Παράνομη υπαίθρια Διαφήμιση, νέος ΚΟΚ και ΕΡΤ
Κοινή δήλωση πέντε γονιών που έχασαν τα παιδιά τους από παράνομες φονικές διαφημίσεις.
Το θολό τοπίο που αφήνει ο νέος ΚΟΚ με το άρθρο 116 για την υπαίθρια διαφήμιση, και που εδώ και μέρες τα μέλη μας και οι συγγενείς θυμάτων προειδοποιούν σχετικά το Υπουργείο Μεταφορών και τον ίδιο τον υπουργό κ. Κωνσταντίνο Κυρανάκη, έσπευσε άμεσα, λίγες μόλις ώρες μετά την ψήφισή του, να αξιοποιήσoυν (;) η ΕΡΤ και ο πρόεδρός της κ. Γιάννης Παπαδόπουλος, συγκαλώντας ΔΣ και δίνοντας 220.000 ευρώ από το δημόσιο χρήμα στην POLITIS GROUP για να διαφημιστεί, το πρόγραμμα της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης πάνω σε φωτιζόμενες, ηλεκτρονικές-ψηφιακές, πινακίδες με εναλλασσόμενες εικόνες και μηνύματα στις στάσεις λεωφορείων, οι οποίες προκαλούν θάμβωση στους οδηγούς, αποσπούν την προσοχή τους και μπορούν να γίνουν αιτία σοβαρών ατυχημάτων-δυστυχημάτων.
Έτσι λίγες ώρες μετά την ψήφιση του νέου ΚΟΚ, είμαστε πάλι αναγκασμένοι να κρούουμε των κώδωνα κινδύνου για τα επιχειρηματικά συμφέροντα της υπαίθριας διαφήμισης, εξαιτίας της οποίας έχουμε θρηνήσει πολλά θύματα.
Μέχρι και αργά χθες το απόγευμα άνθρωποι από το Γραφείο Τύπου του Υπουργείου Μεταφορών, μας διαβεβαίωναν ότι οι συγκεκριμένες διαφημιστικές πινακίδες είναι παράνομες, είτε κάθετες, είτε οριζόντιες στον οδικό άξονα και μάλιστα η κ. Πάντου από την νομική υπηρεσία μας διαμήνυσε -μέσω του Γραφείου Τύπου πάντα-, ότι ο κώδικας είναι σαφέστατος: απαγορεύονται οι συγκεκριμένες διαφημιστικές πινακίδες στις στάσεις, κάτι που αναφέρεται ρητά στο άρθρο 15.
Τελικά τι από τα δύο ισχύει; Αυτά που μας είπαν ο υπουργός και οι συνεργάτες του, που με σπουδή μας άκουγαν και για το συγκεκριμένο θέμα της υπαίθριας διαφήμισης, στις διαβουλεύσεις για την σύνταξη του νέου ΚΟΚ; Η αυτά που ισχυρίζεται η ΕΡΤ και ο νέος της πρόεδρος; (σημ: ο οποίος είναι και δημοσιογράφος ετών και δεν δικαιολογείται στο παρελθόν να μην έχει δει ή ακόμα και παρουσιάσει θέματα στα δελτία ειδήσεων τα οποία εκφωνούσε για δυστυχήματα που οφείλονται στην υπαίθρια διαφήμιση, συνεπώς αποκλείεται να μην έχει γνώση του θέματος και της επικινδυνότητας των διαφημιστικών πινακίδων στους δρόμους.)
Ειλικρινά αναρωτιόμαστε η ΕΡΤ έχει τόσο μεγάλη ανάγκη να διαφημιστεί σε υπαίθριες πινακίδες στάσεων και να πληρώσει εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ γι΄ αυτό, όταν μπορεί χωρίς κόστος, να μεταδώσει trailer και διαφημιστικά μηνύματα σε τρία τηλεοπτικά κανάλια, μια πλατφόρμα, ένα site και δεκάδες ραδιοφωνικούς της σταθμούς σε όλη την Ελλάδα; Πρέπει να διαφημιστεί σε κάτι τόσο επικίνδυνο για την δημόσια οδική ασφάλεια, ακόμα κι αν κατά την δική της άποψη, θεωρείται νομότυπο; H ΕΡΤ που έχει αναδείξει και θίξει το πρόβλημα της παράνομης υπαίθριας διαφήμισης και μας έχει φιλοξενήσει τόσες φορές σε δελτία ειδήσεων και πάνελ εκπομπών; (Σημειώνουμε ότι τα 220.000 ευρώ αφορούν την διαφήμισή της, μόνο στις ψηφιακές πινακίδες στις στάσεις λεωφορείων, καθώς θα δώσει πολλά ακόμα για διαφημίσεις πάνω σε λεωφορεία κλπ.)
Με λύπη λοιπόν διαπιστώνουμε ότι στο θέμα της υπαίθριας διαφήμισης στο άρθρο 116 αφήνονται κενά, διφορούμενες ερμηνείες ή και παρερμηνείες. Όλοι συμφωνούμε ότι οι ψηφιακές πινακίδες, με εναλλαγή φωτισμού και κινούμενες εικόνες που τον τελευταίο καιρό εμφανίζονται στις στάσεις λεωφορείων αποτελούν σημείο απόσπασης προσοχής για τους οδηγούς. Μάλιστα τις επιμελείται, τις διαχειρίζεται και τις καρπώνεται εταιρεία της Politis group που σε προγενέστερη μορφή της (ως master media) έχει καταδικαστεί τελεσίδικα για ανθρωποκτονία εξ αμελείας, οδηγού που έχασε την ζωή του εξαιτίας διαφημιστικής πινακίδας. (Αλήθεια, η ΕΡΤ είναι πρόθυμη να συνεργαστεί με επιχειρηματίες που έχουν καταδικαστεί για ανθρωποκτονία εξ αμελείας πάνω στο αντικείμενο που θα τους εμπιστευτεί; ) Όλοι έχουμε γνώση των προηγούμενων περιστατικών θανατηφόρων τροχαίων δυστυχημάτων, εξαιτίας της υπαίθριας διαφήμισης και της απόσπασης προσοχής οδηγών, για τα οποία το ελληνικό δημόσιο έχει αναγκαστεί να πληρώσει υπέρογκες αποζημιώσεις.
Υπάρχει λοιπόν κάποιος λόγος για τον οποίο το Υπουργείο Μεταφορών ή το σώμα της Βουλής δεν επιθυμεί ξεκάθαρα να αναγράψει στον νέο ΚΟΚ ότι οι συγκεκριμένες πινακίδες στις στάσεις (ψηφιακές, φωτιζόμενες, κινούμενες κλπ) είναι παράνομες και δεν επιτρέπονται;
Ας μην κρυβόμαστε πίσω από το δάκτυλό μας και ας παραδεχτούμε ότι σκοπός των υπαίθριων διαφημίσεων είναι να βρίσκονται στο οπτικό πεδίο των οδηγών. Ειδάλλως δεν θα έδιναν εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ οι διαφημιζόμενοι (καλή ώρα η ΕΡΤ) για να διαφημιστούν σε αυτές. Όλες αυτές οι διαφημίσεις δεν είναι στην μέση της ασφάλτου μπροστά στον οδηγό, είναι στο πεζοδρόμιο… Και οι παράλληλες με το οδόστρωμα για τον ίδιο λόγο βρίσκονται εκεί, για να προσελκύσουν το μάτι και το ενδιαφέρον του οδηγού. Δε οι ψηφιακές, φωτιζόμενες, εναλλασσόμενες αποσπούν πολύ περισσότερο την προσοχή των χρηστών του δρόμου. Στο ένα δευτερόλεπτο που θα στρέψει το μάτι του ο οδηγός ενός ΙΧ που τρέχει με 50 χλμ την ώρα, το αυτοκίνητο διανύει 17 μέτρα… Ένα δευτερόλεπτο αρκεί για να μην δεις κάποιον που θα αλλάξει λωρίδα, ένα παιδί που θα βγει στον δρόμο, ένα σκυλί που θα πεταχτεί κλπ. Είναι αρκετό για να χαθεί μια ζωή.
Είναι το λιγότερο υποκριτικό να μιλάμε για απόσπαση προσοχής των οδηγών από τα κινητά τηλέφωνα και την ίδια στιγμή να βάζουμε στους δρόμους φωτιζόμενους περισπασμούς με μηνύματα για τους οδηγούς, σε εκατονταπλάσιες μεγέθους οθόνες.
Από το γραφείο του κ. Κυρανάκη και τον ίδιο τον υπουργό έχουμε λάβει την διαβεβαίωση ότι οι συγκεκριμένες πινακίδες θα απαγορεύονται στους δρόμους. Γιατί είναι κίνδυνος θάνατος. Αφού λοιπόν μας διαβεβαιώνουν ότι θα απαγορεύονται γιατί δεν γίνεται σαφέστερο; Γιατί δεν αναγράφεται ξεκάθαρα;
Σας θυμίζουμε ότι η χώρα μας δεσμεύεται από την Διεθνή Σύμβαση της Βιέννης, η οποία σε καμία περίπτωση δεν «καλύπτεται» ούτε από τον νέο ΚΟΚ, ούτε από προηγούμενες ΚΥΑ. Επίσης ισχυρότερες από τον νέο ΚΟΚ και τις ΚΥΑ είναι οι αποφάσεις του ΣτΕ 909/2007 και 910/2007.
Η απόφαση του ΣΤΕ 909/2007 στην σελίδα 3, αναλύει τις δεσμεύσεις της χώρα μας από την σύμβαση της Βιέννης κάνοντας αναφορά στο άρθρο 4. Επειδή και στο παρελθόν (1999) είχε επιχειρηθεί, να δοθεί «νομική κάλυψη» στις διαφημιστικές εταιρείες της υπαίθριας διαφήμισης, με υπουργικές διατάξεις, επισημαίνουμε ότι στην ίδια απόφαση του ΣΤΕ αναγράφεται ξεκάθαρα στις σελίδες 6 και 7, ότι «οι ανωτέρω διατάξεις των εδ. γ΄ και δ΄ της παρ. 1 άρθρου 11 του ν. 2696/1999, επιτρέπουσες κατ΄ αρχήν την εγκατάσταση διαφημίσεων επί του οδοστρώματος και των πεζοδρομίων οδών ευρισκομένων εντός κατοικημένων περιοχών (με όριο ταχύτητος μέχρι 70 χλμ/ ώρα) και αναγνωρίζοντας στην διοίκηση την δυνατότητα χορηγήσεως αδειών εγκαταστάσεως διαφημίσεων και στους ανωτέρω χώρους είναι αντίθετες με την ως άνω Διεθνή Σύμβαση και ως εκ τούτου είναι ανίσχυρες.»
Γιατί λοιπόν αφήνουμε θολό τοπίο με τον νέο ΚΟΚ, να μπορεί να συντελεστεί μία παρανομία και σε περίπτωση ατυχήματος, όταν φτάσει η υπόθεση στις δικαστικές αίθουσες, να βρεθούν οι εμπλεκόμενοι αντιμέτωποι με την αλήθεια; Έχουμε νόμους του κράτους, την συνθήκη της Βιέννης, απόφαση του ΣΤΕ, που ούτως ή άλλως τις απαγορεύουν.
Έχουμε θρηνήσει δεκάδες θύματα στο παρελθόν από την παράνομη υπαίθρια διαφήμιση και τα διαπλεκόμενα συμφέροντα που κινούνται γύρω από αυτήν. Δεν πρέπει να επιστρέψουμε σε αυτές τις εποχές.
Παρακαλούμε ο νέος ΚΟΚ να αποσαφηνίζει και να διευκρινίζει ότι εκτός από τις κάθετες προς την φορά του οδηγού πινακίδες στις στάσεις λεωφορείων, απαγορεύονται και οι ψηφιακές διαφημίσεις, φωτιζόμενες, κινούμενες, πολυμεσικές, κάθετες ή οριζόντιες. Και αυτό να γίνει και να το επικοινωνήσει το Υπουργείο Μεταφορών άμεσα, προτού η ΕΡΤ σπαταλήσει 220.000 ευρώ από τα χρήματα του ελληνικού λαού, σε κάτι που όπως μας διαβεβαιώνει το γραφείο Τύπου του Υπουργείου του κ. Κωνσταντίνου Κυρανάκη απαγορεύεται, είναι παράνομο και το αναγνωρίζει ως άκρως επικίνδυνο για την οδική ασφάλεια.
Αθήνα, 13/6/2025
Τσιώκος- Πλαπούτας Αθανάσιος, επίτιμος δικηγόρος
Σταυρουλάκης Μανώλης, μέλος Δ.Σ. SOS Τροχαία Εγκλήματα
Παπαρήγας Γιώργος
Λιόλιου Μαρία
Κυριακόπουλος Δημήτρης


Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου