Ο σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων και το ινστιτούτο βιώσιμης κινητικότητας και δικτύων μεταφορών του εθνικού κέντρου έρευνας και τεχνολογικής ανάπτυξης (ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ) συνδιοργάνωσαν ημερίδα με θέμα : «μεταφορές και τουρισμός».
Η ημερίδα διοργανώθηκε στο πλαίσιο του οδοιπορικού του συλλόγου Ελλήνων συγκοινωνιολόγων «ασφαλείς και έξυπνες μετακινήσεις στη δεκαετία 2020-2030» και πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 4 Σεπτεμβρίου στις 10 το πρωί στην αίθουσα συνεδριάσεων της περιφέρειας νοτίου Αιγαίου στη Ρόδο.
Καρμανιόλα για τους οδηγούς η οδός Ρόδου-Καμείρου
Η κατάσταση είναι ανησυχητική, όπως επεσήμανε ο διοικητής της τροχαίας Γιώργος Στέργου
Η μεγάλη επιβάρυνση που δέχεται η Ρόδος ως δημοφιλής τουριστικός προορισμός από οχήματα και γενικά τροχοφόρα και οι ιδιαιτερότητες και αδυναμίες που υπάρχουν αναδείχτηκαν στην ημερίδα που πραγματοποιήθηκε χτες στο πλαίσιο του οδοιπορικού του συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων με τίτλο «Ασφαλείς και έξυπνες μετακινήσεις στη δεκαετία 2020-2030».
Στην ημερίδα που είχε τον τίτλο «Μεταφορές και τουρισμός» έγινε μεταξύ άλλων γνωστό ότι μπορεί να μειώθηκαν τα τροχαία ατυχήματα την τελευταία δεκαετία στη Ρόδο και κατ΄επέκταση στην Ελλάδα, όμως έχουμε πολύ δρόμο ακόμα μπροστά μας για να φτάσουμε στα επίπεδα άλλων ευρωπαϊκών χωρών, με απώτερο στόχο την εξάλειψή τους.
Από τα όσα ενδιαφέροντα ακούστηκαν ξεχωρίζουν οι επισημάνσεις του διοικητή της τροχαίας Ρόδου αστυνομικού υποδιευθυντή Γιώργου Στέργου αναφορικά με την κατάσταση των δρόμων στη Ρόδο και τα αίτια που προκαλούν τα ατυχήματα και τους θανάτους οδηγών και συνεπιβατών.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του τμήματος, ο δρόμος καρμανιόλα πάνω στο νησί είναι η Ρόδου-Καμείρου, όπου σημειώνονται κάθε χρόνο τα περισσότερα τροχαία ατυχήματα, ενώ η περιοχή της Ιξιάς είναι το σημείο με το μεγαλύτερο πρόβλημα που θα πρέπει να προσεχθεί ιδιαίτερα.
«Υπάρχει μεγάλη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και των θυμάτων τους την τελευταία δεκαετία, όμως εξακολουθούμε να είμαστε από τις χώρες με μεγάλη επικινδυνότητα στα τροχαία ατυχήματα. Και στο νησί της Ρόδου υπάρχει μία μείωση σε ό,τι αφορά τα σοβαρά τροχαία ατυχήματα και τους νεκρούς» δήλωσε ο κ. Στέργου, τονίζοντας ότι οι μήνες που γίνονται τα περισσότερα τροχαία είναι από τον Ιούνιο έως το Σεπτέμβριο.
Αυτό το διάστημα υπάρχει όπως είπε αυξημένη κίνηση με έντονη τουριστική δραστηριότητα, υπάρχουν πολλές μετακινήσεις και πολλά ξενοδοχεία στη νότια Ρόδο που σημαίνει ότι φεύγει πολύς κόσμος από την πόλης της Ρόδου προς τα νότια του νησιού, ενώ και το γεγονός ότι έχουμε μεγάλη αύξηση του τουρισμού την τελευταία δεκαετία δυστυχώς συντείνουν στο να έχουμε αύξηση των τροχαίων τους καλοκαιρινούς μήνες.
Μάλιστα, υπογράμμισε ότι ένα περίεργο φαινόμενο που συμβαίνει και το οποίο προσπαθούν να εξηγήσουν είναι γιατί έχουμε πολλά τροχαία ατυχήματα την τέταρτη εβδομάδα του μήνα.
«Σε συζητήσεις που κάναμε με πολλούς φορείς και συναδέλφους θεωρήσαμε ότι η τέταρτη εβδομάδα είναι το διάστημα που ο οδηγός είναι αφηρημένος, καθώς σκέφτεται τις υποχρεώσεις του και πώς θα ανταπεξέλθει. Οδηγεί και σκέφτεται πώς θα πληρώσει τους λογαριασμούς του, και αυτό συμβάλει στο να έχουμε μεγαλύτερη συχνότητα ατυχημάτων» είπε χαρακτηριστικά, ενώ μιλώντας για τις ώρες που έγιναν τα περισσότερα ατυχήματα είπε ότι αυτές είναι οι νυχτερινές ώρες και οι πρώτες πρωινές ώρες. Δηλαδή 2-6 και 6 -10. Αυτό όπως τόνισε οφείλεται στο ότι πολλοί οδηγούν μεθυσμένοι και σε συνδυασμό με το ότι δεν υπάρχει μεγάλη κίνηση στους δρόμους αναπτύσσουν μεγάλες ταχύτητες.
Άρα ο συνδυασμός ταχύτητας και χρήσης αλκοόλ οδηγεί σε σοβαρό τροχαίο ατύχημα και αντίθετα μεσημεριανές και απογευματινές ώρες δε βλέπουμε τόσα πολλά σοβαρά τροχαία ατυχήματα. Τότε υπάρχουν δρόμοι με μεγάλη κυκλοφορία και έτσι ο οδηγός δεν μπορεί να αναπτύξει μεγάλη ταχύτητα και έτσι τα όποια ατυχήματα είναι με υλικές ζημιές και ελαφριούς τραυματισμούς.
Σύμφωνα με τον διοικητή της τροχαίας, εντός πόλεως Ρόδου σημειώνονται σοβαροί τραυματισμοί και λίγα θανατηφόρα κυρίως με δίκυκλα, ενώ ειδικά για τον δρόμο Ρόδου-Καμείρου, επέστησε την προσοχή για την επικινδυνότητα που το χαρακτηρίζει.
«Στη Ρόδου-Καμείρου έχουμε αυξημένο αριθμό ατυχημάτων και μάλιστα τα περισσότερα ατυχήματα είναι από τη Ρόδο έως το αεροδρόμιο. Στα 15 αυτά χιλιόμετρα υπάρχουν πολλά ξενοδοχεία, πολλές επιχειρήσεις και μεγάλη κίνηση πεζών, διαβάσεις και διασταυρώσεις. Όλα αυτά οδηγούν στο να έχουμε μεγάλη συχνότητα τροχαίων ατυχημάτων.
Βέβαια, έχουμε ατυχήματα και στη Ρόδου-Λίνδου όμως έχουν μειωθεί γιατί υπάρχει η διαχωριστική νησίδα από τη Ρόδο μέχρι τα Κολύμπια σε μήκος 25 χλμ. που σημαίνει ότι δεν έχουμε μετωπικές συγκρούσεις, ενώ σε όλες τις διασταυρώσεις έχουν τοποθετηθεί φανάρια, και οι οδηγοί δεν μπορούν να αναπτύξουν ταχύτητες.
Τα 15 πρώτα επικίνδυνα χιλιόμετρα στη Ρόδου- Καμείρου και ο ορίζοντας της 25ετίας…
Αν λάβουμε υπόψη μας τα πρώτα 15 χλμ. της Ρόδου-Καμείρου με τα πρώτα 15 χλμ. από τη Ρόδο έως το Φαληράκι θα διαπιστώσουμε ότι στην πρώτη περιοχή τα ατυχήματα είναι διπλάσια. Και αυτό για τους παραπάνω λόγους και γιατί ο δρόμος δεν μπορεί να αντέξει τον κυκλοφοριακό φόρτο που υπάρχει» είπε χαρακτηριστικά.
Αν λάβουμε υπόψη μας τα πρώτα 15 χλμ. της Ρόδου-Καμείρου με τα πρώτα 15 χλμ. από τη Ρόδο έως το Φαληράκι θα διαπιστώσουμε ότι στην πρώτη περιοχή τα ατυχήματα είναι διπλάσια. Και αυτό για τους παραπάνω λόγους και γιατί ο δρόμος δεν μπορεί να αντέξει τον κυκλοφοριακό φόρτο που υπάρχει» είπε χαρακτηριστικά.
Ο κ. Στέργου μάλιστα έκανε γνωστό ότι ήδη έχουν γίνει κάποιες μελέτες για την περιοχή και συγκεκριμένα πέρσι ήρθε όπως είπε από το υπουργείο μεταφορών κλιμάκιο για να κάνει μελέτες για τη δημιουργία του νέου δρόμου που θα οδηγεί από τη Ρόδο στο αεροδρόμιο.
«Συζητώντας μαζί τους και όταν τους ρώτησα πότε θα γίνει αυτός ο δρόμος μου είπαν στην καλύτερη περίπτωση σε 10-15 χρόνια, ενώ πέρασαν ήδη 11 χρόνια από τότε που ξεκίνησε η διαδικασία. Βλέπουμε δηλαδή και μία δυσλειτουργία της πολιτείας σε κάτι που είναι εμφανές ότι πρέπει να γίνει» δήλωσε.
Τώρα αναφορικά με τα αίτια στα οποία οφείλονται τα θανατηφόρα και τα σοβαρά ατυχήματα σύμφωνα με τον κ. Στέργου , αυτά είναι κυρίως η υπερβολική ταχύτητα, η παραβίαση της πινακίδας ΣΤΟΠ και η μέθη.
Τώρα αναφορικά με τα αίτια στα οποία οφείλονται τα θανατηφόρα και τα σοβαρά ατυχήματα σύμφωνα με τον κ. Στέργου , αυτά είναι κυρίως η υπερβολική ταχύτητα, η παραβίαση της πινακίδας ΣΤΟΠ και η μέθη.
Σε ό,τι αφορά το φύλο των υπαίτιων οδηγών υπάρχει μία μεγάλη διαφορά μεταξύ ανδρών και γυναικών. Τα περισσότερα ατυχήματα στο νησί της Ρόδου τα προκαλούν οι άνδρες σε ποσοστό 80%, ίσως όπως είπε γιατί οδηγούν περισσότερα χιλιόμετρα και το 80% των δικύκλων και ίσως γιατί οι άνδρες πολλές φορές υπερηφανεύονται ότι είναι καλοί οδηγοί.
Οι ηλικίες των οδηγών που έχουν εμπλακεί σε τροχαία ατυχήματα είναι νεαροί από 18 έως 35 ετών, στις οποίες αντιστοιχεί στο 50% των οδηγών που εμπλέκονται. Επίσης υπογράμμισε ότι τα χιλιόμετρα που κάνει ένας οδηγός στη Ρόδο είναι πολύ περισσότερα από αυτά που κάνει σε άλλες περιοχές, φέρνοντας ως παράδειγμα το γεγονός ότι πολλοί ξενοδοχοϋπάλληλοι δουλεύουν σπαστό ωράριο, κάτι που διπλασιάζει τις μετακινήσεις και τον κίνδυνο να εμπλακούν σε τροχαίο ατύχημα.
«Έχουμε εντοπίσει ως υπηρεσία τα σημεία στα οποία σημειώνονται τα περισσότερα ατυχήματα, όπως για παράδειγμα στην περιοχή της Ιξιάς, και προσπαθούμε να ελέγξουμε την κατάσταση, ενώ ήδη έχει δοθεί οδηγία από το αρχηγείο της ΕΛΑΣ στο τέλος του 2019 και του 2020 να υπάρξει αυξημένος έλεγχος στη χρήση του κράνους» κατέληξε ο κ. Στέργου.
«Πολλοί τουρίστες οδηγούν μεθυσμένοι…»
Από την πλευρά του ο καθηγητής στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο Γιώργος Γιαννής έκανε γνωστό ότι η ευθύνη σε ό,τι αφορά την οδική ασφάλεια στις τουριστικές περιοχές είναι μοιρασμένη τόσο στην τουριστική βιομηχανία, και στην πολιτεία όσο και στους πολίτες.
Από την πλευρά του ο καθηγητής στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο Γιώργος Γιαννής έκανε γνωστό ότι η ευθύνη σε ό,τι αφορά την οδική ασφάλεια στις τουριστικές περιοχές είναι μοιρασμένη τόσο στην τουριστική βιομηχανία, και στην πολιτεία όσο και στους πολίτες.
Μάλιστα, υπογράμμισε ότι πρέπει να ενώσουμε τις δυνάμεις μας και να μη ρίχνει ο ένας την ευθύνη στον άλλο, και τόνισε ότι οι επισκέπτες μας είναι οδηγοί με διαφορετικές και πολλές κουλτούρες και ότι όλοι πρέπει να μάθουμε να οδηγούμε σωστά.
Στο πλαίσιο παρουσίασης σχετικής έρευνας που έγινε από το ΕΜΠ, έκανε γνωστό ότι μέσα στη δεκαετία 2008-2018 τα τροχαία ατυχήματα στην Ελλάδα μειώθηκαν κάτι που είχε ως αποτέλεσμα να μειωθούν και οι θάνατοι σε ποσοστό 56%. Συγκεκριμένα, από τους 1600 νεκρούς ετησίως φτάσαμε φέτος στους 690 όμως μένει ακόμα πολύς δρόμος για να συμβαδίσουμε με τις ευρωπαϊκές χώρες.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, την περίοδο της κρίσης στην Ελλάδα οι μετακινήσεις των οδηγών περιορίστηκαν ενώ όσοι τις συνέχισαν ανέπτυσσαν, μικρές ταχύτητες και ήταν περισσότερο προσεκτικοί για να αποφεύγουν τον κίνδυνο των ατυχημάτων και τις υλικές ζημιές.
Σε ό,τι αφορά τις τουριστικές περιοχές όπως υπογραμμίστηκε, ο τουρίστας όταν έρχεται στην Ελλάδα αντιμετωπίζει πρόβλημα με την οδική ασφάλεια. Όμως, όπως έδειξε η έρευνα πολλοί από τους επισκέπτες μας παρά το ότι μεθούν δεν αποφεύγουν την οδήγηση, πολλά ατυχήματα προκαλούνται από τα δίκυκλα, ενώ γενικά οι τουρίστες έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να προκαλέσουν κάποιο ατύχημα.
Ο κ. Γιαννής τόνισε ότι χρειάζονται εθνική στρατηγική και περιφερειακά προγράμματα δράσης που θα λαμβάνουν υπόψη και τον τουρισμό σε συνδυασμό με την υλοποίηση δράσεων για την ανάπτυξη παιδείας πάνω στην οδική ασφάλεια.
«Δεν αλλάζουμε εύκολα…»
Η πρόεδρος της ΕΥΘΥΤΑ Ρόδου Ελένη Καρύδη, μετά από πείρα 15 χρόνων όπως είπε, διαπίστωσε ότι «δεν αλλάζουμε εύκολα, καθώς υπάρχει ένα κατεστημένο που δε θέλουμε να το αλλάξουμε και δεν το επιδιώκουμε».
Παράλληλα, τόνισε ότι η έλλειψη αστυνόμευσης βοηθά τον παραβάτη να συνεχίσει με ότι αυτό συνεπάγεται και έκανε γνωστό ότι θα ενημερώσουν τους οδηγούς και με τη διανομή εντύπων. Η κ. Καρύδη υπογράμμισε ότι πρέπει να υπάρξει είτε στην περιφέρεια είτε στον δήμο υπεύθυνο στρατηγικό σχέδιο με στόχους και προοπτικές, καθώς στόχος είναι μέχρι το 2030 να έχουμε μηδενικό αριθμό ατυχημάτων.
Η πρόεδρος της ΕΥΘΥΤΑ Ρόδου Ελένη Καρύδη, μετά από πείρα 15 χρόνων όπως είπε, διαπίστωσε ότι «δεν αλλάζουμε εύκολα, καθώς υπάρχει ένα κατεστημένο που δε θέλουμε να το αλλάξουμε και δεν το επιδιώκουμε».
Παράλληλα, τόνισε ότι η έλλειψη αστυνόμευσης βοηθά τον παραβάτη να συνεχίσει με ότι αυτό συνεπάγεται και έκανε γνωστό ότι θα ενημερώσουν τους οδηγούς και με τη διανομή εντύπων. Η κ. Καρύδη υπογράμμισε ότι πρέπει να υπάρξει είτε στην περιφέρεια είτε στον δήμο υπεύθυνο στρατηγικό σχέδιο με στόχους και προοπτικές, καθώς στόχος είναι μέχρι το 2030 να έχουμε μηδενικό αριθμό ατυχημάτων.
ΠΗΓΗ: https://www.rodiaki.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου