Αλλαγές στις άδειες οδήγησης σε όλη την Ευρώπη.
Η Ε.Ε. ενισχύει το πλαίσιο οδικής ασφάλειας, εισάγοντας νέα μέτρα και κυρώσεις που θα εφαρμόζονται ενιαία σε όλα τα κράτη-μέλη, σηματοδοτώντας μια από τις πιο σημαντικές αλλαγές των τελευταίων ετών στον τομέα της οδήγησης.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση θεσπίζει πλέον ένα κοινό σύστημα ποινών και κανόνων για όλους τους οδηγούς, δημιουργώντας ένα ενιαίο δίκτυο οδικής ευθύνης. Έτσι, η εποχή όπου κάποιος έχανε το δίπλωμά του σε μια χώρα αλλά συνέχιζε να οδηγεί κανονικά στη δική του τελειώνει οριστικά, αφού η ΕΕ ενεργοποιεί τη διασυνοριακή αναγνώριση των κυρώσεων.
Η πρωτοβουλία αυτή εντάσσεται σε μια ευρύτερη στρατηγική με στόχο τη μείωση ανισοτήτων μεταξύ των εθνικών συστημάτων, καθώς και την ουσιαστική προστασία των πολιτών. Παράλληλα, επιχειρεί να περιορίσει το φαινόμενο οδηγών που «ξεφεύγουν» αλλάζοντας χώρα και να ανακόψει την υψηλή θνησιμότητα στους ευρωπαϊκούς δρόμους. Το πρόβλημα παραμένει έντονο: μόνο το 2024, 19.940 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία δυστυχήματα στην ΕΕ. Παρά την οριακή μείωση κατά 2% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, η πρόοδος δεν είναι αρκετή για να πλησιάσει τον στόχο του Vision Zero, ο οποίος προβλέπει μείωση των θανάτων κατά 50% έως το 2030 και μηδενικά θύματα έως το 2050. Έτσι, η αυστηροποίηση του πλαισίου κρίνεται όχι μόνο αναγκαία, αλλά και καθυστερημένη.
Οι νέοι κανόνες δεν περιορίζονται στις κατασχέσεις διπλωμάτων. Περιλαμβάνουν μέτρα που έχουν αποδώσει σε πιλοτικές εφαρμογές, όπως το πανευρωπαϊκό σύστημα συνοδευόμενης οδήγησης για 17χρονους, μία δοκιμαστική περίοδο για νέους οδηγούς, αυστηρότερες προϋποθέσεις για όσους χειρίζονται οχήματα εναλλακτικής ισχύος, καθώς και την ψηφιακή άδεια οδήγησης, η οποία θα αποθηκεύεται σε smartphone και θα ισχύει παντού στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
17χρονος
Το σημαντικότερο όμως στοιχείο είναι η πανευρωπαϊκή αμοιβαία αναγνώριση των αποκλεισμών οδήγησης. Όταν ένας οδηγός στερείται το δίπλωμά του ή δέχεται ποινές σε οποιοδήποτε κράτος-μέλος, η κύρωση θα καταγράφεται αυτόματα σε όλα τα ευρωπαϊκά μητρώα. Με απλά λόγια, δεν θα μπορεί να επιστρέψει στη χώρα του και να συνεχίσει να οδηγεί σαν να μη συνέβη τίποτα. Οι παραβάσεις θα «ταξιδεύουν» μαζί του, κλείνοντας ένα κενό ασφαλείας που επί χρόνια επέτρεπε την ατιμωρησία.
Η νέα νομοθεσία έχει ήδη τεθεί σε ισχύ σε ευρωπαϊκό επίπεδο και θα πρέπει να ενσωματωθεί στα εθνικά νομικά πλαίσια μέσα στα επόμενα τέσσερα χρόνια. Παράλληλα, ορισμένες διατάξεις —όπως οι κανόνες για τα οχήματα εναλλακτικής ισχύος και το σύστημα συνοδευόμενης οδήγησης— θα εφαρμοστούν ακόμη νωρίτερα, επιταχύνοντας τη μετάβαση στο νέο μοντέλο οδικής ασφάλειας.



Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου