Ετικέτες
Στις 14 Νοεμβρίου 2015 στην παραλιακή της Πάτρας, ο 22χρονος  φοιτητής Ιατρικής Νίκος Καραπάνος, οδηγός ΙΧ έχασε τη ζωή του και ο συνοδηγός του  τραυματίστηκε σοβαρά όταν 44χρονος οδηγός ΙΧ, έμπορος αυτοκινήτων, που οδηγούσε μεθυσμένος μπήκε στο αντίθετο ρεύμα και τους τράκαρε.
Ο δράστης σύμφωνα με τους αυτόπτες μάρτυρες οδηγούσε με πολύ μεγάλη ταχύτητα μέσα στην πόλη, παραβιάζοντας τα κόκκινα φανάρια.
Από τον έλεγχο που ακολούθησε αποδείχτηκε πως ο δράστης είχε 1,87gr/Ltσυγκέντρωση αλκοόλ στο αίμα.  (Στην υπόθεση και σε άλλες υποθέσεις φόνων από μεθυσμένους οδηγούς έχουμε αναφερθεί στο κείμενο μας «Αλκοόλ, οδήγηση, φόνος: μια σχέση υπεράνω υποψίας»: ΕΔΩ)
Ένα χρόνο μετά, στις 6 Νοέμβρη 2016 στην Πάτρα σε έλεγχο αλκοτέστ ο δράστης του εγκλήματος συνελήφθη και πάλι να οδηγεί μεθυσμένος.
Στις 30 Οκτώβρη 2017 εκδικάστηκε το πρωτόδικο ποινικό για το φόνο του Νίκου και τον τραυματισμό του φίλου και συμφοιτητή του.
Ακολουθώντας την αρχική κατηγορία που αποδόθηκε από τον εισαγγελέα που χειρίστηκε την υπόθεση ο δράστης δικάστηκε για «ανθρωποκτονία από αμέλεια…σε βαθμό πλημμελήματος»!!!
Τι σημαίνει όμως 1,87gr/Lt συγκέντρωση αλκοόλ στο αίμα;
Για την Ελλάδα όπου η νόμιμη συγκέντρωση είναι 0,5gr/Lt αυτή η συγκέντρωση είναι σχεδόν τετραπλάσια της νόμιμης. Για την Σουηδία και άλλες καθυστερημένες χώρες όπου το επιτρεπόμενο  όριο είναι 0,2gr/Lt αυτή η συγκέντρωση είναι εννιαπλάσια της επιτρεπόμενης…
Αυτό δεν θεωρήθηκε επαρκές στοιχείο για τις δικαστικές αρχές για να ασκήσουν ποινική δίωξη σε βαθμό κακουργήματος. Το να οδηγείς με 1,87gr/Ltσυγκέντρωση αλκοόλ στο αίμα, να σκοτώνεις και να τραυματίζεις ανθρώπους σημαίνει ότι είσαι απλά αμελής.
Δεν είχες πρόθεση αλλά ούτε και υπόνοια ότι κάτι τέτοιο πιθανόν να προκύψει.
Ο εισαγγελέας βέβαια που του απήγγειλε αρχικά τις κατηγορίες σε βαθμό πλημμελήματος και όλοι οι λειτουργοί της Θέμιδος που στη συνέχεια ασχολήθηκαν με την περίπτωση και διατήρησαν την κατηγορία σ αυτό, το χαμηλότερο δυνατό επίπεδο, προφανώς και γνωρίζουν μια και τα τροχαία εγκλήματα αποτελούν μεγάλο μέρος της επαγγελματικής τους καθημερινότητας πως η πιθανότητα εμπλοκής σε θανατηφόρο τροχαίο δεν αυξάνει γραμμικά ανάλογα με την συγκέντρωση αλκοόλ στο αίμα. Μ άλλα λόγια τετραπλάσια συγκέντρωση δεν σημαίνει τετραπλάσια πιθανότητα εμπλοκής. Σύμφωνα με τα διεθνώς (πλην Ελλάδος) παραδεκτά από την μεγάλη μελέτη που δημοσιοποίησε το  NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) των ΗΠΑ η συγκέντρωση αλκοόλ στο αίμα 1,87gr/Lt που είχε ο δολοφόνος του Νίκου σήμαινε περίπου 60 φορές αύξηση της πιθανότητας εμπλοκής του σε θανατηφόρο τροχαίο. Όπερ και εγένετο…
Αμέλεια λοιπόν.
Τέσσερα χρόνια φυλάκιση για το φόνο του Νίκου και ένα για τον τραυματισμό του φίλου του.
Με αναστολή φυσικά.
1.300 ευρώ χρηματική ποινή.
Και τρία χρόνια στέρηση της άδειας οδήγησης*. (Περισσότερα: ΕΔΩ)
«Εύχομαι ο Νίκος να είναι από τα τελευταία θύματα» δήλωσε η μητέρα του, που πάλεψε όλο το προηγούμενο διάστημα για να φωτιστεί η υπόθεση και το προφιλ του δράστη.
Δυστυχώς αυτή η ευχή που τόσοι πολλοί γονείς έχουν κάνει όταν έχασαν το παιδί τους δεν πρόκειται να ευοδωθεί.
Με μια Πολιτεία και μια Δικαιοσύνη που εθελοτυφλούν απέναντι στο Τροχαίο Έγκλημα εμείς θα είμαστε ικανοποιημένοι αν ο Νίκος θα είναι το τελευταίο θύμα του συγκεκκριμένου δράστη.
*Η  διεθνής εμπειρία λέει πως δράστες  με παρόμοια παραβατική συμπεριφορά συνήθως εξακολουθούν να οδηγούν και  μάλιστα μεθυσμένοι παρά την στέρηση της άδειας.
Αλκοόλ: ανερχόμενος παράγων κινδύνου πρόκλησης τροχαίων.
Από την υπ  Αρ.Πρωτ. 192/06-10-2017 ερώτηση του βουλευτή Αχαίας κου Ν. Νικολόπουλου προς τον Υπουργό Μεταφορών (ΕΔΩαντιγράφουμε:
«Σύμφωνα με τα στοιχεία της Διεύθυνσης Μεταφορών Αχαΐας, που γνωστοποίησε πρόσφατα η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, περίπου 50 διπλώματα αφαιρούνται κάθε μήνα στο νομό, με το 70% εξ αυτών να αφορά την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ. Αυτό, με απλούς αριθμούς, σημαίνει ότι κάπου 35 διπλώματα αφαιρούνται κάθε μήνα από οδηγούς που εντοπίζονται «πιωμένοι», δηλαδή περίπου ένας οδηγός κάθε μέρα χάνει το δίπλωμά του γιατί έχει πιει «κάτι παραπάνω»!»
Σημειώνουμε ότι άδεια οδήγησης αφαιρείται αν η συγκέντρωση αλκοόλ στο αίμα υπερβαίνει τα 0.7gr/L και όχι το νόμιμο όριο των 0.5gr/L, άρα το ποσοστό αυτών  που οδηγούν πιωμένοι είναι κατά πολύ μεγαλύτερο απ αυτό που «δείχνουν» οι αφαιρέσεις αδειών οδήγησης. Και ότι οι έλεχοι τη τροχαίας κάθε άλλο παρα γενικευμένοι είναι με αποτέλεσμα τα διαθέσιμα στοιχεία να αποτυπώνουν μόνο τις τάσεις και όχι το πραγματικο μέγεθος του προβλήματος.
Να σημειώσουμε επίσης τα ιδιαίτερα σημαντικά συμπεράσματα μιας πρόσφατης μελέτης της 7ης Υγειονομικής Περιφέρειας που κατέγραψε ιδιαίτερα αυξημένα ποσοστά χρήσεις αλκοόλ σε ανήλικους στην Κρήτη και ολοένα μικρότερες ηλικίες να εισάγονται στη χρήση του.
Τέλος αλλά όχι τελευταίο: και σ αυτή την υπόθεση φαίνεται καθαρά πόσο μεγάλη ισχύ έχουν και πόσο δεσμευτικές για τη συνέχεια είναι οι αρχικά αποδιδόμενες κατηγορίες. Αν και θεωρητικά υπάρχει η δυνατότητα αναβάθμισης του κατηγορητήριου στην πορεία της υπόθεσης αυτό παραμένει στη θεωρεία. Η πολιτική επιλογή του να βαφτίζονται όλοι οι φόνοι στο δρόμο ανθρωποκτονίες από αμέλεια ώστε να είναι εξασφαλισμένη η αμνήστευση των τροχαίων εγκλημάτων υλοποιείται μέσω της υιοθέτησης  της ηπιότερης δυνατής για τους δράστες δικαστικής διαδικασίας.