Στην Ελλάδα τα στοιχεία που υπάρχουν είναι ο συνολικός αριθμός των νεκρών και τραυματιών ανά 100,000 κατοίκους, χωρίς συχνότητες, χωρίς αίτια ατυχημάτων, χωρίς σχεδόν τίποτε άλλο εκτός από μία γεωγραφική κατανομή και σε ορισμένες περιπτώσεις κάποιες από τις αιτίες.
Είναι βλακώδες να χαρακτηρίζεις επικίνδυνη πχ την χλ.117 της Ε.Ο. Αθηνών- Λαμίας, μόνον με τον απόλυτο αριθμό ατυχημάτων, χωρίς να ξέρεις την συχνότητα (ατυχήματα η νεκροί ανά επιβατοχιλιόμετρα, ανά έτος, ή μήνα, η ώρα, ή ότι αποφασίσεις να χρησιμοποιείς).Εάν το παραπάνω σημείο έχει (υποθετικά), 300 νεκρούς με την παραπάνω (υποθετική) κυκλοφορία, τότε έχει συχνότητα 300 / 30.000.000 δηλαδή 1 x 10-5 που θεωρείται υψηλή, εάν όμως έχει 300 νεκρούς με κυκλοφορία 300.000.000 επιβατοχιλιόμετρα, τότε η συχνότητα είναι 1 x 10-6 που θεωρείται αποδεκτή.
Ιδού και ένα σύντομο απόσπασμα από μία μελέτη των Γιώργο Γιαννή Επίκουρο Καθηγητή Ε.Μ.Π., Ιωάννη Γκόλια Καθηγητή Ε.Μ.Π., Ελεονώρας Παπαδημητρίου Ερευνήτρια Ε.Μ.Π., Ιωάννα Σπυροπούλου Ερευνήτρια Ε.Μ.Π. με τίτλο «Ανάλυση επικινδυνότητας οδηγών ΙΧ και δικύκλων στην Ελλάδα» .
“…Στην Ελλάδα το δυναμικό των βάσεων δεδομένων οδικών ατυχημάτων είναι σημαντικό.
Η εξέλιξη του εθνικού συστήματος για την καταγραφή και ανάλυση των δεδομένων των ατυχημάτων, επιτρέπει σήμερα την εξαγωγή χρήσιμων αποτελεσμάτων σε μικροσκοπικό ή μακροσκοπικό επίπεδο. Ωστόσο, η απουσία συστήματος καταγραφής και αποθήκευσης στοιχείων έκθεσης στον κίνδυνο σε οργανωμένες βάσεις δεδομένων περιορίζει σημαντικά τις δυνατότητες αξιοποίησης των στοιχείων οδικών ατυχημάτων σε αξιόπιστες και χρήσιμες αναλύσεις οδικής ασφάλειας (Yannis1).Η αξιόπιστη ανάλυση των στοιχείων των οδικών ατυχημάτων έχει να αντιμετωπίσει σήμερα στην Ελλάδα, σειρά προβλημάτων που συσχετίζονται με τη διαθεσιμότητα και την ποιότητα των απαραίτητων στοιχείων, τα οποία μπορούν να συνοψιστούν σε: περιορισμένη διαθεσιμότητα, χρονική υστέρηση στη διαθεσιμότητα, ανεπαρκής βαθμός λεπτομέρειας, χαμηλή αξιοπιστία, ελλιπής καταγραφή ορισμένων μεταβλητών, ασυμβατότητα στις διάφορες κατηγοριοποιήσεις. Επισημαίνεται ότι η πολυετής μελέτη των προβλημάτων των απαραίτητων στοιχείων για την ανάλυση των οδικών ατυχημάτων στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς ενισχύει τον γενικό κανόνα σύμφωνα με τον οποίο, όσο πιο χρήσιμα είναι τα απαραίτητα στοιχεία τόσο πιο δυσεύρετα είναι (Golias, Yannis [2]).
Η Ελλάδα ανήκει στις ευρωπαϊκές χώρες με τη μικρότερη οργάνωση σε επίπεδο συλλογής στοιχείων έκθεσης στον κίνδυνο. Συγκεκριμένα, ορισμένες προσπάθειες που αφορούσαν σε συστήματα καταγραφής χαρακτηριστικών κυκλοφορίας εγκαταλείφθηκαν, με αποτέλεσμα να μην υπάρχουν καθόλου διαθέσιμα πρόσφατα και αξιόπιστα στοιχεία οχηματοχιλιομέτρων. Παράλληλα, τα διαθέσιμα στοιχεία κυκλοφορούντων οχημάτων ή/και αδειών οδήγησης, μπορούν να χρησιμοποιηθούν εναλλακτικά για τον υπολογισμό δεικτών επικινδυνότητας, ωστόσο δεν μπορούν να καλύψουν την ανάγκη για αναλυτικά εξατομικευμένα στοιχεία οχηματοχιλιομέτρων…”
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Ορισμός μίας από τις πολλές εμπλεκόμενες Δημόσιες Υπηρεσίες ως μόνης υπεύθυνης για την οδική ασφάλεια, ή/και δημιουργία μιας ανεξάρτητης αρχής για τα Οδικά ατυχήματα στο πρότυπο αρκετών άλλων χωρών.
Συλλογή και επεξεργασία όλων των στοιχείων ατυχημάτων, κυκλοφορίας κλπ, μόνον από έναν ορισμένο φορέα και εν συνεχεία τροφοδοσία των στοιχείων σε ερευνητικά προγράμματα Πανεπιστημίων κλπ. Τα αποτελέσματα των ερευνητικών προγραμμάτων θα αποτελούν πλέον ιδιοκτησία του φορέα και θα είναι τα υποχρεωτικά δεδομένα για τις κρατικές προσπάθειες οδικής ασφάλειας
Ενιαίο κέντρο αποθήκευσης και επεξεργασίας δεδομένων από τον φορέα, ανοικτό, προσβάσιμο σε κάθε πολίτη. Ακραίο παράδειγμα ανυπαρξίας στοιχείων, αυτό της Αττικής Οδού, για την οποία ακόμα και οι εφημερίδες σπάνια δημοσιεύουν στοιχεία ατυχημάτων.
Έρευνα των αιτίων των σημαντικότερων οδικών ατυχημάτων από τον φορέα και έκδοση πορίσματος διερεύνησης εντελώς ανεξάρτητα από άλλες δικαστικές έρευνες.
safeDriver
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου