Τι είναι η Ε.Υ.ΘΥ.Τ.Α.


Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ- ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ

Εταιρεία Υποστήριξης Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων είναι ένας Μη Κερδοσκοπικός, Μη Κυβερνητικός Οργανισμός, στο χώρο της Οδικής Ασφάλειας.
Στη Ρόδο λειτουργεί από τον Ιούνιο 2004 , πρωτοβουλία της Προέδρου Καρύδη Ελένης, θύμα τροχαίου ατυχήματος, μετά από τον χαμό του γιου της Δημήτρη 19 χρόνων στις 12 Φεβρουαρίου 2002, πλαισιωμένη από επιστήμονες, θύματα, συγγενείς τροχαίων δυστυχημάτων και ευαισθητοποιημένα άτομα στο θέμα της Οδικής Ασφάλειας.
Είναι μέλος:

-Της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων-FEVR (Σύμβουλος του Ο.Η.Ε και του Π.Ο.Υ)
-Υποστηρικτής της Παγκόσμιας Οργάνωσης « MAKE ROADS SAFE »
-Το 2008 υπέγραψε την Ευρωπαϊκή Χάρτα Οδικής Ασφάλειας, για λιγότερα θύματα με την υποστήριξη της Ε.Ε.
-Αρωγό μέλος του Ε.Δ.Ι.ΠΑ.Β (Εθνικό Δίκτυο Πρόληψης Ατυχημάτων , συμπεριλαμβανομένων των τροχαίων)
-Μέλος της Διακομματικής Επιτροπής Δήμου Ρόδου
-Ιδρυτικό μέλος του Πανελλαδικού Συλλόγου
"SOS ΤΡΟΧΑΙΑ ΕΓΚΛΗΜΑΤΑ"
-Υποστηρίζει την Δεκαετία Δράσης 2011-2020 για την Οδική Ασφάλεια
-Συνεργάζεται με φορείς του Δημόσιου του Ιδιωτικού τομέα, με Παγκόσμιους & Ευρωπαϊκούς Φορείς και Οργανισμούς.

Ποιοι είναι οι σκοποί :

+Η υποστήριξη των θυμάτων των Τροχαίων Ατυχημάτων από ομάδα συμβούλων ( νομικών, ιατρών, ειδικών εμπειρογνωμόνων, συγκοινωνιολόγων, μηχανολόγων, εκπαιδευτικών, ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών ).

+Η ανάπτυξη αλληλεγγύης μεταξύ των θυμάτων των Τροχαίων Ατυχημάτων( ηθική υποστήριξη ).

+Η οργανωμένη παρέμβαση και η κοινωνική πίεση προς τους φορείς της πολιτείας, για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και την μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.

+Η υποστήριξη η ανάληψη και προώθηση δραστηριοτήτων σε θέματα τα οποία προάγουν την οδική ασφάλεια, την κυκλοφοριακή αγωγή, την έρευνα, την ενημέρωση , την ευαισθητοποίηση των πολιτών των ιδιαίτερα ευάλωτων ηλικιών (μαθητών, ηλικιωμένων).

Ποιο είναι το Δυναμικό της:

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, διαθέτει ένα τεχνοκρατικό πυρήνα από επιστήμονες- μέλη διαφόρων κλάδων ( Υγειονομικούς, Νομικούς, Εκπαιδευτικούς, Μηχανολόγους- Μηχανικούς, Πραγματογνώμονες, Συγκοινωνιολόγους, Οικονομολόγους, Αναλυτές Η/Υ, Ψυχολόγους, Κοινωνικούς Λειτουργούς).

Το δυναμικό της ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, ανταποκρίνεται απόλυτα στις υψηλές απαιτήσεις σοβαρών ερευνητικών προγραμμάτων, με θέμα την Οδική Ασφάλεια, την πρόσληψη και την μείωση των Τροχαίων Ατυχημάτων.

Διαθέτει επίσης ένα αξιόλογο επιτελείο έμπειρων επιστημόνων, που της επέτρεψε ως τώρα να πραγματοποιήσει πολλαπλές εκπαιδευτικές- ενημερωτικές δράσεις με στόχο τη βελτίωση της Οδικής Συμπεριφοράς.

Ποιες είναι οι Δραστηριότητές της:

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, συμβάλλει δραστικά στην ενημέρωση των πολιτών για την Οδική Ασφάλεια, την πρόληψη και την μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και παρέχει σε μόνιμη βάση Νομική, Ιατρική, Ψυχολογική και Κοινωνική Υποστήριξη σε θύματα και συγγενείς θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων όταν αυτή ζητηθεί.

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, έχει διοργανώσει εκδηλώσεις ( Ημερίδες, Έκθεση φωτογραφίας , Δράσεις σε ανοικτούς χώρους, Διδασκαλία σε Σχολεία Α/ας και Β/ας Εκπαίδευσης, Σεμινάρια σε κέντρα εκπαίδευσης νεοσυλλέκτων, Ενημερωτικές ομιλίες σε Δήμους της Ρόδου) στο πλαίσιο της ενημέρωσης των πολιτών σε θέματα που προάγουν την Οδική Ασφάλεια και έχει κάνει ουσιαστικές παρεμβάσεις στους φορείς σε θέματα Οδικής Ασφάλειας.

Έχει εκδώσει ενημερωτικά έντυπα με έγκυρη επιστημονική πληροφόρηση σε θέματα Οδικής Ασφάλειας.

Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, πιστεύει ότι για την επίτευξη αποτελεσμάτων χρειάζεται δραστηριοποίηση από τους πολίτες, υποστήριξη από τον κρατικό μηχανισμό και αλλαγή της αρνητικής νοοτροπίας στοιχεία που θα μας βοηθήσουν να απαλλαγούμε από την ιδιότητα της Ευρωπαϊκής χώρας με μεγάλο αριθμό Θυμάτων Τροχαίων δυστυχημάτων και με επικίνδυνους δρόμους για ασφαλή οδήγηση.

http://www.efhtita.gr















8 Ιουν 2025

Το εθνικό ζήτημα της οδικής κουλτούρας!

Νίκος Βατόπουλος

Μιλάμε συχνά για τους οδηγούς, την ασφάλεια και την έλλειψη ελέγχων στους δρόμους, αλλά παραλείπουμε να προσθέσουμε και τους πεζούς στο γενικό πρόβλημα αναρχίας που επικρατεί στους ελληνικούς δρόμους. Σήμερα, το ζήτημα οδικής ασφάλειας είναι το υπ’ αριθμόν ένα πρόβλημα της καθημερινότητας. Αφορά το σύνολο του πληθυσμού. Είναι ένα ζήτημα πολιτισμού, που η κυβέρνηση θα έπρεπε να είχε αναδείξει κατά προτεραιότητα.

Στην Αθήνα, η κατάσταση είναι απελπιστική. Υπάρχει ένα αίσθημα διαρκούς απειλής λόγω της άνευ προηγουμένου παραβίασης οποιουδήποτε κώδικα λογικής και αυτοπροστασίας. Οι πεζοί περπατούν στο οδόστρωμα, αλλά περνούν και ανάμεσα στα αυτοκίνητα και όσοι επιχειρούν να περάσουν από τις διαγραμμίσεις, το επιχειρούν διστακτικά και με μεγάλη προσοχή. Αυτό και μόνον δείχνει πόσο υπανάπτυκτοι είμαστε σε αυτά τα ζητήματα. Θα περίμενε κανείς μετά τα τραγικά τροχαία των τελευταίων μηνών να έχουν συντηρηθεί όλες οι βασικές διαβάσεις πεζών, να υπάρχουν τηλεοπτικά σποτ, εκπαιδευτικά προγράμματα και, γενικότερα, μια πλύση εγκεφάλου μαζί με υψηλά πρόστιμα. Οι διαρκείς και κουραστικές εξαγγελίες για αυστηρά πρόστιμα και ελέγχους δεν πείθουν, γιατί υπάρχει σοβαρό έλλειμμα αξιοπιστίας. Είναι προτεραιότητα να ανακτηθεί η χαμένη αξιοπιστία. Και αυτή ανακτάται με πράξεις που έχουν αποτέλεσμα προς όφελος του κοινωνικού συνόλου.

Στην Ελλάδα, θα δεις γονείς να καβαλούν μηχανές μαζί με τα παιδιά τους, θα δεις γονείς με παιδιά να τρέχουν βιαστικά ανάμεσα στα αυτοκίνητα για να διασχίσουν ένα δρόμο, θα δεις μηχανές να θεωρούν ότι έχουν παντού προτεραιότητα και θα δεις κάθε μέρα τροχαία σε κεντρικούς δρόμους. Θα δεις οδηγούς χωρίς κράνος και ζώνη. Θα δεις ότι σε κάθε μεγάλο φανάρι διασταύρωσης θα περάσουν και 2-3 οχήματα στη ζούλα με κόκκινο. Μηχανές ανάποδα σε μονόδρομους… σε πεζοδρόμια, σε διαβάσεις, σε εισόδους. Τι άλλο θα έπρεπε να γίνει για να μην ξεκινήσει μια πραγματική επανάσταση αλλαγής αυτής της αδιανόητης κατάστασης;

Θα ακούσουμε ότι έχουν αυξηθεί οι έλεγχοι και ότι ο νέος ΚΟΚ θα είναι αυστηρότερος. Δεν αρκεί. Η αξιοπιστία δεν υπάρχει. 

Ο πολίτης πρέπει να νιώσει τις αλλαγές στην καθημερινότητα.

 

Στην Ελλάδα, θα απειληθείς αν κάνεις μια παρατήρηση σε παραβάτη. Στην Ελλάδα, ο πολίτης αισθάνεται μόνος και απροστάτευτος. Όταν χιλιάδες οδηγοί έχουν αδιανόητες ιστορίες να διηγηθούν από την εμπειρία της κάθε μέρας, απορεί κανείς γιατί δεν αρχίζει μια εκστρατεία επί της ουσίας… Η διεθνής φήμη της Ελλάδας για το επίπεδο της κουλτούρας των δρόμων και της ασφάλειας είναι απολύτως ταπεινωτική για την κοινωνία μας. 

Δυστυχώς, όμως, βασίζεται στην εμπειρία και στο βίωμα εκατομμυρίων επισκεπτών στη χώρα μας. Και όταν κάποιος έχει δικό του βίωμα, θέλει πολύ κόπο και χρόνο για να μεταβληθεί η άποψή του.

Πέραν αυτού, τα νέα Ελληνόπουλα, έχοντας μεγαλώσει μέσα στο περιβάλλον της κρίσης, της πανδημίας, της σχολικής βίας και της κοινωνικής αποσάθρωσης, εθίζονται στην αγριότητα των δρόμων. Είναι απολύτως αποκαρδιωτικό να βλέπεις σε τι περιβάλλον μεγαλώνουν οι νέες γενιές. Η κουλτούρα των ελληνικών δρόμων είναι η πιο βάρβαρη όψη της ελληνικής κοινωνίας.

Η κατάσταση έχει φτάσει στο απροχώρητο. Δεν έγινε ξαφνικά. Αλλά χωρίς αμφιβολία υπάρχει χειροτέρευση για μια σειρά από λόγους. Κυρίως λόγω ασέβειας στον νόμο και αδυναμίας επιτήρησης. Η απείθαρχη φύση των Ελλήνων και τα στοιχεία του εθνικού χαρακτήρα, όπως ο εγωισμός, η ανυπομονησία, η άγνοια κινδύνου, η αντικοινωνική συμπεριφορά, συντηρούν όσα βιώνει κάθε μέρα ο προσεκτικός οδηγός. Πότε θα έρθει η στιγμή για μια εθνική επανεκκίνηση σε ό,τι αφορά τους κανόνες στον δρόμο; Τι άλλο περιμένουμε; Για ποιο λόγο η κυβέρνηση δεν έχει αναγάγει αυτό το θέμα σε μείζονα εθνική προτεραιότητα;

Πηγή: https://www.kathimerini.gr


Δεν υπάρχουν σχόλια: