υποστήριξη από τον κρατικό μηχανισμό και αλλαγή της αρνητικής νοοτροπίας στοιχεία που θα μας βοηθήσουν να απαλλαγούμε από την ιδιότητα της Ευρωπαϊκής χώρας με μεγάλο αριθμό Θυμάτων Τροχαίων δυστυχημάτων και με επικίνδυνους δρόμους για ασφαλή οδήγηση.

http://www.efhtita.gr















30 Νοε 2025

Τροχαία Ατυχήματα κοντά στο σπίτι: αλήθεια ή μύθος;

 Έρευνα Hellas Direct: Τροχαία Ατυχήματα κοντά στο σπίτι: αλήθεια ή μύθος;

Πιάνοντας το τιμόνι του αυτοκινήτου ή ανεβαίνοντας στη μηχανή, οι περισσότεροι ανησυχούμε όταν έχουμε μια μεγάλη ή άγνωστη διαδρομή να κάνουμε. Είναι η μακρινή απόσταση, η διάρκεια του ταξιδιού ή το ότι δεν γνωρίζουμε τον δρόμο. Είναι λίγο απ’ όλα. Σε κάθε περίπτωση, είμαστε όλοι πιο ανέμελοι –και ίσως και πιο απρόσεκτοι– στις συνηθισμένες καθημερινές μετακινήσεις μας. Αν είναι και σύντομες, ακόμα περισσότερο.

Κοντά στο σπίτι γίνονται τα περισσότερα ατυχήματα

Τα στοιχεία, ωστόσο, δείχνουν πως δεν τεκμηριώνεται αυτή η ανεμελιά. Αντίθετα, θα έπρεπε η προσοχή μας να μην είναι ανάλογη της απόστασης που διανύουμε. Γιατί τα περισσότερα τροχαία ατυχήματα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Hellas Direct, γίνονται κοντά στο σπίτι.

Οι περισσότεροι μάλλον εφησυχάζουμε σε μικρή απόσταση από το σπίτι μας. Από το «εδώ κοντά πάω, σιγά τώρα για τη ζώνη» και το «πιο πολλή ώρα θα χρειαστώ για να βάλω το κράνος, παρά θα το φοράω» μέχρι το «ξέρω την περιοχή σαν την παλάμη μου», όλες οι λάθος πεποιθήσεις φαίνεται να έχουν καλλιεργήσει έναν μύθο που τα στοιχεία διαψεύδουν.

Τι δείχνουν τα στοιχεία της Hellas Direct

Αναλύοντας όλα τα δεδομένα του 2024 από τον στόλο των ασφαλισμένων της, η Hellas Direct βρήκε, για ακόμα μια χρονιά, πως η αντίληψη των περισσότερων για το πού είναι πιο πιθανό να γίνει ένα ατύχημα είναι λάθος. Δεν είναι μακριά από το σπίτι, στο μεγάλο ταξίδι, στα πολλά χιλιόμετρα. Είναι στις τακτικές διαδρομές και σε μικρή ακτίνα από το σπίτι.

Σχεδόν 4 στα 10 τροχαία ατυχήματα γίνονται μόλις στα πρώτα 2,5 χιλιόμετρα από το σπίτι. Συγκεκριμένα, τα ποσοστά είναι 39% για οδηγούς ΙΧ και 42,5% για οδηγούς μηχανής, ενώ αν εξετάσουμε αθροιστικά την εμβέλεια έως 5 χιλιομέτρων από το σπίτι, τότε μετράμε παραπάνω από τα μισά τρακαρίσματα και για ΙΧ και για δίκυκλα.

Η ψευδαίσθηση της ασφάλειας

Προφανώς δεν φταίει κάποια συγκεκριμένη γειτονιά ή κάποιου είδους κακοτυχία. Αυτό που συμβαίνει έχει να κάνει με το πώς λειτουργεί ο ανθρώπινος εγκέφαλος.

Όταν κάνει κάποιος μια διαδρομή κατ’ επανάληψη, αρχίζει να νιώθει ότι την ξέρει. Έχει γνώση της στροφής που δεν έχει καλή ορατότητα, για παράδειγμα. Ξέρει σε ποιο δρομάκι είναι πιθανό να μην τηρείται ένα Stop, αποκτά εμπειρία από σημεία όπου πετάγονται πεζοί. Κι όσο πιο οικεία γίνεται η διαδρομή, τόσο περισσότερο ο οδηγός έχει την τάση να χαλαρώνει. Γιατί έχει την ψευδαίσθηση πως η μεγαλύτερη οικειότητα σημαίνει και περισσότερο έλεγχο.

Πρόκειται ολοφάνερα για μια ψευδαίσθηση, όπως προκύπτει και από την έρευνα της Hellas Direct. Τα δεδομένα δείχνουν πως όχι μόνο δεν επιτρέπεται η παραμικρή χαλάρωση, αλλά αντίθετα, εκεί που η περιοχή είναι γνωστή και ο οδηγός πιθανώς κάπως εφησυχάζει, χρειάζεται στην πραγματικότητα ακόμα μεγαλύτερη εγρήγορση και προσοχή.

«Μπαμ» κοντά στο σπίτι: Έτσι γίνεται συνήθως

Από τα στοιχεία φαίνεται πως πρέπει κανείς να προσέχει πολύ και όταν οδηγεί σε περιοχές που γνωρίζει καλά. Η Hellas Direct καταγράφει, επίσης, και τι πρέπει κανείς να προσέχει, εκτός από το πού. Με ποιους τρόπους, δηλαδή, έγιναν αυτά τα ατυχήματα στη θεωρητικά ασφαλή περιοχή γύρω από το σπίτι.

Αναλύοντας και πάλι τα δεδομένα του 2024 από τον ασφαλισμένο στόλο της, η ασφαλιστική εταιρεία βρήκε πως συχνότερα σε κοντινή απόσταση από το σπίτι είναι τα τρακαρίσματα με παρκαρισμένο, τόσο για ΙΧ όσο και για μηχανές. Συγκεκριμένα, το 37,3% των ατυχημάτων με αυτοκίνητα και το 34,4% με μηχανές ήταν «μπαμ» με παρκαρισμένο όχημα.

Για τους ασφαλισμένους της Hellas Direct που οδηγούσαν αυτοκίνητο ακολουθούν η σύγκρουση λόγω μη τήρησης αποστάσεων, η όπισθεν/αναστροφή, η μη τήρηση απαγορεύσεων, η σύγκρουση σε αλλαγή πορείας, η παραβίαση προτεραιότητας από δεξιά και η σύγκρουση αντίθετα ερχόμενων.

Αντίστοιχα, για τους οδηγούς μηχανής, συχνότερα τρακαρίσματα –πέραν των παρκαρισμένων– ήταν η όπισθεν/αναστροφή, η σύγκρουση σε αλλαγή πορείας, η μη τήρηση απαγορεύσεων, η σύγκρουση λόγω μη τήρησης αποστάσεων, η παραβίαση προτεραιότητας από δεξιά και η σύγκρουση αντίθετα ερχόμενων.

Έρευνα Hellas Direct: Τροχαία Ατυχήματα κοντά στο σπίτι: αλήθεια ή μύθος;

Η λέξη – κλειδί είναι μία: προσοχή

Το συμπέρασμα από όλα τα παραπάνω είναι ένα: οι τακτικές διαδρομές, το περιβάλλον με το οποίο ο οδηγός είναι πολύ εξοικειωμένος, φέρνουν ανεπιθύμητο, σύμφωνα με τα στοιχεία, εφησυχασμό. Δεν είναι, όμως, κάτι δυσεπίλυτο: φοράμε ζώνη με το που μπαίνουμε στο αυτοκίνητο, φοράμε κράνος –όχι στον αγκώνα αλλά στο κεφάλι– πριν καν βάλουμε μπροστά τη μηχανή. Και δεν περιμένουμε τη μεγάλη διαδρομή ή το μακρινό ταξίδι, για να είμαστε προσεκτικοί. Αντίθετα, φροντίζουμε σε κάθε γύρισμα της μίζας να έχουμε τα μάτια –και τον νου μας– στον δρόμο.

Έρευνα Hellas Direct

 

ΠΗΓΗ: aagora.gr 

Δεν υπάρχουν σχόλια: