Το καλοκαίρι που πέρασε εντυπωσιακός ήταν ο αριθμός των θανατηφόρων τροχαίων συγκρούσεων που προκλήθηκε από υπερήλικες οδηγούς . Η προωθούμενη από την αυτοκινητοβιομηχανία πολιτική σε σχέση με την οδήγηση είναι ότι πρέπει να είναι νόμιμη από όσον το δυνατόν μικρότερη ηλικία και μέχρι τα βαθιά γεράματα. Συμπαραγωγός σ αυτήν την προσπάθεια τα κατά χώρα Υπουργεία Μεταφορών που με την βοήθεια των Στατιστικών αποδεικνύουν τα πάντα. Αφωνα ως «αναρμόδια» παραμένουν σ αυτό το σοβαρό ζήτημα τόσο τα υπουργεία Υγείας όσο και τα υπουργεία Δικαιοσύνης. Ζητήματα για το ποια είναι η σωματική, πνευματική και ψυχική κατάσταση ενός ανθρώπου αυτής της ηλικίας, ενος ανθρώπου που έχει στατιστικά πολύ αυξημένη πιθανότητα ενός αιφνιδίου συμβάντος (έμφραγμα μυοκαρδίου, αγγειακό εγκεφαλικό κλπ) που συνηθέστατα είναι υπό πολλαπλή φαρμακευτική αγωγή, ποιες εξετάσεις απαιτούνται και κάθε πότε για να πιστοποιήσουν την ικανότητα αυτου του ατόμου να οδηγεί και τι τύπου οχήματα, δεν αφορούν το Υπουργειο Υγείας τάχουν λυμένα τα υπουργεία Μεταφορών…Από την άλλη πως είναι δυνατή η κατοχή άδεια οδήγησης από ανθρώπους που λόγω ηλικίας είναι απαλλαγμένοι από την επιβολή/έκτιση ποινής αν υποπέσουν ακόμα και σε ανθρωποκτονία χρησιμοποιώντας αυτην την άδεια που τους παρέχει το κράτος; Kαι αυτό δεν αφορά το υπουργείο Δικαιοσύνης μια και τόχει λυμένο το υπουργείο Μεταφορών…Αν και το μοντέλο αυτό της όσο το δυνατον μεγαλυτερης διαστολής του ηλικιακού φάσματος της οδήγησης (αρα και της αγοράς) μηχανοκίνητων εχει γίνει παγκόσμιο ας μην ξεχνάμε ότι προέρχεται και διαδίδεται από την Ευρώπη, ήπειρο αυτοκινητοπαραγωγό αλλά και καθημερινά γηράσκουσα πληθυσμιακά.
Ένα αποκαλυπτικό άρθρο δημοσιεύτηκε στο BBC στις 23 Σεπτεμβρη 2013 με τίτλο Ποιος, τι, γιατί: πόσο επικίνδυνοi είναι οι ηλικιωμένοι οδηγοί; (ΕΔΩ στα αγγλικά και σε ελευθερη αποδοση στα ελληνικά ΕΔΩ)
Όπως αναφέρει ανάμεσα στα άλλα: «Ξεπέρασαν τα τέσσερα εκατομμύρια οι κάτοχοι άδειας οδήγησης ηλικίας άνω των 70 ετών στο Ηνωμένο Βασίλειο…Ο οδηγός με την παλαιότερη άδεια οδήγησης στη χώρα είναι μια γυναίκα 107 χρονών, ενώ άδεια διαθέτουν 191 άνθρωποι ηλικίας άνω των 100 ετών… Τo υπουργείο Μεταφορών λέει ότι δεν υπάρχει καμία απόδειξη πώς οι ηλικιωμένοι οδηγοί είναι πιο πιθανό να προκαλέσουν ατύχημα, και δεν έχει κανένα σχέδιο για να περιορίσει την αδειοδότηση ή εντολή για επιπλέον εκπαίδευση με βάση την ηλικία… Αυτή τη στιγμή, οι αυτοκινητιστές πάνω από 70 ετών πρέπει να δηλώνουν ότι είναι ικανοί κάθε τρία χρόνια, αλλά δεν υποχρεώνονται σε επανεξετάσεις οδήγησης ή ιατρικές εξετάσεις.»
Αν και το Ηνωμένο Βασίλειο είναι (μετά την Σουηδία) η δεύτερη χώρα στην Ευρωπη με τον μικρότερο αριθμο θανάτων από τροχαία αυτό δεν σημαίνει ότι και όλα όσα γίνονται ή λέγονται εκει είναι σωστα. Ας σημειώσουμε παρενθετικά ότι είναι η χώρα που διατηρεί τα ψηλότερα νόμιμα όρια αλκοόλ στο αίμα των οδηγών, γεγονος που προφανώς έχει να κάνει με την παραγωγη ουίσκι και την υψηλή κατανάλωση αλκοόλ που υπάρχει στη χώρα.
Είναι εντυπωσιακό πως ένα μέσον όπως το BBC που παγκόσμια θεωρείται από τα πιο αντικειμενικά στο χώρο της δημοσιογραφίας κάνει μια τόσο μονομερή και μονοδιάστατη «ανάλυση» του θέματος επιλέγοντας ως συνομιλητές δύο ΜΚΟ με ταυτόσημη άποψη που προβάλουν επιχειρήματα του τύπου οι νέοι είναι χειρότεροι από τους ηλικιωμένους (λες κι αυτό είναι το πρόβλημα) ή ότι η διακοπή της οδήγησης μπορεί να οδηγήσει σε κατάθλιψη… Φυσικά θεωρείται περιττό να επισυναφθούν στοιχεία όπως η συχνότητα των τροχαίων συγκρούσεων σε σχέση με τα χιλιόμετρα που έχει πραγματοποιήσει κάθε ηλικιακή ομάδα, καθώς επίσης και σε σχέση με την υπευθυνότητα των οδηγών στην πρόκληση συγκρούσεων με θύματα άλλους. Παρουσιάζεται μόνον ένας πίνακας, τον οποίο παραθέτουμε, που καταγράφει αποκλειστικά τους θανάτους οδηγών ανά ηλικιακή ομάδα, πίνακας που κι αυτός ακόμα είναι σε πλήρη αναντιστοιχία με την αναπτυσσόμενη επιχειρηματολογία όταν οι θάνατοι οδηγών που από την ηλικία των 30 και μετά μειώνονται συνεχώς μετά τα 70 αυξάνουν απότομα και θεαματικά.
Δεν είναι σύμπτωση βέβαια το ότι σ όλο το ρεπορτάζ χρησιμοποιείται ο όρος «ατύχημα» σε μια χώρα από την οποία ξεκίνησε η επίσημη απόρριψη αυτού του όρου τόσο από τα επιστημονικά περιοδικά με πρωτοπόρο το ιατρικό BMJ (British Medical Journal) που εδώ και μια δεκαετία δεν δέχεται την χρήση αυτού του όρου σε επιστημονικά άρθρα, τον Δήμο του Λονδίνου καθώς και άλλους Δήμους αλλά και τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας που επίσημα έχουν απορρίψει την χρήση του όρου ατύχημα όταν αναφέρονται στα τροχαία.
Φυσικά οι απόψεις που αναφέρονται στο άρθρο του BBC και περιλαμβάνουν απόψεις του υπουργείου Μεταφορών και δυο ΜΚΟ που «υποστηρίζουν την οδική ασφάλεια των ηλικιωμένων (οδηγών)» δεν είναι οι μόνες που υπάρχουν στην χωρα. Εξ άλλου αυτή είναι γεμάτη ΜΚΟ (εκει charity) άλλες φτιαγμένες από το παλάτι (κυρίως μετά τον θάνατο της Νταίνας) για να δείξουν την ευαισθησία του για την οδική ασφάλεια, άλλες από τη αυτοκινητοβιομηχανία για να πιστοποιησουν πως η οδική ασφάλεια είναι δικια της εσωτερική υπόθεση, άλλες από κατασκευαστικές για την προώθηση της αναγκης μεγαλων «ασφαλών» αυτοκινητοδρόμων και προγραμματων οδικής ασφάλειας στους «καθυστερημένους» αγοραστές των αυτοκινήτων τους στις φτωχες χώρες. Παράλληλα μ αυτους βέβαια υπάρχουν και αυτοί (μερίδα καθόλου αμελητέα) που προτάσουν τα συμφέροντα και τα δικαιώματα των ευάλωτων χρηστών του οδικού δικτύου. Να σημειώσουμε πως το 1/4 των Δημοτικών Συμβουλίων της χώρας έχει υιοθετήσει αποφάσεις για ζώνες ήπιας κυκλοφορίας στις πόλεις με ανώτατο όριο τα 20mph (30km/h). Και μιλάμε για χώρα όπου τα ορια ισχύουν και δεν αποτελούν διακοσμητικές πινακίδες.
Δυστυχώς είναι φανερό πως όχι μόνο στο Ηνωμένο Βασίλειο αλλά πανευρωπαικά υπάρχει πλήρης απροθυμία να ανοίξει με επιστημονικούς όρους αυτό το θέμα. Να υπενθυμίσουμε ότι από τους επτά στόχους που έχει υιοθετήσει η Ευρωπαική Επιτροπή για την Δημόσια Υγεία το θέμα των θανάτων και τραυματισμών από τροχαία απουσιάζει, ενώ αντίθετα συμπεριλαμβάνεται το «Ευ γηράσκειν» των Ευρωπαίων… Για την Ευρωπαική Επιτροπή η γενοκτονία από τις τροχαίες συγκρούσεις δεν αποτελεί ζήτημα Δημόσιας Υγείας αλλά μια από τις πολλές υποθέσεις των υπουργείων Μεταφορών.
Πηγή: www.soste.gr
Ένα αποκαλυπτικό άρθρο δημοσιεύτηκε στο BBC στις 23 Σεπτεμβρη 2013 με τίτλο Ποιος, τι, γιατί: πόσο επικίνδυνοi είναι οι ηλικιωμένοι οδηγοί; (ΕΔΩ στα αγγλικά και σε ελευθερη αποδοση στα ελληνικά ΕΔΩ)
Όπως αναφέρει ανάμεσα στα άλλα: «Ξεπέρασαν τα τέσσερα εκατομμύρια οι κάτοχοι άδειας οδήγησης ηλικίας άνω των 70 ετών στο Ηνωμένο Βασίλειο…Ο οδηγός με την παλαιότερη άδεια οδήγησης στη χώρα είναι μια γυναίκα 107 χρονών, ενώ άδεια διαθέτουν 191 άνθρωποι ηλικίας άνω των 100 ετών… Τo υπουργείο Μεταφορών λέει ότι δεν υπάρχει καμία απόδειξη πώς οι ηλικιωμένοι οδηγοί είναι πιο πιθανό να προκαλέσουν ατύχημα, και δεν έχει κανένα σχέδιο για να περιορίσει την αδειοδότηση ή εντολή για επιπλέον εκπαίδευση με βάση την ηλικία… Αυτή τη στιγμή, οι αυτοκινητιστές πάνω από 70 ετών πρέπει να δηλώνουν ότι είναι ικανοί κάθε τρία χρόνια, αλλά δεν υποχρεώνονται σε επανεξετάσεις οδήγησης ή ιατρικές εξετάσεις.»
Αν και το Ηνωμένο Βασίλειο είναι (μετά την Σουηδία) η δεύτερη χώρα στην Ευρωπη με τον μικρότερο αριθμο θανάτων από τροχαία αυτό δεν σημαίνει ότι και όλα όσα γίνονται ή λέγονται εκει είναι σωστα. Ας σημειώσουμε παρενθετικά ότι είναι η χώρα που διατηρεί τα ψηλότερα νόμιμα όρια αλκοόλ στο αίμα των οδηγών, γεγονος που προφανώς έχει να κάνει με την παραγωγη ουίσκι και την υψηλή κατανάλωση αλκοόλ που υπάρχει στη χώρα.
Είναι εντυπωσιακό πως ένα μέσον όπως το BBC που παγκόσμια θεωρείται από τα πιο αντικειμενικά στο χώρο της δημοσιογραφίας κάνει μια τόσο μονομερή και μονοδιάστατη «ανάλυση» του θέματος επιλέγοντας ως συνομιλητές δύο ΜΚΟ με ταυτόσημη άποψη που προβάλουν επιχειρήματα του τύπου οι νέοι είναι χειρότεροι από τους ηλικιωμένους (λες κι αυτό είναι το πρόβλημα) ή ότι η διακοπή της οδήγησης μπορεί να οδηγήσει σε κατάθλιψη… Φυσικά θεωρείται περιττό να επισυναφθούν στοιχεία όπως η συχνότητα των τροχαίων συγκρούσεων σε σχέση με τα χιλιόμετρα που έχει πραγματοποιήσει κάθε ηλικιακή ομάδα, καθώς επίσης και σε σχέση με την υπευθυνότητα των οδηγών στην πρόκληση συγκρούσεων με θύματα άλλους. Παρουσιάζεται μόνον ένας πίνακας, τον οποίο παραθέτουμε, που καταγράφει αποκλειστικά τους θανάτους οδηγών ανά ηλικιακή ομάδα, πίνακας που κι αυτός ακόμα είναι σε πλήρη αναντιστοιχία με την αναπτυσσόμενη επιχειρηματολογία όταν οι θάνατοι οδηγών που από την ηλικία των 30 και μετά μειώνονται συνεχώς μετά τα 70 αυξάνουν απότομα και θεαματικά.
Δεν είναι σύμπτωση βέβαια το ότι σ όλο το ρεπορτάζ χρησιμοποιείται ο όρος «ατύχημα» σε μια χώρα από την οποία ξεκίνησε η επίσημη απόρριψη αυτού του όρου τόσο από τα επιστημονικά περιοδικά με πρωτοπόρο το ιατρικό BMJ (British Medical Journal) που εδώ και μια δεκαετία δεν δέχεται την χρήση αυτού του όρου σε επιστημονικά άρθρα, τον Δήμο του Λονδίνου καθώς και άλλους Δήμους αλλά και τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας που επίσημα έχουν απορρίψει την χρήση του όρου ατύχημα όταν αναφέρονται στα τροχαία.
Φυσικά οι απόψεις που αναφέρονται στο άρθρο του BBC και περιλαμβάνουν απόψεις του υπουργείου Μεταφορών και δυο ΜΚΟ που «υποστηρίζουν την οδική ασφάλεια των ηλικιωμένων (οδηγών)» δεν είναι οι μόνες που υπάρχουν στην χωρα. Εξ άλλου αυτή είναι γεμάτη ΜΚΟ (εκει charity) άλλες φτιαγμένες από το παλάτι (κυρίως μετά τον θάνατο της Νταίνας) για να δείξουν την ευαισθησία του για την οδική ασφάλεια, άλλες από τη αυτοκινητοβιομηχανία για να πιστοποιησουν πως η οδική ασφάλεια είναι δικια της εσωτερική υπόθεση, άλλες από κατασκευαστικές για την προώθηση της αναγκης μεγαλων «ασφαλών» αυτοκινητοδρόμων και προγραμματων οδικής ασφάλειας στους «καθυστερημένους» αγοραστές των αυτοκινήτων τους στις φτωχες χώρες. Παράλληλα μ αυτους βέβαια υπάρχουν και αυτοί (μερίδα καθόλου αμελητέα) που προτάσουν τα συμφέροντα και τα δικαιώματα των ευάλωτων χρηστών του οδικού δικτύου. Να σημειώσουμε πως το 1/4 των Δημοτικών Συμβουλίων της χώρας έχει υιοθετήσει αποφάσεις για ζώνες ήπιας κυκλοφορίας στις πόλεις με ανώτατο όριο τα 20mph (30km/h). Και μιλάμε για χώρα όπου τα ορια ισχύουν και δεν αποτελούν διακοσμητικές πινακίδες.
Δυστυχώς είναι φανερό πως όχι μόνο στο Ηνωμένο Βασίλειο αλλά πανευρωπαικά υπάρχει πλήρης απροθυμία να ανοίξει με επιστημονικούς όρους αυτό το θέμα. Να υπενθυμίσουμε ότι από τους επτά στόχους που έχει υιοθετήσει η Ευρωπαική Επιτροπή για την Δημόσια Υγεία το θέμα των θανάτων και τραυματισμών από τροχαία απουσιάζει, ενώ αντίθετα συμπεριλαμβάνεται το «Ευ γηράσκειν» των Ευρωπαίων… Για την Ευρωπαική Επιτροπή η γενοκτονία από τις τροχαίες συγκρούσεις δεν αποτελεί ζήτημα Δημόσιας Υγείας αλλά μια από τις πολλές υποθέσεις των υπουργείων Μεταφορών.
Πηγή: www.soste.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου